Råd till nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Råd till nybörjare

Post by alltmojligt » 16 Jul 2008 13:50

Hej, detta är mitt rösta inlägg. Har länge "lurkat" här på forumet och försökt lära mig så mycket jag kan innan jag själv försöker mig på att bygga en egen fixie.

I alla fall, köpte en Crescent Competition - http://www.cykelhobby.com/competition.html - för några veckor sedan. Bra skick förutom lacken som har en del nötningsskador. Jag tänkte att jag kunde bygga om den till en fixie. Min fråga är: var ska jag börja?

Min cykel har ganska fina, lätta fälgar av märket Cerchi Nisi. Kan jag behålla dessa (fram och bak)? Eller borde jag skaffa helt nya fälgar? Om jag behåller dem, så har jag förstått att jag behöver en trackhub, låsring och nav. Någon som har tips? Har letat i nätbutiker + ebay men jag tycker det finns så mycket olika att jag inte vet vad jag ska ha. :/ Vad kostar det att lämna in en fälg + delar för att få det byggt? Borde jag byta hub på framfälgen också?

Undrar även över mitt vevparti (tror jag det heter). Den har en stor kugg på 52 och en liten på 45. Som jag förstått det så ska jag behålla 45:an. Rätt? (Ska mest cykla i stadsmiljö)

Hur är det med däck, något speciellt man ska tänka på?

Hoppas ni orkar svara på alla mina nybörjarfrågor. :) Tack på förhand!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 16 Jul 2008 13:59

Hej Alltmojligt och välkommen till fixedgear.se.
Här hittar du den mesta information du behöver och ett litet tips nästa gång är att använda sökfunktionen.
Det finns som sagt en del mat nyttigt att hämta här inne och svar på en del frågor.

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... yb%F6rjare

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 16 Jul 2008 14:01

De är enklast att köpa färdigbyggda hjul.
Om du köper Velocity´s Deep V så får du ju helt ok fälgar och du slipper knåpa ihop dem själv.
Bygga hjul är ju ganska svårt alla kan göra det om man läser på lite men få kan göra det riktigt bra.

Kolla sticky tråden med länkar där kan du ju hitta svar på de mesta som utväxling och annat trevligt. Där har jag lärt mig det mesta jag kan iaf.

Finns även en nybörjar tråd här i forum delen. Kolla den också.

Lycka till!

Mvh Henke

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Råd till nybörjare

Post by snarkus » 16 Jul 2008 14:02

Det enklaste borde vara att köpa ett färdigt bakhjul (16t eller 17t drev passar nog bra om du behåller 45-klingan, så får du väl ett ok antal skidpatches också). Var man gör det har jag inte full koll på. Om hjulen som sitter på är tubisar skulle jag rekommendera att du byter framhjulet också men det är lugnt att köra på samma framhjul oavsett vad egentligen, bara det att det blir jobbigare att gardera sig mot punktering om man kör både tub och kanttråd.
Du kommer dessutom behöva köpa en ny kedja som är 1/8" bred för att passa bakdrevet. Om du köper det billigaste bakhjulet och får låsring på köpet så borde du nog köpa en ny sådan också.
alltmojligt wrote:Hej, detta är mitt rösta inlägg. Har länge "lurkat" här på forumet och försökt lära mig så mycket jag kan innan jag själv försöker mig på att bygga en egen fixie.

I alla fall, köpte en Crescent Competition - http://www.cykelhobby.com/competition.html - för några veckor sedan. Bra skick förutom lacken som har en del nötningsskador. Jag tänkte att jag kunde bygga om den till en fixie. Min fråga är: var ska jag börja?

Min cykel har ganska fina, lätta fälgar av märket Cerchi Nisi. Kan jag behålla dessa (fram och bak)? Eller borde jag skaffa helt nya fälgar? Om jag behåller dem, så har jag förstått att jag behöver en trackhub, låsring och nav. Någon som har tips? Har letat i nätbutiker + ebay men jag tycker det finns så mycket olika att jag inte vet vad jag ska ha. :/ Vad kostar det att lämna in en fälg + delar för att få det byggt? Borde jag byta hub på framfälgen också?

Undrar även över mitt vevparti (tror jag det heter). Den har en stor kugg på 52 och en liten på 45. Som jag förstått det så ska jag behålla 45:an. Rätt? (Ska mest cykla i stadsmiljö)

Hur är det med däck, något speciellt man ska tänka på?

Hoppas ni orkar svara på alla mina nybörjarfrågor. :) Tack på förhand!

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 16 Jul 2008 15:46

Tack för era svar!

Efter lite sökande på forumet kunde jag hitta dessa hjul från wheel & sprocket:
http://cgi.ebay.com/BLACK-WEINMANN-DEEP ... dZViewItem

Finns det billigare alternativ? Kanske här i Sverige?

Skulle de passa på min Crescent? Just nu sitter det på 27", hur vet man vilken tum de ovan är?

Sedan behövs väl nya däck, kedja och ett drev till bakhjulet. Är det allt, eller har jag missat något?:)

hejdå

Post by hejdå » 16 Jul 2008 15:58

Simon Busk, misantropen talar:

Helt allvarligt så behöver du ett riktigt lås också, kostar minst en femhundring. Du behöver en hjälm, korgar och remmar till dina pedaler också. Har du tänkt att använda cyklen till mer än brudmagnet så föreslår jag att du även införskaffar ny styrlinda och nya pluggar till styret. En broms är behövligt med om man är nybörjare på att cykla. Sen kommer du behöva en massa annan skit också, jag köpte till exempel ett par nitto-shims idag bara för att kolla om det är bättre än gamla tuborg burkar (det är det inte rent praktiskt, MEN det känns bättre innombords). När cykeljävulen biter så biter den hårt... MEN jag skulle uppskatta om admin kunde slå ihop den här tråden med den jag startade för nybörjare. Forumet svämmar ju över av trådar om att införskaffa bakhjul...

Post Reply