TA loss torr och hård dustcap i plast, specialknep?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

TA loss torr och hård dustcap i plast, specialknep?

Post by Jonatan F » 21 May 2010 21:58

Tja, jag har fattat att många här monterar ner beg. cyklar i tid o otid. Därför tänkte jag att någon kanske kunde hjälpa mig med ett tips.

På en av mina ramar sitter ett vevlager med fyrkantsaxel. Tyvärr var dustcapsen av plast och riktigt ingrodda och hårda. När jag försökte skruva loss dem sprack de förståss. Saken var den att i gängningen stannade massa plast kvar vilket gör att jag inte kan dra av vevpartiet! Nu undrar jag om det finns någon huskur för att få bort dem. Jag har fösökt med 5-56, spik, syl, kniv och eld. Inget har funkat, det mesta har däremot gjort det värre!

Long shot, men finns det inget får jag fortsätta karva med spiken :)

(gjorde sökning, tyckte det här borde vara ett ganska vanligt problem men hittade inget... kanske fel sökord...)

God bless!
Har man inget projekt har man inget liv :)

Donjel
Posts: 18
Joined: 20 May 2010 18:36

Re: TA loss torr och hård dustcap i plast, specialknep?

Post by Donjel » 22 May 2010 14:19

Yeah första posten. Jag hade samma problem med min hoj som jag håller på att bygga nu. Det jag gjorde var helt enkelt att sticka in en skruvmejsel och bända söder det som satt kvar.
Hoppas det löser sig!

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: TA loss torr och hård dustcap i plast, specialknep?

Post by merkur » 01 Apr 2014 11:08

Lånar tråd istället för att starta nuy i samma ämne, jag har en ganska stilig herrcykelram från (taiwan) Kildemoes som jag tänkte göra footie av, men självklart har den ett sådant bedrövligt vevlager där gängorna och "fläns" är gjorda i plast, påminner om F.A.G. Jag har sett samma vevlagertyp på billiga damcyklar som logan Biltema och liknande. Vad för verktyg är tänkt förd dessa? Altså inte F.A.G utan det är ett annat antal "medbringare".

Sist jag tog ur ett sådant liknande så fick jag borra en massa jävla hål i plasten som var enormt seg och sedan slå ut det med en slägga, detta tog tid och psyket brast några gånger under själva proceduren så därför tänker jag inte göra det igen utan planerar inköp av rätt verktyg.

Någon som har en idé om ifall det kan vara någon taiwanstandard på dessa plastahelveten?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.


Morén
Posts: 34
Joined: 27 Mar 2014 10:23
Location: Stockholm

Re: TA loss torr och hård dustcap i plast, specialknep?

Post by Morén » 01 Apr 2014 16:05

tror att han menar att själva lager skålarna till vevlagret är i plast. det skall väll vara samma typ av nykel som de flästa st cyklarna har numera. de värsta är att plast lagrerna brukar "bränna" fast så de sitter som tussan! och om man har riktigt otur så går den delen vertyget passar i av.

det är väll ett sådant verktyg som du behöver?

http://www.utsidan.se/forum/attachment. ... 1306441338

kan ju även vara ett sånt här
http://www.bicycling.se/cldocpart/3389.jpg

då är vevlagret in pressat från båda håll och väldigt jobbiga att få ut :P

Post Reply