Kedjespänning med annorlunda drev (med video)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
ole
Posts: 36
Joined: 18 Jun 2010 14:47

Kedjespänning med annorlunda drev (med video)

Post by ole » 30 Aug 2010 21:23

Hej. Har problem med att få till kedjespänningen på min hoj. Drevet är annorlunda. Istället för att sitta på en "spindel" med 5 armar (som de flesta framdrev gör) är detta upphängt på en liten spindel med 3 små knubbiga armar (se video 1). Detta gör mig tveksam till att Sheldon Browns metod där man lossar på "stack bolts" (som jag förstått det muttrarna som håller fast drevet i spindelns armar) och slår på kedjan.

Kedjan är nu väldigt ojämnt spänd. I det lösaste läget kan man t.o.m vicka på vevarmarna, medan det i det tightaste är stenhårt.

Video 1 visar lösa läget. Video 2 visar spända läget.
http://olesund.posterous.com/kedja-1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://olesund.posterous.com/kedja-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har några tips?

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)

Post by pse » 30 Aug 2010 23:48

Ta bort en länk i kedjan och flytta fram/bak hjulet i dropout'sen så du får den lagom spänd.

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)

Post by långan » 31 Aug 2010 05:01

Det ser ju ut som de tre armarna går vidare ut i sex bultar. Går det inte att göra samma sak med dem? Eller de tre stora..? Det borde ju funka på precis samma sätt som om man har fem bultar. Prova!

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)

Post by Bompet » 31 Aug 2010 07:40

Låter som att framklingan är ordentligt skev.

Ta bort kedjan och snurra pedalerna och inspektera samtidigt framklingan. Använd kedjestaget som referens. Varierar avståndet mellan kedjestag och framklinga under pedalvarvet?

Om inte, kolla nästa dimension.

Dra ett buntband runt sadelröret som referens. Låt änden sticka ut över framklingan med nån millimetrs avstånd. Snurra pedalerna och inspektera samtidigt framklingan. Varierar avståndet mellan buntbandet och framklinga under pedalvarvet?
Image

ole
Posts: 36
Joined: 18 Jun 2010 14:47

Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)

Post by ole » 01 Sep 2010 21:01

Efter försök med olika tekniker (inkluderat Sheldons) är kedjespänningen nu marginellt bättre. Inte perfekt, men åkbar.

Framklingan är rejält skev, så den får väl bytas. Alternativt hela vevarna så jag får "normala" armar att fästa drevet på.

Tack för tipsen folks!

ole
Posts: 36
Joined: 18 Jun 2010 14:47

Re: Kedjespänning med annorlunda drev (med video)

Post by ole » 01 Sep 2010 21:27

Efter försök med olika tekniker (inkluderat Sheldons) är kedjespänningen nu marginellt bättre. Inte perfekt, men åkbar.

Framklingan är rejält skev, så den får väl bytas. Alternativt hela vevarna så jag får "normala" armar att fästa drevet på.

Tack för tipsen folks!

Post Reply