Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 17 Aug 2008 23:34

jon wrote:
martenn wrote:en sådan hylsnyckel i storlek 15 ska fungera bra, jag brukar använda de e ju bra å ha så kan man ha den till hjulen och vevarmarna
Alla vevlager jag har pillat på så har man behövt en 14-nyckel för...
Men som sagt det ska fungera med en vanlig hylsnyckel. Dom brukar precis få plats..
Sen när du fått av bulten så måste du ha en sån här för att plocka loss vevarmarna(om det nu var det du skulle göra)..
Hmm, ja det var det jag hade tänkt göra. Finns den att köpa någon annanstans? I stockholm kanske?

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 17 Aug 2008 23:35

a sorry my bad visst e de 14 men 15 brukar sitta på andra sidan e därför de e bra ja.

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 17 Aug 2008 23:37

jag tror klasse har vevlager avdragare

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 18 Aug 2008 00:09

alltmojligt wrote:
jon wrote:
martenn wrote:en sådan hylsnyckel i storlek 15 ska fungera bra, jag brukar använda de e ju bra å ha så kan man ha den till hjulen och vevarmarna
Alla vevlager jag har pillat på så har man behövt en 14-nyckel för...
Men som sagt det ska fungera med en vanlig hylsnyckel. Dom brukar precis få plats..
Sen när du fått av bulten så måste du ha en sån här för att plocka loss vevarmarna(om det nu var det du skulle göra)..
Hmm, ja det var det jag hade tänkt göra. Finns den att köpa någon annanstans? I stockholm kanske?
cykloteket har vevarmsavdragare, cykelcity borde ha också.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 18 Aug 2008 00:11

J_P wrote:om man vill ha sån här styrstam ungefär:
Image

Krävs det då en gaffel med gängor, eller går det utan oxå på ngot sätt?


har nämligen inga gängor på gaffeln, och slipper gärna den andra tjockare nya typen av styrstammar.
Vad jag har förstått efter lite googling och vad jag läst i denna tråden på LondonFGSS, så finns det ingen adapter utan du måste skaffa ett nytt styrlager(t.ex. ett YST G-Force) som klämmer sig fast i gaffelröret och inte behöver en stam för att hålla det på plats. Eftersom att toppen på röret då kan lämnas öppen så ska du kunna kapa det och köra ner en Jaguar..
Nästa problem är dock att du kommer behöva en shim som är 1"-1 1/8" för att få Nitto-stammen att sitta bra. Frågan är om det fungerar med en sån här, troligtvis kommer den vara för tjock eftersom den inte är gjord efter innermåttet på gaffelröret utan yttermåttet...
Lycka till...

*EDIT* Bör tilläggas att jag inte har någon som helst erfarenhet av 1 1/8"-styrlager utan baserar denna information på 5minuters googlande..
I Dalarnas djupa skogar..

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Post by Nobody » 18 Aug 2008 11:36

_bör_ ju fungera att få tag i en gängad 1 1/8 gaffel och bara stoppa dit ett gängat 1 1/8lager.


känns dock dyrt, plocka en fin thomson eller liknande istället. kanske inte lika trendigt men betydligt bättre egentligen

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 18 Aug 2008 15:34

ohm wrote:
alltmojligt wrote:
jon wrote:
martenn wrote:en sådan hylsnyckel i storlek 15 ska fungera bra, jag brukar använda de e ju bra å ha så kan man ha den till hjulen och vevarmarna
Alla vevlager jag har pillat på så har man behövt en 14-nyckel för...
Men som sagt det ska fungera med en vanlig hylsnyckel. Dom brukar precis få plats..
Sen när du fått av bulten så måste du ha en sån här för att plocka loss vevarmarna(om det nu var det du skulle göra)..
Hmm, ja det var det jag hade tänkt göra. Finns den att köpa någon annanstans? I stockholm kanske?
cykloteket har vevarmsavdragare, cykelcity borde ha också.
Ok idag var jag och köpte en hylsnyckel (14/15). Men den fick inte plats i vevarmen. Själva storleken är rätt men hylsan fick inte plats i det tajta utrymmet. Hur gör jag nu? Finns det någon specialnyckel?

User avatar
christofer
Posts: 72
Joined: 03 Mar 2008 23:02
Location: MALMØ
Contact:

Post by christofer » 18 Aug 2008 16:12

Köp en vevarmsavdragare på biltema, kostar runt 50 kronor. Inget kvalitets verktyg, men funkar utmärkt för lite hobbymekande.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 18 Aug 2008 17:09

jon wrote: ....................
Lycka till...
Tack för infon, hittade oxå den tråden men hoppades på att det skulle finnas andra vägar.
Det lutar åt att jag nog inte orkar krångla allt för mycket, vill bara ut o cykla så fort delarna kommer, och om jag kör på GeForce varianten, men det visar sig att jag inte får ihop det med styrstammen, så har jag ju då kapat min styrstång för kort för den andra varianten... o då sitter skägget i brevlådan som man säger. :D
Nobody wrote:_bör_ ju fungera att få tag i en gängad 1 1/8 gaffel och bara stoppa dit ett gängat 1 1/8lager.
känns dock dyrt, plocka en fin thomson eller liknande istället. kanske inte lika trendigt men betydligt bättre egentligen
mmm, ny/begagnad gaffel är grymmt, men alla på ebay är kortare än framröret på min 61 ram. tradit... för vissa är löjligt billiga och fina där!
Du råkar inte känna till någon sjysst gaffel som inte kostar skjortan ny?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 18 Aug 2008 17:45

Angående vevarmar och vevarmsbultars diameter så finns det både 14 och 15 mm. Tycker att det är bäst att reda ut lite här eftersom många tipsar om att det "bara är att köpa en billig vevarmsavdragare". Det är inte alltid så enkelt.

14 mm är "standard" (eller bara vanligast, helt enkelt) och används på Shimanos grejer, de flesta nya prylar osv. Köper du en vevarmsavdragare på t.ex. Clas Ohlson med integrerad hylsa för vevarmsbulten så brukar det vara 14 mm.

15 mm är det på vissa av Campagnolos äldre grejer och alla deras bancyklingsprylar. Det finns inga garantier för att en vanlig 15 mm hylsnyckel eller hylsa passar eftersom det är riktigt tajt mellan vevarmsbulten och vevarmen. Jag har provat kanske fem olika 15 mm-hylsor som alla var för tjocka ...

För 15 mm-bultar är en säker lösning att skaffa en dedikerad nyckel. Finns lite här & där, olika fabrikat men brukar se ut ungefär såhär:
Image

Kör man banmojänger på cykeln i övrigt passar den ju även att dra åt bultarna på hjulaxlarna. Praktisk att ha i fickan med andra ord.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 18 Aug 2008 18:41

Mossa wrote:Angående vevarmar och vevarmsbultars diameter så finns det både 14 och 15 mm. Tycker att det är bäst att reda ut lite här eftersom många tipsar om att det "bara är att köpa en billig vevarmsavdragare". Det är inte alltid så enkelt.

14 mm är "standard" (eller bara vanligast, helt enkelt) och används på Shimanos grejer, de flesta nya prylar osv. Köper du en vevarmsavdragare på t.ex. Clas Ohlson med integrerad hylsa för vevarmsbulten så brukar det vara 14 mm.

15 mm är det på vissa av Campagnolos äldre grejer och alla deras bancyklingsprylar. Det finns inga garantier för att en vanlig 15 mm hylsnyckel eller hylsa passar eftersom det är riktigt tajt mellan vevarmsbulten och vevarmen. Jag har provat kanske fem olika 15 mm-hylsor som alla var för tjocka ...

För 15 mm-bultar är en säker lösning att skaffa en dedikerad nyckel. Finns lite här & där, olika fabrikat men brukar se ut ungefär såhär:
Image

Kör man banmojänger på cykeln i övrigt passar den ju även att dra åt bultarna på hjulaxlarna. Praktisk att ha i fickan med andra ord.
Tack för din förklaring! Efter närmare koll på bulten verkar det vara 14 (det är en gammal SR). Så en billig pryl från Biltema borde göra jobbet då va?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 18 Aug 2008 18:54

alltmojligt wrote:Tack för din förklaring! Efter närmare koll på bulten verkar det vara 14 (det är en gammal SR). Så en billig pryl från Biltema borde göra jobbet då va?
Ja, är det en vanlig 14 mm-bult så borde det fungera med en billig "vanlig" vevarmsavdragare (med hylsa på ena sidan) alternativt en lös sexkantshylsa på 14 mm.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 24 Aug 2008 17:01

Jag köpte en vevarmsavdragare på Biltema idag. Bultarna åkte av finfint men när det kom till att lossa vevarmarna så gick det mindre bra. Allt gängade i fint och så, men när jag skulle ta i lite för att få loss vevarmen så gick gängorna i själva avdragaren sönder! Så nu sitter man här lite lagom frustrerad. Finns det något bra sätt att få loss dom utan verktyg? Jag tänker inte spara vevarmarna så det gör inget om de går sönder, men jag har samtidigt ingen vinkelslip hemma.

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 24 Aug 2008 19:10

alltmojligt wrote:Jag köpte en vevarmsavdragare på Biltema idag. Bultarna åkte av finfint men när det kom till att lossa vevarmarna så gick det mindre bra. Allt gängade i fint och så, men när jag skulle ta i lite för att få loss vevarmen så gick gängorna i själva avdragaren sönder! Så nu sitter man här lite lagom frustrerad. Finns det något bra sätt att få loss dom utan verktyg? Jag tänker inte spara vevarmarna så det gör inget om de går sönder, men jag har samtidigt ingen vinkelslip hemma.
Tjena!

Gummiklubba går bra i många fall..

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 24 Aug 2008 19:48

sprute på lite 5:56a å sen cyklar du på den å tar i hårt brukar funka ibland iaf

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Post by Abolf » 25 Aug 2008 08:12

gerry wrote:
Hiwatt wrote:nej det är väl bara att skruva av den lilla klingan? Då den hänger på den stora (??) är det lugnt.

Du behöver en klingbultnyckel...kostar ngn tia hos dinlokala cykel langare. De är anpassade för att kunna pilla in där det ser helt omöjligt ut, no worries.

52/18 e kanske lite tungt men absolut inget värsting.
Men tillverkas det fortfarande klingor som passar om jag skulle vilja byta? Har tittat runt lite och alla klingor verkar ha annorlunda fästen.

Och angående utväxlingen så är jag inte så nojjig, har cyklat 44/16 på min singlespeed ett tag nu och tycker att det är lite för lätt. Men det vore skönt att kunna byta OM det var för tungt.

EDIT: Ska dra till Biltema och köpa deras fina pedaler och clips. Visst passar alla pedaler på alla vevar? Det är väl något universalmått?
Det finns två olika gängtyper på pedaler, så 50/50 chans.
Titta noga alla, tror inte att man kan byta storklingan(?)!

Flurro
Posts: 35
Joined: 04 Sep 2008 19:31
Location: Stockholm

Post by Flurro » 27 Oct 2008 00:12

Öhm.. om man ska köpa ett helt framhjul (nav, fälg och däck), vad går det på, typ, tusing? Nya grejer då..

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 27 Oct 2008 08:35

Flurro wrote:Öhm.. om man ska köpa ett helt framhjul (nav, fälg och däck), vad går det på, typ, tusing? Nya grejer då..
Ja cirka, kanske någon hundring till om du vill ha likadant nav och fälgbana som bak på Bianchin.
Då är inte jobbet att ekra upp den inräknat.

/Fredde

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 27 Oct 2008 10:24

vet att dr.spoke har kompletta fixedhjul inne, tror inte dom var allt för dyra.
säljs nog bara i par dock, men kolla med dom.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

phobie
Posts: 112
Joined: 01 Feb 2008 19:45
Location: Göteborg / Sannegårdshamnen

Post by phobie » 16 Nov 2008 18:14

jag har ett fram drev som är 3/32 och ett bakdrev som är 1/8. Passar en 1/8 kedje på ett 3/32 drev? kommer vara paniklösning tills nya delar ska beställas

Post Reply