Allt om lack - frågor och tips

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by TJ Mackey » 24 Mar 2011 17:29

Fixen wrote:Ingen hjälp? Vafalls!
Jo då, det finns en firma i gamlestaden som kan fixa metallic. Våtlack som annars används till bilar. Ganska dyrt, 1300 för enbart ram tror jag. Jag ska kolla upp vad firman heter.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by Fixen » 24 Mar 2011 22:35

1300. Alltså en fin ram med fin lack från ett engelskt forum. :wink:

Kolla upp det ändå, kan vara bra att ha. Tack Sebastian.

User avatar
bizzarro
Posts: 188
Joined: 08 Mar 2011 21:55
Location: Malmö

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by bizzarro » 27 Apr 2011 19:36

Kan man ta färgborttagningsmedel på kolfiber? :)

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by Fixen » 28 Apr 2011 10:42

bizzarro wrote:Kan man ta färgborttagningsmedel på kolfiber? :)
Inte att rekommendera. Du försvagar fibrerna och/eller gör kolfibern grådassig.

Om fibrerna går sönder så är du körd och får ligga på sjukan med ett trasigt ansikte eller värre.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by ArvidSvensson » 28 Apr 2011 12:01

Fixen wrote:
bizzarro wrote:Kan man ta färgborttagningsmedel på kolfiber? :)
Inte att rekommendera. Du försvagar fibrerna och/eller gör kolfibern grådassig.

Om fibrerna går sönder så är du körd och får ligga på sjukan med ett trasigt ansikte eller värre.
Ehh. Stämmer det? De flesta färgborttagningsmedlen löser bl.a. epoxi och det är riktigt illa på en kolfiberram. Kolfibern i sig klarar väl de flesta kemiska attacker?

Summa summarum ska du undvika färgbortkladd på kolfiberproduker.

visslaren
Posts: 47
Joined: 26 Nov 2009 14:27
Location: Göteborg

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by visslaren » 17 May 2011 14:03

Hemmalackare - jag ställer samma fråga som Fixen tidigare; hur mycket lack går det ungefärligt åt till en ram? Räcker det med en 400 ml burk grundfärg resp. en burk lack, eller krävs det mer? Någon som har erfarenhet?

levlmedia
Posts: 32
Joined: 17 May 2011 14:33

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by levlmedia » 17 May 2011 18:57

ni som använt er av biltemas lackborttagning, hur många rundor fick ni köra?
håller på med min hoj nu och haft på det i 3 timmar men det verkar inte hända något alls? bör man köra på ett till lager och låta det stå över natten eller?

tack på förhand

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by boffe » 17 May 2011 20:59

visslaren wrote:Hemmalackare - jag ställer samma fråga som Fixen tidigare; hur mycket lack går det ungefärligt åt till en ram? Räcker det med en 400 ml burk grundfärg resp. en burk lack, eller krävs det mer? Någon som har erfarenhet?
Jag brukar köra en burk grund och två burkar färg sen köra en burk klarlack. Brukar bli ca 1/3 del kvar av andra burken färg. Den brukar jag spara om man skulle råka få en repa senare.

mpp
Posts: 11
Joined: 24 May 2012 13:31

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by mpp » 29 Aug 2012 09:57

Någon som kan tipsa om en bra lackerare norr om Stockholm?

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by Nils » 02 Sep 2012 10:44

@levelmedia
Smeta på medlet och vira sedan in allt i plastfolie. Har inte testat själv men har hört att det skall göra susen.

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by scarboni » 03 Sep 2012 07:55

Nils wrote:@levelmedia
Smeta på medlet och vira sedan in allt i plastfolie. Har inte testat själv men har hört att det skall göra susen.
Jag har använt mig utav färgborttagningsmedel och det fungerar bra, kladda på och linda in i folie och låt sitta under natten så tar man bort det och skrapar/torkar bort resterna.

Jag tog bort det mesta men i slutänden skickade jag in den för lackering hos en riktig lackerar som fixade jobbet.

En sak att tänka på då man lackar cykeln är att tänk på att om du lägger på mycket lack så kommer måtten ändras på rör dimensionerna. Jag fick t.ex. lite problem med headsetet på min hoj då jag hade lackerat den då de är så pass millimeter precisa.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by Mr Vintage » 03 Sep 2012 08:06

Hejsan!

Då ska vi åter aktualisera detta med Brotschar och gängverktyg..

Vid varje omlackering av en racerram bör man brotscha styrlager samt vevlagernas anläggningsytor.
Detta för att få bort alla färgrester samt att få en slät yta så lagret hamnar perfekt vid montering.
Detta kan tyckas onödigt.
Men om man har ett jättefint styrlager så riskerar detta att bara anligga på en liten del av lagerskålen.
Då slits det ut helt i onödan.

Det finns brotschar och gängverktyg av enklare snitt, på tex Rose
http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22624

http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22912

http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22920

Håller för den som skruvar på hobbynivå..

Mvh Mr Vintage

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by Patrik T » 04 Sep 2012 18:27

Det räcker att maskera insidan på styrröret, vevlagerhylsa etc och sedan skrapa bort färgen med tex en kniv på anliggningsytorna. Skrapa utifrån och in så minskar risken att färgen flagnar.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by Bratt » 16 Jun 2013 08:19

Drar upp tråden. Får hem en nya ram i dagarna men lacken är lite åt det tråkiga hållet. Så någon som vet en bra lackare i stockholm?

User avatar
fredsays
Posts: 337
Joined: 21 Oct 2012 12:09
Location: Stockholm

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by fredsays » 16 Jun 2013 08:28

Jag skulle också behöva en firma som sköter blästring (glaskulor eller soda) och pulverlack.
Billigt ;)

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by peteholmberg » 16 Jun 2013 09:41

fredsays wrote:Jag skulle också behöva en firma som sköter blästring (glaskulor eller soda) och pulverlack.
Billigt ;)
Lämnade in på stockholms industrilack, 800 spänn för blästring och lack. Det tog dock nästan en månad, gissar att de har en ganska busy period nu under sommaren.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by abacaxi » 25 Jun 2013 12:30

Nån som har målat något större typ en cykel i ral pearl gold? Blir det guldgult och dant eller är det en mer guldbrun som på bilar från 70-talet? Jag tänkte byta gaffel på fransmannen och den är just den där bruna färgen som ser ut som guld i ljuset. Antar att jag får släpa in hojen i en färgaffär och jämföra. Eller är det nån som sitter på en vettig provkarta? Svårt med pyttesmå lappar bara. Eller så hostar jag upp €50 för krom...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by rezorex » 26 Jun 2013 13:22

En fråga om klarlack.

Rekommenderas det att våtslipa med typ 1200 papper mellan varje lager klarlack?

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by scarboni » 26 Jun 2013 14:25

Färgborttagningsmedel fungerar ganska bra tycket jag då jag använde det i mitt projekt. Jag hade dock en liten specialare där jag försökte ta bort en färg som låg över grundfärgen och fick därför vara försiktig för att inte skada grundlacken.

Gör som det skrivits tidigare dra på en bra del färgborttagningsmedel och vira sedan in cykeln med plastfolie, låt det stå i en dag och ta sedan bort plastfoliet och försök först att torka bort det med en fuktig trasa om inte det går så gå på med en spackel försiktigt eller kör en ny runda med färgborttagningsmedel.

Jag anser mig ha blivit lite lagom lurad då jag skickade iväg min cykel på lackering. Jag gick dock till en lackeringsfirma som var fokuserad på bilar och körde slipmaskin på min cykel (tror jag) och därefter la de på ett lager med våtlack det kostade 900kr. Jag hade dock dekaler som jag ville ha på och fick därför sätta på dekalerna efter lackeringen och därefter skicka in den återigen på en klarlackering för att skydda slitage och dylikt mot dekalerna kostade 500kr.

Jag föredrar att personer med rätt verktyg och kunskap göra arbetet på min hoj men om man är villig att prova sig fram så köra på eget men var försiktig med smuts,dam, och väder håll er inomhus i en klinisk miljö om du vill undvika fula smutsfläckar eller sandkorn i lacken.

Bild på Cykel kostade runt 1500kr

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Allt om lack - frågor och tips

Post by scarboni » 26 Jun 2013 14:25

Färgborttagningsmedel fungerar ganska bra tycket jag då jag använde det i mitt projekt. Jag hade dock en liten specialare där jag försökte ta bort en färg som låg över grundfärgen och fick därför vara försiktig för att inte skada grundlacken.

Gör som det skrivits tidigare dra på en bra del färgborttagningsmedel och vira sedan in cykeln med plastfolie, låt det stå i en dag och ta sedan bort plastfoliet och försök först att torka bort det med en fuktig trasa om inte det går så gå på med en spackel försiktigt eller kör en ny runda med färgborttagningsmedel.

Jag anser mig ha blivit lite lagom lurad då jag skickade iväg min cykel på lackering. Jag gick dock till en lackeringsfirma som var fokuserad på bilar och körde slipmaskin på min cykel (tror jag) och därefter la de på ett lager med våtlack det kostade 900kr. Jag hade dock dekaler som jag ville ha på och fick därför sätta på dekalerna efter lackeringen och därefter skicka in den återigen på en klarlackering för att skydda slitage och dylikt mot dekalerna kostade 500kr.

Jag föredrar att personer med rätt verktyg och kunskap göra arbetet på min hoj men om man är villig att prova sig fram så köra på eget men var försiktig med smuts,dam, och väder håll er inomhus i en klinisk miljö om du vill undvika fula smutsfläckar eller sandkorn i lacken.

Bild på Cykelr
Bild på ramen 1500kr

Post Reply