Klarlack

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
blink
Posts: 92
Joined: 16 May 2009 21:42

Klarlack

Post by blink » 09 Jan 2011 19:57

Har en ram som är fin i lacken, men skulle behöva ett extra lager klarlack för finare och tåligare yta.

Någon här som har erfarenheter av att lacka själv eller har lämnat in för lackering tidigare?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Klarlack

Post by Streamliner » 09 Jan 2011 20:15

Min pappa var billackerare och jag får lite rysningar av din fråga. Det är lämpligt att ta reda på en hel del saker om hur din nuvarande klarlack är sammansatt. Om du ger dig på detta så måste du testa noggrant så att inte den nya lacken löser upp den nuvarande.

Samma sak så känner jag mig tveksam till att lägga ett nytt lager klarlack på en åldrad yta då du bör mattslipa den befintliga klarlacken för att få säkert fäste för den nya. Du vill ju inte riskera att resultatet ser ut som krymplack eller att den nya flagnar efter ett tag. Men hur mycket ska du slipa, bara ytterst lätt naturligtvis men var går gränsen för dekaler etc?

Slutligen så bör du avfetta med silikonborttagning så att det inte finns silikon av någon anledning i den gamla ytan. Det kan vara rester av vax t ex innehållande silikon.

Jag skulle faktiskt bestämt avråda, det är så mycket som kan gå fel.

Alternativt rådgör med en erfaren billackare. Ge dig inte på detta själv med en sprayburk från Biltema...

Gå över ramen med mycket fin rubbing istället och gör sedan en vaxning med ett bra båtvax. Du kommer att sova lugnare.
Loch Ness is Deep.

Post Reply