Spänna vevparti/vevarmar
Spänna vevparti/vevarmar
Fick mitt nya vevparti idag och har precis monterat det, det jag undrar är hur pass hårt jag ska ta i när jag spänner fast dem? Vill inte ta sönder något, ska påpekas att jag använder en insexnyckel.
Edit: inser att det är en något dum fråga då hårt är subjektivt...
Edit: inser att det är en något dum fråga då hårt är subjektivt...
-
- Posts: 64
- Joined: 15 Nov 2009 21:11
- Location: Malmö
Re: Spänna vevparti/vevarmar
Det brukar stå angivet ett tal i Nm på nyare delar, som anger hur hårt det skall dras åt. Nu förutsätter det ju att man har en momentnyckel, men det ger ju ett riktvärde i alla fall.
Här finns lite info
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... d-concepts
Som exempel kan vi ta parktools tabell:
Crank bolt (including spline-type cranks and square-spindle cranks) 305-391 in-lb, vilket enligt deras omvandling motsvarar minst 33 Nm, dvs ungefär 3 kg på en 1 meter lång hävstång. Är inte mattematiker nog att exakt räkna om detta till en 100 mm lång insexnyckel, men jag tror nog inte att du orkar dra så hårt för hand (magkänslan och logiken säger mig att det blir 30 kg).
Ni som är verkstadsmuppar här på forumet får rätta mig om jag är ute och cyklar.
Här finns lite info
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... d-concepts
Som exempel kan vi ta parktools tabell:
Crank bolt (including spline-type cranks and square-spindle cranks) 305-391 in-lb, vilket enligt deras omvandling motsvarar minst 33 Nm, dvs ungefär 3 kg på en 1 meter lång hävstång. Är inte mattematiker nog att exakt räkna om detta till en 100 mm lång insexnyckel, men jag tror nog inte att du orkar dra så hårt för hand (magkänslan och logiken säger mig att det blir 30 kg).
Ni som är verkstadsmuppar här på forumet får rätta mig om jag är ute och cyklar.
Re: Spänna vevparti/vevarmar
Ah ok, tack för infon, kanske hade varit bra att ta cykeln till en verkstad o få det fixat där isf? Har dock inte lyckats hitta något Nm nummer nånstans på förpackning eller på själva armarna.
Re: Spänna vevparti/vevarmar
Det går ju inte att beskriva hur hårt något är men jag skulle säga som att lyfta en back öl. Helt klart får man ta i lite men man kan lyfta bra mycket mer om man måste.
Oftast får man ändå efterdra veven när vevarmarna satt sig på vevaxeln så det är liksom ingen ide att ta i som en tok från början.
Dra fast dem så du vet att du inte tappar dem runt knuten, cykla en sväng, efterdra.
/Fredde
EDIT: missuppfattade nog dej lite, 3kgm = 30 kg på en insexa som är 10cm. Trodde du ville dra 30 kgm, sorry!
Oftast får man ändå efterdra veven när vevarmarna satt sig på vevaxeln så det är liksom ingen ide att ta i som en tok från början.
Dra fast dem så du vet att du inte tappar dem runt knuten, cykla en sväng, efterdra.
/Fredde
EDIT: missuppfattade nog dej lite, 3kgm = 30 kg på en insexa som är 10cm. Trodde du ville dra 30 kgm, sorry!
Last edited by Fredde on 20 Jan 2011 22:56, edited 3 times in total.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Spänna vevparti/vevarmar
Håller helt med. Jag har alltid, i princip, dragit allehanda bultar med magkänsla och aldrig råkat ut för problem, varken att något lossnat eller att jag dragit sönder något. Du kan vara rätt lugn när det gäller vevpartier, det är grejor som tål en del.
Större försiktighet till exempel med styrtappar och sådant i aluminium. För några år sedan hade många problem med Deda Newton som exempel. Problemet där var nog till en del att man demonterade och monterade för många gånger, det tålde inte gängorna.
Glöm inte heller att fetta allt du monterar i gängväg.
Större försiktighet till exempel med styrtappar och sådant i aluminium. För några år sedan hade många problem med Deda Newton som exempel. Problemet där var nog till en del att man demonterade och monterade för många gånger, det tålde inte gängorna.
Glöm inte heller att fetta allt du monterar i gängväg.
Loch Ness is Deep.
Re: Spänna vevparti/vevarmar
Jag är enig med dom som säger att du inte ska dra åt för hårt, tricket är att dra åt ordentligt men inte för mycket. Dra åt så att du känner att de sitter ordentligt, men inte så hårt att blodkärlen håller på att spricka. Om du börjar pusta, frusta och svettas när du spänner så ska du genast sluta. Att överspänna är inte kul, det kan reslutera i att gängerna i bulten dör efter ett par dagar, eller att gängorna i axeln dör, eller att vevarmarna spricker. Alla dessa tre grejer har hänt mig, och allt pga överspänning... och extremt mycket cyklande...
Re: Spänna vevparti/vevarmar
Ja, 35-45 Nm i rediga siffror är bra värden. Om du kan låna en momentnyckel, så pröva håll handen på samma avstånd från bulten som med den nyckel du använder vanligtvis, så du får en uppfattning om hur hårt du ska dra senare. Och stryk lite fett på tappen när du drar åt vevpartiet. Park Tools säger att det smörjer tillräckligt bra av aluminiumoxiden på vevpartiet, men jag är skeptisk. Och varning - man ska aldrig efterdra bultar till ett vevparti med fyrkantsaxel.
Re: Spänna vevparti/vevarmar
Varför?Naugas wrote: Och varning - man ska aldrig efterdra bultar till ett vevparti med fyrkantsaxel.
Re: Spänna vevparti/vevarmar
Därför att vevpartiet kan spricka.
från http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.htmlJobst Brandt wrote:... Install and properly tighten new cranks on the spindle after greasing the tapered square ends of the spindle. Proper tightness should be achieved with a torque wrench or by a skilled hand.
/---/
Failure from "over-tightening" is caused by repeated re-tightening of properly installed cranks. In use, an aluminum crank squirms on its taper and, because the retaining bolt prevents it from moving off the taper, it elbows itself away from the bolt and up the taper ever so slightly. The resulting loss of preload, after hard riding, can be detected by how easily the bolt can be turned.
/---/
Mechanics, unaware of why crank bolts lose preload (and commensurate crank tightening), have re-tightened bolts until cranks split.
/---/
Re: Spänna vevparti/vevarmar
ah såpass. tack! tur att man är klen.