innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by freddesvanstrom » 16 Jul 2010 11:21

först, finns säkert någon tråd om detta men jag har en väldigt specifik fråga om ett allmänt ämne.

Har en crescentram med sugino vevlager. vevpartiet kanske samma vet ej. hursomhelst, två klingor har det, varav den inre klingan har ett mått på ca 42-44 mm från centrum ram. är det ok för fixed?

den inre klingan sitter fast i den yttre vilket blir fult vid fixiebygge, skulle vilja ha endast 1 klinga såklart. går det att flytta in den yttre klingan och vad behövs då? distanser? vevarna har plastlock typ och innanför sitter en mutter på axeln.

Hur gör jag?
bild på vevparti http://twitpic.com/25r1mt

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by Teodor » 16 Jul 2010 12:52

Det blir svårt att flytta in den yttre klingan. Fet du däremot kan göra är att plocka av vevpartiet och byta vevlager till ett kortare... eller möjligtvis går det t o m att vända på vevlagret du har, eftersom det brukar vara kortare på vänstersidan än på högersidan. Då kan du plocka av den inre klingan och bara köra på stora. Däremot är det inte säkert att det får plats och risken finns att kedjehjulet tar i ramen.

Lite meck somsagt. Det du skulle kunna göra är att hitta dig ett nytt vevparti också, utfört i ett helt stycke. Det borde du komma över begagnat för ett par hundralappar.

För att demontera vevpartiet behöver du 1. skruva ur plastkåpan 2. skruva av muttern med en hylsnyckel (brukar vara strl 14) 3. en vevarmsavdragare som finns i alla cykelbutiker.

Hoppas det var läsbart och förståbart
/T

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by freddesvanstrom » 16 Jul 2010 19:24

Ok såhär. Vevparti okänt. Men på ena sidan av vevlagret står det sugino, är då lagret per automatik ett sugino eller kan någon bara bytt ut låsringen/locket?
saken är att jag funderar på att byta hela vevpartiet för att få det hela att lira. Har ett campagnolo vev-
parti på gång. Men kommer det funka? Står made in france på vevarna på det... Märkligt. Tänkte på gängor tappar axellängd m.m. Vad tror ni?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by Jonatan F » 16 Jul 2010 19:26

Om båda har fyrkantsinfästning så _fungerar_ det. Sedan kan man pyssla med kedjelinje, jis/iso, track/lvg-kedja osv hur mycket man vill

Lycka till!
Har man inget projekt har man inget liv :)

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by freddesvanstrom » 16 Jul 2010 20:09

Jonatan F wrote:....Sedan kan man pyssla med kedjelinje, jis/iso, track/lvg-kedja osv hur mycket man vill

Lycka till!
Enlighten me...?! Har ju hört om strul med de olika gängor etc

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by Jonatan F » 16 Jul 2010 23:05

freddesvanstrom wrote:
Jonatan F wrote:....Sedan kan man pyssla med kedjelinje, jis/iso, track/lvg-kedja osv hur mycket man vill

Lycka till!
Enlighten me...?! Har ju hört om strul med de olika gängor etc
Jag orkar inte riktigt dra hela historien men man kan säga så här.

Kedjelinje:
Ibland kan vevaxelns längd och navets bredd bli lite omatchad vilket leder till en sned kedjelinje:
Image

Man vill, för minskad friktion, minskat ljud, att kedjelinjen skall vara rak:
Image
Hängde du med? Bilderna är inte super...

Jis/Iso
Vevaxlar kan vara antingen Jis-standard eller Iso-standard. Det betyder att axeln har något längre/kortare diameter (inte längd). Sedan finns det även Iso/Jis i styrlager men det har jag dålig koll på.

Lvg/track-kedja
Landsvägscyklar och navväxlade/trackcyklar har olika längd mellan länkarna. Om man blandar standarder ökar slitaget på delarna.

Inget av det här är något avgörande, bara saker som är lite småstöriga. Som att köra med lite för lite luft, inte så att man får punka men ändå så att det känns lite obekvämt.

Lycka till
Har man inget projekt har man inget liv :)

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by freddesvanstrom » 17 Jul 2010 06:22

Aha, då blir det förmodligen ein neues vevpartien!
Måste ju ha schyssta grejjer. Tack så mycket!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by Jonatan F » 17 Jul 2010 09:38

Kolla bara så gängningen i ramen för vevLAGRET är samma (slog mig nu att det kanske var det du menade?)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by Fredde » 17 Jul 2010 14:51

ISO / JIS
Det är väl vinkeln och längden på fasningen på vevlagret/vevarmen som är skillnaden.

LVG/Track kedja har samma avstånd mellan länkarna däremot finns "track"-kedjor i två bredder, 1/8" och 3/32".

Track/SS kedjor är inte gjorda för att röra sig i sidled vilket LVG kedjor är. Vitsen med en bra kedjeline är för att inte kedjan ska hoppa av.

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by Jonatan F » 17 Jul 2010 15:02

fredde.se wrote:ISO / JIS
Det är väl vinkeln och längden på fasningen på vevlagret/vevarmen som är skillnaden.

LVG/Track kedja har samma avstånd mellan länkarna däremot finns "track"-kedjor i två bredder, 1/8" och 3/32".

Track/SS kedjor är inte gjorda för att röra sig i sidled vilket LVG kedjor är. Vitsen med en bra kedjeline är för att inte kedjan ska hoppa av.

/Fredde
Iso / Jis
Jag tänkte diametern längst ut i änden av axeln men förstår att jag tänkt bakvänt.

ok :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

ole
Posts: 36
Joined: 18 Jun 2010 14:47

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by ole » 17 Jul 2010 17:15

Har ni någon bra Track-kedja att rekommendera? Och även något vevparti?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by Fredde » 17 Jul 2010 17:27

Jonatan F wrote: Jag tänkte diametern längst ut i änden av axeln men förstår att jag tänkt bakvänt.

ok :)
Du tänkte nog rätt, jag försökte bara förtydliga det.

Jag gillar Izumis Track-kedjor. Riktigt bra och finns i en uppsjö olika kvaliteter. Finns hos velosolo och singelspeedshop.de (båda är bra ställen att köpa från).

/fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: innersta klingan ca 42mm kedjelinje

Post by ArvidSvensson » 17 Jul 2010 18:25

JIS & ISO har samma vinkel men olika djup på fasningen. Minns aldrig vilken ordning men vid mix går inte veven på ordentligt (60% anläggning) alternativt kan bottna innan tillräcklig press uppnåtts.

Post Reply