Muffar, ett "måste"?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Muffar, ett "måste"?

Post by alltmojligt » 22 Jul 2008 00:20

Jag har under den senaste tiden lyckats köpa två stycken Crescent racers som stått och dammat hos gamla släktingar. Jag har försökt identifiera dem men inte lyckats så jättebra.

Tror en är:
http://www.cykelhobby.com/competition.html

Och den andra:
http://www.cykelhobby.com/92320.htm (den blå)

Nu sitter jag här och tänkte bygga en fixie av ena och kanske sälja den andra. Så jag började leta lite inspiration på nätet och såg mycket snack om muffar hit och muffar dit. Jag kollade mina cyklar igen och såg inte några (vad jag tror är) muffar. Vad är det för något jag fått tag på? Budgetmodeller? Är muffar ett "must have" och borde jag skaffa en med såna? Eller ska jag bara forsätta bygget och strunta i muffar?

EDIT: Efter ännu närmare inspektion märkte jag att den blå har svetsat lås. Är detta superbudget eller?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 22 Jul 2008 09:54

Gör som du känner för, visst svetsade lås är ju inget att förknippa med roligare ramar, snarare tunga och tråkiga. Men det är ju inget som säger att bara för att hojen väger lite och inte har aggressiv geometri eller kort hjulbas - är tråkig att cykla på.
Min första fixerade cykel byggdes av en gammal Marathon med bockstyre, packethållare, faubervevar, svetsat lås och 27" hjul. Den var jätteskoj, tills jag provade en byggd på en "riktig" racer. Efter att jag skaffade min trackhoj så blev den gamle inte använd många gånger mer.

Btw. Muffar är inget måste. Men bland stålramar talar det ofta för att den var lite exklusivare än de med bara en ful oslipad svetsfog - men inte alltid..

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 22 Jul 2008 10:05

Muffar sitter i fogen mellan ramrörern. Jamför du en äldre ram med en ny i t.ex. aluminium och tittar där rören är sammanfogade kommer du att se direkt. Aluminiumramen har en grövre lödning/svets fog. Den äldre har som ett beslag, thats the muffen.

På riktigt gamla stålramar svetsade man rörern (det gör man än idag på en del modeller typ Kronan). Sedan kom man på att löda var bättre, så då lödde man ihop rören, helst innifrån. Hållbarheten vart sissådär så man förstärkte gärna med muffar. På äldre ramar är de mao en kvalitetstämpel. På nyare oxo kanske, men de har oxo en estetisk aspekt. Den estetiska aspekten e ju MYCKET vikitig för en del, mindre noga för andra. Sedan finns det en massa annan rambyggarkunskap som t.ex. att ramrörern ofta är av olika tjocklek beroende på var man tittar. De är fetare närmare sadel och styre och vevparti. Med muffar förstärker man ytterligare på dessa utsatta platser...osv osv.

Huruvida det är budgetmodeller eller inte är väl upp till dig att avgöra. Estitik och kvalle hänger inte alls ihop, släng på ett ev. affektionsvärde och du hajar hur svårt det är att värdera hojar och ramar i sammanhanget..
Gamla Crescentar växer i princip på träd här i SE och anses väl generellt vara lite lågbudget i fixie sammanhang (lätt att få tag i). Mest för att det blir ett conversionbygge (det är alltså inte en trackram). Många Crescent modeller är fina och det ser man ganska enkelt på hur ramen är byggd. (Muffar-inte muffar funkar på äldre modeller t.ex. och lätt-tung/styv osv). Crescent liksom Bianchi liksom Peugeuetchå och Motobecane byggde hojjar för proffs men oxo rena amatörblaj cyklar. Världsmästar Crescenten, den orangea, tycker jag e snygg som fan och skulle lätt köra runt på en sådan, även om det var conversionbygge och den var tung som fan...

Svetsat lås innebär att den inte är byggd för tävlingssammanhang, ingen vettig racer/velodrom/MTB cyklist vill ha en djäla låslösning som väger ner hojjen. Klassiskt svenne-bonfångeri back in the 80´s..idagsläget bygger hela svenne-cykelringen industrin på merförsäljning av tillbehör varför man har övergett idén med svetsat lås.

Bygg på, skit i muffen (HO-HO!), hoja o var glad...cykelpolo på söndagar ngn Alley Cat då och då och lite turer ibland. Blir skoj! Syns!
The Blood I bleed is Black indeed!

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 22 Jul 2008 11:23

Ah, tackar för dom bra svaren!

Fick även svar från Kjell på cykelhobby som tror att min oranga världsmästarcykel är en 305 eller 307, en av de enklare träningsracermodellerna.

Den blå är tydligen en 307 och en sportigare brukscykel.

Så jag bygger vidare på den oranga (som dessutom är snyggare) :)

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 22 Jul 2008 20:55

bra där...orange är det nya svarta
The Blood I bleed is Black indeed!

Post Reply