Jo då, det finns en firma i gamlestaden som kan fixa metallic. Våtlack som annars används till bilar. Ganska dyrt, 1300 för enbart ram tror jag. Jag ska kolla upp vad firman heter.Fixen wrote:Ingen hjälp? Vafalls!
Allt om lack - frågor och tips
Re: Allt om lack - frågor och tips
Re: Allt om lack - frågor och tips
1300. Alltså en fin ram med fin lack från ett engelskt forum.
Kolla upp det ändå, kan vara bra att ha. Tack Sebastian.
Kolla upp det ändå, kan vara bra att ha. Tack Sebastian.
Re: Allt om lack - frågor och tips
Kan man ta färgborttagningsmedel på kolfiber?
Re: Allt om lack - frågor och tips
Inte att rekommendera. Du försvagar fibrerna och/eller gör kolfibern grådassig.bizzarro wrote:Kan man ta färgborttagningsmedel på kolfiber?
Om fibrerna går sönder så är du körd och får ligga på sjukan med ett trasigt ansikte eller värre.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Allt om lack - frågor och tips
Ehh. Stämmer det? De flesta färgborttagningsmedlen löser bl.a. epoxi och det är riktigt illa på en kolfiberram. Kolfibern i sig klarar väl de flesta kemiska attacker?Fixen wrote:Inte att rekommendera. Du försvagar fibrerna och/eller gör kolfibern grådassig.bizzarro wrote:Kan man ta färgborttagningsmedel på kolfiber?
Om fibrerna går sönder så är du körd och får ligga på sjukan med ett trasigt ansikte eller värre.
Summa summarum ska du undvika färgbortkladd på kolfiberproduker.
Re: Allt om lack - frågor och tips
Hemmalackare - jag ställer samma fråga som Fixen tidigare; hur mycket lack går det ungefärligt åt till en ram? Räcker det med en 400 ml burk grundfärg resp. en burk lack, eller krävs det mer? Någon som har erfarenhet?
Re: Allt om lack - frågor och tips
ni som använt er av biltemas lackborttagning, hur många rundor fick ni köra?
håller på med min hoj nu och haft på det i 3 timmar men det verkar inte hända något alls? bör man köra på ett till lager och låta det stå över natten eller?
tack på förhand
håller på med min hoj nu och haft på det i 3 timmar men det verkar inte hända något alls? bör man köra på ett till lager och låta det stå över natten eller?
tack på förhand
Re: Allt om lack - frågor och tips
Jag brukar köra en burk grund och två burkar färg sen köra en burk klarlack. Brukar bli ca 1/3 del kvar av andra burken färg. Den brukar jag spara om man skulle råka få en repa senare.visslaren wrote:Hemmalackare - jag ställer samma fråga som Fixen tidigare; hur mycket lack går det ungefärligt åt till en ram? Räcker det med en 400 ml burk grundfärg resp. en burk lack, eller krävs det mer? Någon som har erfarenhet?
Re: Allt om lack - frågor och tips
Någon som kan tipsa om en bra lackerare norr om Stockholm?
Re: Allt om lack - frågor och tips
@levelmedia
Smeta på medlet och vira sedan in allt i plastfolie. Har inte testat själv men har hört att det skall göra susen.
Smeta på medlet och vira sedan in allt i plastfolie. Har inte testat själv men har hört att det skall göra susen.
Re: Allt om lack - frågor och tips
Jag har använt mig utav färgborttagningsmedel och det fungerar bra, kladda på och linda in i folie och låt sitta under natten så tar man bort det och skrapar/torkar bort resterna.Nils wrote:@levelmedia
Smeta på medlet och vira sedan in allt i plastfolie. Har inte testat själv men har hört att det skall göra susen.
Jag tog bort det mesta men i slutänden skickade jag in den för lackering hos en riktig lackerar som fixade jobbet.
En sak att tänka på då man lackar cykeln är att tänk på att om du lägger på mycket lack så kommer måtten ändras på rör dimensionerna. Jag fick t.ex. lite problem med headsetet på min hoj då jag hade lackerat den då de är så pass millimeter precisa.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Allt om lack - frågor och tips
Hejsan!
Då ska vi åter aktualisera detta med Brotschar och gängverktyg..
Vid varje omlackering av en racerram bör man brotscha styrlager samt vevlagernas anläggningsytor.
Detta för att få bort alla färgrester samt att få en slät yta så lagret hamnar perfekt vid montering.
Detta kan tyckas onödigt.
Men om man har ett jättefint styrlager så riskerar detta att bara anligga på en liten del av lagerskålen.
Då slits det ut helt i onödan.
Det finns brotschar och gängverktyg av enklare snitt, på tex Rose
http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22624
http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22912
http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22920
Håller för den som skruvar på hobbynivå..
Mvh Mr Vintage
Då ska vi åter aktualisera detta med Brotschar och gängverktyg..
Vid varje omlackering av en racerram bör man brotscha styrlager samt vevlagernas anläggningsytor.
Detta för att få bort alla färgrester samt att få en slät yta så lagret hamnar perfekt vid montering.
Detta kan tyckas onödigt.
Men om man har ett jättefint styrlager så riskerar detta att bara anligga på en liten del av lagerskålen.
Då slits det ut helt i onödan.
Det finns brotschar och gängverktyg av enklare snitt, på tex Rose
http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22624
http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22912
http://www.rosebikes.se/artikel/cyclus- ... /aid:22920
Håller för den som skruvar på hobbynivå..
Mvh Mr Vintage
Re: Allt om lack - frågor och tips
Det räcker att maskera insidan på styrröret, vevlagerhylsa etc och sedan skrapa bort färgen med tex en kniv på anliggningsytorna. Skrapa utifrån och in så minskar risken att färgen flagnar.
Re: Allt om lack - frågor och tips
Drar upp tråden. Får hem en nya ram i dagarna men lacken är lite åt det tråkiga hållet. Så någon som vet en bra lackare i stockholm?
Re: Allt om lack - frågor och tips
Jag skulle också behöva en firma som sköter blästring (glaskulor eller soda) och pulverlack.
Billigt
Billigt
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: Allt om lack - frågor och tips
Lämnade in på stockholms industrilack, 800 spänn för blästring och lack. Det tog dock nästan en månad, gissar att de har en ganska busy period nu under sommaren.fredsays wrote:Jag skulle också behöva en firma som sköter blästring (glaskulor eller soda) och pulverlack.
Billigt
Re: Allt om lack - frågor och tips
Nån som har målat något större typ en cykel i ral pearl gold? Blir det guldgult och dant eller är det en mer guldbrun som på bilar från 70-talet? Jag tänkte byta gaffel på fransmannen och den är just den där bruna färgen som ser ut som guld i ljuset. Antar att jag får släpa in hojen i en färgaffär och jämföra. Eller är det nån som sitter på en vettig provkarta? Svårt med pyttesmå lappar bara. Eller så hostar jag upp €50 för krom...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Allt om lack - frågor och tips
En fråga om klarlack.
Rekommenderas det att våtslipa med typ 1200 papper mellan varje lager klarlack?
Rekommenderas det att våtslipa med typ 1200 papper mellan varje lager klarlack?
Re: Allt om lack - frågor och tips
Färgborttagningsmedel fungerar ganska bra tycket jag då jag använde det i mitt projekt. Jag hade dock en liten specialare där jag försökte ta bort en färg som låg över grundfärgen och fick därför vara försiktig för att inte skada grundlacken.
Gör som det skrivits tidigare dra på en bra del färgborttagningsmedel och vira sedan in cykeln med plastfolie, låt det stå i en dag och ta sedan bort plastfoliet och försök först att torka bort det med en fuktig trasa om inte det går så gå på med en spackel försiktigt eller kör en ny runda med färgborttagningsmedel.
Jag anser mig ha blivit lite lagom lurad då jag skickade iväg min cykel på lackering. Jag gick dock till en lackeringsfirma som var fokuserad på bilar och körde slipmaskin på min cykel (tror jag) och därefter la de på ett lager med våtlack det kostade 900kr. Jag hade dock dekaler som jag ville ha på och fick därför sätta på dekalerna efter lackeringen och därefter skicka in den återigen på en klarlackering för att skydda slitage och dylikt mot dekalerna kostade 500kr.
Jag föredrar att personer med rätt verktyg och kunskap göra arbetet på min hoj men om man är villig att prova sig fram så köra på eget men var försiktig med smuts,dam, och väder håll er inomhus i en klinisk miljö om du vill undvika fula smutsfläckar eller sandkorn i lacken.
Bild på Cykel kostade runt 1500kr
Gör som det skrivits tidigare dra på en bra del färgborttagningsmedel och vira sedan in cykeln med plastfolie, låt det stå i en dag och ta sedan bort plastfoliet och försök först att torka bort det med en fuktig trasa om inte det går så gå på med en spackel försiktigt eller kör en ny runda med färgborttagningsmedel.
Jag anser mig ha blivit lite lagom lurad då jag skickade iväg min cykel på lackering. Jag gick dock till en lackeringsfirma som var fokuserad på bilar och körde slipmaskin på min cykel (tror jag) och därefter la de på ett lager med våtlack det kostade 900kr. Jag hade dock dekaler som jag ville ha på och fick därför sätta på dekalerna efter lackeringen och därefter skicka in den återigen på en klarlackering för att skydda slitage och dylikt mot dekalerna kostade 500kr.
Jag föredrar att personer med rätt verktyg och kunskap göra arbetet på min hoj men om man är villig att prova sig fram så köra på eget men var försiktig med smuts,dam, och väder håll er inomhus i en klinisk miljö om du vill undvika fula smutsfläckar eller sandkorn i lacken.
Bild på Cykel kostade runt 1500kr
Re: Allt om lack - frågor och tips
Färgborttagningsmedel fungerar ganska bra tycket jag då jag använde det i mitt projekt. Jag hade dock en liten specialare där jag försökte ta bort en färg som låg över grundfärgen och fick därför vara försiktig för att inte skada grundlacken.
Gör som det skrivits tidigare dra på en bra del färgborttagningsmedel och vira sedan in cykeln med plastfolie, låt det stå i en dag och ta sedan bort plastfoliet och försök först att torka bort det med en fuktig trasa om inte det går så gå på med en spackel försiktigt eller kör en ny runda med färgborttagningsmedel.
Jag anser mig ha blivit lite lagom lurad då jag skickade iväg min cykel på lackering. Jag gick dock till en lackeringsfirma som var fokuserad på bilar och körde slipmaskin på min cykel (tror jag) och därefter la de på ett lager med våtlack det kostade 900kr. Jag hade dock dekaler som jag ville ha på och fick därför sätta på dekalerna efter lackeringen och därefter skicka in den återigen på en klarlackering för att skydda slitage och dylikt mot dekalerna kostade 500kr.
Jag föredrar att personer med rätt verktyg och kunskap göra arbetet på min hoj men om man är villig att prova sig fram så köra på eget men var försiktig med smuts,dam, och väder håll er inomhus i en klinisk miljö om du vill undvika fula smutsfläckar eller sandkorn i lacken.
Bild på Cykelr
Bild på ramen 1500kr
Gör som det skrivits tidigare dra på en bra del färgborttagningsmedel och vira sedan in cykeln med plastfolie, låt det stå i en dag och ta sedan bort plastfoliet och försök först att torka bort det med en fuktig trasa om inte det går så gå på med en spackel försiktigt eller kör en ny runda med färgborttagningsmedel.
Jag anser mig ha blivit lite lagom lurad då jag skickade iväg min cykel på lackering. Jag gick dock till en lackeringsfirma som var fokuserad på bilar och körde slipmaskin på min cykel (tror jag) och därefter la de på ett lager med våtlack det kostade 900kr. Jag hade dock dekaler som jag ville ha på och fick därför sätta på dekalerna efter lackeringen och därefter skicka in den återigen på en klarlackering för att skydda slitage och dylikt mot dekalerna kostade 500kr.
Jag föredrar att personer med rätt verktyg och kunskap göra arbetet på min hoj men om man är villig att prova sig fram så köra på eget men var försiktig med smuts,dam, och väder håll er inomhus i en klinisk miljö om du vill undvika fula smutsfläckar eller sandkorn i lacken.
Bild på Cykelr
Bild på ramen 1500kr