Bästa möjliga fett

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Bästa möjliga fett

Post by atomlab » 17 Oct 2010 15:38

Hola.

Om pengar inte spelar någon roll och inte heller om produkten endast finns i Australien.

Vad för fett rekommenderar ni då att ha i Styrlagret och vevlagret på ett öppet kullager?

//T
Image

User avatar
snigeln
Posts: 108
Joined: 12 Aug 2010 19:32

Re: Bästa möjliga fett

Post by snigeln » 17 Oct 2010 16:35

Använder Weldtite's röda teflonfett till allt på mina cyklar, från lager till montering
Galen i rutigt!

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Bästa möjliga fett

Post by svennelainen » 17 Oct 2010 16:47

Öööh... Kullagerfett kanske? ;)
Om du verkligen vill ha ett bra fett, ta dig till Mekonomen och köp en påse drivknutsfett. Dyrt, men du vill ju ha det bästa. Eller hur?

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Bästa möjliga fett

Post by atomlab » 17 Oct 2010 17:00

Förstår ironin.

Men jag har många gånger upplevt att rätt sak till rätt produkt. Och fett är inte fett har jag också fått erfara. Sedan så måste jag själv intyga mig om att dyrt är bra. Då jag många gånger går på det. Så därför vill jag veta om det finns något bra fett. För någonstans så bör väl ändå kullagerfett på mekonomen för 32kr tuben och något annat för 235kr tuben ha någon skillnad?

Det behöver absolut inte vara så men det är iaf så jag tänker.

Drivknutsfett för 132kr är heller inte speciellt dyrt. Men är det bra? Då kör jag på det. ;)
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bästa möjliga fett

Post by Fredde » 17 Oct 2010 17:28

Öhlins http://www.ohlins.se/" onclick="window.open(this.href);return false; hade tidigare något fett med pyttelite friktion och svinhögt pris. Typ en tusing för en "klutt". Hade säkert gjort sig fint i veven. Till styrlagret kan du köra med vilket som helst.

DA: http://www.alexscycle.com/en/shimano-sp ... -sp41.html" onclick="window.open(this.href);return false; kanske?

Arvid har berättat att det finns ngt NJS certifierat, jag tror det är det du ska ha. :)

/Fredde

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Bästa möjliga fett

Post by svennelainen » 17 Oct 2010 19:44

Drivknutsfett håller i 20 000 mil med ett konstant vridmoment som du aldrig någonsin - hur mycket du än tar i - kommer att nå upp till. Kan lugnt påstå att det är kladdigare än någon annat fett du har tagit i. Det är Castrol-fett och det är många som kör med det i såna där jättesnabba bilar.
Om inte 132:- för 90 ml är dyrt nog så kan du få ge mig en femhundring så går jag och handlar det åt dig. ;)

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bästa möjliga fett

Post by Streamliner » 17 Oct 2010 20:54

Den här frågan fick mig att tänka på Cykelcitys katalog och deras speciella sätt att skriva om sina produkter. För några år sedan skrev de att deras fetter från "Mission" var de bästa i världen. Döm om min förvåning när de i nästa katalog hade skippat just Mission och ersatt med "Pedros", men texterna var desamma bara det att de bytt ut Mission mot Pedros... Haha. Pedros fick för övrigt absolut bottenbetyg för sin "Dry-Lube", sämst på marknaden.

Av detta kan man så lära sig att man inte behöver köpa det dyraste och konstigaste för att få det bästa. Vi har ju i Sverige ett företag som heter SKF och som anses som just bäst i världen. De har ett klassiskt kullagerfett i sitt sortiment som säljs på en behändig tub med skruvkork. Extremt klibbigt och långtrådigt, tåler 220 grader samt används av Volvo, SAAB och Försvaret, bland annat. Visst skulle det funka i våra styrlager?

Sagt och gjort, för ett par veckor sedan köpte jag en tub på Mekonomen och det är riktigt riktigt bra och jag blev så glad för tuben är i stort sett likadan som min far hade i många år i sin verkstad och han dog 1994. En långlivad kvalitetsprodukt således.

Fett / Smörjmedel
Artikelnr: 41-VKG1/0.2
Artikel: Hjullagerfett
Variant:
Förp.: SKF
Förp.: Tub 200 gr
Info: Universalfett lämpligt för hjullager.
Info: SKF
Pris: 65.00 kr
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bästa möjliga fett

Post by Fredde » 17 Oct 2010 23:05

Streamliner wrote:Info: Universalfett lämpligt för hjullager.
SKF är fina saker.

Jag skulle nog inte sträva efter att ha så kletigt fett som möjligt i veven, hellre något med mindre friktion i. Men det beror väl på vad man ska ha åbäket till.

/Fredde

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Bästa möjliga fett

Post by atomlab » 17 Oct 2010 23:18

Fredde wrote: Arvid har berättat att det finns ngt NJS certifierat, jag tror det är det du ska ha. :)

/Fredde
Men eftersom jag har cyklar som inte har njs vevlager eller styrlager så vill jag ju inte att dom skall gå sönder om jag råkar ta fel tub. :wink:

Det blir att ringa SKF imorgon och åka förbi mekonomen...
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bästa möjliga fett

Post by Streamliner » 18 Oct 2010 07:27

Jo det där emd kletigt och trådigt fett, själva finessen med sådant fett är ju att det stannar kvar i hjullagret eller styrlagret och inte rinner ut ur lagret och ner på gaffeln. Samma sak i vevlagret, det gäller ju att fettet sitter kvar i kulhållaren/lagerskålarna och gör sitt jobb där. Fetter som inte är trådiga rinner bort och fyller inte sin funktion efter ett tag.
Loch Ness is Deep.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Bästa möjliga fett

Post by Orwar » 18 Oct 2010 18:05

Jag kör med nån SKF-tub (Man är ju Göteborgare), LGMT har jag för mig.
Om den är bäst vetefan, men den räcker hur länge som helst och känns som en bra balans mellan hållbarhet och smidighet. Lätt att trycka dit, och det brukar alltid fortfarande vara infettat och fint när jag är där och smörjer nästa gång, vilket jag förvisso gör rätt ofta då det finns få saker som är så harmoniska som att fetta in saker ordentligt.
Enligt SKF ska det dessutom ha finfina vattenbeständighets- och rostskyddsegenskaper och tåla vibrationer bra, så det är nog mer än tillräckligt för små cykellager.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

chrobin

Re: Bästa möjliga fett

Post by chrobin » 18 Oct 2010 23:11

Nån som prövat Phil Wood's smörjfett?

/ChRobin

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Bästa möjliga fett

Post by Bompet » 19 Oct 2010 09:27

Image
Miche's lagerfett är bra skit. Använder det till det mesta. Är (tyvärr?) inte speciellt dyrt och räcker hur länge som helst. Förpackningen ser sjukt seriös ut med en kemisk formel och annat krafs. Atomlab, du kan säkert lura någon att det är svindyrt.
Image

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Bästa möjliga fett

Post by atomlab » 19 Oct 2010 11:07

Du kan spara dina allt annat är roliga kommentarer.
Jag har mina tuber och verktyg i min verkstad och ingen vet vad som är i.
Det är bara för min personliga behag att har man styrlager, hjullager och vevlager för en jävla massa pengar så vill man gärna ha så bra som möjligt.
Vill absolut inte köpa något för 1000kr bara för att. Men är det en väsentlig skillnad så kan jag göra det. Vilket fallet nu inte var.

Men nu så är skillnaden mellan en billig och dyr runt 150kr så hänger inte läpp. Ingen kommer ändå se skillnad förutom lagret som mår bättre.

Har beställt drivknuts fett från SKF och ett roterande fett från öhlins. Det var det dom rekommenderade och det var absolut inte dyrast. Men bäst för mitt ändamål och det var det enda jag sökte.

Återkommer med info om det om ni inte misstycker.
Verkar vara lite för starka åsikter här om saker och ting. Lite som högtalar kabel och Canon vs nikon sandlåda...
Image

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Bästa möjliga fett

Post by Doug » 19 Oct 2010 11:13

Canon är ju bä.... puh det var nära!

Återkom gärna! Typiskt grej som jag kommer fundera på nån gång och starta en ny tråd annars ;)

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Bästa möjliga fett

Post by Rokkoko » 19 Oct 2010 13:33

atomlab: Håller med dig i ditt resonemang. Tänker själv likadant.

Förresten... Nikon ska det vara! :wink:

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Bästa möjliga fett

Post by hadnan » 19 Oct 2010 13:42

Hej! Tråden handlar iof om bästa fettet i världen oavsett pris och tillgänglighet. Det vet jag inget om, så detta är väl lite OT. Men jag har en patron Uniway Li 62 från statoil som funkar kanon till alla lager. Bra att montera med också för den delen. Applicerar det i hjullagren med apotekets plastspruta. 8)

http://www3.statoil.com/mar/svg01184.ns ... iway_li_62" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH/H

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bästa möjliga fett

Post by Fredde » 19 Oct 2010 14:35

atomlab wrote: Har beställt drivknuts fett från SKF och ett roterande fett från öhlins.
Fett grymt! Det där kommer vara en vinnande kombo.

Nu blev jag sugen som fan på en tub, vad kostar Öhlins-kletet? Du vet att Öhlins är helt jävla överlägsna på att göra fjädringar inom racing.

/Fredde

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Bästa möjliga fett

Post by atomlab » 19 Oct 2010 15:30

Jag skall återkomma inom ämnet.

Har en vän som jobbar med motorsport och det var han som kontaktade stallets sponsorer ;)
Jag skulle få mailet som beskrev det dom sa i veckan och även vilka produkter det var.
Då får jag även priset.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bästa möjliga fett

Post by Fredde » 19 Oct 2010 16:03

atomlab wrote:Jag skall återkomma inom ämnet.

Har en vän som jobbar med motorsport och det var han som kontaktade stallets sponsorer ;)
Jag skulle få mailet som beskrev det dom sa i veckan och även vilka produkter det var.
Då får jag även priset.
Coolers! En gammal polare jag inte hört av på länge jobbade där innan, kan försöka "smörja" den kanalen lite, är det prisvärt och vettigt så tar jag en extra tub!

/Fredde

Post Reply