Var ska man köpa fabriksfixie och vilken?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
frostskadad
Posts: 28
Joined: 16 Jul 2008 07:45

Var ska man köpa fabriksfixie och vilken?

Post by frostskadad » 16 Jul 2008 07:59

Hallo!

Har läst här ett par veckor nu och känner att suget kommer igång på allvar, ska flytta hem till gbg snart och kommer ha sex km till skolan, lagom att cykla mao.

Saken är den att jag inte har tid (och/eller ork) att bygga en egen och börjar snegla på de färdiga alternativen, frågan är: Vilken fabrikscykel skulle ni rekommendera och vart tycker ni jag ska köpa den?

Har spanat in Specialized Langster och en Kona jag inte minns namnet på, 6500 som var priset är dock lite över min budget och funderar på om man inte kan komma undan lite billigare. Har ni några förslag?

hejdå

Post by hejdå » 16 Jul 2008 08:32

du kommer nog inte undan billigare, det är ju en cykel vi snackar om. Det tre växlade kronan monstret till damcykel du hittar på ICA Maxi kostar mer än så. Vill du komma billigt undan så är det väl iro/alienbikes/formula som gäller. Bäst är väl att införskaffa ett självmördat bakhjul och hänga det på cykeln du kör på idag, skaffa sig ett extra-jobb och sedan tjäna ihop tillräckligt med cash för att köpa hojjen du verkligen vill ha...

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 16 Jul 2008 09:16

Kona Paddy Wagon säljs väl ganska billigt? Min lbs har en inne som de säljer för 4500, men ingen vill ha den iallafall.

frostskadad
Posts: 28
Joined: 16 Jul 2008 07:45

Post by frostskadad » 16 Jul 2008 09:21

Tack för era svar!

4500 låter väldigt rimligt, här i oslo ville de ha 5500 NOK för den (~6490 SEK). Såg att en Langster kostar ca 400£ i england och funderar på om det inte skulle kunna vara värt ett försök.

Apan4000
Posts: 1
Joined: 16 Jul 2008 09:30

Post by Apan4000 » 16 Jul 2008 09:37

6 600 kostade den Surly Steamroller jag köpte på Cyclecomponents, över din budget men det är bara att ta ett telefonlån... eller nåt. Väl värd pengarna i alla fall, väldigt "lagom" i geometrin. Och snyggare än Langstern! :wink:

/Kalle

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 16 Jul 2008 09:39

Odd Number och Cycling i Stockholm säljer färdiga fixies. Vet dock inte om det skickar till götet. Har även läst att det ska finnas fler affärer i Stockholm som säljer färdiga.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 16 Jul 2008 11:52

Som Gerry skriver, Odd Number har en del färdiga fransyskor. Cycling på Frejgatan har några modeller från SE Bikes och även en Langster. Jarla Cykel har en Bianchi Pista hemma ibland, Sportson brukar ha Kona. Nu ska du visserligen till Göteborg, men ta en tripp förbi Stockholm och kolla.
Cogs 'n Kegs

hejdå

Post by hejdå » 16 Jul 2008 12:57

det är ju iofs en färdig hoj till salu här på forumet, keep the bizznizz in the family!

frostskadad
Posts: 28
Joined: 16 Jul 2008 07:45

Post by frostskadad » 16 Jul 2008 13:48

SimonBusk wrote:det är ju iofs en färdig hoj till salu här på forumet, keep the bizznizz in the family!
Galet fin och till överkomligt pris. Nu har det dessutom dykt upp en storleksangivelse.. Som gör mig lite osäker, jag har 87 cm från skrev till golv i strumplästen, är 181 cm lång, ramen är 59 cm.. Äh, får ta mig ner och provcykla om den finns kvar, dyngar iväg ett meddelande iaf.

Tack för hjälpen allihop!

hejdå

Post by hejdå » 16 Jul 2008 16:02

frostskadad wrote:
SimonBusk wrote:det är ju iofs en färdig hoj till salu här på forumet, keep the bizznizz in the family!
Galet fin och till överkomligt pris. Nu har det dessutom dykt upp en storleksangivelse.. Som gör mig lite osäker, jag har 87 cm från skrev till golv i strumplästen, är 181 cm lång, ramen är 59 cm.. Äh, får ta mig ner och provcykla om den finns kvar, dyngar iväg ett meddelande iaf.

Tack för hjälpen allihop!
ja, det är bara att slänga över 25% på mitt konto... mäklaravgifter :lol: :lol: :lol:

Post Reply