Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by BamCe » 17 Jul 2010 22:55

Jag har nu bestämt mig för att köpa ett par färdiga hjul till mitt nuvarande peugeot projekt.

Dock vill jag veta ifall det är någon större skillnad på On-Ones budget hjulpar och Poison bikes Budget hjul par.

Dom jag tänker på är:

http://on-one.co.uk/i/q/WPOOPOMP-700-TR ... 2h---black

och

http://poison-bikes.de/frame.php?prodid=201052005


Priset skiljer skiljer inte många kronor ens med frakten. så det är hugget som stucket prismässigt. Så är det nått som är bättre än det andra?


Vevlager,styrlager etc har jag kollat på och efter lite tvättning för att få bort allt gammalt fett så ser lagren fräscha ut så dom kommer jag att packa om.
Klingor och pedalarmar är i bra skick så där blir det bara nya pedaler det är ej franskgäng på den pedalarm och klinga som jag kommer använda har dock även en med franskgäng och fina quill-pedaler men dom får vänta till en annan gång.

Återkommer med lite bilder på allt när jag fått kamera helvetet att samarbeta igen.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
speed
Posts: 32
Joined: 18 Apr 2010 21:06

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by speed » 17 Jul 2010 23:21

Anars har sson ett schyst hjulpar för 2000 och då sitter fix drev redan på , låsring :)
Speed , thats the thing for me:)

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by BamCe » 17 Jul 2010 23:26

speed wrote:Anars har sson ett schyst hjulpar för 2000 och då sitter fix drev redan på , låsring :)
In the quiet word of the virgin mary, "Come again?"

Skämt åsido ängde inte riktigt med nu vem/vad är sson?
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
speed
Posts: 32
Joined: 18 Apr 2010 21:06

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by speed » 17 Jul 2010 23:31

http://cykelcity.jetshop.se/sson-ss-fix ... c-424.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Speed , thats the thing for me:)

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by BamCe » 18 Jul 2010 01:07

kanske ska kolla med affären i lund om dom där hjulen.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by BamCe » 27 Jul 2010 18:45

Det lutar åt Poison eller On-ONe hjulen frågan är bara vilka. Båda affärerna har fått bra recensioner som jag har förstått det. Och priset skiljer inte mycket mellan de två.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

Manfred

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by Manfred » 27 Jul 2010 23:53

Hej, letar också efter hjulpar, "sprang" på dessa...

http://www.cyclingcloseouts.com/Product ... heels.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet inte hur bråttom du har, men desssa verkar schyssta och man kommer ner lite i pris, jag skall kolla mer vad frakten kostar och om de kan skicka som gift(present)...

Det var ett par saker som var lite oklart med frakten. sen är de slut på lager, men jag har inte riktigt bråttom, min ram skall blästras och målas om innan jag gör ngt!

Men tänkte bara tipsa! lycka till!

ole
Posts: 36
Joined: 18 Jun 2010 14:47

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by ole » 29 Jul 2010 08:29

Manfred wrote:Hej, letar också efter hjulpar, "sprang" på dessa...

http://www.cyclingcloseouts.com/Product ... heels.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet inte hur bråttom du har, men desssa verkar schyssta och man kommer ner lite i pris, jag skall kolla mer vad frakten kostar och om de kan skicka som gift(present)...

Det var ett par saker som var lite oklart med frakten. sen är de slut på lager, men jag har inte riktigt bråttom, min ram skall blästras och målas om innan jag gör ngt!

Men tänkte bara tipsa! lycka till!
Återkom när du kollat upp det, är intresserad av samma hjul.

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by BamCe » 29 Jul 2010 14:55

Samma här.

Bor nån av er i malmö så borde man ju kunna sambeställa.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

Manfred

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by Manfred » 29 Jul 2010 15:32

Nu har jag varit i kontakt med cyclingcloseouts support på live chat...

Följande svar fick jag....

[Operator] Hello
[Operator] How may I help you
[Visitor] Hi Im an international buyare
[Visitor] :) from sweden
[Visitor] and i was looking att the eightinch amelia wheelset
[Visitor] and I was wondering when it is in stock again?
[Visitor] and if you shipp to Sweden
[Operator] They will be listed again by the middle of next week
[Visitor] okej
[Operator] It is normal for shipments to take a while internationally. The typical shipping time is around 7-10 business days (about 2 weeks). However, the shipment can be delayed further if it gets held up in customs. It is not uncommon for shipments to take 2 months to get to their destination if it gets held up in customs.
[Visitor] Ooo
[Visitor] how much those it cost to ship to sweden?
[Visitor] and is it possible to ship as gift?
[Operator] Somewhere around $55.00 USD. Cycling Closeouts generates its own shipping costs.
[Operator] No
[Operator] You are responsible for your countries duties and taxes
[Visitor] OK. thats too bad
[Visitor] :)
[Visitor] well this service was very helpful, you answerd alot of questions! thank you for your help...
[Operator] Thank you
[Operator] Have a good day


Då är frågan vad man ska göra, Childstore Gbg är återförsäljare till märket eightinch i Sverige, jag har skickat brev till de med för att kolla läget o se om hjulparet är något de kan tänkas ta in och vad det då skulle kosta på ett ungefär...

Det känns att från USA kan det bli en gaska dyr affär.

hjulpar 100 dollar
frakt 55 dollar
moms på hjulparet ca 25 dollar

tot: 180 dollar

håller på att kolla upp en polsk sida som skickar till Sverige. de är återförsäljare till eightinch i Polen.

Har ingen lust riktigt att lägga ut ca 180 dollar för att sen kanske få vänta på grejerna i 2 månader...

Har man inget sommarjobb har man gått om tid att slösurfa och ringa runt!
Nu har jag suttit i telefon med David, trevlig kille på Childstore.

De har lagt en beställning på färdiga hjulpar från just eightinch, beräknad leverans slutet av aug.

Pris är ännu inte klart, men beställer man för över 1500 kr så får man det fraktfritt!

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by BamCe » 29 Jul 2010 22:22

OK näe 180$ är lite för mycket om man kan få vänta upp till 2 månader.

Hmm ja det blir nog Poison-Bikes för mig dom kör med Mavic fälgar och Novatec-nav om jag itne bygger en freecoaster cykel så länge med biltema hjul i väntan på att childstore tar in hjulen och dom inte tar över 1500:-. Har ju 2 ramar just nu en Peugeot och en Crescent jag ska bygga på och eventuellt så sitter en gubbe i arlöv på ett gäng gamla cyklar han vill bli av med gratis som jag ska kolla på.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by Naugas » 29 Jul 2010 22:36

Det är 120:s hjul du ska ha? On-ones alternativ har ju reducerade ekrar, vilket är ett tecken på att de har tänkt kvalitet. Finns ingen anledning överhuvudtaget att använda oreducerade ekrar, de används mest för att det är lättare att få hjulen raka med sådana, speciellt för en maskin.

edit: såg att poisons hjul kom med 15 kuggs drev och låsring. Men On-Ones nav verkar vara både för frinav och drev med låsring - ändå mer som talar för dem. Köp On-ones, det var ett riktigt bra pris tycker jag.

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by BamCe » 29 Jul 2010 23:48

Naugas wrote:Det är 120:s hjul du ska ha? On-ones alternativ har ju reducerade ekrar, vilket är ett tecken på att de har tänkt kvalitet. Finns ingen anledning överhuvudtaget att använda oreducerade ekrar, de används mest för att det är lättare att få hjulen raka med sådana, speciellt för en maskin.

edit: såg att poisons hjul kom med 15 kuggs drev och låsring. Men On-Ones nav verkar vara både för frinav och drev med låsring - ändå mer som talar för dem. Köp On-ones, det var ett riktigt bra pris tycker jag.
Japp 120 det är gammla racer ramar jag har så. Ska jag köra på mtb-ramen jag har så kommer jag köpa ett skivbromshjul från biltema och ett bolt-on drev från velosolo.
Dock har jag hört mer negativt om On-ones egna formula nav och ingenting om poisons hjul.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by Naugas » 30 Jul 2010 23:30

Ah, ok, jag googlade lite på Formula och det verkade inte så bra nä. Tråkigt, hjulen såg ju bra ut annars. Men är det något som talar emot poisonhjulen då? Reducerade ekrar hör till ovanligheterna, det kan man inte räkna med på billigare färdigbyggda hjul.

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Nybörjar Peugeot projekt och Vilket hjulpar?

Post by BamCe » 31 Jul 2010 00:19

Får se hur det blir, Kör med ett freecoaster hjul från biltema på min crescent ram som jag precis upptäckte att det är någon som troligen dörrat med.

Peugeot ramen blir det förhoppningsvis lite finare grejer på :)
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

Post Reply