Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 20 Apr 2009 08:44

ArvidSvensson wrote:
kaffeaffe wrote:...

Det kanske är läge att leta efter trackram trots allt eller låta den bli SS istället.
Nej, vad jag menar är att det är bara att köra på. Sätt lite fett på axlarnas gängor och dra ihop det. Ut och cykla nu! Häng på en frambroms också så sover du lite bättre.
Ok, ska nog försöka bygga en fixed lvg som sagt av den med frambroms och bockstyre. Ska leta efter lämplig kedjespännar också för att sova ännu bättre. Lacken är metallicblå så jag har tänkt mig vit sadel och vit styrlinda. Vevparti och hjul ska vara aluminium/silverfärgade. Tyvärr så hittar jag nästan bara svarta stålgafflar på nätet. Återkommer med bild om ett halvår eller längre. Tack för svaren!

edit:stavfel

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 20 Apr 2009 14:11

Det här ska ju vara tråden för "dumma" frågor så jag kör hårt:

Jag måste köpa styrlager och framgaffel till att börja med. Innerdiametern i det rör i ramen där styrlager, styrrör och gaffel ska sitta är ca 26-27 mm i innerdiameter väldigt grovt mätt. En inch är ca 25,4 mm. Betyder det här att det är en ogängad gaffel måttet 1" tillsammans med passande styrlager är det jag ska ha? Behöver jag några speciella verktyg för att montera gaffeln?

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 20 Apr 2009 20:09

kaffeaffe wrote:Det här ska ju vara tråden för "dumma" frågor så jag kör hårt:

Jag måste köpa styrlager och framgaffel till att börja med. Innerdiametern i det rör i ramen där styrlager, styrrör och gaffel ska sitta är ca 26-27 mm i innerdiameter väldigt grovt mätt. En inch är ca 25,4 mm. Betyder det här att det är en ogängad gaffel måttet 1" tillsammans med passande styrlager är det jag ska ha? Behöver jag några speciella verktyg för att montera gaffeln?
Eller finns svaret redan tidigare i den här tråden?

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Post by TalliDan » 20 Apr 2009 20:46

Svaret finns nog i tråden eller ngn annanstans på forumet men...

Du ska ha ett styrlager som passar till gaffeln. Ogängat styrlager till ogängad gaffel- gängat styrlager till gängad gaffel. Kom ihåg att det finns olika stigningar (antalet gängor/cm/tum).

Hade jag varit du hade jag börjat med att få tag på en gaffel som passar på längden. Alltså att längden på styrröret når genom röret på ramen. Kom ihåg att räkna med vad styrlagret bygger. Sedan införskaffar du lämpligt styrlager.

Som det mesta låter det svårare än vad det är. det är faktiskt en ganska enkel procedur.
Det KRÄVS egentligen inga speciella verktyg för att montera ett styrlager. Men det finns sådana. Hade jag köpt ett Chris King eller annat bling had jag nog lämnat in på en bra verkstad- annars går hela proceduren att göra med en hammare. Knacka in skålarna i ramen bara... Ta det försiktigt och se till att de ligger rakt bara.

Och som sagt- det låter svårare än vad det är

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 20 Apr 2009 22:36

En sak till att tänka på: köper du gängat gaffel, kolla 'crown race diameter'. Det finns olika standarder bl a ISO (26.4mm) och JIS (27.0mm).

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 21 Apr 2009 11:35

TalliDan wrote:Svaret finns nog i tråden eller ngn annanstans på forumet men...

Du ska ha ett styrlager som passar till gaffeln. Ogängat styrlager till ogängad gaffel- gängat styrlager till gängad gaffel. Kom ihåg att det finns olika stigningar (antalet gängor/cm/tum).

Hade jag varit du hade jag börjat med att få tag på en gaffel som passar på längden. Alltså att längden på styrröret når genom röret på ramen. Kom ihåg att räkna med vad styrlagret bygger. Sedan införskaffar du lämpligt styrlager.

Som det mesta låter det svårare än vad det är. det är faktiskt en ganska enkel procedur.
Det KRÄVS egentligen inga speciella verktyg för att montera ett styrlager. Men det finns sådana. Hade jag köpt ett Chris King eller annat bling had jag nog lämnat in på en bra verkstad- annars går hela proceduren att göra med en hammare. Knacka in skålarna i ramen bara... Ta det försiktigt och se till att de ligger rakt bara.

Och som sagt- det låter svårare än vad det är
Jag ska köra med bockstyre av modernt snitt. Är det så att det måste finnas tillräckligt mycket av styrröret som sticker upp utanför ramen för att få plats med styrstam och ev spacers? Eller tänker jag fel??

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 21 Apr 2009 12:20

kaffeaffe wrote:
TalliDan wrote:Svaret finns nog i tråden eller ngn annanstans på forumet men...

Du ska ha ett styrlager som passar till gaffeln. Ogängat styrlager till ogängad gaffel- gängat styrlager till gängad gaffel. Kom ihåg att det finns olika stigningar (antalet gängor/cm/tum).

Hade jag varit du hade jag börjat med att få tag på en gaffel som passar på längden. Alltså att längden på styrröret når genom röret på ramen. Kom ihåg att räkna med vad styrlagret bygger. Sedan införskaffar du lämpligt styrlager.

Som det mesta låter det svårare än vad det är. det är faktiskt en ganska enkel procedur.
Det KRÄVS egentligen inga speciella verktyg för att montera ett styrlager. Men det finns sådana. Hade jag köpt ett Chris King eller annat bling had jag nog lämnat in på en bra verkstad- annars går hela proceduren att göra med en hammare. Knacka in skålarna i ramen bara... Ta det försiktigt och se till att de ligger rakt bara.

Och som sagt- det låter svårare än vad det är
Jag ska köra med bockstyre av modernt snitt. Är det så att det måste finnas tillräckligt mycket av styrröret som sticker upp utanför ramen för att få plats med styrstam och ev spacers? Eller tänker jag fel??
Du tänker helt rätt.

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Post by starbomb » 11 May 2009 18:56

Beöver lite feedback på om man kan göra något roligt med dessa hjul.

Detta funderar jag på om det ens gå att ta bort frihjulet? (utan att förstöra det a lá http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=46)

Image

Detta kanske är roligare /lättare att pilla med?

Image

Spontanköpte ett frihjul(?) idag, men efter att studerat grejerna lite nämre får jag nog lämna tillbaks det. (Har redan spacers och vanlig bakklinga) Min tanke var att det är ett sådant man använder till suicidelösning men där har jag kanske fel, eller?
Image

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 11 May 2009 19:16

Glo på den andra bilden på sidan du länkade till. Notera den blå pilen och jämför med ditt frihjul på din översta bild. Slutsats: det går utmärkt att dra av frihjulet!

Vidare är inget av de där naven lämpliga för fixed. Allra minst ditt frihjulsnav på bild två. Frihjulet på din sista bild har samma funktion som det som redan sitter på (din första bild). Som singlespeed verkar det däremot som du redan har två kompletta hjul!

Ett frihjul är ett frihjul och ingen suicidelösning. Suicide blir det när du gängar på en bakklinga utan frigång (http://www.jensonusa.com/product/cs/CS4 ... 3T__18.jpg).

edit: hoppas jag 1. förstått frågan 2. fått allt rätt :)

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Post by starbomb » 11 May 2009 19:39

Gustav wrote:Glo på den andra bilden på sidan du länkade till. Notera den blå pilen och jämför med ditt frihjul på din översta bild. Slutsats: det går utmärkt att dra av frihjulet!

Vidare är inget av de där naven lämpliga för fixed. Allra minst ditt frihjulsnav på bild två. Frihjulet på din sista bild har samma funktion som det som redan sitter på (din första bild). Som singlespeed verkar det däremot som du redan har två kompletta hjul!

Ett frihjul är ett frihjul och ingen suicidelösning. Suicide blir det när du gängar på en bakklinga utan frigång (http://www.jensonusa.com/product/cs/CS4 ... 3T__18.jpg).

edit: hoppas jag 1. förstått frågan 2. fått allt rätt :)
Ok, med första navet och länken tänkte jag att den blå pilen visade just att det inte går att demontera "Removal notches this shallow will not permit adequate tool engagement"

Och min andra bild, (har skruvat av kassetten, den kransen som sitter på är låskransen /bakkrans utan frigång? (avdragen som längt ner på http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48). Tänkte att där borde man kunna lägga på spacers längst in och sen skruva på en sådan bakkrans som du länkar till för att få sucide men, ja. Jag har gogglat rätt mkt på sucide-lösningen utan att riktigt få grepp om det.

Men som du säger, jag har två ss-hjul som funkar finfint. Om det inte är möjligt att göra det andra till suicide kommer jag troligtvis köra på det och ja, vad gör jag med det andra? backup/snabb lösning på punktering? :D

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 11 May 2009 19:52

starbomb wrote:
Ok, med första navet och länken tänkte jag att den blå pilen visade just att det inte går att demontera "Removal notches this shallow will not permit adequate tool engagement"

Och min andra bild, (har skruvat av kassetten, den kransen som sitter på är låskransen /bakkrans utan frigång? (avdragen som längt ner på http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48). Tänkte att där borde man kunna lägga på spacers längst in och sen skruva på en sådan bakkrans som du länkar till för att få sucide men, ja. Jag har gogglat rätt mkt på sucide-lösningen utan att riktigt få grepp om det.

Men som du säger, jag har två ss-hjul som funkar finfint. Om det inte är möjligt att göra det andra till suicide kommer jag troligtvis köra på det och ja, vad gör jag med det andra? backup/snabb lösning på punktering? :D
Aha, jag missade visst ett ord.

I fråga om bild två så sitter frihjulet i navet istället för i kransen. Hur du än gör med det (bortsett från att t ex svetsa) kommer det vara frihjulat. Suicidelösningen byggs på ett gängat nav, alltså bilden längst upp. Men jag tänker inte vara den som säger åt dig hur du bär dig åt :wink:

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 11 May 2009 20:06

starbomb wrote: Och min andra bild, (har skruvat av kassetten, den kransen som sitter på är låskransen /bakkrans utan frigång? (avdragen som längt ner på http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48). Tänkte att där borde man kunna lägga på spacers längst in och sen skruva på en sådan bakkrans som du länkar till för att få sucide men, ja. Jag har gogglat rätt mkt på sucide-lösningen utan att riktigt få grepp om det.
Jag har postat Surlys fixxer i några andra trådar, så detta nav går absolut att konvertera till en icke-suicide lösning för fastnav. Enda är väl att fixxern kostar en del, men är det ett bra bakhjul så kan det ju vara värt det.

http://www.surlybikes.com/parts/fixxer_pop.html

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Post by starbomb » 11 May 2009 20:07

Aha, jag missade visst ett ord.

I fråga om bild två så sitter frihjulet i navet istället för i kransen. Hur du än gör med det (bortsett från att t ex svetsa) kommer det vara frihjulat. Suicidelösningen byggs på ett gängat nav, alltså bilden längst upp. Men jag tänker inte vara den som säger åt dig hur du bär dig åt :wink:


men du har fått mig på rätt spår så sitter o läser lite... :D
fast till en början kommer jag nog köra ss med detandra hjulet, tycker det tillsammans med lite spacers ser snyggast ut.

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Post by starbomb » 11 May 2009 20:15

Jag har postat Surlys fixxer i några andra trådar, så detta nav går absolut att konvertera till en icke-suicide lösning för fastnav. Enda är väl att fixxern kostar en del, men är det ett bra bakhjul så kan det ju vara värt det.

http://www.surlybikes.com/parts/fixxer_pop.html
har också hittat detta men inte i någon svensk webb-butik. Någon som vet var den fnns och kostar?

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 11 May 2009 21:53

starbomb wrote:
Jag har postat Surlys fixxer i några andra trådar, så detta nav går absolut att konvertera till en icke-suicide lösning för fastnav. Enda är väl att fixxern kostar en del, men är det ett bra bakhjul så kan det ju vara värt det.

http://www.surlybikes.com/parts/fixxer_pop.html
har också hittat detta men inte i någon svensk webb-butik. Någon som vet var den fnns och kostar?
Här: http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... erter.html

Men som sagt, den kostar, kanske är mer värt att bygga ett nytt hjul?

User avatar
jonis
Posts: 137
Joined: 15 Apr 2009 08:17
Location: Kungsholmen

Post by jonis » 18 May 2009 22:19

(Vill inte posta en ny tråd för min dumma fråga)
Villket verktyg behöver jag? (gärna något som finns på klase, dvs lite billigare än tex parktool)
Image
adam akal adam

Venj00
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2008 20:31
Location: Falun

Post by Venj00 » 18 May 2009 22:55

jonis wrote:(Vill inte posta en ny tråd för min dumma fråga)
Villket verktyg behöver jag? (gärna något som finns på klase, dvs lite billigare än tex parktool)
Du behöver en sådan här:
Image
Jag tror dock inte att just den modellen av frikransavdragare finns hos clas eller biltema. Hör efter på någon cykelbutik =)

frostskadad
Posts: 28
Joined: 16 Jul 2008 07:45

Post by frostskadad » 08 Jun 2009 23:37

Jag spontanköpte en cykel för 600:-

En Centurion (tror det är en Elite) av okänd årsmodell. Fullt fungerande, med suginovevar, dia compe bromsar och suntour cyclone komponenter. Lite smårost, men ingenting dödsfarligt.

Image

Så ser den ut..

Har två nybörjarfrågor:

Har jag gjort ett dåligt köp?

Vevlagret glappar och behöver bytas, men till vad? Engelsk gänga verkar gälla, men blir ändå förvirrad av alla olika varianter.. Tips mottages tacksamt!

flyingfinn
Posts: 45
Joined: 14 Jul 2009 11:00

Post by flyingfinn » 14 Jul 2009 11:06

Image
Antagligen den skabbigaste cykeln som har visats upp på forumet. Jag behöver nya däck till hojen. Däcken som sitter på i dagsläget är ett par 700x32C. Borde inte vara några problem att sätta på ett par 700x28?

Jag har hittat följande däck;
http://www.sjscycles.co.uk/product-Cont ... -11684.htm

Kan någon hjälpa mig att hitta en slang som passar de däcken, med "vanlig" ventil.
Last edited by flyingfinn on 28 Jun 2011 18:34, edited 2 times in total.

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Post by TalliDan » 14 Jul 2009 11:53

flyingfinn wrote: Antagligen den skabbigaste cykeln som har visats upp på forumet. Jag behöver nya däck till hojen. Däcken som sitter på i dagsläget är ett par 700x32C. Borde inte vara några problem att sätta på ett par 700x28?

Jag har hittat följande däck;
http://www.sjscycles.co.uk/product-Cont ... -11684.htm

Kan någon hjälpa mig att hitta en slang som passar de däcken, med "vanlig" ventil.
Nope, du kommer inte ha några större problem med att montera de smalare däcken på de där fälgarna.
Slangen som du ska använda är exempelvis 28-622 till 47-622. Det är en standardslang som finns i stort sätt i varenda cykellverkstad...
Som du kan se passar slangen allt ifrån 28 till 47mm i bredd samt 622 till 635mm i diameter. Om du kan vore det kanske bra att försöka få tag på en ngt smalare slang då det kan bli lite tajt att montera slangen i däcket... Gå till din LBS så finner du nog vad du söker...
Lycka till!

Post Reply