Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Heyl
Posts: 96
Joined: 20 Apr 2010 11:43

Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Heyl » 11 Sep 2010 14:55

Har ett litet problem med mitt bakdrev.
Bahjulet (och därmed navet) är mindre än en vecka gammalt och jag har slängt på ett dura acedrev och låsring.
Jag gjorde följande; Fetta gängorna på navet, på med drev och låsring, cykla uppför en backe, dra åt låsringen.

Men har nu märkt att om jag använder stor kraft bakåt så halkar drevet bak, för att sen halka fram när jag byter riktning. Tänkte att jag inte dragit åt låsringen ordentligt, så jag bankar på den lite mer (äger tyvärr inget låsringsverktyg) men det hjälper inte.

Kan jag ha haft sån otur att jag pajat gängorna på ett veckogammalt nav?
Har märkt att på dura acedrevet så är det en liten nedsänkning där låsringen går emot drevet, kan det vara så att låsringen inte riktigt når in pga att låsringsgängorna på navet inte räcker till?

User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by linush » 11 Sep 2010 15:11

Testa denhär metoden http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen ett låsringsverktyg så är du hemma!

Heyl
Posts: 96
Joined: 20 Apr 2010 11:43

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Heyl » 11 Sep 2010 15:20

Men jag tycker att den borde dras åt ordentligt när jag cyklar uppför en backe, borde ge tillräckligt med moment. Kan iofs testa att rotafixa det också.
Sen har jag försökt banka ner låsringen så gott det går efter det.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Fredde » 11 Sep 2010 16:51

Gör en markering på låsringen, gänga av den och räkna antalet varv.
Ta bort drevet och gänga på bara låsringen och räkna varven och se att det går att gänga på längre utan drev än med drev.

/Fredde

Heyl
Posts: 96
Joined: 20 Apr 2010 11:43

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Heyl » 12 Sep 2010 12:27

Jag får nog ta och testa det.
Men kan det vara så att Dura-acedreven är tunnare närmare mitten av drevet än andra 1/8"?
Har läst lite att det kan funka med en kassettspacer mellan låsring och drev, något ni kan intyga?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Jonis! » 12 Sep 2010 12:42

jag har ett låsringsverktyg, bara hoyta om du vill låna :)
sökes: nervex bangaffel.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Fredde » 12 Sep 2010 13:57

Heyl wrote:Jag får nog ta och testa det.
Men kan det vara så att Dura-acedreven är tunnare närmare mitten av drevet än andra 1/8"?
Har läst lite att det kan funka med en kassettspacer mellan låsring och drev, något ni kan intyga?
Visst, om låsringen inte ligger ann är lösningen en annan låsring eller en distans innanför drevet.

/Fredde

Heyl
Posts: 96
Joined: 20 Apr 2010 11:43

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Heyl » 12 Sep 2010 15:26

Okej, nu har jag plockat av låsring och drev.
Två varv för att få av låsringen, tre varv när jag satte tillbaka utan drev.
Märkligt minst sagt.
Gängorna ser ut att vara hela, var iallafall inga metallspån i drevet eller någon synbar skada.

Med drev på så ligger låsringen kant i kant med lagret så att säga, men med drevet av ligger låsringen nån millimeter innanför.

Vad kan då problemet ligga i? Kan det vara någon fettfilm mellan kanten närmast navflänsen och själva drevet?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Jonis! » 12 Sep 2010 16:21

Enda gången jag haft det problemet var det en fördåligt dragen låsring som var boven. biltemas låsrings-nyckel var helt enkelt för kass att dra hårt med. En vettig nyckel senare och problemet var löst :) Får känslan av ett nyckel med lite hävarm ger mer kraft än hammare+mejsel?
sökes: nervex bangaffel.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Fredde » 12 Sep 2010 16:38

Heyl wrote:Okej, nu har jag plockat av låsring och drev.
Två varv för att få av låsringen, tre varv när jag satte tillbaka utan drev.
Märkligt minst sagt.
Gängorna ser ut att vara hela, var iallafall inga metallspån i drevet eller någon synbar skada.

Med drev på så ligger låsringen kant i kant med lagret så att säga, men med drevet av ligger låsringen nån millimeter innanför.

Vad kan då problemet ligga i? Kan det vara någon fettfilm mellan kanten närmast navflänsen och själva drevet?
Då är säkert att frid och fröjd, fetta in och dra åt med ett riktigt verktyg!

/Fredde

Heyl
Posts: 96
Joined: 20 Apr 2010 11:43

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by Heyl » 12 Sep 2010 18:42

Det verkar funka prima nu!
Drog åt med ett låsringsverktyg och skiddade lite för att se så det satt och det halkade inget, iofs var det blött ute så det blev väl inte jättemycket kraft som den stackars låsringen fick uppleva, men jag stod på pedalen bakåt också och den gav inte med sig.

Vettiga verktyg kan vara rätt bra ibland!
Tack jonis!

ole
Posts: 36
Joined: 18 Jun 2010 14:47

Re: Bakdrev halkar, glapp mellan låsring och bakdrev?

Post by ole » 13 Sep 2010 22:23

Heyl wrote:Det verkar funka prima nu!
Drog åt med ett låsringsverktyg och skiddade lite för att se så det satt och det halkade inget, iofs var det blött ute så det blev väl inte jättemycket kraft som den stackars låsringen fick uppleva, men jag stod på pedalen bakåt också och den gav inte med sig.

Vettiga verktyg kan vara rätt bra ibland!
Tack jonis!
Hade EXAKT samma problem som dig. Hade även jag bankat dit låsringen (skäms...) men var inne på Veloform i Göteborg och fick låna en rejäl haknyckel som med hävarm drog åt den minst ett varv till.

Post Reply