Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 16 Nov 2008 18:45

phobie wrote:jag har ett fram drev som är 3/32 och ett bakdrev som är 1/8. Passar en 1/8 kedje på ett 3/32 drev? kommer vara paniklösning tills nya delar ska beställas
ingenfara, eftersom 3/32 är smalare än 1/8 så är det lugnt. har kört så jämt..

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

uppgradera billig fabriksfixie

Post by kaffeaffe » 26 Feb 2009 09:04

Jag är färsk här på forumet. Jag började trampa fixed för tre veckor sedan när jag skruvade ihop min specialized tricross single, som jag köpt på rea från England, med fast drev, dubbdäck och skärmar.

Jag funderar på att skaffa en fuji track till sommaren.

http://www.fujibikes.com/Specialty/Track/Track.aspx

Jag undrar om miche x-press hjulen skulle vara en uppgradering värd pengarna?

Jag har hört att vevpartiet inte håller så länge på fuji track. Är det svårt att byta vevparti till exempelvis sugino messenger?

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Re: uppgradera billig fabriksfixie

Post by alltmojligt » 26 Feb 2009 09:41

Alexander Kyckling wrote:Jag är färsk här på forumet. Jag började trampa fixed för tre veckor sedan när jag skruvade ihop min specialized tricross single, som jag köpt på rea från England, med fast drev, dubbdäck och skärmar.

Jag funderar på att skaffa en fuji track till sommaren.

http://www.fujibikes.com/Specialty/Track/Track.aspx

Jag undrar om miche x-press hjulen skulle vara en uppgradering värd pengarna?

Jag har hört att vevpartiet inte håller så länge på fuji track. Är det svårt att byta vevparti till exempelvis sugino messenger?
Miche X-press-hjulen är nog snäppet bättre. Men jag tror inte du kommer märka någon större skillnad, om någon alls. Däremot är de snyggare. ;)

Vevpartiet är kanske ingen höjdare, men märker du av det? Jag tycker du ska prova att köra på det först. Märker du sen att det knakar eller är jävligt då kan du byta ut det. Men varför byta ut något som du kommer märka ännu mindre skillnad av än när du byter hjul? Det du kan vinna är vikt + utseende. Men vikt är inte så viktigt på en sådan cykel ändå. Dessutom är Sugino Messenger också en road-crank, så uppgraderingen skulle vara för liten imo. Uppgraderar man så tycker jag att man ska uppgradera så att man åtminstone märker en större skillnad.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: uppgradera billig fabriksfixie

Post by kaffeaffe » 26 Feb 2009 09:50

alltmojligt wrote:
Alexander Kyckling wrote:Jag är färsk här på forumet. Jag började trampa fixed för tre veckor sedan när jag skruvade ihop min specialized tricross single, som jag köpt på rea från England, med fast drev, dubbdäck och skärmar.

Jag funderar på att skaffa en fuji track till sommaren.

http://www.fujibikes.com/Specialty/Track/Track.aspx

Jag undrar om miche x-press hjulen skulle vara en uppgradering värd pengarna?

Jag har hört att vevpartiet inte håller så länge på fuji track. Är det svårt att byta vevparti till exempelvis sugino messenger?
Miche X-press-hjulen är nog snäppet bättre. Men jag tror inte du kommer märka någon större skillnad, om någon alls. Däremot är de snyggare. ;)

Vevpartiet är kanske ingen höjdare, men märker du av det? Jag tycker du ska prova att köra på det först. Märker du sen att det knakar eller är jävligt då kan du byta ut det. Men varför byta ut något som du kommer märka ännu mindre skillnad av än när du byter hjul? Det du kan vinna är vikt + utseende. Men vikt är inte så viktigt på en sådan cykel ändå. Dessutom är Sugino Messenger också en road-crank, så uppgraderingen skulle vara för liten imo. Uppgraderar man så tycker jag att man ska uppgradera så att man åtminstone märker en större skillnad.


Jag tycker det verkar skitkul att mecka ihop en egen cykel från grunden, men har fått för mig att det är svårt. Hur svårt är det egentligen om man utgår från ram och fabriksfärdiga hjul? Som att skruva ihop en ikea-bokhylla?

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Re: uppgradera billig fabriksfixie

Post by alltmojligt » 26 Feb 2009 09:57

Alexander Kyckling wrote:
alltmojligt wrote:
Alexander Kyckling wrote:Jag är färsk här på forumet. Jag började trampa fixed för tre veckor sedan när jag skruvade ihop min specialized tricross single, som jag köpt på rea från England, med fast drev, dubbdäck och skärmar.

Jag funderar på att skaffa en fuji track till sommaren.

http://www.fujibikes.com/Specialty/Track/Track.aspx

Jag undrar om miche x-press hjulen skulle vara en uppgradering värd pengarna?

Jag har hört att vevpartiet inte håller så länge på fuji track. Är det svårt att byta vevparti till exempelvis sugino messenger?
Miche X-press-hjulen är nog snäppet bättre. Men jag tror inte du kommer märka någon större skillnad, om någon alls. Däremot är de snyggare. ;)

Vevpartiet är kanske ingen höjdare, men märker du av det? Jag tycker du ska prova att köra på det först. Märker du sen att det knakar eller är jävligt då kan du byta ut det. Men varför byta ut något som du kommer märka ännu mindre skillnad av än när du byter hjul? Det du kan vinna är vikt + utseende. Men vikt är inte så viktigt på en sådan cykel ändå. Dessutom är Sugino Messenger också en road-crank, så uppgraderingen skulle vara för liten imo. Uppgraderar man så tycker jag att man ska uppgradera så att man åtminstone märker en större skillnad.


Jag tycker det verkar skitkul att mecka ihop en egen cykel från grunden, men har fått för mig att det är svårt. Hur svårt är det egentligen om man utgår från ram och fabriksfärdiga hjul? Som att skruva ihop en ikea-bokhylla?
Jag gjorde så. Jag kunde i princip inget om cyklar men intresset växte snabbt så jag skaffade en ram. Sen läste jag allt om cyklar jag kunde hitta på nätet. Till slut stod jag där med en helt ok cykel! Nu är jag inne på min tredje (på ett år). Det är riktigt kul att bygga ihop en själv så det tycker jag du hellre ska göra än att köpa en färdig om du nu gillar det.

Sen är det alltid en fråga om pengar. Jag lyckades dra ihop min första av en ful crescent och det hela slutade på ca 3000, då fick jag snåla en hel del. För att få ihop en mer ok cykel så räkna med åtminstone 5000 (förutsatt att du får tag på saker beggat). Det kan i princip bli hur dyrt som helst. Mitt pågående projekt kommer sluta på knappt 8k men då har jag äntligen fått köpa lite delar jag dreglat över när jag var "ny".

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 26 Feb 2009 17:47

Var kan man köpa pake track frame någonstans på nätet? Jag gillar den skarpt.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 26 Feb 2009 18:12

Alexander Kyckling wrote:Var kan man köpa pake track frame någonstans på nätet? Jag gillar den skarpt.
eBay och http://www.trackbikeshop.dk/
Image Image Image Image

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 01 Mar 2009 11:39

Jag har en budget på ca 10 000 kr för cykel. Räcker det till ett schysst hemmabygge? Jag förstår att det inte går att svara exakt på den frågan.

User avatar
rayy
Posts: 65
Joined: 08 Feb 2009 22:04

Post by rayy » 01 Mar 2009 11:55

Alexander Kyckling wrote:Jag har en budget på ca 10 000 kr för cykel. Räcker det till ett schysst hemmabygge? Jag förstår att det inte går att svara exakt på den frågan.
Ska inte var problem. Min peugeot med egenbyggda hjul, på helt nya delar förutom ram+vevlager och styrlager hamnade på 4000 - 5000 kr och då har jag inte snålat.

10 k lär räcka långt!

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Post by Patch » 01 Mar 2009 13:21

köp inte en pake. Leta efter en begagnat stål banram istället.
Image

Vanir
Posts: 2
Joined: 12 Mar 2009 12:23

Post by Vanir » 12 Mar 2009 12:28

Image
Vad tror ni om denna, har den potential att bli lite roligare?
Har stått och samlat damm sedan 1996.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 12 Mar 2009 12:33

Vanir wrote: Vad tror ni om denna, har den potential att bli lite roligare?
Har stått och samlat damm sedan 1996.

Det är klart den har! Go nuts!

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 12 Mar 2009 13:01

Alexander Kyckling wrote:Var kan man köpa pake track frame någonstans på nätet? Jag gillar den skarpt.
Kolla med Johan A aka Spindelbenen, han har en och är nöjd. Göteborgarna har dom till sina rollers, jag tror den gör jobbet.
Last edited by scand on 12 Mar 2009 13:59, edited 1 time in total.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Post by Elmer » 12 Mar 2009 13:38

bold wrote:köp inte en pake. Leta efter en begagnat stål banram istället.
Varför? En fin beggad är ju alltid roligare, men har inte sett nåt strul med paké än. De verkar helt funkis tycker jag.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 12 Mar 2009 14:03

bold wrote:köp inte en pake. Leta efter en begagnat stål banram istället.
Undrar också varför? Tjejen kör på en, jag har kört på en, visst en tok-fräck gammal banram är väl roligare, men om man ska ha en funkishoj, inga fel på pake.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 12 Mar 2009 14:41

Jag trampar nog vidare på min fixerade fulcross i vår/sommar med aluminiumram, skärmar, frambroms, spd-pedaler och kolfibergaffel. Kanske inte så kreddigt på det här forumet, men en helt underbar åretrunt cykel för jobbpendling. Specialized Tricross single aj lavv hjo! :D Det får bli en pake eller en svart surlyram när plånboken tillåter.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 12 Mar 2009 14:54

Alexander Kyckling wrote:Jag trampar nog vidare på min fixerade fulcross i vår/sommar med aluminiumram, skärmar, frambroms, spd-pedaler och kolfibergaffel. Kanske inte så kreddigt på det här forumet, men en helt underbar åretrunt cykel för jobbpendling. Specialized Tricross single aj lavv hjo! :D Det får bli en pake eller en svart surlyram när plånboken tillåter.
Tycker den låter super. Posta bilder i hoj-tråden!
Image Image Image Image

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 12 Mar 2009 15:05

pean wrote:
Alexander Kyckling wrote:Jag trampar nog vidare på min fixerade fulcross i vår/sommar med aluminiumram, skärmar, frambroms, spd-pedaler och kolfibergaffel. Kanske inte så kreddigt på det här forumet, men en helt underbar åretrunt cykel för jobbpendling. Specialized Tricross single aj lavv hjo! :D Det får bli en pake eller en svart surlyram när plånboken tillåter.
Tycker den låter super. Posta bilder i hoj-tråden!
Hmm, jag hittade inte nån tråd med det namnet?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 12 Mar 2009 15:11

Alexander Kyckling wrote:
pean wrote:
Alexander Kyckling wrote:Jag trampar nog vidare på min fixerade fulcross i vår/sommar med aluminiumram, skärmar, frambroms, spd-pedaler och kolfibergaffel. Kanske inte så kreddigt på det här forumet, men en helt underbar åretrunt cykel för jobbpendling. Specialized Tricross single aj lavv hjo! :D Det får bli en pake eller en svart surlyram när plånboken tillåter.
Tycker den låter super. Posta bilder i hoj-tråden!
Hmm, jag hittade inte nån tråd med det namnet?
viewtopic.php?t=2

Vanir
Posts: 2
Joined: 12 Mar 2009 12:23

Post by Vanir » 12 Mar 2009 16:40

olebole wrote:
Vanir wrote: Vad tror ni om denna, har den potential att bli lite roligare?
Har stått och samlat damm sedan 1996.

Det är klart den har! Go nuts!
I see. Men i vilket snöre ska jag börja dra i?

Skruva isär den totalt, och börja med att lacka om ramen kanske.
Och då påtal om att lacka om - vad är isåfall det bästa sättet att få hyfsat resultat? (Jag har sökt runt och har ännu inte fått någon konkret information).

Post Reply