Låsrings problem.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Donjel
Posts: 18
Joined: 20 May 2010 18:36

Låsrings problem.

Post by Donjel » 13 Aug 2010 19:14

Hej, finns det olika storlekar på låsringar? Jag har problem med att låsringen hoppat av två ggr nu när jag försökt lära mig skidda, som tur är så har jag på bromsar.
Men det är ju lite olustigt att snurra av drevet bara för att låsringen suger.
Kör med en EuroAsia låsring från hubjub på ett halo aerorage hjul om det hjälper nått.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Låsrings problem.

Post by Fredde » 13 Aug 2010 20:12

Vad menar du med "hoppat av"?

/Fredde

Donjel
Posts: 18
Joined: 20 May 2010 18:36

Re: Låsrings problem.

Post by Donjel » 13 Aug 2010 20:48

fredde.se wrote:Vad menar du med "hoppat av"?

/Fredde
jag menar att låsringer hoppar ur från gängorna... eller gängar ur sig. Vet inte riktigt vad som händer men helt plötsligt så är den lös och jag har skruvat av drevet.
Grejen e jag tyckte den var lite slapp första gången jag satte på den... men verkade sitta när jag drog fast det, uppenbarligen gör den ju inte det.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Låsrings problem.

Post by Fredde » 13 Aug 2010 21:07

Donjel wrote:
fredde.se wrote:Vad menar du med "hoppat av"?

/Fredde
jag menar att låsringer hoppar ur från gängorna... eller gängar ur sig. Vet inte riktigt vad som händer men helt plötsligt så är den lös och jag har skruvat av drevet.
Grejen e jag tyckte den var lite slapp första gången jag satte på den... men verkade sitta när jag drog fast det, uppenbarligen gör den ju inte det.
Gänga upp sig lär den ju inte göra eftersom den är gängad åt andra hållet.

Är gängan kass är det bara att slänga navet eller köra singlespeed men gängans skick ser du ju när du tar loss låsringen.

/Fredde

Donjel
Posts: 18
Joined: 20 May 2010 18:36

Re: Låsrings problem.

Post by Donjel » 13 Aug 2010 21:18

Det är double fixed. men grejen e ju att både hjulet och låsringen var helt nya. Fattar inte hur det kan ha gått sönder i så fall, har ju inte direkt kört aggressivt med det.
Just det, eftersom låsringen har varit av två gånger så har jag sett visst slitage på gängorna.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Låsrings problem.

Post by Fredde » 13 Aug 2010 21:55

Donjel wrote:Det är double fixed. men grejen e ju att både hjulet och låsringen var helt nya. Fattar inte hur det kan ha gått sönder i så fall, har ju inte direkt kört aggressivt med det.
Just det, eftersom låsringen har varit av två gånger så har jag sett visst slitage på gängorna.
Att drevet lossnar tyder ju på att drevet inte varit tillräckligt fastspänt.

Tanken är ju inte att drevet ska lossna i tid och otid och använda låsringen som "skydd". Låsringen är mer som "dagen efter piller" bra att ha när det skiter sig.

Inte testat halo själv men det känns ju inte som att det är ett nav av högsta kvalitén.

Vad jag vet så har EAI och Halo samma gänga.

Lägg upp en bild på gängan så man kan se hur sliten den är.

/Fredde

Donjel
Posts: 18
Joined: 20 May 2010 18:36

Re: Låsrings problem.

Post by Donjel » 13 Aug 2010 23:09

http://sv.tinypic.com/r/2n22o7m/4

Så här det det ut. Väldigt slitet grejen är ju den att jag inte förstår hur låsringen bara lossnar... Den verkar dessutom verkligen ha slitit sönder gängorna.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Låsrings problem.

Post by Fredde » 14 Aug 2010 09:07

Enl Hubjub:
"EuroAsia lockrings are ISO-threaded, meaning that they will fit Campagnolo hubs of the last few generations."

Så det är nog inte samma gänga på ditt nav och din låsring.

Gick det lätt att gänga på låsringen? Glappade den upp och ner i gängan och nästan kändes lite för stor?

/Fredde

Donjel
Posts: 18
Joined: 20 May 2010 18:36

Re: Låsrings problem.

Post by Donjel » 14 Aug 2010 09:18

Jaha då var det det problemet då.
Jag tyckte den satt lite löst när jag började gänga på den. Men fick för mig att den satt när jag drog åt.

Du har inget tips på en låsring som passar bättre?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Låsrings problem.

Post by Fredde » 14 Aug 2010 09:46

Donjel wrote:Jaha då var det det problemet då.
Jag tyckte den satt lite löst när jag började gänga på den. Men fick för mig att den satt när jag drog åt.

Du har inget tips på en låsring som passar bättre?
Svårt att hitta någon mer prisvärd än DuraAce. Surly gör också bra grejor.

Har du flax kan du rädda din gänga med en gängfil, men se till att du har rätt stigning på gängfilen. Annars gör du nog lättast i att vända på hjulet.

/Fredde

Donjel
Posts: 18
Joined: 20 May 2010 18:36

Re: Låsrings problem.

Post by Donjel » 14 Aug 2010 10:25

fredde.se wrote:
Donjel wrote:Jaha då var det det problemet då.
Jag tyckte den satt lite löst när jag började gänga på den. Men fick för mig att den satt när jag drog åt.

Du har inget tips på en låsring som passar bättre?
Svårt att hitta någon mer prisvärd än DuraAce. Surly gör också bra grejor.

Har du flax kan du rädda din gänga med en gängfil, men se till att du har rätt stigning på gängfilen. Annars gör du nog lättast i att vända på hjulet.

/Fredde
Då har man lärt sig nått nytt i alla fall, lutar åt att jag bara vänder hjulet.
Tack för all hjälp!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Låsrings problem.

Post by Fredde » 14 Aug 2010 10:53

Donjel wrote:
fredde.se wrote:
Donjel wrote:Jaha då var det det problemet då.
Jag tyckte den satt lite löst när jag började gänga på den. Men fick för mig att den satt när jag drog åt.

Du har inget tips på en låsring som passar bättre?
Svårt att hitta någon mer prisvärd än DuraAce. Surly gör också bra grejor.

Har du flax kan du rädda din gänga med en gängfil, men se till att du har rätt stigning på gängfilen. Annars gör du nog lättast i att vända på hjulet.

/Fredde
Då har man lärt sig nått nytt i alla fall, lutar åt att jag bara vänder hjulet.
Tack för all hjälp!
Ja vänd hjulet och sätt ett varv eltejp över den ruttna gängan, för att "skydda" den om någon undrar - så är den saken ur världen :)

/Fredde

Donjel
Posts: 18
Joined: 20 May 2010 18:36

Re: Låsrings problem.

Post by Donjel » 14 Aug 2010 15:14

Har ingen eltejp så får skämmas. Fick tag på nån kass låsring som var på nishiki orginal fixies. Den får duga tills jag beställt en dura ace.

Post Reply