Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 12 Mar 2009 23:26

Jag fattar inte. Jag lyckas inte med att lägga upp en bild på cykel. Jag klistrar länken till bilden på vox.com och markerar den. Sen så trycker jag på Img-knappen. Därefter syns bara Image? Vad är det jag har missat?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 12 Mar 2009 23:37

Upplösningen är 3872x2592...vet inte om forumet tillåter så stora bilder, men jag vet inte.

Ändra den till 500-600xnåt så kanske de funkar...

edit: snygg cykel btw!

/Klas

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 12 Mar 2009 23:52

^Länken måste sluta med .jpg och stället du lägger upp den på måste stödja direktlänkning. 640x480 pixlar är lagom storlek. Lycka till!

En guide finns här: viewtopic.php?t=855

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 20 Mar 2009 23:09

Den här står i mitt cykelrum och verkar inte ha använts sedan jag flyttade till min nuvarande lgh för fem år sedan. Jag funderar på att ta reda på vem som äger den och försöka köpa den. Den är av märket peugot har nästan horisontella dropouts (semi?) Ramen ser ut att vara i bra skick. Jag tänkte att jag skulle kunna behålla det gamla utseendet men byta hjul och sadel samt plocka bort en del skrot. Vad tror "fixiejuryn"? Har den potential?
Image

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 20 Mar 2009 23:34

kaffeaffe wrote:Den här står i mitt cykelrum och verkar inte ha använts sedan jag flyttade till min nuvarande lgh för fem år sedan. Jag funderar på att ta reda på vem som äger den och försöka köpa den. Den är av märket peugot har nästan horisontella dropouts (semi?) Ramen ser ut att vara i bra skick. Jag tänkte att jag skulle kunna behålla det gamla utseendet men byta hjul och sadel samt plocka bort en del skrot. Vad tror "fixiejuryn"? Har den potential?
[img]blå%20cykel[/img]
Ta reda på vem som äger den, köp, släng på ett fixedhjul och kör hårt. :)

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 21 Mar 2009 10:33

alltmojligt wrote:
kaffeaffe wrote:Den här står i mitt cykelrum och verkar inte ha använts sedan jag flyttade till min nuvarande lgh för fem år sedan. Jag funderar på att ta reda på vem som äger den och försöka köpa den. Den är av märket peugot har nästan horisontella dropouts (semi?) Ramen ser ut att vara i bra skick. Jag tänkte att jag skulle kunna behålla det gamla utseendet men byta hjul och sadel samt plocka bort en del skrot. Vad tror "fixiejuryn"? Har den potential?
[img]blå%20cykel[/img]
Ta reda på vem som äger den, köp, släng på ett fixedhjul och kör hårt. :)
Finns ingen cykel som inte kan fixeras. Instämmer med föregående talare och säger kör hårt.
Image Image Image Image

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 07 Apr 2009 13:32

Gubbjäveln(jag) lärde sig faktiskt att skidda lite idag. Glad i hågen så testade jag längre och längre skids(eller vad det nu heter?). Det funkade riktigt bra ända till låsringen och drevet släppte.

Jag lyckade skruva på allting igen, men såg att gängorna var lite trasiga och att det hade blivit grader av aluminium. Vad göra?

1. Köpa nav, låsring och trackdrev av högre kvalitet? Nu är det förmodligen samma nav och låsring som Specialized Langster tillsammans med ett Surlydrev.
2. Klarar jag mig om jag ser till att dra åt allting ordentligt eller beror det på kass materialkvalitet?

Jag tycker att det lutar åt att det var mekanikern(jag) som har klantat sig.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 07 Apr 2009 13:52

kaffeaffe wrote:Gubbjäveln(jag) lärde sig faktiskt att skidda lite idag. Glad i hågen så testade jag längre och längre skids(eller vad det nu heter?). Det funkade riktigt bra ända till låsringen och drevet släppte.

Jag lyckade skruva på allting igen, men såg att gängorna var lite trasiga och att det hade blivit grader av aluminium. Vad göra?

1. Köpa nav, låsring och trackdrev av högre kvalitet? Nu är det förmodligen samma nav och låsring som Specialized Langster tillsammans med ett Surlydrev.
2. Klarar jag mig om jag ser till att dra åt allting ordentligt eller beror det på kass materialkvalitet?

Jag tycker att det lutar åt att det var mekanikern(jag) som har klantat sig.
På en langster sitter det novatec nav som ska vara helt ok. Om gängorna ser ok ut och allt skruvas på bra så tror jag inte det är någon fara. Skruva på allt hårt, kanske med lite loctite omdu vill vara extra säker.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 08 Apr 2009 09:29

Tack. Det löste sig. Jag fick hjälp på cykelcity södermalm.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 18 Apr 2009 12:22

Har köpt en äldre racerram av stål av en gentleman här på forumet. Avståndet mellan de bakre "dropoutsen" är 125 mm. Hjulaxelbredd för tracknav bak är 120 mm.

Jag har sett förslag på två metoder för att åtgärda problemet:
1. Skaffa spacers så att bredden blir total 125 mm
2. Pressa ihop bakgaffeln så att den blir 120 mm

Metod 1 skulle passa mig bäst efter som jag inte har tillgång till lämpliga verktyg för att pressa ihop bakgaffeln och dessutom är ganska "ohändig".

Går det att köpa lämpliga spacers/brickor hos cykelhandlare? Eller är det bara att bege sig till närmsta järnaffär och köpa lämpliga brickor?

Jag har tänkt att köpa track-vevparti. Kommer det bli problem med att få till en rak fin kedjelinje med brickor, tracknav 120 mm och track-vevparti??

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 18 Apr 2009 12:35

Inga problem all att bara nypa ihop bakgaffeln när du trycker in bakhjulet. Behövs varken spacers eller verktyg.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 18 Apr 2009 12:42

ArvidSvensson wrote:Inga problem all att bara nypa ihop bakgaffeln när du trycker in bakhjulet. Behövs varken spacers eller verktyg.
Sicken tur. Tror att det kommer att bli ganska vacker fixed landsvägshoj av det om jag hittar en lämplig framgaffel. Lutar åt att det blir en surly pacer framgaffel.

Edit: Tack för svaret!

kuggad
Posts: 3
Joined: 08 Jan 2009 19:06

Post by kuggad » 19 Apr 2009 22:27

Last edited by kuggad on 21 Apr 2009 13:36, edited 2 times in total.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 20 Apr 2009 07:14

^Kuggad, jag tror du blandar ihop cm med mm. Jävligt brett bakparti annars!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 20 Apr 2009 07:20

kuggad wrote:
kaffeaffe wrote:
ArvidSvensson wrote:bla.bla.
bla bla..
Om det är "semihorisontella" gaffeländar med öppningen riktad snett nedåt: tvingar du ihop gaffeländarna så kommer de att bilda en vinkel som smalnar av bakåt vilket kan leda till att navaxeln lättare kan slinta framåt då du trampar hårt. ...
...
Dessutom kan du inte använda någon kedjespännare på sådana gaffeländar. Eller det kan kanske gå men det blir alldeles för meckigt.
..
Det finns kedjespännare för semihorizontella bakgafflar. Ska se om jag hittar någon länk bara...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 20 Apr 2009 07:52

kaffeaffe wrote:...
Det är denna ramen: viewtopic.php?t=2108

När jag kollar på sheldonbrown.com så tycker jag att bakgaffeln mest liknar de horisontella? Eller räknas de som semihorisontella?
De där kvalar nog in som semihorizontella. Semihorizontella är vinkelräta mot bakbromsens infästning för att inte bromsklotsarna ska behöva justeras när hjulet flyttas i gaffeln. Horizontella brukar sitta så att cykelns höjd inte påverkas av hjulets position. Spelar bara roll för sittpositionsnazister.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 20 Apr 2009 08:00

ArvidSvensson wrote:
kaffeaffe wrote:...
Det är denna ramen: viewtopic.php?t=2108

När jag kollar på sheldonbrown.com så tycker jag att bakgaffeln mest liknar de horisontella? Eller räknas de som semihorisontella?
De där kvalar nog in som semihorizontella. Semihorizontella är vinkelräta mot bakbromsens infästning för att inte bromsklotsarna ska behöva justeras när hjulet flyttas i gaffeln. Horizontella brukar sitta så att cykelns höjd inte påverkas av hjulets position. Spelar bara roll för sittpositionsnazister.
Frågan är ju då om Kuggads teori stämmer att hjulet kan hoppa ur när man trampar hårt ifall man väljer att klämma ihop gaffeländarna istället för att använda spacers? Det borde ju dock gå att undvika med passande kedjespännare?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 20 Apr 2009 08:13

kaffeaffe wrote:...

Frågan är ju då om Kuggads teori stämmer att hjulet kan hoppa ur när man trampar hårt ifall man väljer att klämma ihop gaffeländarna istället för att använda spacers? Det borde ju dock gå att undvika med passande kedjespännare?
Om man tänker efter borde just vinkeln göra att axeln måste pressas ihop för att kunna röra sig bakåt och att muttrarna/QR:en måste röra sig utåt på axeln för att kunna röra sig framåt. Det handlar om mindre än än grads vinkel. Problemet med att det rör sig lättare beror nog snarare på att muttrarna och mothållen inte ligger 100% dikt an mot gaffeln. Dubbelkolla att brickorna närmast gaffeln på insidan har den räfflade ytan mot gaffeln. Brukar vara det som är felet när hjulet rör sig. Om du spacar, se alltså till att inte lägga släta brickor mot gaffeln, sätt de innanför det befintliga räfflade mothållet.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 20 Apr 2009 08:23

ArvidSvensson wrote:
kaffeaffe wrote:...

Frågan är ju då om Kuggads teori stämmer att hjulet kan hoppa ur när man trampar hårt ifall man väljer att klämma ihop gaffeländarna istället för att använda spacers? Det borde ju dock gå att undvika med passande kedjespännare?
Om man tänker efter borde just vinkeln göra att axeln måste pressas ihop för att kunna röra sig bakåt och att muttrarna/QR:en måste röra sig utåt på axeln för att kunna röra sig framåt. Det handlar om mindre än än grads vinkel. Problemet med att det rör sig lättare beror nog snarare på att muttrarna och mothållen inte ligger 100% dikt an mot gaffeln. Dubbelkolla att brickorna närmast gaffeln på insidan har den räfflade ytan mot gaffeln. Brukar vara det som är felet när hjulet rör sig. Om du spacar, se alltså till att inte lägga släta brickor mot gaffeln, sätt de innanför det befintliga räfflade mothållet.
Det kanske är läge att leta efter trackram trots allt eller låta den bli SS istället.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 20 Apr 2009 08:34

kaffeaffe wrote:...

Det kanske är läge att leta efter trackram trots allt eller låta den bli SS istället.
Nej, vad jag menar är att det är bara att köra på. Sätt lite fett på axlarnas gängor och dra ihop det. Ut och cykla nu! Häng på en frambroms också så sover du lite bättre.

Post Reply