en gammal häck på mitt vardagsrumsgolv..

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 14 Aug 2008 19:11

Det kan vara lättare att få lös en styrtapp om ett hjul och styre sitter på för då kan du låsa hjulet med benen och slita som ett djur. Tänk hävarm. Testa hälla på 5-56, rostlösning och/eller coca-cola. Spruta på och låt det verka en stund sen kan du ge dig på´t igen. du kan även låta verka över natten, sån´t där kan sitta som berget. Ang metallbiten på styret tror jag att det bara är att dunka som gäller.

Allt går med våld, vilja och vaselin, lycka till.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 14 Aug 2008 22:12

Ska prova det! Det där med coca cola lät spännande.

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 29 Aug 2008 11:34

Har samma problem och håller med om att Coca Cola låter spännande! Rostlösningen har inte gett resultat ännu iaf. Ska dränka skiten...

ojahaja
Posts: 11
Joined: 10 Aug 2008 09:58
Location: Malmö

Post by ojahaja » 29 Aug 2008 17:01

Hade samma problem med min.
Jag gjorde så här: Lät styrbulten sitta i(alltså efter att jag hade fått loss den först, skruvade jag i den igen) vände cykeln uppochner, fyllde upp med wd-40 och 5-56 i en härlig blandning. Därför lämnade jag bulten i så blandningen skulle bli kvar. Pluggade hålen i framgaflen så blandningen inte skulle dunsta bort. Lätt stå i fyra-fem dagar (och ja jag vet, sjukt tålamodsprövande, man vill bara av med skitten!). Sedan tog jag ett långt grovt stålrör (bättre med en stor och lång bräda men hade ingen) lindade in ena ändan i lite tyg, kilade in röret mellan gafflarna, ställde mig på styret och sen var det bara att vrida på, och bruka så mycket våld som möjligt! Min framgafel kinkade som fan, men till slut lossnade det och alla delarna var hela, så jag har kunnat återanvända dem.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Post by Elmer » 29 Aug 2008 18:07

Om bulten går upp när du skruvar innebär det expandern sitter fast, stor risk att det sitter rätt hårt därinne så rostlösning är som sagt att rekomendera. Men ibland kan det räcka att slå ner bulten i stammen efter att du skruvat upp den nån cm. På så sätt kan du slå loss expandern.

harald
Posts: 56
Joined: 18 Aug 2008 21:31
Location: stockholm

Post by harald » 31 Aug 2008 14:36

har från och med idag även jag en gammal häck på mitt golv. en 12 växlad peugeot tennis club. någon som vet om det kan vara ett bra objekt? vad kan man behålla? och behöver man några specialverktyg? jag postar en bild senare.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Re: en gammal häck på mitt vardagsrumsgolv..

Post by freddie » 01 Sep 2008 00:00

patrik wrote:
Image
Ååh vad jag är trött på de där kilbultsvevarmarna. Hade såna på min första Monark-fixie-konvertering. Behövde i början inte göra något åt vevpartiet men sen skar det sig och ingen cykelmekaniker kunde något om kilbultsmodellen. Tillslut fann jag hjälp av en entusiast som privat hjälpte mig och jag fick vevpartiet demonterat, smörjt med nya kulor till kullagret och påmonterat igen. Sen dök ett annat problem upp. Ena pedalen gick sönder och eftersom det är fransk gänga så går det inte att köpa nya pedaler utan jag måste leta äldre pedaler. Så nu har jag haft en fin Monark ett bra tag som inte går att använda. Dammet ligger tjockt på den nu.

Lösning: Det är många som bytt ut kilbultsvevarmen och axeln och installerat "vanlig" fyrkantsaxel. Det är fransk gänga på de här irriterande hojarna så man måste köpa ett vevlager med fransk gänga. Som tur är så finns det, fast i enormt begränsat utbud. Phil Wood gör ett vet jag och någon till. Så ta bort kilbultsskiten och montera på ett vanligt vevlager så att du fritt kan välja vilken vevarm + klinga du vill ha. Simplex-skiten som sitter på nu är dessutom inte den mest rigida vevarmen att hoja med. För de som tycker att det är att förstöra det antika värdet eller charmen så säger jag att då borde ni inte ha konverterat hojen till fixie till att börja med.

Image

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 02 Sep 2008 07:23

Apropå vevpartiet.. Tack för tipsen! Väldigt bra att veta att det finns franskgängade nya vevpartier att köpa! Ska kolla lite på det och se om det ska bytas ut eller inte. Det är också en budgetfråga. Kanske kan man börja med det gamla vevpartiet och sen byta upp sig när man kommit in i det lite mer.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 02 Sep 2008 08:49

Jo det går också. Jag behöll innerklingan som fick vara kvar på innersta platsen så att säga. Sen använde jag befintliga skruvar men fyllde ut glappet med de där små skruvarna som håller ventilen på plats hos vanliga kärringhojar du vet.

Observera att du kommer med största säkerhet inte få helt perfekt kedjelinje. Var noga med att ha en sträckt kedja annars går det illa. De enda allvarliga vurporna jag haft med fixie var med min första Monark när kedjan hoppade av och låste bakhjulet.

Lycka till!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 03 Sep 2008 07:11

Sweet!
Fick bort styrstammen med hjälp av smörj och tricket att skruva ner skruven en bit och sen hamra ett par gånger.

Det som kom ut sen förbryllade mig dock en aning, skruvhållaren ser inte alls ut som dagens cyklar. Kan man använda en "skruvhållare" av ny sort om man vill byta styrstam? Det är nog samma diameter på den.

jock3
Posts: 16
Joined: 02 Sep 2008 18:54
Location: Norrköping
Contact:

samma hojj:P

Post by jock3 » 09 Sep 2008 10:37

Kul, precis en sådan där ram/cykel ska jag åka o hämta idag hos mon farmor ( farfars gamla hojj) tror det är en sån. Kul i så fall, ser en likadan, samma dag jag ska hämta den :D
LIve to Ride and have Fun!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 11 Sep 2008 07:10

Kul!
Hoppas det går bra med den. Själv så längtar jag tills jag får tid att fortsätta meka. Tiden räcker tyvärr inte till :(. Vi kanske kan bolla tankar under resans gång då?

Post Reply