Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
C.J.
Posts: 17
Joined: 10 Jun 2010 11:10
Location: Göteborg

Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by C.J. » 23 Jan 2011 23:22

Tjena!
Har noll erfarenhet när det kommer till att köpa styren. Letar efter ett nytt till min fixie. Helt klart en stadshoj, blir varken längre turer runt natursköna landsvägar eller tävlingar på den.

Har följande i tanke (länk till kommersiell sida): http://trackcorner.jetshop.se/gran-comp ... c-191.aspx

Min fråga till er, o visa, är om ett 38 cm (slår mig som ganska lite) brett styre bara "fungerar" när man har händerna på dropsen i nedre position? Är det bekvämt/FÅR MAN PLATS med händerna i övre position, bredvid styrstammen?

Nybörjarfråga, men en som håller mig vaken om nättena! :mrgreen: Tackar ödmjukast.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by Håkan » 24 Jan 2011 00:12

C.J. wrote:Tjena!
Har noll erfarenhet när det kommer till att köpa styren. Letar efter ett nytt till min fixie. Helt klart en stadshoj, blir varken längre turer runt natursköna landsvägar eller tävlingar på den.

Har följande i tanke (länk till kommersiell sida): http://trackcorner.jetshop.se/gran-comp ... c-191.aspx

Min fråga till er, o visa, är om ett 38 cm (slår mig som ganska lite) brett styre bara "fungerar" när man har händerna på dropsen i nedre position? Är det bekvämt/FÅR MAN PLATS med händerna i övre position, bredvid styrstammen?

Nybörjarfråga, men en som håller mig vaken om nättena! :mrgreen: Tackar ödmjukast.
Ifall det är bekvämt?
Det beror ju på en massa saker så det låter jag vara obesvarat.

Ifall du får plats med händerna?
Det borde du få. Jag får plats med mina händer på mitt Soma Major Taylor-styre som är 40 brett.
Du kan ju kolla på bilden så ser du hur jag håller:
Image

Har för mig att mitt styre kröker nedåt närmre styrstammen än det du refererar till. Men det är jag inte 100 på.

[EDIT]
Hittade en bild där de jämför mitt styre med ett Nitto B123:
Image
Soma-styret längst fram.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by Fredde » 24 Jan 2011 00:45

Bäst håller du där nere men visst kan du hålla där uppe om du vill, fast man får ha händerna ganska nära mitten.

Vill du hålla "med tummarna" framåt kan det vara lite halt och svårt att få grepp med cykelvantar i böjen om du inte har styrlinda ända upp.

Köp!

/Fredde

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by mojhoj » 24 Jan 2011 09:31

helst köp inte!
kolla gamla alu bockar (nästan gratis), kör för några veckor och hitta en du tycker om bäst. sen mäta breddden, 'drop' och 'reach' och köp ny.
π = 44/14

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by snarkus » 24 Jan 2011 12:22

Frågan är om/varför du överhuvudtaget ska ha ett bockstyre på din stadscykel, särskilt som du ämnar hålla på styrets ovandel.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by Busken » 24 Jan 2011 12:52

snarkus wrote:Frågan är om/varför du överhuvudtaget ska ha ett bockstyre på din stadscykel, särskilt som du ämnar hålla på styrets ovandel.
för att det SER snyggt ut? Jag har också haft en bock enbart pga estetiska skäl. Nu förtiden så orkar jag inte med det estetiska IT'S ALL ABOUT PERFORMANCE!

C.J.
Posts: 17
Joined: 10 Jun 2010 11:10
Location: Göteborg

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by C.J. » 25 Jan 2011 17:16

Tackar för inputen!

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by Busken » 26 Jan 2011 00:31

en liten tummregel när du ska välja styre är att det ska helst inte vara smalare än dina höfter. Finns ingen som helst vetenskap bakom det, bara insikten om att du ändå fastnar mellan bilarna med dina höfter...

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by Gustav » 26 Jan 2011 11:20

En rimlig tumregel som jag går på är att styret ska vara lika brett som dina axlar, och då avses kulleden och inte yttersida på fläsket. Detta måtts c/c = styrets c/c. Ett för brett styre är oskönt efter tio mil. Vad som gäller för en banbock på gatan vet jag inte.
Gör som mojhoj säger.
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Ödmjuk fråga till de vise om storlek på styre

Post by Streamliner » 03 Feb 2011 22:37

Gustav wrote:En rimlig tumregel som jag går på är att styret ska vara lika brett som dina axlar, och då avses kulleden och inte yttersida på fläsket. Detta måtts c/c = styrets c/c. Ett för brett styre är oskönt efter tio mil. Vad som gäller för en banbock på gatan vet jag inte.
Gör som mojhoj säger.
Instämmer helt i detta, så har jag lärt mig. Det är väl mest gynnsamt för både andningen och aerodynamiken, men detta är ju en regel för landsvägshojar med klassisk böj på styret. Men det bör väl funka för både moderna kompaktstyren och trackstyren också.
Loch Ness is Deep.

Post Reply