Bästa möjliga fett
Bästa möjliga fett
Hola.
Om pengar inte spelar någon roll och inte heller om produkten endast finns i Australien.
Vad för fett rekommenderar ni då att ha i Styrlagret och vevlagret på ett öppet kullager?
//T
Om pengar inte spelar någon roll och inte heller om produkten endast finns i Australien.
Vad för fett rekommenderar ni då att ha i Styrlagret och vevlagret på ett öppet kullager?
//T
Re: Bästa möjliga fett
Använder Weldtite's röda teflonfett till allt på mina cyklar, från lager till montering
Galen i rutigt!
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Bästa möjliga fett
Öööh... Kullagerfett kanske?
Om du verkligen vill ha ett bra fett, ta dig till Mekonomen och köp en påse drivknutsfett. Dyrt, men du vill ju ha det bästa. Eller hur?
Om du verkligen vill ha ett bra fett, ta dig till Mekonomen och köp en påse drivknutsfett. Dyrt, men du vill ju ha det bästa. Eller hur?
Re: Bästa möjliga fett
Förstår ironin.
Men jag har många gånger upplevt att rätt sak till rätt produkt. Och fett är inte fett har jag också fått erfara. Sedan så måste jag själv intyga mig om att dyrt är bra. Då jag många gånger går på det. Så därför vill jag veta om det finns något bra fett. För någonstans så bör väl ändå kullagerfett på mekonomen för 32kr tuben och något annat för 235kr tuben ha någon skillnad?
Det behöver absolut inte vara så men det är iaf så jag tänker.
Drivknutsfett för 132kr är heller inte speciellt dyrt. Men är det bra? Då kör jag på det.
Men jag har många gånger upplevt att rätt sak till rätt produkt. Och fett är inte fett har jag också fått erfara. Sedan så måste jag själv intyga mig om att dyrt är bra. Då jag många gånger går på det. Så därför vill jag veta om det finns något bra fett. För någonstans så bör väl ändå kullagerfett på mekonomen för 32kr tuben och något annat för 235kr tuben ha någon skillnad?
Det behöver absolut inte vara så men det är iaf så jag tänker.
Drivknutsfett för 132kr är heller inte speciellt dyrt. Men är det bra? Då kör jag på det.
Re: Bästa möjliga fett
Öhlins http://www.ohlins.se/" onclick="window.open(this.href);return false; hade tidigare något fett med pyttelite friktion och svinhögt pris. Typ en tusing för en "klutt". Hade säkert gjort sig fint i veven. Till styrlagret kan du köra med vilket som helst.
DA: http://www.alexscycle.com/en/shimano-sp ... -sp41.html" onclick="window.open(this.href);return false; kanske?
Arvid har berättat att det finns ngt NJS certifierat, jag tror det är det du ska ha.
/Fredde
DA: http://www.alexscycle.com/en/shimano-sp ... -sp41.html" onclick="window.open(this.href);return false; kanske?
Arvid har berättat att det finns ngt NJS certifierat, jag tror det är det du ska ha.
/Fredde
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Bästa möjliga fett
Drivknutsfett håller i 20 000 mil med ett konstant vridmoment som du aldrig någonsin - hur mycket du än tar i - kommer att nå upp till. Kan lugnt påstå att det är kladdigare än någon annat fett du har tagit i. Det är Castrol-fett och det är många som kör med det i såna där jättesnabba bilar.
Om inte 132:- för 90 ml är dyrt nog så kan du få ge mig en femhundring så går jag och handlar det åt dig.
Om inte 132:- för 90 ml är dyrt nog så kan du få ge mig en femhundring så går jag och handlar det åt dig.
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Bästa möjliga fett
Den här frågan fick mig att tänka på Cykelcitys katalog och deras speciella sätt att skriva om sina produkter. För några år sedan skrev de att deras fetter från "Mission" var de bästa i världen. Döm om min förvåning när de i nästa katalog hade skippat just Mission och ersatt med "Pedros", men texterna var desamma bara det att de bytt ut Mission mot Pedros... Haha. Pedros fick för övrigt absolut bottenbetyg för sin "Dry-Lube", sämst på marknaden.
Av detta kan man så lära sig att man inte behöver köpa det dyraste och konstigaste för att få det bästa. Vi har ju i Sverige ett företag som heter SKF och som anses som just bäst i världen. De har ett klassiskt kullagerfett i sitt sortiment som säljs på en behändig tub med skruvkork. Extremt klibbigt och långtrådigt, tåler 220 grader samt används av Volvo, SAAB och Försvaret, bland annat. Visst skulle det funka i våra styrlager?
Sagt och gjort, för ett par veckor sedan köpte jag en tub på Mekonomen och det är riktigt riktigt bra och jag blev så glad för tuben är i stort sett likadan som min far hade i många år i sin verkstad och han dog 1994. En långlivad kvalitetsprodukt således.
Fett / Smörjmedel
Artikelnr: 41-VKG1/0.2
Artikel: Hjullagerfett
Variant:
Förp.: SKF
Förp.: Tub 200 gr
Info: Universalfett lämpligt för hjullager.
Info: SKF
Pris: 65.00 kr
Av detta kan man så lära sig att man inte behöver köpa det dyraste och konstigaste för att få det bästa. Vi har ju i Sverige ett företag som heter SKF och som anses som just bäst i världen. De har ett klassiskt kullagerfett i sitt sortiment som säljs på en behändig tub med skruvkork. Extremt klibbigt och långtrådigt, tåler 220 grader samt används av Volvo, SAAB och Försvaret, bland annat. Visst skulle det funka i våra styrlager?
Sagt och gjort, för ett par veckor sedan köpte jag en tub på Mekonomen och det är riktigt riktigt bra och jag blev så glad för tuben är i stort sett likadan som min far hade i många år i sin verkstad och han dog 1994. En långlivad kvalitetsprodukt således.
Fett / Smörjmedel
Artikelnr: 41-VKG1/0.2
Artikel: Hjullagerfett
Variant:
Förp.: SKF
Förp.: Tub 200 gr
Info: Universalfett lämpligt för hjullager.
Info: SKF
Pris: 65.00 kr
Loch Ness is Deep.
Re: Bästa möjliga fett
SKF är fina saker.Streamliner wrote:Info: Universalfett lämpligt för hjullager.
Jag skulle nog inte sträva efter att ha så kletigt fett som möjligt i veven, hellre något med mindre friktion i. Men det beror väl på vad man ska ha åbäket till.
/Fredde
Re: Bästa möjliga fett
Men eftersom jag har cyklar som inte har njs vevlager eller styrlager så vill jag ju inte att dom skall gå sönder om jag råkar ta fel tub.Fredde wrote: Arvid har berättat att det finns ngt NJS certifierat, jag tror det är det du ska ha.
/Fredde
Det blir att ringa SKF imorgon och åka förbi mekonomen...
- Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Re: Bästa möjliga fett
Jo det där emd kletigt och trådigt fett, själva finessen med sådant fett är ju att det stannar kvar i hjullagret eller styrlagret och inte rinner ut ur lagret och ner på gaffeln. Samma sak i vevlagret, det gäller ju att fettet sitter kvar i kulhållaren/lagerskålarna och gör sitt jobb där. Fetter som inte är trådiga rinner bort och fyller inte sin funktion efter ett tag.
Loch Ness is Deep.
Re: Bästa möjliga fett
Jag kör med nån SKF-tub (Man är ju Göteborgare), LGMT har jag för mig.
Om den är bäst vetefan, men den räcker hur länge som helst och känns som en bra balans mellan hållbarhet och smidighet. Lätt att trycka dit, och det brukar alltid fortfarande vara infettat och fint när jag är där och smörjer nästa gång, vilket jag förvisso gör rätt ofta då det finns få saker som är så harmoniska som att fetta in saker ordentligt.
Enligt SKF ska det dessutom ha finfina vattenbeständighets- och rostskyddsegenskaper och tåla vibrationer bra, så det är nog mer än tillräckligt för små cykellager.
Om den är bäst vetefan, men den räcker hur länge som helst och känns som en bra balans mellan hållbarhet och smidighet. Lätt att trycka dit, och det brukar alltid fortfarande vara infettat och fint när jag är där och smörjer nästa gång, vilket jag förvisso gör rätt ofta då det finns få saker som är så harmoniska som att fetta in saker ordentligt.
Enligt SKF ska det dessutom ha finfina vattenbeständighets- och rostskyddsegenskaper och tåla vibrationer bra, så det är nog mer än tillräckligt för små cykellager.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Bästa möjliga fett
Miche's lagerfett är bra skit. Använder det till det mesta. Är (tyvärr?) inte speciellt dyrt och räcker hur länge som helst. Förpackningen ser sjukt seriös ut med en kemisk formel och annat krafs. Atomlab, du kan säkert lura någon att det är svindyrt.
Re: Bästa möjliga fett
Du kan spara dina allt annat är roliga kommentarer.
Jag har mina tuber och verktyg i min verkstad och ingen vet vad som är i.
Det är bara för min personliga behag att har man styrlager, hjullager och vevlager för en jävla massa pengar så vill man gärna ha så bra som möjligt.
Vill absolut inte köpa något för 1000kr bara för att. Men är det en väsentlig skillnad så kan jag göra det. Vilket fallet nu inte var.
Men nu så är skillnaden mellan en billig och dyr runt 150kr så hänger inte läpp. Ingen kommer ändå se skillnad förutom lagret som mår bättre.
Har beställt drivknuts fett från SKF och ett roterande fett från öhlins. Det var det dom rekommenderade och det var absolut inte dyrast. Men bäst för mitt ändamål och det var det enda jag sökte.
Återkommer med info om det om ni inte misstycker.
Verkar vara lite för starka åsikter här om saker och ting. Lite som högtalar kabel och Canon vs nikon sandlåda...
Jag har mina tuber och verktyg i min verkstad och ingen vet vad som är i.
Det är bara för min personliga behag att har man styrlager, hjullager och vevlager för en jävla massa pengar så vill man gärna ha så bra som möjligt.
Vill absolut inte köpa något för 1000kr bara för att. Men är det en väsentlig skillnad så kan jag göra det. Vilket fallet nu inte var.
Men nu så är skillnaden mellan en billig och dyr runt 150kr så hänger inte läpp. Ingen kommer ändå se skillnad förutom lagret som mår bättre.
Har beställt drivknuts fett från SKF och ett roterande fett från öhlins. Det var det dom rekommenderade och det var absolut inte dyrast. Men bäst för mitt ändamål och det var det enda jag sökte.
Återkommer med info om det om ni inte misstycker.
Verkar vara lite för starka åsikter här om saker och ting. Lite som högtalar kabel och Canon vs nikon sandlåda...
Re: Bästa möjliga fett
Canon är ju bä.... puh det var nära!
Återkom gärna! Typiskt grej som jag kommer fundera på nån gång och starta en ny tråd annars
Återkom gärna! Typiskt grej som jag kommer fundera på nån gång och starta en ny tråd annars
Re: Bästa möjliga fett
atomlab: Håller med dig i ditt resonemang. Tänker själv likadant.
Förresten... Nikon ska det vara!
Förresten... Nikon ska det vara!
Re: Bästa möjliga fett
Hej! Tråden handlar iof om bästa fettet i världen oavsett pris och tillgänglighet. Det vet jag inget om, så detta är väl lite OT. Men jag har en patron Uniway Li 62 från statoil som funkar kanon till alla lager. Bra att montera med också för den delen. Applicerar det i hjullagren med apotekets plastspruta.
http://www3.statoil.com/mar/svg01184.ns ... iway_li_62" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH/H
http://www3.statoil.com/mar/svg01184.ns ... iway_li_62" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH/H
Re: Bästa möjliga fett
Fett grymt! Det där kommer vara en vinnande kombo.atomlab wrote: Har beställt drivknuts fett från SKF och ett roterande fett från öhlins.
Nu blev jag sugen som fan på en tub, vad kostar Öhlins-kletet? Du vet att Öhlins är helt jävla överlägsna på att göra fjädringar inom racing.
/Fredde
Re: Bästa möjliga fett
Jag skall återkomma inom ämnet.
Har en vän som jobbar med motorsport och det var han som kontaktade stallets sponsorer
Jag skulle få mailet som beskrev det dom sa i veckan och även vilka produkter det var.
Då får jag även priset.
Har en vän som jobbar med motorsport och det var han som kontaktade stallets sponsorer
Jag skulle få mailet som beskrev det dom sa i veckan och även vilka produkter det var.
Då får jag även priset.
Re: Bästa möjliga fett
Coolers! En gammal polare jag inte hört av på länge jobbade där innan, kan försöka "smörja" den kanalen lite, är det prisvärt och vettigt så tar jag en extra tub!atomlab wrote:Jag skall återkomma inom ämnet.
Har en vän som jobbar med motorsport och det var han som kontaktade stallets sponsorer
Jag skulle få mailet som beskrev det dom sa i veckan och även vilka produkter det var.
Då får jag även priset.
/Fredde