Page 9 of 29

Posted: 16 Nov 2008 18:45
by Jonis!
phobie wrote:jag har ett fram drev som är 3/32 och ett bakdrev som är 1/8. Passar en 1/8 kedje på ett 3/32 drev? kommer vara paniklösning tills nya delar ska beställas
ingenfara, eftersom 3/32 är smalare än 1/8 så är det lugnt. har kört så jämt..

uppgradera billig fabriksfixie

Posted: 26 Feb 2009 09:04
by kaffeaffe
Jag är färsk här på forumet. Jag började trampa fixed för tre veckor sedan när jag skruvade ihop min specialized tricross single, som jag köpt på rea från England, med fast drev, dubbdäck och skärmar.

Jag funderar på att skaffa en fuji track till sommaren.

http://www.fujibikes.com/Specialty/Track/Track.aspx

Jag undrar om miche x-press hjulen skulle vara en uppgradering värd pengarna?

Jag har hört att vevpartiet inte håller så länge på fuji track. Är det svårt att byta vevparti till exempelvis sugino messenger?

Re: uppgradera billig fabriksfixie

Posted: 26 Feb 2009 09:41
by alltmojligt
Alexander Kyckling wrote:Jag är färsk här på forumet. Jag började trampa fixed för tre veckor sedan när jag skruvade ihop min specialized tricross single, som jag köpt på rea från England, med fast drev, dubbdäck och skärmar.

Jag funderar på att skaffa en fuji track till sommaren.

http://www.fujibikes.com/Specialty/Track/Track.aspx

Jag undrar om miche x-press hjulen skulle vara en uppgradering värd pengarna?

Jag har hört att vevpartiet inte håller så länge på fuji track. Är det svårt att byta vevparti till exempelvis sugino messenger?
Miche X-press-hjulen är nog snäppet bättre. Men jag tror inte du kommer märka någon större skillnad, om någon alls. Däremot är de snyggare. ;)

Vevpartiet är kanske ingen höjdare, men märker du av det? Jag tycker du ska prova att köra på det först. Märker du sen att det knakar eller är jävligt då kan du byta ut det. Men varför byta ut något som du kommer märka ännu mindre skillnad av än när du byter hjul? Det du kan vinna är vikt + utseende. Men vikt är inte så viktigt på en sådan cykel ändå. Dessutom är Sugino Messenger också en road-crank, så uppgraderingen skulle vara för liten imo. Uppgraderar man så tycker jag att man ska uppgradera så att man åtminstone märker en större skillnad.

Re: uppgradera billig fabriksfixie

Posted: 26 Feb 2009 09:50
by kaffeaffe
alltmojligt wrote:
Alexander Kyckling wrote:Jag är färsk här på forumet. Jag började trampa fixed för tre veckor sedan när jag skruvade ihop min specialized tricross single, som jag köpt på rea från England, med fast drev, dubbdäck och skärmar.

Jag funderar på att skaffa en fuji track till sommaren.

http://www.fujibikes.com/Specialty/Track/Track.aspx

Jag undrar om miche x-press hjulen skulle vara en uppgradering värd pengarna?

Jag har hört att vevpartiet inte håller så länge på fuji track. Är det svårt att byta vevparti till exempelvis sugino messenger?
Miche X-press-hjulen är nog snäppet bättre. Men jag tror inte du kommer märka någon större skillnad, om någon alls. Däremot är de snyggare. ;)

Vevpartiet är kanske ingen höjdare, men märker du av det? Jag tycker du ska prova att köra på det först. Märker du sen att det knakar eller är jävligt då kan du byta ut det. Men varför byta ut något som du kommer märka ännu mindre skillnad av än när du byter hjul? Det du kan vinna är vikt + utseende. Men vikt är inte så viktigt på en sådan cykel ändå. Dessutom är Sugino Messenger också en road-crank, så uppgraderingen skulle vara för liten imo. Uppgraderar man så tycker jag att man ska uppgradera så att man åtminstone märker en större skillnad.


Jag tycker det verkar skitkul att mecka ihop en egen cykel från grunden, men har fått för mig att det är svårt. Hur svårt är det egentligen om man utgår från ram och fabriksfärdiga hjul? Som att skruva ihop en ikea-bokhylla?

Re: uppgradera billig fabriksfixie

Posted: 26 Feb 2009 09:57
by alltmojligt
Alexander Kyckling wrote:
alltmojligt wrote:
Alexander Kyckling wrote:Jag är färsk här på forumet. Jag började trampa fixed för tre veckor sedan när jag skruvade ihop min specialized tricross single, som jag köpt på rea från England, med fast drev, dubbdäck och skärmar.

Jag funderar på att skaffa en fuji track till sommaren.

http://www.fujibikes.com/Specialty/Track/Track.aspx

Jag undrar om miche x-press hjulen skulle vara en uppgradering värd pengarna?

Jag har hört att vevpartiet inte håller så länge på fuji track. Är det svårt att byta vevparti till exempelvis sugino messenger?
Miche X-press-hjulen är nog snäppet bättre. Men jag tror inte du kommer märka någon större skillnad, om någon alls. Däremot är de snyggare. ;)

Vevpartiet är kanske ingen höjdare, men märker du av det? Jag tycker du ska prova att köra på det först. Märker du sen att det knakar eller är jävligt då kan du byta ut det. Men varför byta ut något som du kommer märka ännu mindre skillnad av än när du byter hjul? Det du kan vinna är vikt + utseende. Men vikt är inte så viktigt på en sådan cykel ändå. Dessutom är Sugino Messenger också en road-crank, så uppgraderingen skulle vara för liten imo. Uppgraderar man så tycker jag att man ska uppgradera så att man åtminstone märker en större skillnad.


Jag tycker det verkar skitkul att mecka ihop en egen cykel från grunden, men har fått för mig att det är svårt. Hur svårt är det egentligen om man utgår från ram och fabriksfärdiga hjul? Som att skruva ihop en ikea-bokhylla?
Jag gjorde så. Jag kunde i princip inget om cyklar men intresset växte snabbt så jag skaffade en ram. Sen läste jag allt om cyklar jag kunde hitta på nätet. Till slut stod jag där med en helt ok cykel! Nu är jag inne på min tredje (på ett år). Det är riktigt kul att bygga ihop en själv så det tycker jag du hellre ska göra än att köpa en färdig om du nu gillar det.

Sen är det alltid en fråga om pengar. Jag lyckades dra ihop min första av en ful crescent och det hela slutade på ca 3000, då fick jag snåla en hel del. För att få ihop en mer ok cykel så räkna med åtminstone 5000 (förutsatt att du får tag på saker beggat). Det kan i princip bli hur dyrt som helst. Mitt pågående projekt kommer sluta på knappt 8k men då har jag äntligen fått köpa lite delar jag dreglat över när jag var "ny".

Posted: 26 Feb 2009 17:47
by kaffeaffe
Var kan man köpa pake track frame någonstans på nätet? Jag gillar den skarpt.

Posted: 26 Feb 2009 18:12
by pean
Alexander Kyckling wrote:Var kan man köpa pake track frame någonstans på nätet? Jag gillar den skarpt.
eBay och http://www.trackbikeshop.dk/

Posted: 01 Mar 2009 11:39
by kaffeaffe
Jag har en budget på ca 10 000 kr för cykel. Räcker det till ett schysst hemmabygge? Jag förstår att det inte går att svara exakt på den frågan.

Posted: 01 Mar 2009 11:55
by rayy
Alexander Kyckling wrote:Jag har en budget på ca 10 000 kr för cykel. Räcker det till ett schysst hemmabygge? Jag förstår att det inte går att svara exakt på den frågan.
Ska inte var problem. Min peugeot med egenbyggda hjul, på helt nya delar förutom ram+vevlager och styrlager hamnade på 4000 - 5000 kr och då har jag inte snålat.

10 k lär räcka långt!

Posted: 01 Mar 2009 13:21
by Patch
köp inte en pake. Leta efter en begagnat stål banram istället.

Posted: 12 Mar 2009 12:28
by Vanir
Image
Vad tror ni om denna, har den potential att bli lite roligare?
Har stått och samlat damm sedan 1996.

Posted: 12 Mar 2009 12:33
by olebole
Vanir wrote: Vad tror ni om denna, har den potential att bli lite roligare?
Har stått och samlat damm sedan 1996.

Det är klart den har! Go nuts!

Posted: 12 Mar 2009 13:01
by scand
Alexander Kyckling wrote:Var kan man köpa pake track frame någonstans på nätet? Jag gillar den skarpt.
Kolla med Johan A aka Spindelbenen, han har en och är nöjd. Göteborgarna har dom till sina rollers, jag tror den gör jobbet.

Posted: 12 Mar 2009 13:38
by Elmer
bold wrote:köp inte en pake. Leta efter en begagnat stål banram istället.
Varför? En fin beggad är ju alltid roligare, men har inte sett nåt strul med paké än. De verkar helt funkis tycker jag.

Posted: 12 Mar 2009 14:03
by Jonas414
bold wrote:köp inte en pake. Leta efter en begagnat stål banram istället.
Undrar också varför? Tjejen kör på en, jag har kört på en, visst en tok-fräck gammal banram är väl roligare, men om man ska ha en funkishoj, inga fel på pake.

Posted: 12 Mar 2009 14:41
by kaffeaffe
Jag trampar nog vidare på min fixerade fulcross i vår/sommar med aluminiumram, skärmar, frambroms, spd-pedaler och kolfibergaffel. Kanske inte så kreddigt på det här forumet, men en helt underbar åretrunt cykel för jobbpendling. Specialized Tricross single aj lavv hjo! :D Det får bli en pake eller en svart surlyram när plånboken tillåter.

Posted: 12 Mar 2009 14:54
by pean
Alexander Kyckling wrote:Jag trampar nog vidare på min fixerade fulcross i vår/sommar med aluminiumram, skärmar, frambroms, spd-pedaler och kolfibergaffel. Kanske inte så kreddigt på det här forumet, men en helt underbar åretrunt cykel för jobbpendling. Specialized Tricross single aj lavv hjo! :D Det får bli en pake eller en svart surlyram när plånboken tillåter.
Tycker den låter super. Posta bilder i hoj-tråden!

Posted: 12 Mar 2009 15:05
by kaffeaffe
pean wrote:
Alexander Kyckling wrote:Jag trampar nog vidare på min fixerade fulcross i vår/sommar med aluminiumram, skärmar, frambroms, spd-pedaler och kolfibergaffel. Kanske inte så kreddigt på det här forumet, men en helt underbar åretrunt cykel för jobbpendling. Specialized Tricross single aj lavv hjo! :D Det får bli en pake eller en svart surlyram när plånboken tillåter.
Tycker den låter super. Posta bilder i hoj-tråden!
Hmm, jag hittade inte nån tråd med det namnet?

Posted: 12 Mar 2009 15:11
by olebole
Alexander Kyckling wrote:
pean wrote:
Alexander Kyckling wrote:Jag trampar nog vidare på min fixerade fulcross i vår/sommar med aluminiumram, skärmar, frambroms, spd-pedaler och kolfibergaffel. Kanske inte så kreddigt på det här forumet, men en helt underbar åretrunt cykel för jobbpendling. Specialized Tricross single aj lavv hjo! :D Det får bli en pake eller en svart surlyram när plånboken tillåter.
Tycker den låter super. Posta bilder i hoj-tråden!
Hmm, jag hittade inte nån tråd med det namnet?
viewtopic.php?t=2

Posted: 12 Mar 2009 16:40
by Vanir
olebole wrote:
Vanir wrote: Vad tror ni om denna, har den potential att bli lite roligare?
Har stått och samlat damm sedan 1996.

Det är klart den har! Go nuts!
I see. Men i vilket snöre ska jag börja dra i?

Skruva isär den totalt, och börja med att lacka om ramen kanske.
Och då påtal om att lacka om - vad är isåfall det bästa sättet att få hyfsat resultat? (Jag har sökt runt och har ännu inte fått någon konkret information).