Hjul

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Hjul

Post by Kj » 15 Apr 2010 12:53

Hej har påbörjat bygget av min cykel men behöver hjälp med att hitta ett bra fixed/ free bakhjul till ett vettigt pris.
Har hitta detta

http://www.sjscycles.co.uk/product-Unbr ... -20925.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

går det att justera drevet på detta hjul för att få rätt kedjelinje eller hur går man till väga?

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Hjul

Post by viktor » 15 Apr 2010 13:28

Kj wrote:Hej har påbörjat bygget av min cykel men behöver hjälp med att hitta ett bra fixed/ free bakhjul till ett vettigt pris.
Har hitta detta

http://www.sjscycles.co.uk/product-Unbr ... -20925.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

går det att justera drevet på detta hjul för att få rätt kedjelinje eller hur går man till väga?
Kan inte uttala mig om hjulet men det går att sätta brickor mellan nav och drev för att få ut det några mm.
Brickor finns bla här http://www.velosolo.co.uk/shopchain.html
Det du ska ha är det som heter VeloSolo CNC BB Spacer Kit - är till för vevlager men funkar bra för kuggen också, tror tom att det är en bild på när dom sitter på ett nav med kugg.
/Viktor

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Hjul

Post by klasolsson » 15 Apr 2010 14:24

Vad har du för cykel och vad för vevar har du tänkt dig? Om du ska köpa det nytt så är det lika bra att du köper rätt grejer där så har du rätt kedjelinje med en gång.

Om du redan har vevar, vad har du för kedjelinje idag?

Men ja, såna spacers funkar ju för att få ut drevet nån mm eller två. Jag köpte en mm-spacer hos Cykelcity här i Göteborg för nån tia.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Hjul

Post by Kj » 16 Apr 2010 13:36

Det är en Crescent racer från tidigt 90-tal. Har tänkt att använda befintligt vevparti.
Ska mäta kedjelinjen men framgår det på något sätt av hjulet/navet vad det har för kedjelinje?

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Hjul

Post by Kj » 17 Apr 2010 11:55

mätte kedjelinjen fram till 41mm resp. 47mm beroende på om jag sätter klingan på insidan eller utsidan.
allt som saknas i projektet nu är baknavet finns det något bra nav som passar den kedjelinjen eller åker jag på att byta hela vevpartiet?

väldigt tacksam för svar!

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Hjul

Post by Rasmus » 17 Apr 2010 17:35

42 mm kedjelinje är "standard" på tracknav. Så klingan på insidan låter som en bra idé. 1 mm skillnad är lugnt.

Ska du bara ha ett nav eller ett helt Hjul? Hittar ingen uppgift på kedjelinjen på bakhjulet från sjs men kolla med dem. det borde vara 42.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hjul

Post by Jonatan F » 18 Apr 2010 00:21

Slänger in en fråga eftersom jag funtar på exakt samma sak. Blir det inte väldigt osnyggt om man smäller på klingan på insidan? Det är ju utsågade jack osv för klingan på "utsidan" som blir tomma om inte klingan sitter där och det är inte så illa estetsikt... Eller är jag helt ute o cyklar?

Ps: sorry om det är ett rörigt inlägg till men det måste ha att göra med att kl är halv 2 och att jag varit ute hela natten...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
orm
Posts: 47
Joined: 24 Nov 2009 15:05

Re: Hjul

Post by orm » 19 Apr 2010 08:42

väldigt osnyggt är det väll inte, tycker inte jag iallafall. men det är mer estetiskt tilltalande med ett vevparti som är avsett för en klinga fram såklart.

smaken är som baken :)

Post Reply