en gammal häck på mitt vardagsrumsgolv..

Frågor och tips om mek med din cykel.
patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

en gammal häck på mitt vardagsrumsgolv..

Post by patrik » 12 Aug 2008 17:58

Så, äntligen, kom den dagen jag väntat på. En väns föräldrar utbrister "men jag har ju en gammal orange crescent hemma, den är minst 40 år gammal. Den kan du få om du vill".

Skicket är sådär, lite rost och skit mest överallt. Min kunskap=0. Ambitionen är desto högre. Gamla bettan ska bli fixed.

Så, medborgare, cykeldårar.. Vad tror Ni om denna ram?
(och snälla, be mig inte köpa en fabriksfixie - det ska också jag göra, bara inte just nu. Är även sjukt sugen på att lära mig lite mek på vägen). Tacksam för all hjälp och alla tips.

Image
Image
Image

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 12 Aug 2008 18:02

Kolla så att den inte är helt sönderrostad i "sadel-röret" och i "styr-röret". Annars är det en bra ram för ett fixiebygge! Strippa, putsa, köp delar. :)

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 12 Aug 2008 18:11

har kollat sadelröret, såg kanonfint ut. Fick bort sadelstolpen med lite vilja och upptäckte med glädje att det knappt var någon rost där alls. Har dock inte lyckats få bort styrstolpen. Men jag har bara en skiftnyckel hemma så jag har inte vågat ta i riktigt. Måste införskaffa en ett gäng hylsnycklar.

Rost, hur får man bort det lättast? Putsning, några tips?

:) Första kommentaren positiv, mycket skön känsla i magen.

hejdå

Post by hejdå » 12 Aug 2008 18:37

patrik wrote:har kollat sadelröret, såg kanonfint ut. Fick bort sadelstolpen med lite vilja och upptäckte med glädje att det knappt var någon rost där alls. Har dock inte lyckats få bort styrstolpen. Men jag har bara en skiftnyckel hemma så jag har inte vågat ta i riktigt. Måste införskaffa en ett gäng hylsnycklar.

Rost, hur får man bort det lättast? Putsning, några tips?

:) Första kommentaren positiv, mycket skön känsla i magen.
autosol! edit; är nyvaken, jag håller med Carl här under. autsol för kromade delar osv...
Last edited by hejdå on 12 Aug 2008 18:52, edited 1 time in total.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 12 Aug 2008 18:50

jag rekommenderar Rostätare, man smeter på lite med förslagsvis en tandborste och sen låter man den marinera sig en kvart sen tar man bort det med trasa o vatten. Biter bort all rost ner till ramen, var dock försiktigt och noggrann med vart du smetar så du inte missar för då kan den käka lacken också.

Så för optimalt resultat, Först rostätare sen en rejäl omgång med autosolen, shiny as new!

Lycka till!

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 12 Aug 2008 19:44

minst 40? Tippar på 50...eller kanske inte ,osäker, men den där växeln-vajer dragningen, styrstammen och muffarna hintar om ngt i den stilen...gummi-bar end plopparna i styret e ju kult.

Snygg som satan iaf. hejja!
The Blood I bleed is Black indeed!

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 12 Aug 2008 20:14

Med mkt ambition och jävlar anamma kan man komma långt.
Läs igenom länkarna som innehåller en hel del matnyttigt.
Känner du någon som har erfarenhet av cykelmek så kan du telefon terrorisera han/hon.
Man lär sig genom att göra fel för att sedan göra rätt.

Mkt fin hoj.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 12 Aug 2008 20:42

Den där ser fin ut! kommer bli kanon om du lägger ner lite tid. Jag har skruvat isär massor av Sånna där gamla as, det är grymt kul när man får lös något som sitter och grymt irriterande när man inte får lös...
Jag skulle skruva isär hela ekipaget, om den stått länge behöver förmodligen det mesta smörjas/fettas och det är mycket lättare att putsa upp delar om de är isär. Sen lär man sig en hel del av att skruva isär gamlingar. Ang rost, jag brukar använda svinto, autosol och nån djungelfälgputs från netto. Ibland kan det se rostigt ut som fan men allt går bort med gnugg och det är en grym känsla, ta mycket före och efter bilder. Det enda jag skulle slänga direkt är kedjan, den ser ut att ha gjort sitt.
Saknas en skruv i vevpartiet eller är en bara väldigt mörk? Har haft lite trubbel med sånna där vevpartier med massor av delar, men du kan ju ge det ett försök. Ta bort det stora drevet och fila ner skruvarna(alt. brickor) så det passar.

Styrtappen som sitter på verkar fin, är det en "TITAN" logga fram? fina, men lite halvobekväm skruv man får i magen(eller annan mindre lyckosam kroppsdel) när man skiddar.
kromet på bakgaffeln går nog putsa så det blir fritt från rost.

Satt det några hjul på?

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 12 Aug 2008 20:57

Välkommen till Pepitaklubben!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 13 Aug 2008 10:46

Kul med alla positiva kommentarer. Gör mig sjukt glad och peppad!

Tänkte jag skulle sätta igång idag. Börja med att införskaffa lite cykelverktyg. Har sneglat på Clas Ohlssons verktygslåda för cykel, är den ett bra startkit?

Kolla vad jag fick med i påse, till pedalerna som sitter på:
Image

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 13 Aug 2008 11:28

Clas ohlsson startkit skall tydligen vara allt för veka.
Grejerna du kommer skruva med kommer kanske ibland kräva ordentliga verktyg då sakerna suttit där de sitter ett bra tag. Men vill man inte lägga så mkt så kan de vara värt att pröva.
Jag har en verktygslåda av märket PRO som var rätt prisvärd.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 13 Aug 2008 11:32

Jag tycker inte att du ska köpa någon låda. Köp verktyg efter behov istället, och köp inte det allra billigaste. Man kommer undan med förvånansvärt få verktyg vid cykelmek.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 13 Aug 2008 12:23

Oh sorry, missat att svara på frågorna. Styrstammen, ska kolla det. Har hivat upp cykeln längst in på vinden. Tjejen är inte så nöjd över att jag har allt på vardagsrumsgolvet. Men den ska fram igen idag, så fort lite putsmedel och dylikt införskaffats.

Hjul medföljde. Gamla limmade tubdäckshjul. Inget jag kommer ha kvar, gillar att kunna byta däck själv - utan lim.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 13 Aug 2008 16:29

Autosol och hylsnycklar inhandlat. Fick inte tag på rostätare, järnhandeln hade ingen och visste inte vart det kunde finnas.. Så, var hittar man rostätare?

User avatar
christofer
Posts: 72
Joined: 03 Mar 2008 23:02
Location: MALMØ
Contact:

Post by christofer » 13 Aug 2008 16:53

Rostätare finns på Biltema för lite drygt 40 pix. Man får kleta på några omgångar innan all rost är borta, men det funkar relativt bra.

Akta dig för att låta det sitta för länge bara, det kan färga av sig på lacken.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 13 Aug 2008 18:17

Ska ta en sväng förbi Biltema då! Tänkte ändå köpa stänkskärmar till min lvg hoj.

Tror Ni att dessa passar? Någon som har dem? http://www.biltema.se/products/producti ... emId=94017
Ser på bilden ut som en raceblade kopia..

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 13 Aug 2008 20:41

Köp inte Clas Ohlsons cykelmeklåda! Jag gjorde det misstaget, och det visade sig (kanske inte så oväntat) att för mina 600:- fick jag en insexnyckelsats upp till 5mm (dvs ingen sexa till styrstammen, sadeljustering osv), en kedjebrytare som funkade ok till 1/8"-kedjor och sedan gick sönder, och tre okej däckbrytare. En smal spårskruvmejsel också som jag har när jag bygger hjul. Och en plastlåda full med skrot.
Nä - köp riktiga verktyg. Du kanske inte får lika många för samma pengar men du får det du behöver och av betydligt högre kvalitet. :idea:

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 13 Aug 2008 22:36

Nej, jag köpte aldrig den. Det var bra att Ni avstyrde det :) Köpte istället en hylsnyckelsats som hjälpte mig väldigt mycket idag. Så köper jag efter behov istället. För att ytterligare spä på din bitterhet över Clas Ohlsson lådan så kan jag säga att dem har sänkt priset på den till typ under 300 kr. ;)

Fick loss skruven till styrstammen idag, men fick inte loss själva stammen. Tänkte försöka banka lite försiktigt på den imorgon, men jag kom igång efter kl 21 idag så jag tänkte bespara grannarna oljudet. Och ja, stammen står det Gitane eller Titane på.. Sjukt fin, men som tidigare sagt, kanske inte den mest ergonomiska vid skiddning.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 13 Aug 2008 22:56

Jag köpte Clas Ohlson-lådan för ganska länge sedan. Har funkat okej sedan dess, undantaget något verktyg. Tycker att det gav en billig bra grundsats för de vanligaste typerna av cyklar. Men det är klart, jag mekar alla typer av cyklar och inte bara fastnavsracers. Sedan dess har man ju investerat i lösa verktyg för specifika komponenter osv.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 14 Aug 2008 18:06

Strippat det mesta av ramen, men stötte på patrull idag. Får inte av styrstammen. Skruven lossnade fint, men stammen rör sig inte ur fläcken och gaffeln hänger med när jag rör den i sidled. Har bankat på den underifrån med hammare. Först försiktigt och sedan lite hårdare. Några tips?

Dessutom så funderar jag över en annan grej, styret är kanonfint och jag vill verkligen behålla det. Men idag när jag krånglade av styret inser jag att det sitter någon slags metallhållare utanför styret, som för att den ska passa bättre in i styrstammen. Metallhållaren flyttade sig från centrerad punkt till vänsterkant när jag brottade ut styret ur stammen. Och nu, får jag inte tillbaks metallprylen till centrerat läge. Någon som har någon erfarenhet?

Åter igen, tacksam för all hjälp.

Post Reply