Bygga fixt av Cannondale Bad Boy?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
OlaL
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2007 17:51

Bygga fixt av Cannondale Bad Boy?

Post by OlaL » 12 Jan 2008 09:02

Halloj!
Har en några år gammal Bad Boy-ram inkl gaffel. Har oxå ett White Ind ENO-nav att bygga bakhjul på. Jag har en idé om att bygga ihop en stryktålig fixie (med 28"-hjul) av detta...

-Problemet med vertikala dropouts löses med det eccentriska baknavet.
-Att ram och gaffel har v-bromsfästen för 26"-hjul spelar ingen roll om man struntar i broms, samt det finns lösningar för detta om det trots allt behövs broms.
-Har kollat att 28"-hjul får plats om man kör med högst typ 30 mm däck.

Så vad tror ni om detta? Något annat problem med geometri eller nåt som gör att det inte skulle vara lämpligt?
/Ola

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 12 Jan 2008 16:13

Låter som ett kul projekt! jag hade en gammal skrot ram med 26" hjul som jag slängde 28"or på. Det blev helt OK men sket sig tyvärr på vevpartiet som var ett sån´t där sheisseparti med sprint. Gängar upp sig och bråkar direkt det blir lite tryck på kedjan, vilket det ju blir när man kör fixed. Så den fick åka.
Image
ang ditt projekt, det jag möjligen kan komma på är att mäta bak-gaffeln så du vet att din hub är rätt bredd, möjligen kolla kedjelinjen? Sånt går ju dock alltid fixa senare, med djungelbrickor och andra fulknep. Posta gärna bilder, WIP och senare!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 12 Jan 2008 16:45

Jag läste faktiskt om en Bad Boy som konverterats till fixie för någon månad sedan. Ska kolla om jag hittar den där länken igen.... Japp, här är den: http://tancredi.co.uk/2007/9/7/bad-boy- ... conversion

Här har du ytterligare en Bad Boy fixie som är rätt skarp:
Image
Image

Edit: Eftersom jag tydligen hade hjärnsläpp tidigare idag och skrev "...-konversion" så omformulerade jag mig lite.
Edit 2: La in en till bild på Bad Boy:en
Last edited by Bubblan on 12 Jan 2008 19:32, edited 2 times in total.
Cogs 'n Kegs

OlaL
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2007 17:51

Post by OlaL » 12 Jan 2008 17:19

Solomon: Den blå ovan var cool, synd att vevarna strulade.
Mitt ENO-nav är 135 mm, alltså mtb-standard, så det ska passa.

Bubblan: Tack, intressant, ska kolla in den länken!
Min ram är typ exakt en sån som på den bilden, har vertikala dropouts, v-bromsfästen och avsedd för ett vanligt 68 mm vevparti.

Tips på bra vevparti som kan passa mottages gärna! Miche? Sugino? Ombyggt Shimano mtb-parti?

Ska se till att posta bilder!
/Ola

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 12 Jan 2008 19:37

OlaL wrote: ...
Tips på bra vevparti som kan passa mottages gärna! Miche? Sugino? Ombyggt Shimano mtb-parti?
Gå in på: http://www.w-base.com/mt/bike_check/arc ... index.html
På den sidan så scrollar du ner lite så hittar du den där Bad Boy:en jag lagt in bilder på. Där ser du hans/hennes val av komponenter.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 12 Mar 2008 10:52

Har det hänt något spännande på Bad Boy-fronten?
Cogs 'n Kegs

Post Reply