Page 3 of 29

Posted: 21 Jul 2008 11:35
by snarkus
frostskadad wrote:Hallå

Sitter som vanligt och letar cyklar här på jobbet och sprang idag på den här annonsen:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Bor här i oslo och det är inte långt undan att åka och titta på cyklarna, men vad tycker ni? Är det bara aggresivt prissatta bojsänken eller rimliga kanoncyklar? Inser att det är lite mycket pengar för såpass åldersstigna åk, men annonsen har legat ute sen den 25:e maj, så prutmån borde finnas.
Jag hade slagit till utan att blinka!
DBS La Migliore

..Fast det är snudd på synd att konvertera dem till fixies, iaf om de är i bra skick. :?

Posted: 21 Jul 2008 11:46
by frostskadad
snarkus wrote:
frostskadad wrote:Hallå

Sitter som vanligt och letar cyklar här på jobbet och sprang idag på den här annonsen:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Bor här i oslo och det är inte långt undan att åka och titta på cyklarna, men vad tycker ni? Är det bara aggresivt prissatta bojsänken eller rimliga kanoncyklar? Inser att det är lite mycket pengar för såpass åldersstigna åk, men annonsen har legat ute sen den 25:e maj, så prutmån borde finnas.
Jag hade slagit till utan att blinka!
DBS La Migliore

..Fast det är snudd på synd att konvertera dem till fixies, iaf om de är i bra skick. :?
Gick i samma tankar, googlade lite på DBS:en och den verkar lite för fin, dessutom i mycket bra skick enl. annonsen. Ska ringa och kolla om de finns kvar till att börja med iaf.

Posted: 21 Jul 2008 16:15
by dahl
Tja!

Har tre frågor:

Är detta en standard fyrkants-vevaxel? Fyrkanten mäter 13mm längst ut och ökar ca. 1mm.
Image

När jag browsar efter nav så är de ju antingen på 130mm eller 120mm. Jag har innermått 125mm, vilket ska jag välja?

Image

Nån spontan åsikt om de här pedalgängorna? Vilken standard, om någon?

Image

Posted: 21 Jul 2008 16:27
by Andye
Finns två standards på fyrkants axel och det är ISO (europeisk) samt JIS (japansk),
JIS har en lite tjockare ände på axeln villket innebär att om du kör iso vevar på jis axel så hamnar vevpartiet längre ut än det är tänkt och kör du tvärtom iso axel med jis vevar så finns det risk att du förstör vevarna då det finns liite glapp som till slut gör så att infästningen i vevarmen blir rund.

Det står oftast på axeln eller kopparna vad för lager det är, så utgå från det.
Ex Stronglight , Nervar , Campagnolo samt Sugnios NJS lager=ISO
Ex Sugino ej deras NJS märkta lager, shimano , ritchey , specialized, S.R. Sakae Ringyo.

När det gäller gaffeländs måttet så inhandlar du ett nav med 120mm axel och antingen trycker ihop gaffeländarna eller sätter på distanser på navaxeln.

Vad är det för pedaler ? Standard är 9/16 x 20 och det används av dom flesta idag och under 60/70/80??? talet så envisades fransmännen med att köra en egen standard, franskgängat. Har dock noll koll på villka pedalfabrikörer som tillverkade pedaler med franska gängor. Är iaf halv svårt att få tag på idag.

Posted: 21 Jul 2008 18:06
by Gronesjo
Efter runt 8 år utan att ha trampat i onödan har jag nu fastnat. Fan va kul med en lätt och cykelglad hoj. Efter att ha lärt mig att bromsa med händerna, att inte tänka på att rycka ur fötterna ur korgarna och några övriga skrubbsår och blåmärken senare så funderar jag på i vilken ände man ska börja/fortsätta för att våga köra i ordentlig trafik. Fick lite hjälp av en kompis som kör fixed...

* trackstand - stå still med cykeln, ha inte fötterna i korgarna
* bromsa - börja på grus/gräs/blöt asfalt eller nåt kanske? mycket våga och många skrubbsår lär det bli här

Det där borde väl fixa det grundläggande, men finns det fler knep för att få upp balans och cykelkontroll utan att slå ihjäl sig?

Posted: 21 Jul 2008 18:21
by dahl
Andye wrote:Finns två standards på fyrkants axel och det är ISO (europeisk) samt JIS (japansk),
JIS har en lite tjockare ände på axeln villket innebär att om du kör iso vevar på jis axel så hamnar vevpartiet längre ut än det är tänkt och kör du tvärtom iso axel med jis vevar så finns det risk att du förstör vevarna då det finns liite glapp som till slut gör så att infästningen i vevarmen blir rund.

Det står oftast på axeln eller kopparna vad för lager det är, så utgå från det.
Ex Stronglight , Nervar , Campagnolo samt Sugnios NJS lager=ISO
Ex Sugino ej deras NJS märkta lager, shimano , ritchey , specialized, S.R. Sakae Ringyo.

När det gäller gaffeländs måttet så inhandlar du ett nav med 120mm axel och antingen trycker ihop gaffeländarna eller sätter på distanser på navaxeln.

Vad är det för pedaler ? Standard är 9/16 x 20 och det används av dom flesta idag och under 60/70/80??? talet så envisades fransmännen med att köra en egen standard, franskgängat. Har dock noll koll på villka pedalfabrikörer som tillverkade pedaler med franska gängor. Är iaf halv svårt att få tag på idag.
Aha, attans, får kolla upp märkena nogrannare nästa gång jag är ute och mekar.

Jag minns att pedalerna är japanska och själva vevarmarna är made in france.

Allt sitter på en fd. 12vxl. DBS-cykel.

Det är det att klingan är pressad ihop med vevarmen, så jag tänkte köpa mig ett nytt vevparti, och då vore det ju kul om det passade..

Sen håller jag, som alla andra nybörjare, få att försöka köpa mig ett färdigt bakhjul, eller eventuellt ett hjulpar. Men jag blir helt jävla tokig faktiskt. Jag läser och läser och läser här på forumet men det verkar bara finnas pest eller kolera som lösning. Alien-killen i norge verkar ju inte gå och lita på och PlanetX-hjulparet för 98pund tycker jag att jag inte riktigt får tillräckligt information om.
På cyclecomponents tar dom 400kr för att bygga ett hjul, men vilka ekrar och fälgar ska man då ta? Inte lätt för en som inte vet allt här i livet.

Ett tag funderade jag på att bara köpa nav-låsring-drev på cyclecomponents och köpa fälg, ekrar och ekringsjobb här hemma i Härnta, men det drar iväg som fan på priset.

Tips!?

Posted: 21 Jul 2008 20:02
by hejdå
dahl wrote:Sen håller jag, som alla andra nybörjare, få att försöka köpa mig ett färdigt bakhjul, eller eventuellt ett hjulpar. Men jag blir helt jävla tokig faktiskt. Jag läser och läser och läser här på forumet men det verkar bara finnas pest eller kolera som lösning. Alien-killen i norge verkar ju inte gå och lita på och PlanetX-hjulparet för 98pund tycker jag att jag inte riktigt får tillräckligt information om.
På cyclecomponents tar dom 400kr för att bygga ett hjul, men vilka ekrar och fälgar ska man då ta? Inte lätt för en som inte vet allt här i livet.

Ett tag funderade jag på att bara köpa nav-låsring-drev på cyclecomponents och köpa fälg, ekrar och ekringsjobb här hemma i Härnta, men det drar iväg som fan på priset.

Tips!?
Gör så här att du biter i det sura äpplet och accepterar att det kommer att kosta dig lite att få cykla med ett fixerat baknav. Satsa dom pengarna (runt 2000-lappen) och cykla sedan glad och nöjd. Vill du inte det så ta första bästa bakhjul du har, gänga av frikransen med en kedjepiska, på med ett drev utan frihjul, låsring + locktight & broms så har du ett självmördat bakhjul. Men mitt bästa råd är nog att du låter en cykelkunnig butik ta hand om dina problem...

Posted: 21 Jul 2008 20:13
by gerry
Vad är åsikten om Surlys komponenter här på forumet? Ska köra på ett sådant baknav och ska inom de närmsta dagarna beställa ett framnav av samma märke (man måste ju matcha!). Och är deras färdigbyggda Steamroller något att lägga ner pengar på?

Posted: 21 Jul 2008 20:27
by snarkus
gerry wrote:Vad är åsikten om Surlys komponenter här på forumet? Ska köra på ett sådant baknav och ska inom de närmsta dagarna beställa ett framnav av samma märke (man måste ju matcha!). Och är deras färdigbyggda Steamroller något att lägga ner pengar på?
Jag kör på Surly-nav (för tillfället bara bak, men jag ska bygga ett grushjul runt ett Surly-framnav så fort jag fått fälg och ekrar) och det fungerar alldeles utmärkt.

Posted: 21 Jul 2008 20:31
by carlhenrik
dahl wrote:Tips!?
Hos http://stores.ebay.com/Fly-Bike-Shop kan du få ett hjulpar till rätt bra pris. Ca 1200kr till dörren, innan farbror tullarn varit och rotat i ditt paket, för de billigaste. Weinmann gör väl inga övergrymma grejer, men säkert inte mycket sämre än Alien och andra fabriksklara delar.

Ska du bygga själv så är Harris Cyclerys egna hubbar de billigaste jag sett. http://www.sheldonbrown.com/harris/fixed-hubs.html

Posted: 21 Jul 2008 21:06
by Andye
Om du vill komma billigt undan inom eu så sattsa på ett nav par från SJS.
http://www.sjscycles.co.uk/product-SJSC ... -11137.htm
Det är väl beprövat här uppe i stockholm iaf , kommer helt säkerligen från samma taiwanesiska fabrik som alla andra tillverkare. =)

Posted: 21 Jul 2008 21:54
by dahl
Äh det är inte så att jag _måste_ komma jättebilligt undan, det är mer bara att jag vill köpa bra grejor till ett bra pris, inge skit och inga överpriser, och inget strul med leveranser. Ebay verkar ju väldigt lockande, men känns lite ovant för mig.

--

Artikel á pris Tot. pris
Surly, Track drev 1/8'', 18T 245 kr 245 kr
Sugino, RD-48 Single Speed, vevparti, 48T, 175 mm 790 kr 790 kr
Surly, New hub, fixed, silver, 32H, 120 mm 580 kr 580 kr
Surly, Track låsring 125 kr 125 kr
Totalpris 1740 kr

Vad tror ni om den kundvagnen, sen låta någon på orten bygga hjulet från det navet?

Det där är väl sakerna som ofta måste beställas och inte kan köpas i din standard cykelbutik?

48/18, som jag fattat det, rätt lättrampat o bra i stan?

Posted: 21 Jul 2008 22:27
by gerry
snarkus wrote:
gerry wrote:Vad är åsikten om Surlys komponenter här på forumet? Ska köra på ett sådant baknav och ska inom de närmsta dagarna beställa ett framnav av samma märke (man måste ju matcha!). Och är deras färdigbyggda Steamroller något att lägga ner pengar på?
Jag kör på Surly-nav (för tillfället bara bak, men jag ska bygga ett grushjul runt ett Surly-framnav så fort jag fått fälg och ekrar) och det fungerar alldeles utmärkt.
Gött! Blev lite orolig då jag inte sett att någon kört med dem här :)

Posted: 21 Jul 2008 23:21
by Andye
Kundvagnen ser bra ut Dahl .

Posted: 21 Jul 2008 23:25
by Håkan
dahl wrote:Äh det är inte så att jag _måste_ komma jättebilligt undan, det är mer bara att jag vill köpa bra grejor till ett bra pris, inge skit och inga överpriser, och inget strul med leveranser. Ebay verkar ju väldigt lockande, men känns lite ovant för mig.

--

Artikel á pris Tot. pris
Surly, Track drev 1/8'', 18T 245 kr 245 kr
Sugino, RD-48 Single Speed, vevparti, 48T, 175 mm 790 kr 790 kr
Surly, New hub, fixed, silver, 32H, 120 mm 580 kr 580 kr
Surly, Track låsring 125 kr 125 kr
Totalpris 1740 kr

Vad tror ni om den kundvagnen, sen låta någon på orten bygga hjulet från det navet?

Det där är väl sakerna som ofta måste beställas och inte kan köpas i din standard cykelbutik?

48/18, som jag fattat det, rätt lättrampat o bra i stan?
personligen hade jag nog satsat på ett vevparti med så korta vevar som möjligt. har själv kört 170mm på en gammal motobecane (lvg racer) och slagit i pedalen i marken när jag svängt. som tur är ramlade jag inte men det var en rejäl väckarklocka.
nu är det korta vevar (165mm) samt velodromram = högre sittande vevparti och därmed mindre risk att slå i kantstenar, vägbana etc.

Posted: 22 Jul 2008 07:24
by snarkus
dahl wrote:Äh det är inte så att jag _måste_ komma jättebilligt undan, det är mer bara att jag vill köpa bra grejor till ett bra pris, inge skit och inga överpriser, och inget strul med leveranser. Ebay verkar ju väldigt lockande, men känns lite ovant för mig.

--

Artikel á pris Tot. pris
Surly, Track drev 1/8'', 18T 245 kr 245 kr
Sugino, RD-48 Single Speed, vevparti, 48T, 175 mm 790 kr 790 kr
Surly, New hub, fixed, silver, 32H, 120 mm 580 kr 580 kr
Surly, Track låsring 125 kr 125 kr
Totalpris 1740 kr

Vad tror ni om den kundvagnen, sen låta någon på orten bygga hjulet från det navet?

Det där är väl sakerna som ofta måste beställas och inte kan köpas i din standard cykelbutik?

48/18, som jag fattat det, rätt lättrampat o bra i stan?
Mät och kolla så att 120mm är rätt mått på baknavet. Om du konverterar en racer kan det vara 130mm du borde köpa. (Bredden inuti bakgaffeln.)

Posted: 22 Jul 2008 08:33
by v_klav
jag röstar på att köpa en ekernyckel och bygga hjulet själv!
läs på www.sheldonbrown.com och prova dig fram. Det är inte rocket science men när du är klar kommer det kännas betydligt roligare! sen kan man ju göra lite roliga ekringsmönster för att hjulen ska bli mer personliga. själv har jag provat 18 ekrad kråkfot (på 26"), 36 ekrad kråkfot, 3 leading 3 trailing och klassisk radiell ekring.

jag byggde nyss fram och bakhjul för 1600:-
rigida dp18 (780:-, singlespeedshop.de)
alien-nav (fram+ bak + drev + låsring (500:- då jag beställde 4 par)
ekrar + nipplar, dt comp från ECI (320:-)

rikta gör man med tops och lite tejp :)

vill du ha rak kedjelinje kan det vara bra att kolla längden på vevlagret på din cykel och vilken längd sugino rd är gjort för. mina obekräftade kunskaper säger mig att du behöver ett 103mm vevlager till sugino rd och att standard vevlager på landsvägshojar med två klingor fram brukar va 113mm. sned kedjelinje och 1/8" kedja kan nästan garanterat leverera oljud. Men det beror på hur långt ut gängorna för drevet sitter på surly navet. det vet jag inte..

hoppas nån annan kan ge klarhet..

Posted: 22 Jul 2008 09:36
by Jonis!
dahl wrote:Äh det är inte så att jag _måste_ komma jättebilligt undan, det är mer bara att jag vill köpa bra grejor till ett bra pris, inge skit och inga överpriser, och inget strul med leveranser. Ebay verkar ju väldigt lockande, men känns lite ovant för mig.

--

Artikel á pris Tot. pris
Surly, Track drev 1/8'', 18T 245 kr 245 kr
Sugino, RD-48 Single Speed, vevparti, 48T, 175 mm 790 kr 790 kr
Surly, New hub, fixed, silver, 32H, 120 mm 580 kr 580 kr
Surly, Track låsring 125 kr 125 kr
Totalpris 1740 kr

Vad tror ni om den kundvagnen, sen låta någon på orten bygga hjulet från det navet?

Det där är väl sakerna som ofta måste beställas och inte kan köpas i din standard cykelbutik?

48/18, som jag fattat det, rätt lättrampat o bra i stan?
så fixedgear har "kommit" till härnösand, great :). 48/18 kommer nog fungera okej med det finns ju en och annan backe där. kan npg bli lite tungt i de brantaste. Kände att 48/18 var lite i tyngsta laget när jag hade fixin en sommar utanför kramfors.
surly grejerna är kalas. Du får väl charma in dig hos nån hck:are som kan bygga hjul...

Posted: 22 Jul 2008 11:00
by dahl
snarkus wrote:Mät och kolla så att 120mm är rätt mått på baknavet. Om du konverterar en racer kan det vara 130mm du borde köpa. (Bredden inuti bakgaffeln.)
Det mäter 125mm. Klämma ihop eller böja ut gafflarna? Eller lägga in distanser? Spelar det nån roll?

Posted: 22 Jul 2008 11:05
by dahl
v_klav wrote:vill du ha rak kedjelinje kan det vara bra att kolla längden på vevlagret på din cykel och vilken längd sugino rd är gjort för. mina obekräftade kunskaper säger mig att du behöver ett 103mm vevlager till sugino rd och att standard vevlager på landsvägshojar med två klingor fram brukar va 113mm. sned kedjelinje och 1/8" kedja kan nästan garanterat leverera oljud. Men det beror på hur långt ut gängorna för drevet sitter på surly navet. det vet jag inte..

hoppas nån annan kan ge klarhet..
Måste mäta vevaxeln nästa gång jag är ute. Låt oss säga att det inte passar och att jag måste köpa ett nytt vevlager och axel osv, vad är det man mäter då för att se om det passar? Måste väl vara gängorna i "tunneln" där grejorna sitter?

Om jag ska beskriva hur det ser ut nu, ur minnet, så är det på vänster sida en gängad trumma som lagret ligger emot innuti, och på den sitter det en gängad låsring. På höger sida sitter det bara en trumma som håller emot lagret, och den är dragen i botten och är tillplattad på två sidor för en nyckel.
Svårt att beskriva när man inte vet vad det heter på "riktigt"..

:)