Page 4 of 29

Posted: 22 Jul 2008 14:24
by frostskadad
frostskadad wrote:
snarkus wrote:
frostskadad wrote:Hallå

Sitter som vanligt och letar cyklar här på jobbet och sprang idag på den här annonsen:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Bor här i oslo och det är inte långt undan att åka och titta på cyklarna, men vad tycker ni? Är det bara aggresivt prissatta bojsänken eller rimliga kanoncyklar? Inser att det är lite mycket pengar för såpass åldersstigna åk, men annonsen har legat ute sen den 25:e maj, så prutmån borde finnas.
Jag hade slagit till utan att blinka!
DBS La Migliore

..Fast det är snudd på synd att konvertera dem till fixies, iaf om de är i bra skick. :?
Gick i samma tankar, googlade lite på DBS:en och den verkar lite för fin, dessutom i mycket bra skick enl. annonsen. Ska ringa och kolla om de finns kvar till att börja med iaf.

Nu bumpar jag mitt eget inlägg här i tråden.

Någon mer som har en åsikt om värdet osv? De fanns kvar båda två för han har tydligen varit utomlands, ska dit och se på dem i eftermiddag och undrar vad ni skulle tycka var rimliga priser för ev. köp.. Förutsatt att de passar osv, naturligtvis.

Nu kommer jag förmodligen inte konvertera dem till FG till att börja med iaf, vill bara komma igång och cykla. Hoppas ni har överseende med det övertrampet. :P

Posted: 22 Jul 2008 17:13
by dahl
ohm wrote:
dahl wrote:Äh det är inte så att jag _måste_ komma jättebilligt undan, det är mer bara att jag vill köpa bra grejor till ett bra pris, inge skit och inga överpriser, och inget strul med leveranser. Ebay verkar ju väldigt lockande, men känns lite ovant för mig.

--

Artikel á pris Tot. pris
Surly, Track drev 1/8'', 18T 245 kr 245 kr
Sugino, RD-48 Single Speed, vevparti, 48T, 175 mm 790 kr 790 kr
Surly, New hub, fixed, silver, 32H, 120 mm 580 kr 580 kr
Surly, Track låsring 125 kr 125 kr
Totalpris 1740 kr

Vad tror ni om den kundvagnen, sen låta någon på orten bygga hjulet från det navet?

Det där är väl sakerna som ofta måste beställas och inte kan köpas i din standard cykelbutik?

48/18, som jag fattat det, rätt lättrampat o bra i stan?
personligen hade jag nog satsat på ett vevparti med så korta vevar som möjligt. har själv kört 170mm på en gammal motobecane (lvg racer) och slagit i pedalen i marken när jag svängt. som tur är ramlade jag inte men det var en rejäl väckarklocka.
nu är det korta vevar (165mm) samt velodromram = högre sittande vevparti och därmed mindre risk att slå i kantstenar, vägbana etc.

Cyclecomponents har slut på alla andra längder, och cycelcity har bara 170mm's inne och då kostar dom en hundring mer.

Gör millimeterna så mycket? Har förstått att slå i med en fixerad är "lite" allvarligare än att slå i med en vanlig cykel, men om man vet att man har långa vevarmar så kan man ju passa sig för att lägga cykeln så värst..

Posted: 22 Jul 2008 17:24
by Håkan
dahl wrote:
ohm wrote:
dahl wrote:Äh det är inte så att jag _måste_ komma jättebilligt undan, det är mer bara att jag vill köpa bra grejor till ett bra pris, inge skit och inga överpriser, och inget strul med leveranser. Ebay verkar ju väldigt lockande, men känns lite ovant för mig.

--

Artikel á pris Tot. pris
Surly, Track drev 1/8'', 18T 245 kr 245 kr
Sugino, RD-48 Single Speed, vevparti, 48T, 175 mm 790 kr 790 kr
Surly, New hub, fixed, silver, 32H, 120 mm 580 kr 580 kr
Surly, Track låsring 125 kr 125 kr
Totalpris 1740 kr

Vad tror ni om den kundvagnen, sen låta någon på orten bygga hjulet från det navet?

Det där är väl sakerna som ofta måste beställas och inte kan köpas i din standard cykelbutik?

48/18, som jag fattat det, rätt lättrampat o bra i stan?
personligen hade jag nog satsat på ett vevparti med så korta vevar som möjligt. har själv kört 170mm på en gammal motobecane (lvg racer) och slagit i pedalen i marken när jag svängt. som tur är ramlade jag inte men det var en rejäl väckarklocka.
nu är det korta vevar (165mm) samt velodromram = högre sittande vevparti och därmed mindre risk att slå i kantstenar, vägbana etc.

Cyclecomponents har slut på alla andra längder, och cycelcity har bara 170mm's inne och då kostar dom en hundring mer.

Gör millimeterna så mycket? Har förstått att slå i med en fixerad är "lite" allvarligare än att slå i med en vanlig cykel, men om man vet att man har långa vevarmar så kan man ju passa sig för att lägga cykeln så värst..
det handlar inte om många mm fast det är ändå mm jag skulle välja att ha på rätt sida om man säger så. testa att köra och slå i pedalen i en trottoarkant eller när du lägger ner cykeln i en kurva förstår du varför jag rekommenderar trackram och korta vevarmar. det hugger till skönt i knä.

stirra dig inte blind på svenska sidor. ta en titt på www.singlespeed-onlineshop.de där har de nog det du söker. kanske 200 kr i frakt eller så. testa först med dina vanliga vevarmar och se om du tycker att det är bra innan du beställer andra saker är mitt tips. kör du inte som jag (dumt och dåraktigt ibland) klarar du dig allra säkrast med dina nuvarande vevar.

Posted: 22 Jul 2008 17:33
by dahl
Jonis! wrote:
dahl wrote:Äh det är inte så att jag _måste_ komma jättebilligt undan, det är mer bara att jag vill köpa bra grejor till ett bra pris, inge skit och inga överpriser, och inget strul med leveranser. Ebay verkar ju väldigt lockande, men känns lite ovant för mig.

--

Artikel á pris Tot. pris
Surly, Track drev 1/8'', 18T 245 kr 245 kr
Sugino, RD-48 Single Speed, vevparti, 48T, 175 mm 790 kr 790 kr
Surly, New hub, fixed, silver, 32H, 120 mm 580 kr 580 kr
Surly, Track låsring 125 kr 125 kr
Totalpris 1740 kr

Vad tror ni om den kundvagnen, sen låta någon på orten bygga hjulet från det navet?

Det där är väl sakerna som ofta måste beställas och inte kan köpas i din standard cykelbutik?

48/18, som jag fattat det, rätt lättrampat o bra i stan?
så fixedgear har "kommit" till härnösand, great :). 48/18 kommer nog fungera okej med det finns ju en och annan backe där. kan npg bli lite tungt i de brantaste. Kände att 48/18 var lite i tyngsta laget när jag hade fixin en sommar utanför kramfors.
surly grejerna är kalas. Du får väl charma in dig hos nån hck:are som kan bygga hjul...
Yes, fixedflugan har landat. Inte sett en enda fixerad cykel här, kanske man är först?

Bytte till 48/20 i min kundvagn, lite mer Höga Kusten-anpassat, speciellt om man inte är ett konditionsfenomen själv :)

Posted: 22 Jul 2008 22:14
by Carl
Är precis klar med uppfräschningen av mina cyklar och funderar på själva konvertingen från växlad till fixie

- Vad är det billigaste sättet? bond-fixie?

- Behöver man hålla på och köpa nya nav och grejer?

-Vilka delar är det som behövs köpas och vad brukar en ombygantion kosta?

Har tillgång till ett välutrustat garage så verktyg är lugnt och ser mig själv som relativt händig. Är student så vill gärna komma undan så billigt som möjligt, och helst gratis.

Tack på förhand!

Posted: 23 Jul 2008 07:43
by adrian
Carl wrote:Är precis klar med uppfräschningen av mina cyklar och funderar på själva konvertingen från växlad till fixie

- Vad är det billigaste sättet? bond-fixie?

- Behöver man hålla på och köpa nya nav och grejer?

-Vilka delar är det som behövs köpas och vad brukar en ombygantion kosta?

Har tillgång till ett välutrustat garage så verktyg är lugnt och ser mig själv som relativt händig. Är student så vill gärna komma undan så billigt som möjligt, och helst gratis.

Tack på förhand!
Hej Carl nu tänker jag vara lite snorkig och helt enkelt be dig google lite på den stora (världsomspännande) vida webben samt mer specifikt läsa allt som står på Sheldon Brown's eminenta sida! Där står allt du bvehöver veta.

Annars finns det även en tråd med massor av länkar här på fixed som du kan titta på!

Lycka till

Posted: 23 Jul 2008 13:31
by Håkan
Carl wrote:Är precis klar med uppfräschningen av mina cyklar och funderar på själva konvertingen från växlad till fixie

- Vad är det billigaste sättet? bond-fixie?

- Behöver man hålla på och köpa nya nav och grejer?

-Vilka delar är det som behövs köpas och vad brukar en ombygantion kosta?

Har tillgång till ett välutrustat garage så verktyg är lugnt och ser mig själv som relativt händig. Är student så vill gärna komma undan så billigt som möjligt, och helst gratis.

Tack på förhand!
Det billigaste sättet att fixa en fixie är att behålla så mycket som möjligt från din gamla hoj. Alltså behöver du bara byta bakhjul och se till att du har rätt tjocklek på kedjan så den passar på både fram- och bakdrevet.

Posted: 23 Jul 2008 22:47
by Carl
okej okej, har läst lite nu och insett mer vad det handlar om. kanon!

Posted: 23 Jul 2008 23:23
by dahl
ohm wrote:
dahl wrote:
ohm wrote:
dahl wrote:Äh det är inte så att jag _måste_ komma jättebilligt undan, det är mer bara att jag vill köpa bra grejor till ett bra pris, inge skit och inga överpriser, och inget strul med leveranser. Ebay verkar ju väldigt lockande, men känns lite ovant för mig.

--

Artikel á pris Tot. pris
Surly, Track drev 1/8'', 18T 245 kr 245 kr
Sugino, RD-48 Single Speed, vevparti, 48T, 175 mm 790 kr 790 kr
Surly, New hub, fixed, silver, 32H, 120 mm 580 kr 580 kr
Surly, Track låsring 125 kr 125 kr
Totalpris 1740 kr

Vad tror ni om den kundvagnen, sen låta någon på orten bygga hjulet från det navet?

Det där är väl sakerna som ofta måste beställas och inte kan köpas i din standard cykelbutik?

48/18, som jag fattat det, rätt lättrampat o bra i stan?
personligen hade jag nog satsat på ett vevparti med så korta vevar som möjligt. har själv kört 170mm på en gammal motobecane (lvg racer) och slagit i pedalen i marken när jag svängt. som tur är ramlade jag inte men det var en rejäl väckarklocka.
nu är det korta vevar (165mm) samt velodromram = högre sittande vevparti och därmed mindre risk att slå i kantstenar, vägbana etc.

Cyclecomponents har slut på alla andra längder, och cycelcity har bara 170mm's inne och då kostar dom en hundring mer.

Gör millimeterna så mycket? Har förstått att slå i med en fixerad är "lite" allvarligare än att slå i med en vanlig cykel, men om man vet att man har långa vevarmar så kan man ju passa sig för att lägga cykeln så värst..
det handlar inte om många mm fast det är ändå mm jag skulle välja att ha på rätt sida om man säger så. testa att köra och slå i pedalen i en trottoarkant eller när du lägger ner cykeln i en kurva förstår du varför jag rekommenderar trackram och korta vevarmar. det hugger till skönt i knä.

stirra dig inte blind på svenska sidor. ta en titt på www.singlespeed-onlineshop.de där har de nog det du söker. kanske 200 kr i frakt eller så. testa först med dina vanliga vevarmar och se om du tycker att det är bra innan du beställer andra saker är mitt tips. kör du inte som jag (dumt och dåraktigt ibland) klarar du dig allra säkrast med dina nuvarande vevar.
Vevarmarna går inte att använda, den högra sitter ihop med klingan. :(

Kollar runt ofta på singelspeed-onlineshop men jag fattar tyskan så dåligt!

Börjat titta lite på vevlager också, ett med en axel på 103mm.

Vad är det jag ska titta på på ramen för att se att ett lager passar? Mäta diametern på hålet, kolla gängorna?
Är det ISO/JIS som är de olika standarderna där?

Posted: 24 Jul 2008 16:24
by Håkan
dahl wrote:Vevarmarna går inte att använda, den högra sitter ihop med klingan. :(

Kollar runt ofta på singelspeed-onlineshop men jag fattar tyskan så dåligt!

Börjat titta lite på vevlager också, ett med en axel på 103mm.

Vad är det jag ska titta på på ramen för att se att ett lager passar? Mäta diametern på hålet, kolla gängorna?
Är det ISO/JIS som är de olika standarderna där?
Jag är inte så där jättehaj på det där men ta en titt här: http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom så borde saker och ting falla på plats.

Posted: 25 Jul 2008 17:11
by dahl
Gjorde slag i saken och beställde lite kul grejor från cyclecomponents nu, tyckte det blev lite väl mycket snack och liten verkstad från min sida.. ;)

Ska ekra bakhjulet själv och bygga om befintligt vevparti, det som är planen. Jaja, ni får se, lär väl komma nån bild.

Nu: ut i sommarn!

Posted: 25 Jul 2008 20:28
by mzee
eccan wrote:Är det möjligt att behålla ett vanligt bakhjul, och istället svetsa det vanliga navet så att det blir ett fast nav?
Om du har ett oväxlat fotbromsnav så kan du plocka bort bromsen (tung) och kulringen som sitter mellan navet och drevmodulen. Sen monterar du ihop resterna och drar åt lagren normalt. Då har drevmodulen fixerats mot navet i vinkel. Sen kan du sätta bromsarmen i skruvstycket och (om du är en skicklig svetsare) svetsa samtidigt som du snurrar på navet. Då får man en fin och jämn liten svetsfog.
Fungerar toppenbra om man inte är någon gramjägare.

Posted: 25 Jul 2008 21:10
by ArvidSvensson
mzee, location: Eskilstuna! Coolt! Jag drar till Eskilstuna imorgon för att montera ihop svärfars fixie. En crescent "värdsmästarcykeln" från 1972. Vi kanske syns på stan när jag provskiddar? :D

Posted: 25 Jul 2008 21:26
by mzee
ArvidSvensson wrote:mzee, location: Eskilstuna! Coolt! Jag drar till Eskilstuna imorgon för att montera ihop svärfars fixie. En crescent "värdsmästarcykeln" från 1972. Vi kanske syns på stan när jag provskiddar? :D
Coolt. Mer fixie i Eskilstuna! Tror inte att jag har sett en enda i Tuna nånsin faktiskt. Om du blir kvar nästa vecka så får du gärna komma in till Cykelcenter på Västra storgatan. Jobbar där 8)

Posted: 26 Jul 2008 02:30
by Carl
yes eskilstuna! jag är smått igång och ska konvertera min nyinförskaffade fransyska till fixie, blir nog ett vinterprojekt då jag inte kan låta bli och cykla på den. Kommer därifrån och bor där nu över sommaren. Får ta och kika förbi butiken nån dag, skulle behöva lite nya däck och slangar.

cyklar mest i strängnäs då jag jobbar och hänger mest där, rätt kul åkning då det är vädligt backigt.

/Carl-H

Posted: 26 Jul 2008 18:19
by radiodept
mzee wrote:
ArvidSvensson wrote:mzee, location: Eskilstuna! Coolt! Jag drar till Eskilstuna imorgon för att montera ihop svärfars fixie. En crescent "värdsmästarcykeln" från 1972. Vi kanske syns på stan när jag provskiddar? :D
Coolt. Mer fixie i Eskilstuna! Tror inte att jag har sett en enda i Tuna nånsin faktiskt. Om du blir kvar nästa vecka så får du gärna komma in till Cykelcenter på Västra storgatan. Jobbar där 8)
Kommer en till fixie till Etuna snart! Jag håller på och bygger min nu!

Posted: 26 Jul 2008 18:46
by ArvidSvensson
radiodept wrote:
mzee wrote:
ArvidSvensson wrote:mzee, location: Eskilstuna! Coolt! Jag drar till Eskilstuna imorgon för att montera ihop svärfars fixie. En crescent "värdsmästarcykeln" från 1972. Vi kanske syns på stan när jag provskiddar? :D
Coolt. Mer fixie i Eskilstuna! Tror inte att jag har sett en enda i Tuna nånsin faktiskt. Om du blir kvar nästa vecka så får du gärna komma in till Cykelcenter på Västra storgatan. Jobbar där 8)
Kommer en till fixie till Etuna snart! Jag håller på och bygger min nu!
Min, eller snarare svärfars, blev klar vid 14-snåret. Bilder kommer...

Posted: 27 Jul 2008 12:27
by gerry
Sitter och kollar på framhjul och vet inte riktigt vad jag ska beställa. Det enda jag vet är att jag vill ha det här navet: http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ ... r&Visn=Std

När det kommer till fälgar vet jag ingenting förutom att jag ska ha cykeln som pendlare, då borde väl den här billiga fälgen duga:
http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ ... r&Visn=Std

Ekrar har jag ingen aning om vilka jag ska välja, någon som kan länka? Väger drygt 90 kg så de borde väl vara rätt tjocka?

Posted: 28 Jul 2008 07:44
by gerry
Kör en liten bump på min fråga med en annan fråga! När det gäller bredd på framgafflar, är det 100mm nav som gäller överallt då?

Posted: 28 Jul 2008 19:10
by jockethn
byggde ihop min fixie för några veckor sen, och håller inte alls med att det är så farligt dyrt och jobbigt.

ja, min ram är en gammal crecent city bike/road hybrid i stål med fastsvetsat lås och stöd. stör mig inte ett dugg, kanske lite tung, men ingen fara.

min hojj kosta:
hojj: inget
fram och bakhjul inklusive låsring och drev från alien: 1024
korgar: 40, fortfarande lite frågande varför man skall ha sådana, räcker med bra plattformspedaler enligt mig.
slang + däck: 240.

en bit under 1500 med omfärgning och allt. inte så farligt.

värt att tänka på är la att detta inte är en så fräck cykel som forumstartaren och andra har, men är fortfarande ruskigt ball och snabb.