en gammal häck på mitt vardagsrumsgolv..
Det kan vara lättare att få lös en styrtapp om ett hjul och styre sitter på för då kan du låsa hjulet med benen och slita som ett djur. Tänk hävarm. Testa hälla på 5-56, rostlösning och/eller coca-cola. Spruta på och låt det verka en stund sen kan du ge dig på´t igen. du kan även låta verka över natten, sån´t där kan sitta som berget. Ang metallbiten på styret tror jag att det bara är att dunka som gäller.
Allt går med våld, vilja och vaselin, lycka till.
Allt går med våld, vilja och vaselin, lycka till.
Hade samma problem med min.
Jag gjorde så här: Lät styrbulten sitta i(alltså efter att jag hade fått loss den först, skruvade jag i den igen) vände cykeln uppochner, fyllde upp med wd-40 och 5-56 i en härlig blandning. Därför lämnade jag bulten i så blandningen skulle bli kvar. Pluggade hålen i framgaflen så blandningen inte skulle dunsta bort. Lätt stå i fyra-fem dagar (och ja jag vet, sjukt tålamodsprövande, man vill bara av med skitten!). Sedan tog jag ett långt grovt stålrör (bättre med en stor och lång bräda men hade ingen) lindade in ena ändan i lite tyg, kilade in röret mellan gafflarna, ställde mig på styret och sen var det bara att vrida på, och bruka så mycket våld som möjligt! Min framgafel kinkade som fan, men till slut lossnade det och alla delarna var hela, så jag har kunnat återanvända dem.
Jag gjorde så här: Lät styrbulten sitta i(alltså efter att jag hade fått loss den först, skruvade jag i den igen) vände cykeln uppochner, fyllde upp med wd-40 och 5-56 i en härlig blandning. Därför lämnade jag bulten i så blandningen skulle bli kvar. Pluggade hålen i framgaflen så blandningen inte skulle dunsta bort. Lätt stå i fyra-fem dagar (och ja jag vet, sjukt tålamodsprövande, man vill bara av med skitten!). Sedan tog jag ett långt grovt stålrör (bättre med en stor och lång bräda men hade ingen) lindade in ena ändan i lite tyg, kilade in röret mellan gafflarna, ställde mig på styret och sen var det bara att vrida på, och bruka så mycket våld som möjligt! Min framgafel kinkade som fan, men till slut lossnade det och alla delarna var hela, så jag har kunnat återanvända dem.
Re: en gammal häck på mitt vardagsrumsgolv..
Ååh vad jag är trött på de där kilbultsvevarmarna. Hade såna på min första Monark-fixie-konvertering. Behövde i början inte göra något åt vevpartiet men sen skar det sig och ingen cykelmekaniker kunde något om kilbultsmodellen. Tillslut fann jag hjälp av en entusiast som privat hjälpte mig och jag fick vevpartiet demonterat, smörjt med nya kulor till kullagret och påmonterat igen. Sen dök ett annat problem upp. Ena pedalen gick sönder och eftersom det är fransk gänga så går det inte att köpa nya pedaler utan jag måste leta äldre pedaler. Så nu har jag haft en fin Monark ett bra tag som inte går att använda. Dammet ligger tjockt på den nu.patrik wrote:
Lösning: Det är många som bytt ut kilbultsvevarmen och axeln och installerat "vanlig" fyrkantsaxel. Det är fransk gänga på de här irriterande hojarna så man måste köpa ett vevlager med fransk gänga. Som tur är så finns det, fast i enormt begränsat utbud. Phil Wood gör ett vet jag och någon till. Så ta bort kilbultsskiten och montera på ett vanligt vevlager så att du fritt kan välja vilken vevarm + klinga du vill ha. Simplex-skiten som sitter på nu är dessutom inte den mest rigida vevarmen att hoja med. För de som tycker att det är att förstöra det antika värdet eller charmen så säger jag att då borde ni inte ha konverterat hojen till fixie till att börja med.
Apropå vevpartiet.. Tack för tipsen! Väldigt bra att veta att det finns franskgängade nya vevpartier att köpa! Ska kolla lite på det och se om det ska bytas ut eller inte. Det är också en budgetfråga. Kanske kan man börja med det gamla vevpartiet och sen byta upp sig när man kommit in i det lite mer.
Jo det går också. Jag behöll innerklingan som fick vara kvar på innersta platsen så att säga. Sen använde jag befintliga skruvar men fyllde ut glappet med de där små skruvarna som håller ventilen på plats hos vanliga kärringhojar du vet.
Observera att du kommer med största säkerhet inte få helt perfekt kedjelinje. Var noga med att ha en sträckt kedja annars går det illa. De enda allvarliga vurporna jag haft med fixie var med min första Monark när kedjan hoppade av och låste bakhjulet.
Lycka till!
Observera att du kommer med största säkerhet inte få helt perfekt kedjelinje. Var noga med att ha en sträckt kedja annars går det illa. De enda allvarliga vurporna jag haft med fixie var med min första Monark när kedjan hoppade av och låste bakhjulet.
Lycka till!
Sweet!
Fick bort styrstammen med hjälp av smörj och tricket att skruva ner skruven en bit och sen hamra ett par gånger.
Det som kom ut sen förbryllade mig dock en aning, skruvhållaren ser inte alls ut som dagens cyklar. Kan man använda en "skruvhållare" av ny sort om man vill byta styrstam? Det är nog samma diameter på den.
Fick bort styrstammen med hjälp av smörj och tricket att skruva ner skruven en bit och sen hamra ett par gånger.
Det som kom ut sen förbryllade mig dock en aning, skruvhållaren ser inte alls ut som dagens cyklar. Kan man använda en "skruvhållare" av ny sort om man vill byta styrstam? Det är nog samma diameter på den.
samma hojj:P
Kul, precis en sådan där ram/cykel ska jag åka o hämta idag hos mon farmor ( farfars gamla hojj) tror det är en sån. Kul i så fall, ser en likadan, samma dag jag ska hämta den
LIve to Ride and have Fun!