Hjulaxeln gick av. Hjälp!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
megakratos
Posts: 15
Joined: 01 Jun 2010 11:47

Hjulaxeln gick av. Hjälp!

Post by megakratos » 12 Jul 2010 13:38

Har ett framhjul med snabblås. Hade just lagat en punktering och skulle sätta på framhjulet, skruvar antagligen åt det lite för hårt för när jag ska böja upp veven för att låsa fast hjulet så snäpper det till och hjulaxeln går av.

Har inte hunnit till min lbs än och tänkte mest fråga om det är någon som vet hur allvarligt det är. Quick fix, eller behöver jag ett nytt nav?

/Simon

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulaxeln gick av. Hjälp!

Post by ArvidSvensson » 12 Jul 2010 15:00

Det var snabblåsets axel som gick av och inte den ihåliga hjulaxeln väl? Skaffa ett nytt snabblås (a.k.a. "Quick Release" eller "QR" på utrikiska).

Edit: ...eller vad menar du med "hur allvarlig det är"? Cykla inte utan QR och försök inte fuska fast hjulet med någon fulfix. Lossnar framhjulet slår du (nästan) ihjäl dig.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hjulaxeln gick av. Hjälp!

Post by Jonatan F » 12 Jul 2010 17:56

Hänt mig med, är det utmattat eller något som kan hända alla qr?
Har man inget projekt har man inget liv :)

megakratos
Posts: 15
Joined: 01 Jun 2010 11:47

Re: Hjulaxeln gick av. Hjälp!

Post by megakratos » 12 Jul 2010 23:35

ArvidSvensson wrote:Det var snabblåsets axel som gick av och inte den ihåliga hjulaxeln väl? Skaffa ett nytt snabblås (a.k.a. "Quick Release" eller "QR" på utrikiska).
yes, såg att det var det som hänt nu. vill dock helst byta till vanlig axel med muttrar. är det lätt att göra? vad kostar det på ett ungfär, någon hunka...?
ArvidSvensson wrote: Edit: ...eller vad menar du med "hur allvarlig det är"? Cykla inte utan QR och försök inte fuska fast hjulet med någon fulfix. Lossnar framhjulet slår du (nästan) ihjäl dig.
jag menade mest: är det lätt/billigt att laga eller behöver man nytt nav.
att cykla med hjulet fastsatt med klädnypor eller liknande skulle aldrig falla mig in. farligt nog att köra breakless :D

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjulaxeln gick av. Hjälp!

Post by Fredde » 13 Jul 2010 09:35

megakratos wrote: yes, såg att det var det som hänt nu. vill dock helst byta till vanlig axel med muttrar. är det lätt att göra? vad kostar det på ett ungfär, någon hunka...?
Visst kan du det.
Beror lite på hur bred spacing du har. Fram kan man sätta dit axeln från ett skrotat baknav eftersom den är lite längre. Annars kan man köpa en solid axel från velosolo, finns i 170mm/180mm.

Börja med att kolla vad du har för spacing så kan du säkert få fler tips om var du hittar en axel.

/Fredde

Post Reply