Köpråd önskas

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
mks
Posts: 6
Joined: 28 Jul 2008 16:51

Köpråd önskas

Post by mks » 28 Jul 2008 21:48

Hej, jag behöver hjälp.

Jag vill ha en cykel med fast/frihjul "flipflop-nav" bak, bromsar både bak och fram samt tilltalande estetik (vilket för mig innebär horisontellt överrör, inte för långt styrrör, flatbar, mm) . Jag vill inte bygga om en gammal rostig racer, men jag kan tänka mig att själv plocka ihop en cykel av nya delar.

Jag har spanat lite på IRO mark v, wilier escape single speed, surly steamroller, etc, men jag vet alldeles för lite om cyklar i allmänhet för att kunna avgöra om en wilier är värd 7000:- eller om det är ett rån. Dessutom är man utseendemässigt ganska låst vad gäller färger, dekaler osv.

Bättre då att plocka ihop något av lösa delar kanske? Jag har tummen på rätt ställe men mest mek-erfarenhet av bilar och andra maskiner, inte cyklar. Då infinner sig en uppsjö frågeställningar kring ramstorlek, geometriaspekter andra än de estetiska, komponentval, utväxlingar, styrtappslängd och allt jag inte ens tänkt på ännu.

Så, hur gör jag nu? Kliver in hos min lokala cykelshop och lägger fram mitt ärende? Får jättebra tips här på forumet och börjar beställa delar? Köper ny TV för att få en "cykel på köpet" och lär mig cykla innan jag spammar forumet med en massa nybörjartjafs?

Och för att besvara den första frågan; min budget är sisådär 5-7 ksek.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 28 Jul 2008 21:51

jag har en wilier....funkar bra....

mks
Posts: 6
Joined: 28 Jul 2008 16:51

Post by mks » 28 Jul 2008 22:46

Det här är väldigt nära det jag söker, om bara överrröret hade varit horisontellt hade jag haft svårt att hålla mig. Men en största storlek med 58 cm sadelrör? Jag är 198cm lång, jag har fått för mig att jag behöver en 62cm eller nåt sånt.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 28 Jul 2008 22:50

mks wrote:Det här är väldigt nära det jag söker, om bara överrröret hade varit horisontellt hade jag haft svårt att hålla mig. Men en största storlek med 58 cm sadelrör? Jag är 198cm lång, jag har fått för mig att jag behöver en 62cm eller nåt sånt.
asså på min wilier e överröret horisontellt....om det nu var den du menade?

mks
Posts: 6
Joined: 28 Jul 2008 16:51

Post by mks » 28 Jul 2008 22:52

johndoe wrote: asså på min wilier e överröret horisontellt....om det nu var den du menade?
Klicka på nåt av de första två orden i min post ovan :wink:

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 28 Jul 2008 22:58

mks wrote:
johndoe wrote: asså på min wilier e överröret horisontellt....om det nu var den du menade?
Klicka på nåt av de första två orden i min post ovan :wink:
ahh...sorry!! :D
det jag kan säga om min wilier och som jag har förstått det rätt att det e så med alla trackramar, e att den e grymt kompakt.....

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 29 Jul 2008 12:24

no offens, men vad undrar du egentligen? Tycker frågan e lite oklar....

Du har en "Råd till ny börjare" tråd och skitbra länksamling här på forumet. Där finns det bra info om du ska bygga....Google e bra oxo. På söndagar bruakr det cykel pooloas. Dyk gärna förbi och kolla lite...

En Wilier är oftast värd 7 000:- Det är ett finmärke, (där man ifs betalar en hel del för loggan/varumärket.) IRO e bra skit och det e Surley oxo.

Är du 198cm borde du ha en 62 ram. Beror på vad du gillar och hur ramen är utformad.En trackram är ogftast ganska kompakt då trackramar inte e byggda för komfort utan för speed.

Ska du bygga en av lösa, nya, delar brukar det sluta på ungefär 5 000 - 10 000SEK minst. Om man ska ha ngt vettigt...ådå utgår jag från att du har verktygen och att hjulen är ihopbyggda...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 29 Jul 2008 14:29

Av din post så låter det som att det bästa vore om du köpte en komplett hoj, då slipper du fundera vilka grejer du måste och hur de ska vara utformade för att funka för dig.

Är du lite lost i cykeldjungeln så är det enklast och bäst.

Att bygga hojar bit för bit tror jag aldrig kommer vara billigare än att köpa en komplett hoj, åtminstone inte med motsvarande komponenter.

Jag har byggt fixies för 3000-4000 men då har det varit från gamla racers och bytt ut minimalt med delar och letat i mina lådor, det går att komma undan mycket billigare, men desto mer man kompromissar och vänder på slantar, desto mer skrot blir det. Fina saker kostar helt enkelt.

I ditt fall skulle jag lätt slå till på en customizad IRO, går att plocka ihop balla grejer på deras webb, vet iofs inte om de skickar dom till Sverige och vad det kostar, men snygga cyklar blir det iaf.

mks
Posts: 6
Joined: 28 Jul 2008 16:51

Post by mks » 29 Jul 2008 15:15

Jag plockade ihop en fin Mark V på IROs sajt, den kostade runt 700 dollar. Frakten till sverige skulle gå på ca 550 dollar, och jag utgår från att det tillkommer tull och moms. Känns inte helt stabilt. Jag har mailat och frågat efter lösningar eller europeiska dealers.

Just nu sitter jag och dregglar över gorillas <[klick] fixies, som ju faktiskt byggs i ett EU-land och rimligen inte kostar skjortan att få hem.

Tack för tipsen!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 29 Jul 2008 17:17

mks wrote:Jag plockade ihop en fin Mark V på IROs sajt, den kostade runt 700 dollar. Frakten till sverige skulle gå på ca 550 dollar, och jag utgår från att det tillkommer tull och moms. Känns inte helt stabilt. Jag har mailat och frågat efter lösningar eller europeiska dealers.
...
Att få svar på dem via mail kan ta evigheter. Jag skulle rekommendera dig att ringa till IRO, Tony som är boss är hur trevlig som helst. När det kommer till frakten så kan du strunta i dom där 550 buckanerosarna. Det är med UPS eller vilka det nu är, men Tony skickar med USPS. Min frakt för ett par hjul skulle gå på runt 300 dollar enligt deras hemsida, så då ringde jag dem (en av flera gånger) och frågade vad som var upp med det. Men då sa han att han skickar med USPS och att det där bara var bogus. IRO har fått mycket bra kritik på det stora www, dom är riktigt bra att ha att göra med och en oslagbar kraschgaranti (FAQ/Framesets).
Cogs 'n Kegs

Post Reply