27" SS bygge

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Fletch
Posts: 13
Joined: 08 Jul 2010 17:46
Location: Hisingen

27" SS bygge

Post by Fletch » 08 Jul 2010 19:02

Hej!

Jag har nyligen lagt mina smutsiga fingar på en gammal SCO cykel (80-talare, bockstyre skärmar å pakethållare, ni vet..) som samlat damm i en kompis källare under många år. Eftersom växlarna var helt slut, och jag varken har lust eller kunnande att fixa med dem så tänkte jag konvertera den till en single speed. Tyvärr så visade det sig att den hade en gängad frikrans på bakhjulet vilket försvårade allt lite. Efter lite måttande så visade det sig dessutom att hjulen är 27", 630mm (27 x 1 1/4 står det på däcket). Min fråga är alltså, finns det 630 hjul med Shimano-like kassett, eller försvann de innan det blev standard med kassetter istället för gängade kransar? Och om ja, vart kan man tänkas hitta ett sådant för en billig peng?

Cykeln är tänkt att användas främst som pendlar fordon, sen får den naturligtvis se hyffsad ut och gå bra, men det är mer en bonus. Alltså har jag inga direkta krav på prestanda på prylarna, så länge det funkar.
Budgeten på bygget är för övrigt i-stort-sett obefintlig, eller i alla fall minimal, eftersom jag inte har några pengar. Varken fixed eller hipster med andra ord, hoppas ni ursäktar. ;)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: 27" SS bygge

Post by ArvidSvensson » 08 Jul 2010 19:11

Om du har gängad frikrans kan det inte bli mycket billigare och enklare. Ta bort den, gå och köp ett gängat frihjul och snurra fast det. ~150 spänn för ett nytt no-name. Klart!

User avatar
Fletch
Posts: 13
Joined: 08 Jul 2010 17:46
Location: Hisingen

Re: 27" SS bygge

Post by Fletch » 08 Jul 2010 19:20

Du menar nån typ av BMX-frihjul? Blir inte kedjelinjen knas då?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: 27" SS bygge

Post by ArvidSvensson » 08 Jul 2010 19:47

Precis, BMX-frihjul blir bra. Kedjelinjen brukar funka finfint om du kör på den inre klingan. På de flesta ramar går kedjestaget fritt för uppåt 46-47 tänder på den inre klingan. Dessutom är det så pass mycket gängor på både nav och frihjul så det går att lägga flera millimetrar med distanser innanför frihjulet.

User avatar
Fletch
Posts: 13
Joined: 08 Jul 2010 17:46
Location: Hisingen

Re: 27" SS bygge

Post by Fletch » 08 Jul 2010 21:19

Efter lite måttande utan att skruva ihop så verkar jag få plats med en 52-tands klinga på inre. Stort är tufft. Skulle 18 bak vara vettigt då? Den här fanns på cyclecomponents, men när jag tittar på den så blir jag lite konfunderad, hur fan är det tänkt att man skall gänga av den i fall man vill byta?? Apropå gänga av så sitter naturligtvis den gamla kransen hårdare än va mina klena armar klarar av att dra. Finns det några knep eller är det bara våld som gäller?

Tips på ställen i GBG som säljer BMX frihjul mottages gärna oxå, vet att det finns ett ställe på 2:a Lång, men vet inte va det heter (eller om dom har hemsida)...

Yxan
Posts: 33
Joined: 08 Nov 2009 14:36
Location: Lund

Re: 27" SS bygge

Post by Yxan » 08 Jul 2010 22:59

Om man kollar på bilden så är det urgröpningar på det som är undersidan på frihjulet, de är förmodligen på utsidan av drevet när det sitter på. Då kan man använda skruvmejsel och gummiklubba för att gänga av det, om man inte har något bättre specialverktyg vill säga. Hoppas det inte var alltför oklart...

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: 27" SS bygge

Post by BamCe » 08 Jul 2010 23:41

Det man ser på bilden är sidan som kommer sitta in mot ekrarna du behöver en passande dicta avdragare vilket borde finnas i samma webshop. Skriv och fråga dom vilken det ska vara.

Sen din ganla krans behöver du en avdragare och en kedjepiska skulle jag tippa på båda finns på biltema för inte så många kronor om du inte ska meka hela tiden.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
Fletch
Posts: 13
Joined: 08 Jul 2010 17:46
Location: Hisingen

Re: 27" SS bygge

Post by Fletch » 09 Jul 2010 07:23

Tack för alla svar (och ursäkta herr moderator för att jag postat i fel forum).
Jag har en Shimano-kransavdragare (från Biltema) men får inte loss eländet ändå... troligtvis bara jag som är klen och/eller använder för lite våld.

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: 27" SS bygge

Post by BamCe » 09 Jul 2010 10:57

Sätt avdragaren i ett skruvstycke sedan använder du hjulet som hävstång/ratt så att säga, så får du ordentligt med kraft kom bara ihåg att det inte är "lefty loosie, RIghty tighty" utan tvärtom.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
Fletch
Posts: 13
Joined: 08 Jul 2010 17:46
Location: Hisingen

Re: 27" SS bygge

Post by Fletch » 09 Jul 2010 11:06

BamCe wrote:Sätt avdragaren i ett skruvstycke sedan använder du hjulet som hävstång/ratt så att säga, så får du ordentligt med kraft kom bara ihåg att det inte är "lefty loosie, RIghty tighty" utan tvärtom.
E du säker? Det skulle ju betyda att man snurrar av kransen när man trampar.. eller?

Edit: Tror jag fatta vad du mena nu, vrid hjulet åt höger, right right?

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: 27" SS bygge

Post by BamCe » 09 Jul 2010 11:48

Yes du vrider hjulet åt höger för att lossa det från kransen istället för åt vänster som normala gängor.

Eller fan nu blev jag osäker här :D prova försiktigt åt båda hållen du märker på en gång åt vilket håll det börjar lossa åt.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
Fletch
Posts: 13
Joined: 08 Jul 2010 17:46
Location: Hisingen

Re: 27" SS bygge

Post by Fletch » 09 Jul 2010 12:13

Vrider man hjulet åt höger så gängar man ju ut åt vänster så att säga...

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: 27" SS bygge

Post by BamCe » 09 Jul 2010 14:38

Vänster ska du vrida hjulet åt om du sätter avdragaren i ett skruvstycke.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: 27" SS bygge

Post by BamCe » 09 Jul 2010 14:40

Skyller på att jag blir efterbliven i den sköna värmen här i skåne ;D
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

Post Reply