Läskigt "slir" i bakdrevet? (Nytt hjul)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Pollax
Posts: 81
Joined: 06 Aug 2008 12:25

Läskigt "slir" i bakdrevet? (Nytt hjul)

Post by Pollax » 06 Aug 2008 12:32

Tja!
Efter en hysteriskt rolig fjolårssommar på brorsans fixie så har jag nu fått ihop en egen.

Idag premiärrullade jag < 10 km/h för att kolla att allt verkade ok, det var det tyvärr inte.
Jag upplevde att när jag tryckte till lite på pedalerna (fotfarande utan att stå upp och ta i ordentligt) så kändes det ungefär som att bakdrevet slirade?! Pedaler, kedja och klinga fram snurrar.. Lite som att nån trampar ner kopplingen på en bil liksom..

Hjulet är byggt av Phil himself (Dr. Spoke), han sa inget om att det kan förekomma.. Funderar på om drevet drar åt sig själv med tiden? Men inte f-n kan jag cykla med det såhär, livsfarligt och skitläskigt...

Så, vad kan problemet vara och vad gör jag åt det?

//Anton

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 06 Aug 2008 12:36

låter som om att drevet sitter lite löst och drar åt sig själv, har hänt mig...cykla upp för en lagom backe och ta i nåra ggr, brukar dras åt automatiskt då...sen dras det väl åt när man kör också...
men jag kan ju ha fel! :D

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 06 Aug 2008 12:39

Hade samma sak ett tag men det försvann. Det slirade till och med till när jag skulle trampa iväg hårt :? Kan det vara däcket som glider på fälgen kanke? Ja jag skulle gärna vilja ha ett svar på detta också.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 06 Aug 2008 12:41

Om det är som johndoe tror och denna backövning hjälper, missa inte att dra åt låsringen efter det!

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 06 Aug 2008 12:45

pean wrote:Om det är som johndoe tror och denna backövning hjälper, missa inte att dra åt låsringen efter det!
tack pean!...kom inte på vad jag hade glömt säga... :D

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 06 Aug 2008 13:00

...brukar vara så när man drar på nya grejer....skiten måste sätta sig lite. Så det e inga konstigheter.

Man skruvar på allting.,..och så trampar man och efter femhundra meter börjar allt att glappa. Bara att dra åt igen...trampa...och sedan dra åt igen, om det behövs. Och igen kanske. Där ngn stans borde saken vara biff...om inte så KAN det vara läge att funta på om det är ngt fel (eller om man e sjukt svag).

Metaller e mjuka och skruvar/gängor funkar som fjädrar. Ben är starkare än armar.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 06 Aug 2008 13:55

Se till att komma ihåg att efterdra låsringen! det kan göra ont att ha den slapp om man ska skidda och ha sig.

Pollax
Posts: 81
Joined: 06 Aug 2008 12:25

Post by Pollax » 06 Aug 2008 13:56

Tack för alla svar! (Rasande snabbt...)

Det behövdes inte ens en backe faktiskt. Jag accade och bromsade om vartannat varv efter varv på gatan och nu sitter det... Har skiddat ordentligt och trampat till ordentligt, så det verkar lugnt. Kanske ska be någon med verktyg kika på låsringen iofs..

Äntligen är fixien klar! Om någon bor i Uppsala kan ni ju hålla utkik efter en "silverpil" där i höst. :)

chrobin

Post by chrobin » 06 Aug 2008 13:56

Vet du att "sliret" kommer från bakhjulet?
Var med om samma sak och då var inte klingbultarna åtdragna. Så klingat rörde sig lite i spindeln. Blev oxså en slir känsla.

/ ChR
Last edited by chrobin on 06 Aug 2008 14:05, edited 1 time in total.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 06 Aug 2008 14:01

Pollax wrote: Äntligen är fixien klar! Om någon bor i Uppsala kan ni ju hålla utkik efter en "silverpil" där i höst. :)
Jag ska hålla utkik! Om du ser någon dåre på röd hoj som vinkar så vet du att bara är jag och inte någon... hm.. annan dåre.

Pollax
Posts: 81
Joined: 06 Aug 2008 12:25

Post by Pollax » 06 Aug 2008 14:19

chrobin wrote:Vet du att "sliret" kommer från bakhjulet?
Var med om samma sak och då var inte klingbultarna åtdragna. Så klingat rörde sig lite i spindeln. Blev oxså en slir känsla.

/ ChR
Bra att du sa det! Det var faktiskt det första jag kollade eftersom jag bytt klingbultarna. De satt bra, fast jag efterdrog dem efter 20 minuters cyklande..

Klart bra tips om man varit där och pillat!

Pean, ska se mig omkring jag med. Ses säkert!

/Anton

Post Reply