Punktering inomhus!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
baddi
Posts: 38
Joined: 22 Apr 2010 21:43

Punktering inomhus!

Post by baddi » 11 May 2010 17:28

Kör med 23mm däck från Schwalbe med nån liknande slangar som är riktigt nya. Fick mina däck uppumpade till 7bar igår, max=7.5b.

Satt hemma hos min polare och käkade, min cykel var ståendes i hallen när jag först hör ett pys ljud, bull läge, uppenbart en punktering! Fortsatte käka, 10min senare kommer nästa! Fick gå hem utan cykel helt enkelt. Ska poängteras att de hänt exakt samma sak med framdäcket för två veckor sen när ja precis också hade fått nyhårda däck!

Är säker på att det är exanderingen som sker när slangen bytar miljö från kallt till varmt.
Frågan är hur jag ska kunna ha min diamant inomhus utan att behöva släppa ut luft varje gång jag ska ta in den?
Hur brukar ni göra? Har någon åkt på samma nit?

/Baddi

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Punktering inomhus!

Post by Andye » 11 May 2010 17:55

Det är inget vasst som sitter fast i däcket och punkterar slangen
inifrån??
--------->>><<<<--------------

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Punktering inomhus!

Post by pjocke » 11 May 2010 18:12

Jag hade samma problem. Vaknade på nätterna av pysljud från Pakén. Det visade sig att det var fälgbandet som var kass, och att ekerhålen i fälgen skar sönder slangen. Jag bytte till nylonfälgband och sedan försvann problemet.

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: Punktering inomhus!

Post by mantono » 11 May 2010 19:29

Ja, ordentliga fälgband är nog en underskattad egenskap. Jag brukar säkra med ett lager eltejp ovanpå fälgbandet också. Värmeväxligen som sker kanske kan vara en bidragande orsak, men det är knappast det enbart. Det ska en slang klara, eller så får du fundera på en annan slang. Använder själv denna http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... -700c.html" onclick="window.open(this.href);return false; som aldrig gett mig en punktering, oavsett däck. Tror dock som sagt inte att du ska behöva gå så långt, fast det är klart, har du ändå punkterat alla dina slangar kan du ju beställa en sån nästa gång.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Punktering inomhus!

Post by Doug » 11 May 2010 19:31

jag hade inget fälgband den första veckan :( man lär så länge man lever :D

jag hann inte ens från affären som lånade ut pump dock så jag blev ganska snabbt upplyst om det där med fälgband ;)

raggarn
Posts: 54
Joined: 24 Sep 2009 14:14

Re: Punktering inomhus!

Post by raggarn » 11 May 2010 20:38

vaknade själv av en smäll, typ pistolskott :S, då hade jag glömt fälgband... rätt dumt faktiskt.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Punktering inomhus!

Post by Hampan » 11 May 2010 21:34

Detsamma hände mig, fälgband på sniskan, explosion mitt i natten. Mina vittoria randonneur har ett rek. tryck på 6 bar men pallar utan protester 9,5 så det kan man ta lite med en nypa salt. Tror tillverkarna tar i lite i underkant, kanske just för att kompensera för temperaturskillnader, eller risk för att man ska spränga dom själv, vad vet jag... Är ju såklart olika för olika fabrikat, men överlag så tar dom nog det säkra före det osäkra.
_____________
Fista STHLM

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Punktering inomhus!

Post by Otto » 12 May 2010 09:56

THERE CAN BE ONLY ONE!

Image

User avatar
baddi
Posts: 38
Joined: 22 Apr 2010 21:43

Re: Punktering inomhus!

Post by baddi » 12 May 2010 16:14

säg inte att jag faktiskt glömt fälgband:P Får väl inskaffa de, tack för tipset... Köper några nya slangar och velox banden, vilken dimension ska jag köra på 22mm eller 17mm?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Punktering inomhus!

Post by Gustav » 14 May 2010 01:23

En gång bajsade jag nästan på mig när ett däck small i min hall. Däcket var pumpat i samma hall så jag var rätt konfys ett tag innan jag såg att det var slitningar i däckssidan. Eftermiddagsvarm södervänd lägenhet + skrapsår = boom!
Image

Post Reply