EAI + Phil nav = problem?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Rickard
Posts: 2
Joined: 29 Apr 2010 14:35

EAI + Phil nav = problem?

Post by Rickard » 29 Apr 2010 16:23

Någon som har haft problem med dennna uppsättning?

Har precis beställt nya EAI nav när jag såg att det verkar vara lite si och så med kompabiliteten, någon som vet om / vad som kan vara problemet?

Tack på förhand

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by pistolpete » 30 Apr 2010 08:06

Det är väl helt olika gängning???

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by klasolsson » 30 Apr 2010 09:37

Om du har ett Phil Wood-nav (du skrev iofs EAI-nav, men finns det sådana?) så kan du inte ha en låsring från EAI då den är ISO-gängad och bara passar till ex Campa.

Det är olika gängor helt enkelt.

Rickard
Posts: 2
Joined: 29 Apr 2010 14:35

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by Rickard » 01 May 2010 09:21

Tack för era svar, men:

Låsringen är inte ett problem, jag använder Phils till mina Philnav,

Däremot har jag hört att en del har haft problem med att använda EAI drev på Philnaven - de har pajat sina gängor, en del har aldrig upplevt att det skulle vara ett problem - de har inte pajat gängorna.

Så nu undrar jag om någon testat detta och kommit fram till att det varit framgångrikt.

Tack och hej


Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by Busken » 01 May 2010 12:13

att EAI drev skulle pajja på phil nav låter väldigt konstigt! Phil är top of the pop, bland dom bästa naven du kan få för pengar om du är ute efter gatufix-nav! EAI är också top of the pop drev. Stigningen på gängerna mellan drev och nav är mig veterligen standardiserad så att alla drev passar på alla nav. Jag har i alla fall inte haft några problem att skruva på EAI, campa eller dura ace drev på mina phil's. Det handlar väl mest om hur du gör det? Om du våldar på drevet från början och inte använder något som helst fett så kan det bli problem. Tar du det bara lugnt och försiktigt, ser till att gängerna är rena från smuts och infettade så är det nog inga problem. Kraft ska man först applicera när man har skruvat in drevet så mycket det går för handkraft. Kärvar det så ska du rengöra både drev och nav, på med fett och försöka igen. Ett litet motstånd gör ju inget, men ta det lite försiktigt innan drevet sitter helt inne vid kanten...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by ArvidSvensson » 01 May 2010 12:42

Drevgängan har EN standardiserad stigning. Låsringsgängan har TVÅ, campa, Phil, miche, och säkert någon till mot resten av världen. Gängprofilen däremot är INTE standardiserad. T.ex. kärvar ett surlydrev rejält på ett on-one nav. Mavic kör med en tredje egen "standard" på låsringsstigningen.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by Hampan » 10 May 2010 21:44

Eftersom min fråga rör sig om samma saker så lånar jag den här tråden istället för att starta en ny. Jag har Grand compe-nav på mina hjul nu, och tänkte skaffa mig ett riktigt dyrt och bra drev och låsring i stål, jag lutar åt att beställa från Hubjub, vad ska jag beställa, och vad kommer passa? Jag kommer nog aldrig fatta dethär med gängorna helt, hur mycket jag än googlar :oops:
Kommer EAI-drevet funka, vilken låsring ska jag välja? Innan har jag bara köpt nåt billigt, typ BLB och sen hoppats på det bästa, vilket ju har funkat, men nu vill jag slå på stort och köpa nåt fint till mig själv! Tyvärr, ju mer jag läser på desto osäkrare blir jag...
_____________
Fista STHLM

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by Busken » 12 May 2010 06:48

jag har använt mig av andel, blb, campagnolo, duraace, formula, alien och en massa andra bakdrev på miche, philwood och formula nav helt utan problem. Det enda jag har noterat är att dura ace dreven låter som fan. Mina campa drev är okej men rasslar faktiskt lite dom med. Har hört mycket gott om EAI, kör på det! Läs mindre och cykla mer så löser sig dina problem till slut!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by ArvidSvensson » 12 May 2010 07:19

Busken wrote:...alien och en massa andra bakdrev... ....helt utan problem. Det enda jag har noterat är att dura ace dreven låter som fan
...
Just aliendreven skulle jag avråda ifrån. Har hör talas om flera fall i huvudstaden där aliendrev pajjat navgängor.

T.o.m. alien själva säger att dreven är gjorda av mjukost.
Saxat från "HUBS" på http://www.alienbikes.com: "The drev is not that great so if you ride aggro (skids, etc) a high quality CNC'd drev is suggested".

edit: +1 på att DuraAce låter mer än de andra. Men det är ett skönt rassel, inte något irriterande "dålig-kedjelinje-rassel".

edit2: Nu ser jag på aliensidan att de säljer ordentliga drev också. De sopiga dreven är alltså de som hänger med på navköpet.

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by Hampan » 12 May 2010 17:50

Busken wrote:jag har använt mig av andel, blb, campagnolo, duraace, formula, alien och en massa andra bakdrev på miche, philwood och formula nav helt utan problem. Det enda jag har noterat är att dura ace dreven låter som fan. Mina campa drev är okej men rasslar faktiskt lite dom med. Har hört mycket gott om EAI, kör på det! Läs mindre och cykla mer så löser sig dina problem till slut!
Tack, då blir det nog det! Det är verkligen lätt att gå vilse i läsandeomprylardjungeln och glömma vad cyklingen verkligen handlar om..
_____________
Fista STHLM

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by TJ Mackey » 09 Apr 2011 09:51

Lånar denna tråd jag också. Jag har precis beställt nya Phil Wood-nav. Det fanns två varianter av baknavet när jag bläddrade igenom Big Mama (en katalog för distribution av diverse cykelprylar, främst fastnavsrelaterat, ett hette ISO och aningen dyrare och ett hette enbart rear hub och var något billigare. Jag valde självklart de billigare. Fråga: Kommer jag behöva Phils egna drev och låsring nu?

Fridens

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by johan e » 09 Apr 2011 10:04

TJ Mackey wrote:Lånar denna tråd jag också. Jag har precis beställt nya Phil Wood-nav. Det fanns två varianter av baknavet när jag bläddrade igenom Big Mama (en katalog för distribution av diverse cykelprylar, främst fastnavsrelaterat, ett hette ISO och aningen dyrare och ett hette enbart rear hub och var något billigare. Jag valde självklart de billigare. Fråga: Kommer jag behöva Phils egna drev och låsring nu?

Fridens
Phils ISO-nav är är bolt-on så det är nått helt annat. Enligt Phils hemsida ska du få med en låsring. de flesta drev ska passa, men de rekommenderar inte att köra med Surly eller EAI.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by ap-ungen » 09 Apr 2011 10:08

Som jag förstått det så får man alltid med låsringar till Phils nav när man köper dom, vilket är väldigt bra. Kör på Phils egna drev eller typ EAI eller Dura Ace, dom är av högsta kvalité och kommer sitta fint. Men som sagt, kan ej nämnas för många gånger, rena gängor på både nav och drev och låsring plus massa fett är nyckeln till att gängor inte går sönder och att dreven/låsringen sitter som de ska!

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by Rokkoko » 09 Apr 2011 10:11

Lånar tråden en snabbis. Någon som vet ifall EAI-drev finns att få tag på i Sverige?

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by ap-ungen » 09 Apr 2011 10:13

ap-ungen wrote:Som jag förstått det så får man alltid med låsringar till Phils nav när man köper dom, vilket är väldigt bra. Kör på Phils egna drev eller typ EAI eller Dura Ace, dom är av högsta kvalité och kommer sitta fint. Men som sagt, kan ej nämnas för många gånger, rena gängor på både nav och drev och låsring plus massa fett är nyckeln till att gängor inte går sönder och att dreven/låsringen sitter som de ska!
Får rätta mig själv där, Phil rekomenderar alltså att INTE använda Surly eller EAI så det är bara dumt att chansa. Köp phils egna drev, hög kvalité och du är på den säkra sidan. Har man ändå lagt pengarna på Phil nav kan man lika gärna slänga upp några hundralappar till för deras egna drev.

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: EAI + Phil nav = problem?

Post by TJ Mackey » 09 Apr 2011 16:51

ap-ungen wrote:
ap-ungen wrote:Som jag förstått det så får man alltid med låsringar till Phils nav när man köper dom, vilket är väldigt bra. Kör på Phils egna drev eller typ EAI eller Dura Ace, dom är av högsta kvalité och kommer sitta fint. Men som sagt, kan ej nämnas för många gånger, rena gängor på både nav och drev och låsring plus massa fett är nyckeln till att gängor inte går sönder och att dreven/låsringen sitter som de ska!
Får rätta mig själv där, Phil rekomenderar alltså att INTE använda Surly eller EAI så det är bara dumt att chansa. Köp phils egna drev, hög kvalité och du är på den säkra sidan. Har man ändå lagt pengarna på Phil nav kan man lika gärna slänga upp några hundralappar till för deras egna drev.
Det är säkert så att man får med dem. Det var ju som sagt flera frågetecken (?) som behövde rätas ut (!). T.ex. att bolt on navet hade egen bild med just ett sådant bolt on nav, men inte det så kallade ISO navet. Nu var det ju inte heller en fråga om hållbarhet jag ställde, utan mer en fråga huruvida det skulle vara kompatibelt eller inte. Att rena gängor och smörj är bra förutsättningar känns relativt självklart. Men nu gick jag och köpte mig ett Phil Wood drev för några (läs fem) hundralappar. Tack ändå.

Post Reply