en gammal häck på mitt vardagsrumsgolv..
en gammal häck på mitt vardagsrumsgolv..
Så, äntligen, kom den dagen jag väntat på. En väns föräldrar utbrister "men jag har ju en gammal orange crescent hemma, den är minst 40 år gammal. Den kan du få om du vill".
Skicket är sådär, lite rost och skit mest överallt. Min kunskap=0. Ambitionen är desto högre. Gamla bettan ska bli fixed.
Så, medborgare, cykeldårar.. Vad tror Ni om denna ram?
(och snälla, be mig inte köpa en fabriksfixie - det ska också jag göra, bara inte just nu. Är även sjukt sugen på att lära mig lite mek på vägen). Tacksam för all hjälp och alla tips.
Skicket är sådär, lite rost och skit mest överallt. Min kunskap=0. Ambitionen är desto högre. Gamla bettan ska bli fixed.
Så, medborgare, cykeldårar.. Vad tror Ni om denna ram?
(och snälla, be mig inte köpa en fabriksfixie - det ska också jag göra, bara inte just nu. Är även sjukt sugen på att lära mig lite mek på vägen). Tacksam för all hjälp och alla tips.
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
har kollat sadelröret, såg kanonfint ut. Fick bort sadelstolpen med lite vilja och upptäckte med glädje att det knappt var någon rost där alls. Har dock inte lyckats få bort styrstolpen. Men jag har bara en skiftnyckel hemma så jag har inte vågat ta i riktigt. Måste införskaffa en ett gäng hylsnycklar.
Rost, hur får man bort det lättast? Putsning, några tips?
Första kommentaren positiv, mycket skön känsla i magen.
Rost, hur får man bort det lättast? Putsning, några tips?
Första kommentaren positiv, mycket skön känsla i magen.
autosol! edit; är nyvaken, jag håller med Carl här under. autsol för kromade delar osv...patrik wrote:har kollat sadelröret, såg kanonfint ut. Fick bort sadelstolpen med lite vilja och upptäckte med glädje att det knappt var någon rost där alls. Har dock inte lyckats få bort styrstolpen. Men jag har bara en skiftnyckel hemma så jag har inte vågat ta i riktigt. Måste införskaffa en ett gäng hylsnycklar.
Rost, hur får man bort det lättast? Putsning, några tips?
Första kommentaren positiv, mycket skön känsla i magen.
Last edited by hejdå on 12 Aug 2008 18:52, edited 1 time in total.
jag rekommenderar Rostätare, man smeter på lite med förslagsvis en tandborste och sen låter man den marinera sig en kvart sen tar man bort det med trasa o vatten. Biter bort all rost ner till ramen, var dock försiktigt och noggrann med vart du smetar så du inte missar för då kan den käka lacken också.
Så för optimalt resultat, Först rostätare sen en rejäl omgång med autosolen, shiny as new!
Lycka till!
Så för optimalt resultat, Först rostätare sen en rejäl omgång med autosolen, shiny as new!
Lycka till!
Den där ser fin ut! kommer bli kanon om du lägger ner lite tid. Jag har skruvat isär massor av Sånna där gamla as, det är grymt kul när man får lös något som sitter och grymt irriterande när man inte får lös...
Jag skulle skruva isär hela ekipaget, om den stått länge behöver förmodligen det mesta smörjas/fettas och det är mycket lättare att putsa upp delar om de är isär. Sen lär man sig en hel del av att skruva isär gamlingar. Ang rost, jag brukar använda svinto, autosol och nån djungelfälgputs från netto. Ibland kan det se rostigt ut som fan men allt går bort med gnugg och det är en grym känsla, ta mycket före och efter bilder. Det enda jag skulle slänga direkt är kedjan, den ser ut att ha gjort sitt.
Saknas en skruv i vevpartiet eller är en bara väldigt mörk? Har haft lite trubbel med sånna där vevpartier med massor av delar, men du kan ju ge det ett försök. Ta bort det stora drevet och fila ner skruvarna(alt. brickor) så det passar.
Styrtappen som sitter på verkar fin, är det en "TITAN" logga fram? fina, men lite halvobekväm skruv man får i magen(eller annan mindre lyckosam kroppsdel) när man skiddar.
kromet på bakgaffeln går nog putsa så det blir fritt från rost.
Satt det några hjul på?
Jag skulle skruva isär hela ekipaget, om den stått länge behöver förmodligen det mesta smörjas/fettas och det är mycket lättare att putsa upp delar om de är isär. Sen lär man sig en hel del av att skruva isär gamlingar. Ang rost, jag brukar använda svinto, autosol och nån djungelfälgputs från netto. Ibland kan det se rostigt ut som fan men allt går bort med gnugg och det är en grym känsla, ta mycket före och efter bilder. Det enda jag skulle slänga direkt är kedjan, den ser ut att ha gjort sitt.
Saknas en skruv i vevpartiet eller är en bara väldigt mörk? Har haft lite trubbel med sånna där vevpartier med massor av delar, men du kan ju ge det ett försök. Ta bort det stora drevet och fila ner skruvarna(alt. brickor) så det passar.
Styrtappen som sitter på verkar fin, är det en "TITAN" logga fram? fina, men lite halvobekväm skruv man får i magen(eller annan mindre lyckosam kroppsdel) när man skiddar.
kromet på bakgaffeln går nog putsa så det blir fritt från rost.
Satt det några hjul på?
Clas ohlsson startkit skall tydligen vara allt för veka.
Grejerna du kommer skruva med kommer kanske ibland kräva ordentliga verktyg då sakerna suttit där de sitter ett bra tag. Men vill man inte lägga så mkt så kan de vara värt att pröva.
Jag har en verktygslåda av märket PRO som var rätt prisvärd.
Grejerna du kommer skruva med kommer kanske ibland kräva ordentliga verktyg då sakerna suttit där de sitter ett bra tag. Men vill man inte lägga så mkt så kan de vara värt att pröva.
Jag har en verktygslåda av märket PRO som var rätt prisvärd.
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Oh sorry, missat att svara på frågorna. Styrstammen, ska kolla det. Har hivat upp cykeln längst in på vinden. Tjejen är inte så nöjd över att jag har allt på vardagsrumsgolvet. Men den ska fram igen idag, så fort lite putsmedel och dylikt införskaffats.
Hjul medföljde. Gamla limmade tubdäckshjul. Inget jag kommer ha kvar, gillar att kunna byta däck själv - utan lim.
Hjul medföljde. Gamla limmade tubdäckshjul. Inget jag kommer ha kvar, gillar att kunna byta däck själv - utan lim.
- christofer
- Posts: 72
- Joined: 03 Mar 2008 23:02
- Location: MALMØ
- Contact:
Ska ta en sväng förbi Biltema då! Tänkte ändå köpa stänkskärmar till min lvg hoj.
Tror Ni att dessa passar? Någon som har dem? http://www.biltema.se/products/producti ... emId=94017
Ser på bilden ut som en raceblade kopia..
Tror Ni att dessa passar? Någon som har dem? http://www.biltema.se/products/producti ... emId=94017
Ser på bilden ut som en raceblade kopia..
Köp inte Clas Ohlsons cykelmeklåda! Jag gjorde det misstaget, och det visade sig (kanske inte så oväntat) att för mina 600:- fick jag en insexnyckelsats upp till 5mm (dvs ingen sexa till styrstammen, sadeljustering osv), en kedjebrytare som funkade ok till 1/8"-kedjor och sedan gick sönder, och tre okej däckbrytare. En smal spårskruvmejsel också som jag har när jag bygger hjul. Och en plastlåda full med skrot.
Nä - köp riktiga verktyg. Du kanske inte får lika många för samma pengar men du får det du behöver och av betydligt högre kvalitet.
Nä - köp riktiga verktyg. Du kanske inte får lika många för samma pengar men du får det du behöver och av betydligt högre kvalitet.
Nej, jag köpte aldrig den. Det var bra att Ni avstyrde det Köpte istället en hylsnyckelsats som hjälpte mig väldigt mycket idag. Så köper jag efter behov istället. För att ytterligare spä på din bitterhet över Clas Ohlsson lådan så kan jag säga att dem har sänkt priset på den till typ under 300 kr.
Fick loss skruven till styrstammen idag, men fick inte loss själva stammen. Tänkte försöka banka lite försiktigt på den imorgon, men jag kom igång efter kl 21 idag så jag tänkte bespara grannarna oljudet. Och ja, stammen står det Gitane eller Titane på.. Sjukt fin, men som tidigare sagt, kanske inte den mest ergonomiska vid skiddning.
Fick loss skruven till styrstammen idag, men fick inte loss själva stammen. Tänkte försöka banka lite försiktigt på den imorgon, men jag kom igång efter kl 21 idag så jag tänkte bespara grannarna oljudet. Och ja, stammen står det Gitane eller Titane på.. Sjukt fin, men som tidigare sagt, kanske inte den mest ergonomiska vid skiddning.
Jag köpte Clas Ohlson-lådan för ganska länge sedan. Har funkat okej sedan dess, undantaget något verktyg. Tycker att det gav en billig bra grundsats för de vanligaste typerna av cyklar. Men det är klart, jag mekar alla typer av cyklar och inte bara fastnavsracers. Sedan dess har man ju investerat i lösa verktyg för specifika komponenter osv.
Strippat det mesta av ramen, men stötte på patrull idag. Får inte av styrstammen. Skruven lossnade fint, men stammen rör sig inte ur fläcken och gaffeln hänger med när jag rör den i sidled. Har bankat på den underifrån med hammare. Först försiktigt och sedan lite hårdare. Några tips?
Dessutom så funderar jag över en annan grej, styret är kanonfint och jag vill verkligen behålla det. Men idag när jag krånglade av styret inser jag att det sitter någon slags metallhållare utanför styret, som för att den ska passa bättre in i styrstammen. Metallhållaren flyttade sig från centrerad punkt till vänsterkant när jag brottade ut styret ur stammen. Och nu, får jag inte tillbaks metallprylen till centrerat läge. Någon som har någon erfarenhet?
Åter igen, tacksam för all hjälp.
Dessutom så funderar jag över en annan grej, styret är kanonfint och jag vill verkligen behålla det. Men idag när jag krånglade av styret inser jag att det sitter någon slags metallhållare utanför styret, som för att den ska passa bättre in i styrstammen. Metallhållaren flyttade sig från centrerad punkt till vänsterkant när jag brottade ut styret ur stammen. Och nu, får jag inte tillbaks metallprylen till centrerat läge. Någon som har någon erfarenhet?
Åter igen, tacksam för all hjälp.