Vevpartiet knakar, farbror frost har löst det... tillfälligt
Vevpartiet knakar, farbror frost har löst det... tillfälligt
Tjo!
Det knastrar till ordentligt i veven när jag går från tramp-skidd/skidd-tramp. Antingen är det kedjelinjen men den verkar vara okej, eller så är det smuts i kedjan men det knastrar även när jag tror kedjan är ren eller så är det fel mått på kedja-drev (eller?)
Min fråga är alltså vad Nishiki har för mått på sina fixed-kogar. Track eller landsvägskedja. Just nu kör jag nämligen med en rosa track-kedja från Childstore och tänkte att man kanske kunde lösa problemet med att byta den...
Äve annan input är av intresse!
Nu ska jag sova!!! god natt!
Det knastrar till ordentligt i veven när jag går från tramp-skidd/skidd-tramp. Antingen är det kedjelinjen men den verkar vara okej, eller så är det smuts i kedjan men det knastrar även när jag tror kedjan är ren eller så är det fel mått på kedja-drev (eller?)
Min fråga är alltså vad Nishiki har för mått på sina fixed-kogar. Track eller landsvägskedja. Just nu kör jag nämligen med en rosa track-kedja från Childstore och tänkte att man kanske kunde lösa problemet med att byta den...
Äve annan input är av intresse!
Nu ska jag sova!!! god natt!
Last edited by Jonatan F on 18 Nov 2010 20:22, edited 4 times in total.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Kedjan knastrar aka vad har Nishiki för mått på sina drev?
Crosspost från K&S
Kan det vara bultarna som är dåligt åtdragna? Knastrar inte när jag cyklar, bara när jag byter trampriktning...
Kan det vara bultarna som är dåligt åtdragna? Knastrar inte när jag cyklar, bara när jag byter trampriktning...
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Kedjan knastrar aka vad har Nishiki för mått på sina drev?
Ja det brukar låta illa när kling bultarna är lösa.Jonatan F wrote:Crosspost från K&S
Kan det vara bultarna som är dåligt åtdragna? Knastrar inte när jag cyklar, bara när jag byter trampriktning...
Kom igen nu Jontan ut i garaget med dej och mecka, sitt inte och såsa framför forat...
/Fredde
Re: Kedjan knastrar aka vad har Nishiki för mått på sina drev?
1+ på att jag sitter här för mkt!
jag har redan försökt dra åt dem, dock hade jag inget verktyg som passade i spåren på baksidan. Jag försökte dra åt så gott det gick men jag vet av erfarenhet (shit vad serri man låter) att rätt verktyg ger helt annan kraft! Tror ni?
Edit:
Och för att i alla fall lite tvätta mitt rykte kan jag säga att jag spenderat åtskilliga timmar de senaste två dagarna i verkstaaden (får ju punka hela tiden! ) och ytterligare åtskilliga i sadeln!
jag har redan försökt dra åt dem, dock hade jag inget verktyg som passade i spåren på baksidan. Jag försökte dra åt så gott det gick men jag vet av erfarenhet (shit vad serri man låter) att rätt verktyg ger helt annan kraft! Tror ni?
Edit:
Och för att i alla fall lite tvätta mitt rykte kan jag säga att jag spenderat åtskilliga timmar de senaste två dagarna i verkstaaden (får ju punka hela tiden! ) och ytterligare åtskilliga i sadeln!
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Kedjan knastrar aka vad har Nishiki för mått på sina drev?
Ja ett "mothåll" behövs om muttrarna snurrar. Ibland nyper de ändå.Jonatan F wrote:1+ på att jag sitter här för mkt!
jag har redan försökt dra åt dem, dock hade jag inget verktyg som passade i spåren på baksidan. Jag försökte dra åt så gott det gick men jag vet av erfarenhet (shit vad serri man låter) att rätt verktyg ger helt annan kraft! Tror ni?
Edit:
Och för att i alla fall lite tvätta mitt rykte kan jag säga att jag spenderat åtskilliga timmar de senaste två dagarna i verkstaaden (får ju punka hela tiden! ) och ytterligare åtskilliga i sadeln!
Punka? samma däck som punkar? Kolla att det inte sitter något i det. Ett bra trick är att när det punkar: ta bort ena däckskanten utan att flytta däcket på fälgen, ta ut slangen, blås upp och kolla var hålet är och jämför med samma ställe på däcket, utgå från ventilen så är det lätt att hitta de två matchande ställena på däcket. Titta noga och känn med fingertopparna och se om du hittar något kul.
Du har fälgband va?
/Fredde
Re: Kedjan knastrar aka vad har Nishiki för mått på sina drev?
Alla däck på fixyn punkar hela tiden!
Fram har punkat tre gånger, en gång oidentifierat - bytte fälgband, en gång genomslag, kom fram till att min pump från biltema inte går över 80 psi trots att den visar betydligt högre värden, sedan massa oförklarliga luftutsläpp genom ventilen... Min teori angående dem är antingen att jag pumpat upp för hårt (går det) så att ventilen på något naturlagsbrytande sätt släppt ut luften. Eller att ventilkorken har suttit snett och tryckt på ventilen så att den sakta pysit ut luften.
Bakhjulet har hittils klarat sig oskatt men i går fick jag punktering (som vanligt när cykeln bara stog) men jag lyckades lokalisera felet. Där var det fälgbandet som halkat på sned. När jag kom ut i morse hade all luft i bakhjulet gåt ur igen... Vet inte om det är laglappen som släpt eller ventilen som legat och pyst men nu är hjulet upppumpat med åtdragna ventiler så vi får se!
Ang. mothåll så drog jag så hårt jag kunde med en fet skruvmejsel
Fram har punkat tre gånger, en gång oidentifierat - bytte fälgband, en gång genomslag, kom fram till att min pump från biltema inte går över 80 psi trots att den visar betydligt högre värden, sedan massa oförklarliga luftutsläpp genom ventilen... Min teori angående dem är antingen att jag pumpat upp för hårt (går det) så att ventilen på något naturlagsbrytande sätt släppt ut luften. Eller att ventilkorken har suttit snett och tryckt på ventilen så att den sakta pysit ut luften.
Bakhjulet har hittils klarat sig oskatt men i går fick jag punktering (som vanligt när cykeln bara stog) men jag lyckades lokalisera felet. Där var det fälgbandet som halkat på sned. När jag kom ut i morse hade all luft i bakhjulet gåt ur igen... Vet inte om det är laglappen som släpt eller ventilen som legat och pyst men nu är hjulet upppumpat med åtdragna ventiler så vi får se!
Ang. mothåll så drog jag så hårt jag kunde med en fet skruvmejsel
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Kedjan knastrar aka vad har Nishiki för mått på sina drev?
Tjena!Jonatan F wrote:Alla däck på fixyn punkar hela tiden!
Fram har punkat tre gånger, en gång oidentifierat - bytte fälgband, en gång genomslag, kom fram till att min pump från biltema inte går över 80 psi trots att den visar betydligt högre värden, sedan massa oförklarliga luftutsläpp genom ventilen... Min teori angående dem är antingen att jag pumpat upp för hårt (går det) så att ventilen på något naturlagsbrytande sätt släppt ut luften. Eller att ventilkorken har suttit snett och tryckt på ventilen så att den sakta pysit ut luften.
Bakhjulet har hittils klarat sig oskatt men i går fick jag punktering (som vanligt när cykeln bara stog) men jag lyckades lokalisera felet. Där var det fälgbandet som halkat på sned. När jag kom ut i morse hade all luft i bakhjulet gåt ur igen... Vet inte om det är laglappen som släpt eller ventilen som legat och pyst men nu är hjulet upppumpat med åtdragna ventiler så vi får se!
Ang. mothåll så drog jag så hårt jag kunde med en fet skruvmejsel
Nä du kan inte pumpa sönder en ventil med en vanlig pump, utan att testa det är jag rätt säker på det! Skit i ventilhatten, det är bara orejsigt att ha den på.
Kolla fälgbandet, det är en lurig sak som gärna ställer till det.
Lycka till!
/Fredde
Re: Kedjan knastrar aka vad har Nishiki för mått på sina drev?
Jag eltejpar alla mina fälgar. Litar inte på fälgband längre. Tre varv eltejp är receptet....fredde.se wrote:Tjena!Jonatan F wrote:Alla däck på fixyn punkar hela tiden!
Fram har punkat tre gånger, en gång oidentifierat - bytte fälgband, en gång genomslag, kom fram till att min pump från biltema inte går över 80 psi trots att den visar betydligt högre värden, sedan massa oförklarliga luftutsläpp genom ventilen... Min teori angående dem är antingen att jag pumpat upp för hårt (går det) så att ventilen på något naturlagsbrytande sätt släppt ut luften. Eller att ventilkorken har suttit snett och tryckt på ventilen så att den sakta pysit ut luften.
Bakhjulet har hittils klarat sig oskatt men i går fick jag punktering (som vanligt när cykeln bara stog) men jag lyckades lokalisera felet. Där var det fälgbandet som halkat på sned. När jag kom ut i morse hade all luft i bakhjulet gåt ur igen... Vet inte om det är laglappen som släpt eller ventilen som legat och pyst men nu är hjulet upppumpat med åtdragna ventiler så vi får se!
Ang. mothåll så drog jag så hårt jag kunde med en fet skruvmejsel
Nä du kan inte pumpa sönder en ventil med en vanlig pump, utan att testa det är jag rätt säker på det! Skit i ventilhatten, det är bara orejsigt att ha den på.
Kolla fälgbandet, det är en lurig sak som gärna ställer till det.
Lycka till!
/Fredde
http://www.budboys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kedjan knastrar aka vad har Nishiki för mått på sina drev?
Kleta på en massa saliv med valfritt finger över hela ventilen. Då ser du om den släpper ut luft. Funkar även om det läcker ytterst lite.
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött!
Nu har jag spenderat ytterligare två timmar i verkstaden.
Ljudet är ett kort och skarpt knäppande, oftast två eller tre knäpp på rad. som blir mer som ett krasande ljud... Låter som om det låg grus någon stans där det rör sig.... (väldigt svårt att beskriva ljud!)
Jag har bytt kedja till en racingkedja al'a crescent fashinline, hjälpte inte.
Jag har dragit åt vevpartibultarna (term?), hjälpte inte.
Jag har dragit åt klingbultarna, hjälpte inte
Jag har tagit bort den udda klingbult jag hade i ett av hålen, hjälpte inte
Jag har skruvat loss hela klingan och putsat den, satt den på insidan av spindeln, hjälpte inte.
Jag har kollat iso/jis, både vevpartiet (sr) och vevlagret (shimano) skall enligt Sheldons tabell passa...
Jag har försökt att bryta åt olika håll, kolla, se om det är själva vevlagret som rör på sig osv osv men inget hjälper! Det enda jag kommit fram till är att min ram är ganska mjuk och att jag någon gång i framtiden borde bygga en roligare fixy...
Nu är jag så trött på eländet att jag överväger att besöka min cykelhandlare... dock misstänker jag att det bara kommer göra mig tröttare...
Vad skall jag göra?
Byta vevparti?
Byta klingbultar?
Byta vevparti inkl vevlager? (då blir det nog en ny cykel ist...)
lägga upp en film och låta er kolla på det?
Långt inlägg men jag vore tacksam om ni kunde hjälpa mig ur det här!
Ljudet är ett kort och skarpt knäppande, oftast två eller tre knäpp på rad. som blir mer som ett krasande ljud... Låter som om det låg grus någon stans där det rör sig.... (väldigt svårt att beskriva ljud!)
Jag har bytt kedja till en racingkedja al'a crescent fashinline, hjälpte inte.
Jag har dragit åt vevpartibultarna (term?), hjälpte inte.
Jag har dragit åt klingbultarna, hjälpte inte
Jag har tagit bort den udda klingbult jag hade i ett av hålen, hjälpte inte
Jag har skruvat loss hela klingan och putsat den, satt den på insidan av spindeln, hjälpte inte.
Jag har kollat iso/jis, både vevpartiet (sr) och vevlagret (shimano) skall enligt Sheldons tabell passa...
Jag har försökt att bryta åt olika håll, kolla, se om det är själva vevlagret som rör på sig osv osv men inget hjälper! Det enda jag kommit fram till är att min ram är ganska mjuk och att jag någon gång i framtiden borde bygga en roligare fixy...
Nu är jag så trött på eländet att jag överväger att besöka min cykelhandlare... dock misstänker jag att det bara kommer göra mig tröttare...
Vad skall jag göra?
Byta vevparti?
Byta klingbultar?
Byta vevparti inkl vevlager? (då blir det nog en ny cykel ist...)
lägga upp en film och låta er kolla på det?
Långt inlägg men jag vore tacksam om ni kunde hjälpa mig ur det här!
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött!
Jag hade samma problem på min cykel, visade sig vara massa smuts på vevlagertappen
(term?) som spökade.
Löste i alla fall problemet med att rengöra hålen på vevarna och tappen på vevlagret.
Så nu är det knäpptyst.
(term?) som spökade.
Löste i alla fall problemet med att rengöra hålen på vevarna och tappen på vevlagret.
Så nu är det knäpptyst.
BOMBACLOT!
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött!, Delseger men gängpaj!
Lefthand verkar vara något på spåren då det var massa skit på tappen...
Tyvärr lyckades jag inte skruva tillbaka skruvarna när jag rengjort och efter en inspektion har jag kommit fram till att gängorna är kassa. Jag antar att det var sist jag skruvade fast dem som jag inte tänkte mig för...
Fattar inte varför det alltid är så här! Känner mest för att ritualmörda cykeln med en vinkelslip just nu!
Edit: glömde frågan, kan jag skruva i skurvarna endå och låta det sitta där tills jag köpt en ny axel?
Tyvärr lyckades jag inte skruva tillbaka skruvarna när jag rengjort och efter en inspektion har jag kommit fram till att gängorna är kassa. Jag antar att det var sist jag skruvade fast dem som jag inte tänkte mig för...
Fattar inte varför det alltid är så här! Känner mest för att ritualmörda cykeln med en vinkelslip just nu!
Edit: glömde frågan, kan jag skruva i skurvarna endå och låta det sitta där tills jag köpt en ny axel?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött!, Delseger men gängpaj!
Beror ju på hur skadad gängan är så börja med att ta reda på det.Jonatan F wrote: Edit: glömde frågan, kan jag skruva i skurvarna endå och låta det sitta där tills jag köpt en ny axel?
Rensa med en gängtapp och okulär-besiktiga och se hur mycket som är skadat, är det 1-2-3 varv kan det kvitta om bulten når in på de friska gängorna, kan ju testa med en längre bult också.
/Fredde
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött!, Delseger men gängpaj!
Gängtapp? Det har jag ingen, kan man inte tvinga in den gamla skruven efter att ha rensat med trasa/ritsnål eller liknande?
Jag tittade och det verkade vara runt 3 gängor som var keff, fast inte hela varvet runt vad jag kunde se. Själva skruvarna mådde bra, tydliga gängor men lite synlig metall på gängorna... En förklaring till att de mådde så bra kan vara att jag kan ha dratt sönder gängorna med avdragningsverktyget...
Jag tittade och det verkade vara runt 3 gängor som var keff, fast inte hela varvet runt vad jag kunde se. Själva skruvarna mådde bra, tydliga gängor men lite synlig metall på gängorna... En förklaring till att de mådde så bra kan vara att jag kan ha dratt sönder gängorna med avdragningsverktyget...
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött!, Delseger men gängpaj!
Nix du kommer bara sabba mer, gängtappen är mycket hårdare och snyggar till gängan.Jonatan F wrote:Gängtapp? Det har jag ingen, kan man inte tvinga in den gamla skruven efter att ha rensat med trasa/ritsnål eller liknande?
Är det som du beskriver att du skadat 3 varv och bara på ena "sidan" så går gängan säkert att rädda.
Biltema har snik-gängtappar för ca 20 spänn st...
/Fredde
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött! Tbx på ruta ett...
Såpan går vidare.
Idag spenderade jag någon timma i verkstaden. Jag förstod varför jag inte kunnat skruva in skruvarna ordentligt innan: min idiot-temaavdragare hade blivit så nedsliten att den börjat attackera gängorna, MJUKOST! (eller felhanterad av mig? ... ) I varje fall var det bara yttersta gängan som var keff och det löste jag med ritsnål, gängtapp o lite fulmek.
Jag lyckades återigen få fast vevpartiet och testade att bryta men tro fan att det fortfarande knakade! Alltså inte heller smuts var problemet...
Jag testade att knäcka och försöka se var problemet låg. När jag höll emot med avdragaren på ena sidan och bröt med vevarmen på andra sidan hände inget vilket får mig att tro att klingan/kedjan är problemet. Frågan är nu: byta klingbultar? byta vevparti?
Egentligen borde jag gå till en cykelmek men min lokala LBS vägrar ge service (måste lämna in cykeln och vänta en vecka, han avbryter inte sin fikarast för att ens titta åt min cykel) dessutom är det en "idiotisk och livsfarlig" fixed gear... Antagligen får jag snacka med Childstore (eller annan affär med god cervice?) när jag åker till GBG med hojjen i sommar.
Idag spenderade jag någon timma i verkstaden. Jag förstod varför jag inte kunnat skruva in skruvarna ordentligt innan: min idiot-temaavdragare hade blivit så nedsliten att den börjat attackera gängorna, MJUKOST! (eller felhanterad av mig? ... ) I varje fall var det bara yttersta gängan som var keff och det löste jag med ritsnål, gängtapp o lite fulmek.
Jag lyckades återigen få fast vevpartiet och testade att bryta men tro fan att det fortfarande knakade! Alltså inte heller smuts var problemet...
Jag testade att knäcka och försöka se var problemet låg. När jag höll emot med avdragaren på ena sidan och bröt med vevarmen på andra sidan hände inget vilket får mig att tro att klingan/kedjan är problemet. Frågan är nu: byta klingbultar? byta vevparti?
Egentligen borde jag gå till en cykelmek men min lokala LBS vägrar ge service (måste lämna in cykeln och vänta en vecka, han avbryter inte sin fikarast för att ens titta åt min cykel) dessutom är det en "idiotisk och livsfarlig" fixed gear... Antagligen får jag snacka med Childstore (eller annan affär med god cervice?) när jag åker till GBG med hojjen i sommar.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött! Tbx på ruta ett...
Såpan går vidare.
Idag spenderade jag någon timma i verkstaden. Jag förstod varför jag inte kunnat skruva in skruvarna ordentligt innan: min idiot-temaavdragare hade blivit så nedsliten att den börjat attackera gängorna, MJUKOST! (eller felhanterad av mig? ... ) I varje fall var det bara yttersta gängan som var keff och det löste jag med ritsnål, gängtapp o lite fulmek.
Jag lyckades återigen få fast vevpartiet och testade att bryta men tro fan att det fortfarande knakade! Alltså inte heller smuts var problemet...
Jag testade att knäcka och försöka se var problemet låg. När jag höll emot med avdragaren på ena sidan och bröt med vevarmen på andra sidan hände inget vilket får mig att tro att klingan/kedjan är problemet. Frågan är nu: byta klingbultar? byta vevparti?
Egentligen borde jag gå till en cykelmek men min lokala LBS vägrar ge service (måste lämna in cykeln och vänta en vecka, han avbryter inte sin fikarast för att ens titta åt min cykel) dessutom är det en "idiotisk och livsfarlig" fixed gear... Antagligen får jag snacka med Childstore (eller annan affär med god service?) när jag åker till GBG med hojen i sommar.
Idag spenderade jag någon timma i verkstaden. Jag förstod varför jag inte kunnat skruva in skruvarna ordentligt innan: min idiot-temaavdragare hade blivit så nedsliten att den börjat attackera gängorna, MJUKOST! (eller felhanterad av mig? ... ) I varje fall var det bara yttersta gängan som var keff och det löste jag med ritsnål, gängtapp o lite fulmek.
Jag lyckades återigen få fast vevpartiet och testade att bryta men tro fan att det fortfarande knakade! Alltså inte heller smuts var problemet...
Jag testade att knäcka och försöka se var problemet låg. När jag höll emot med avdragaren på ena sidan och bröt med vevarmen på andra sidan hände inget vilket får mig att tro att klingan/kedjan är problemet. Frågan är nu: byta klingbultar? byta vevparti?
Egentligen borde jag gå till en cykelmek men min lokala LBS vägrar ge service (måste lämna in cykeln och vänta en vecka, han avbryter inte sin fikarast för att ens titta åt min cykel) dessutom är det en "idiotisk och livsfarlig" fixed gear... Antagligen får jag snacka med Childstore (eller annan affär med god service?) när jag åker till GBG med hojen i sommar.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött! Tbx på ruta ett...
Jag börjar med en liten reservation för att jag är onykter och läsförståelsen är därefter. Kan med andra ord ha missat något du redan skrivit i tråden.
Mina pedaler lät väldigt oregelbundet och underligt ett tag tills jag gav dem en liten överhalning med smörjning och inspänning av lagren, och skruvade tillbaks dem med ordentligt med fett.
Nu verkar ju ditt problem vara relaterat till byte av trampriktning så det är väl inte vrålrimligt att pedalerna är boven i dramat, men ändå. Se till att fetta in alla grejer ordentligt vid montering (efter rengöring givetvis) så brukar det bli fritt från knarr och annat sattyg.
Mina pedaler lät väldigt oregelbundet och underligt ett tag tills jag gav dem en liten överhalning med smörjning och inspänning av lagren, och skruvade tillbaks dem med ordentligt med fett.
Nu verkar ju ditt problem vara relaterat till byte av trampriktning så det är väl inte vrålrimligt att pedalerna är boven i dramat, men ändå. Se till att fetta in alla grejer ordentligt vid montering (efter rengöring givetvis) så brukar det bli fritt från knarr och annat sattyg.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött! Tbx på ruta ett...
Pedalknirr tror jag inte. Jag hade det en gång och det var inte så här...
Hm, kanske borde fetta in axeln och klingan?
Hm, kanske borde fetta in axeln och klingan?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Vevpartiet knakar, jag blir så trött! Tbx på ruta ett...
Klingan vetefan, känns som den är rätt beroende av friktionen mot vevpartiet, men annars är det bara att fetta in för glatta livet!Jonatan F wrote:Pedalknirr tror jag inte. Jag hade det en gång och det var inte så här...
Hm, kanske borde fetta in axeln och klingan?
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.