Page 1 of 1

Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 00:58
by Linkert
Något jag märkte ganska tidigt i min "skid karriär" var att jag endast har två ytor där däcket slits. Givetvis är detta ett problem om man vill att däcket ska leva så länge som möjligt och därför är jag sugen på att göra något åt detta.

Har nu 16T x 48T; tanken är då att jag byter till 16T x 50T för att då få 16 olika ytor där däcket slits http://www.surplace.fr/ffgc/" onclick="window.open(this.href);return false;. (och det blir något tyngre vilket också är något jag vill ha)

Av vad jag förstått från Sheldon Brown's hemsida så ska jag ha 130 mm BCD, nu är då frågan vad som rekommenderas, tips, saker att tänka på? Vad säger proffsen om att köra 16T x 50T?

Surley har jag hört gott om från "Charlie the Bikemonger" på YouTube.
http://www.singlespeed-onlineshop.de/d_ ... _130mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Spara sök-snacket.. Been there done that, skadar det verkligen om forumet hålls aktivt och att kanske några unika tankar och reflektioner uppstår som inte uppstått i en av de andra trådarna? (retorisk fråga, shh!)

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 07:09
by olebole
Proffsen säger att man ska söka, det är bra mycket billigare och enklare att byta drev bak. Alltså ska du köra 48/15 vilket borde ge tillräckligt med gummi att sladda på!

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 07:58
by Busken
48/15 är nog i tyngsta laget. 48/17 ger dig en behagligare cykeltur OCH 17 slitpunkter på däcket.

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 08:40
by gustiff
17 är hyvens! Det slits jämt och fint, 19 är också bra.. det finns fina program som räknar ut det åt dig!

http://software.bareknucklebrigade.com/ ... pplet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

kolla där

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 09:47
by Linkert
16T känns för lätt i dagens läge, känner mig som denna snubbe då jag får upp lite fart:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag behöver mig en låsringsnyckel och något 15T eller 14T bakdrev, frågan är vilket? Gärna över disk idag.

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 10:07
by pettermagnus
Hur snabbt kör du egentligen?

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 10:23
by Linkert
pettermagnus wrote:Hur snabbt kör du egentligen?
Ibland får jag för mig att försöka slå något sorts abstrakt personligt rekord i fart och då går det undan så fort vägen jag cyklar på tillåter. Stockholmare känner nog till rakstreckan innan man kommer fram till djurgårdsbron, där kan det gå undan på kvällen.
Gillar fart, det har alltid vart min grej vid kontakt av fordon. Tror jag är skadad från att ha spelat för mycket "Stunts" på gamle DOS maskinen när jag var liten ;)

Borde fixa mig en cykeldator någon dag.

Edit: hursom, ska väl ta mig ut med cykeln och shoppa med en polare idag, så det löser sig nog.
Jag skulle kunna fråga i butik, men hur mycket standardisering finns det med bakdrev? Har upptäckt att det ofta finns 7011 olika versioner och passningar på de flesta delar..

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 10:50
by pettermagnus
Du kan också hitta någon sträcka med sådanhär hastighetsbevakning som visar bilister hur snabbt de kör, typ döbelnsgatan södergående där vid kyrkan innan gatan byter namn till malmskillnadsgatan. (Just det exemplet är dock i en halvjobbig uppförsbacke)
Sedan ger du järnet och kollar vilken hastighet du är uppe i.

Om du vill kan du ju också använda http://sheldonbrown.com/gears/" onclick="window.open(this.href);return false; och fylla i hjulstorlek och utväxling, sedan byter du till "meters development" i rullgardinsmenyn bredvid "Gear Units" så får du fram ett nummer, t.ex. 6.3. Därefter tar du fram miniräknaren och fyller i hastigheten du fick fram i meter alltså 28000 om du kom upp i 28km/h sedan delar du det i 60x6.3 och vips får du fram din kadens som "ska" ligga mellan 90 och 100

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 13:19
by NKDMS
Generellt när det gäller skidpatches är ju ojämna tal bra, och allra helst primtal.

Bra kandidater:
Fram är 43, 47 och 49
Bak 15 och 17

Om du funderar på att byta framklinga så välj en av ovanstående, så ska du i stortsätt kunna ha vilken storlek på kuggen bak som helst och få många skidpatches.

Som synes nedan är nästan alla kombinationer som har ett primtal bak eller fram bäst ur skidsynpunkt, dvs 13 (lite litet kanske), 17, 47.
Image
Även 49 funkar ju bra , inget primtal men ger många skidpatchar.

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 16:29
by Linkert
Har mig ett nytt bakdrev på 15T. Har dragit av låsringen och försöker nu få bort det gamla drevet. Hur i helvete hårt sitter det egentligen?! Det är inte omvända trådar eller hur, det är bara låsringen som är tvärtom?

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 16:42
by snigeln
Linkert wrote:Har mig ett nytt bakdrev på 15T. Har dragit av låsringen och försöker nu få bort det gamla drevet. Hur i helvete hårt sitter det egentligen?! Det är inte omvända trådar eller hur, det är bara låsringen som är tvärtom?
drevet gängas vell av när det snurras motsols?

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 17:09
by Linkert
Har ingen chain whip (svenska?) och har nu testat med en så kallad "reverse rotafix"-variant. Biter inte ens lite! Känns typ som att jag kommer vika ramen på mitten :P

Edit: Yeay! Det gick.. Frågan är dock varför i helvete jag var så väldigt inställd på att jag hade 1/8" kedja på min cykel när jag handlade mitt 1/8 surly drev.. Funkar 1/8 kedja på min frontklinga som gått på 3/32?
Ibland är man inte vaken.


Snabb googling, tydligen ska det gå fint så jag får handla 1/8 kedja imorgon hehe.

Re: Skid ytor, BCD, fixa fler ytor.

Posted: 16 Aug 2010 18:58
by JoLi
NKDMS wrote:Generellt när det gäller skidpatches är ju ojämna tal bra, och allra helst primtal.

Bra kandidater:
Fram är 43, 47 och 49
Bak 15 och 17

Om du funderar på att byta framklinga så välj en av ovanstående, så ska du i stortsätt kunna ha vilken storlek på kuggen bak som helst och få många skidpatches.

Som synes nedan är nästan alla kombinationer som har ett primtal bak eller fram bäst ur skidsynpunkt, dvs 13 (lite litet kanske), 17, 47.
Image
Även 49 funkar ju bra , inget primtal men ger många skidpatchar.
Lysande info!