Hej och magicgearing fråga!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Hej och magicgearing fråga!

Post by Fredde » 21 Jul 2008 18:17

Mitt första besök här på forumet så jag säger: Hej!

Jag testade att magic-geara min gamla Bad Boy och 54/18 + en halvlänk - satt som en smäck. Hjulaxeln bottnade inte riktigt så jag har kunnat hojja på den varje dag i en månad och justerat kedjan typ 3 gånger. Men nu är axeln helt bottnad och kedjan är rätt slapp. Dock inte så slapp att det går att ta bort halvlänken.

Nu till min fråga,
Vilket spänner kedjan resp slackar kedjan mest??

1. Byte till större bakdrev (från 18 till 19) och förlänga kedjan en länk (ta bort halvlänken).
2. Byte till mindre bakdrev (från 18 till 17) och korta kedjan en länk.

Nästa fråga,
Mitt bakhjul linear inte upp så bra men det är en fin kedjelinje. Det sitter ca 3-4mm längre åt drevsidan. Kan detta ge något bestående men förutom att folk fnissar åt mig?

/Fredde
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 21 Jul 2008 22:44

...ingen?

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 21 Jul 2008 22:45

Prova så vet du :)
Menar du att hjulet sitter snett i förhållande till centrum mellan gaffeländarna bak? Har inte kollat din bild...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 21 Jul 2008 22:48

Precis, några mm för långt åt drevsidan. Det är inga problem att köra på den men jag tänkte om något tar skada.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 21 Jul 2008 22:54

för att spänna kedjan skulle jag helt enkelt bara ta bort halvlänken då jag tror att din kedja kommer dra ut sig lite till. det gjorde min nya ett bra tag innan den blev (enligt mig) fullt utsträckt. detta skulle iofs medföra att du inte kan ha hjulet längst bak i dina drop outs.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 21 Jul 2008 22:56

Ähh. Kör gärnet! Inget kommer att gå sönder.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 21 Jul 2008 23:18

det jobbigaste med en slapp kedja och sned kedjelinje borde väl vara att kedjan kan hoppa, eller liksom kränga av sig? fast så måste väl kedjan vara jäkligt slapp?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 21 Jul 2008 23:30

Nää jag har en väldigt bra kedjeline, jag prioriterade den framför att hojen skulle spåra ända har jag haft kedjehopp två gånger :( dock har kedjan varit lite slapp just då och det var märkligt nog på samma ställe på vägen vid en liten kant i asfalten.

Jag har frambroms :)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 21 Jul 2008 23:54

jag skulle som sagt ta bort en länk eller så vilket medför att bakhjulet flyttas framåt och allt efter att kedjan blir slapp så kan man flytta hjulet bakåt.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 22 Jul 2008 08:48

ohm wrote:jag skulle som sagt ta bort en länk eller så vilket medför att bakhjulet flyttas framåt och allt efter att kedjan blir slapp så kan man flytta hjulet bakåt.
Kruxet är att jag kan flytta det framåt ynka 2-3mm eftersom jag har semi-vertikala dropouts. Jag kommer nog testa med en kugg större drev och förlänga en länk :)

Tack för tipsen!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 22 Jul 2008 16:15

Image
Jag satte en 10mm rundfil i dropsen på min MTB med vertikala ändar och filade några millimeter. På bilden har jag filat ur nästan 1 cm men då ryker mutterns mothåll från växelörat. För att få hjulet på precis rätt ställe har jag lindat tavelkrokar som distanser runt axeln. Innan jag började med tavelkrok runt axeln hoppade kedjan av på precis det sätt du beskriver. Vid ojämnheter i asfalten, typ skarvar och vita streck. Vill du inte sätta filen i kan du skaffa ett excentriskt baknav (White Industries ENO).

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 22 Jul 2008 22:42

Jag drog en chansning och satte på en kugg större drev, det blev halvbra, jag har kanske 3 mm kvar i dropouten det är ju bra, så jag kan justera, men det är dåligt för bakhjulet sitter lite "sådär". Vi får se hur det går. Jag små-skiddade lite och det satt kvar :)

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 23 Jul 2008 05:34

inget kommer som sagt gå sönder. Men om du gillar att trampa på och köra lite hårdare så kommer kedjan bara att bli längre och längre. Har kört på en Izumi Track Chain i ett år. Under den tiden har bakhjulet åkt ca 2,5cm bakåt. Svetsa om ramen om du är nöjd med hojen i övrigt. Blir nog billigare än ett Whitenav...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 23 Jul 2008 08:27

Speedman wrote:Svetsa om ramen om du är nöjd med hojen i övrigt. Blir nog billigare än ett Whitenav...
Det är en aluminiumram men en jobbig legering (6061) som behöver värmebehandlas efter svetsning. Blir billigare med ett whitenav.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 18 Aug 2008 12:29

Svarar mig själv,

Det har funkat fint att sträcka kedjan ordentligt och sen följa upp med en kugg större bakdrev. Nästa steg blir att ta bort halvlänken och gå ner en kugg bak (till det jag hade först) sen blir det samma procedur igen så det verkar funka!

/Fredde

Post Reply