Crescent 92316 1986 - någon som vet svar?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Crescent 92316 1986 - någon som vet svar?

Post by TalliDan » 26 Jul 2010 07:46

JoLi wrote:Ok låter ju logiskt. Men hojen på den övre bilden ser tightare ut men det ser, i mina lekmannaögon, ut som en landsvägräser?
Förenklat kan man säga att den övre ramen är en trackram för veldromen- vanligvis har den en hjulbas på sub100 cm (nedåt 95cm).
Den undre är en gammal landsvägscykel (antagligen en hurtbullecykel som har haft svetsat lås). De har en hjulbas på +100cm- den på bilden uppskattar jag själv till kanske en 106cm...
Varför de ser ut som de gör är för att de är byggda för olika ändamål. Den ena för att vara kvick och responsiv- den andra för att mala landsväg och svälja ojämnheter i vägen...
Och idag använder man sig av 622:or nästan alltid (dvs 700C (dvs 28")).
Lycka till
...

JoLi
Posts: 104
Joined: 02 Jun 2010 20:21
Location: Boulder, CO

Re: Crescent 92316 1986 - någon som vet svar?

Post by JoLi » 26 Jul 2010 19:54

Tack för alla bra förklaringar t oinsiktsfulla frågor som iaf gjort mig lite smartare. Hojen nu sammansat till acceptabelt skick i ett första steg. Ska försöka få upp en bild på den när jag får möjlighet att ladda bild, sen får ni sabla ned designen :D.

Ytterligare en fråga: vad med låsring på kuggen på ett gängat nav. Hur känsligt är kuggen och låsring för åtdragningsmoment? Är det risk för gängpaj om detta görs fel? Isf hur gör man detta rätt?

Post Reply