Råd Till Nybörjare
Posted: 28 Jun 2008 22:41
Hej forumet!
Jag gillar det här forumet, men på senaste tiden har forumet svämmat över med frågor om att beställa Alien nav/hjulset, köpa billiga hjul på ebay, fixa en fixed till ett billigt pris osv. Därför startar jag den här tråden, tanken är väl att minimera frågor om stadiet INNAN man har sin fixie så att diskutionen om vad man ska göra när man väl HAR sin fixie kan få mer rum. Eftersom att jag har begränsad erfarenhet av att köpa grejer över nätet så är mitt första råd till er fräskingar där ute om konverstioner & begagnatköp, here it goes:
Det är lätt att lockas av fastnavs kulturen, den är hård, snabb, grabbig, urban, extrem och en massa andra saker. Den kan även te sig som billig. Det är lätt att tro bara för att en massa skggiga, glasögon & tatueringsprydda, myspace surfande amerikaner cyklar runt på fixedgear-cyklar så kostar dom ingenting. Man har säkert läst någon artikel där det står om att fastnavs cykeln är den mest rudimentära cykeln i världen. Det är lätt att tro att bara man hittar det där ebay-kapet eller blocket fyndet så är man i hamn, men så är tyvärr inte fallet. Är du seriös med ditt fixed-gear intresse så råder jag dig till att köpa en fullt fungerande cykel direkt, håll dig borta ifrån självmords-bakhjul och konversioner. Det finns en mängd fungerande cyklar till bra priser där ute (iro, alien, soma, spirit, kona, specialized osv).
När jag trillade in i cykelsvängen gjorde jag det via en vänlig granne som skänkte mig en gammal bianchi från 87, den var i princip sönderrostad och på den satt det en vidrig sadel & ett mtb styre. Där stod jag, med en celcte-grön springare och helt utan verktyg. Jag gav mig ikast med att renovera cykeln. Köpte verktyg, delar, grejer och la ner åtskilliga timmar med att researcha Sheldon Brown, Bikeforums, FGG-forumet osv. När jag väl hade stått där nere på innegården och slitit, bankat, skruvat och skrikit på cykeln insåg jag helt plötsligt att sommaren snart var över och att det inte fanns en chans att den rostiga jävul till ram-helvete skulle bli något annat än skrot... En sommar av drömmande om fixedgear men cyklandes på en ranglig S/S istället. Moralen i den här historien är alltså att cykelmekar intresse, renoveringsglädje och budget-tänk är jättekul, MEN du lär dig mycket mer av att cykla på en fungerande cykel och ta dig an problemen när du möter dom.
Förutom det att det faktiskt krävs en del kunskaper i hur man skruvar med cyklar så kostar det pengar. Har du köpt dig en billig cykel kommer du behöva en ny kedja, nya pedaler, korgar och spännen till dina pedaler, ny linda till styret, ett bromshandtag och så vidare. Summa summarum så är en billig cykel på blocket en dyr cykel i slutändan. Sen MÅSTE du inte byta alla grejer men har du tänkt att använda cykeln till mer än att titta på kommer du få byta ut allt eftersom ändå.
Om du ändå väljer att konvertera en landsvägs cykel till fastnav så tänk då på några grejer:
*kolla gaffeländarna, vertikala gaffeländar är inte roligt. Du behöver möjligheten till att justera kedjespänningen. (visst fungerar magic gear principen MEN den där tidiga höstmorgonen när kedjan töjt sig så mycket att det inte går längre och du får springa till jobbet kommer inte bli rolig)
*Begagnat - Akta dig för rost/korrosion/legeringar att köpa hem en begagnad cykel är kul, kroppen bubblar, adrenalient tinglar som ett spindelsinne och i huvudet så rusar tankar på alla fina delar du införskaffa. Besvikelsen blir dock enorm när du står där och kämpar med en sadelstolpe som rostat fast eller ett vevlager du inte kan få ut. När du köper en cykel begagnat kolla så att du kan justera höjd på sadelstolpe och styre. Det är INTE roligt om dom sitter fast, har du tur kan du få loss det med hjälp av penetrerande smöj-olja eller kaustiksoda, har du otur är det bara eld eller såg som gäller.
*Parra - Tänk på vad det egentligen kommer att kosta. vätternrundan räven som säljer sin älskade trotjänare vet mycket väl att det är många som är ute efter retro-hojjar, priset på blocket är väl saltat. Titta dig omkring bland länder som har en något mer utbredd cykel-kultur än i Sverige så är priserna garanterat lägre. Tänk på vilka delar du kommer behöva byta och vad det kommer att kosta. KÖPER BILLIGT KÖPER DYRT som gammel-mormor brukade säga.
*Safety - självmordsbakhjul = broms! Ett drev som lossnar är lika med stoppförmåga minimal är lika med en säker död. Börja med broms, säg vad du vill, men en broms i början är det inget fel på. Att lära sig bromsa med bakhjulet handlar om att våga, innan du vågar (och behärskar tekniken) är en broms en bra livlina och en god hjälp. Hjälm är ett måste! "Att ge sig ut och cykla i trafiken är ju inte svårt, jag har cyklat sen jag var 5" tänker många. Men inte fan har du damp-trampat på daglig basis med en cykel du inte riktigt kan kontrollera, tuffa killar har hjälm och så är det bara!
*Kul - Glöm inte att ha roligt, cykla, lär dig bromsa, bomba fram med polarna. Ge dig ut på cykeln en eftermiddag och upptäck nya platser i din stad. Ge dig ut på landet och få några mil i benen. Packa en picknick-väska, släng den på ryggen och cykla iväg för att hitta en bra plats. Träffa nya vänner, spela polo, lär dig hoppa och trixa. Att cykla är nyttigt, roligt och fantastiskt. Glöm aldrig det, sura landsvägs-svetton och tuffa mountainbike-tjockisar får säga vad fan dom vill. Att cykla med fixerat baknav är varken mer ängsligt eller fånigt än vad dom håller på med. Som devin the dude säger "Do what the fuck you want to do!"
ps. fyll gärna på med mer tips och råd om ni vill ds.
Jag gillar det här forumet, men på senaste tiden har forumet svämmat över med frågor om att beställa Alien nav/hjulset, köpa billiga hjul på ebay, fixa en fixed till ett billigt pris osv. Därför startar jag den här tråden, tanken är väl att minimera frågor om stadiet INNAN man har sin fixie så att diskutionen om vad man ska göra när man väl HAR sin fixie kan få mer rum. Eftersom att jag har begränsad erfarenhet av att köpa grejer över nätet så är mitt första råd till er fräskingar där ute om konverstioner & begagnatköp, here it goes:
Det är lätt att lockas av fastnavs kulturen, den är hård, snabb, grabbig, urban, extrem och en massa andra saker. Den kan även te sig som billig. Det är lätt att tro bara för att en massa skggiga, glasögon & tatueringsprydda, myspace surfande amerikaner cyklar runt på fixedgear-cyklar så kostar dom ingenting. Man har säkert läst någon artikel där det står om att fastnavs cykeln är den mest rudimentära cykeln i världen. Det är lätt att tro att bara man hittar det där ebay-kapet eller blocket fyndet så är man i hamn, men så är tyvärr inte fallet. Är du seriös med ditt fixed-gear intresse så råder jag dig till att köpa en fullt fungerande cykel direkt, håll dig borta ifrån självmords-bakhjul och konversioner. Det finns en mängd fungerande cyklar till bra priser där ute (iro, alien, soma, spirit, kona, specialized osv).
När jag trillade in i cykelsvängen gjorde jag det via en vänlig granne som skänkte mig en gammal bianchi från 87, den var i princip sönderrostad och på den satt det en vidrig sadel & ett mtb styre. Där stod jag, med en celcte-grön springare och helt utan verktyg. Jag gav mig ikast med att renovera cykeln. Köpte verktyg, delar, grejer och la ner åtskilliga timmar med att researcha Sheldon Brown, Bikeforums, FGG-forumet osv. När jag väl hade stått där nere på innegården och slitit, bankat, skruvat och skrikit på cykeln insåg jag helt plötsligt att sommaren snart var över och att det inte fanns en chans att den rostiga jävul till ram-helvete skulle bli något annat än skrot... En sommar av drömmande om fixedgear men cyklandes på en ranglig S/S istället. Moralen i den här historien är alltså att cykelmekar intresse, renoveringsglädje och budget-tänk är jättekul, MEN du lär dig mycket mer av att cykla på en fungerande cykel och ta dig an problemen när du möter dom.
Förutom det att det faktiskt krävs en del kunskaper i hur man skruvar med cyklar så kostar det pengar. Har du köpt dig en billig cykel kommer du behöva en ny kedja, nya pedaler, korgar och spännen till dina pedaler, ny linda till styret, ett bromshandtag och så vidare. Summa summarum så är en billig cykel på blocket en dyr cykel i slutändan. Sen MÅSTE du inte byta alla grejer men har du tänkt att använda cykeln till mer än att titta på kommer du få byta ut allt eftersom ändå.
Om du ändå väljer att konvertera en landsvägs cykel till fastnav så tänk då på några grejer:
*kolla gaffeländarna, vertikala gaffeländar är inte roligt. Du behöver möjligheten till att justera kedjespänningen. (visst fungerar magic gear principen MEN den där tidiga höstmorgonen när kedjan töjt sig så mycket att det inte går längre och du får springa till jobbet kommer inte bli rolig)
*Begagnat - Akta dig för rost/korrosion/legeringar att köpa hem en begagnad cykel är kul, kroppen bubblar, adrenalient tinglar som ett spindelsinne och i huvudet så rusar tankar på alla fina delar du införskaffa. Besvikelsen blir dock enorm när du står där och kämpar med en sadelstolpe som rostat fast eller ett vevlager du inte kan få ut. När du köper en cykel begagnat kolla så att du kan justera höjd på sadelstolpe och styre. Det är INTE roligt om dom sitter fast, har du tur kan du få loss det med hjälp av penetrerande smöj-olja eller kaustiksoda, har du otur är det bara eld eller såg som gäller.
*Parra - Tänk på vad det egentligen kommer att kosta. vätternrundan räven som säljer sin älskade trotjänare vet mycket väl att det är många som är ute efter retro-hojjar, priset på blocket är väl saltat. Titta dig omkring bland länder som har en något mer utbredd cykel-kultur än i Sverige så är priserna garanterat lägre. Tänk på vilka delar du kommer behöva byta och vad det kommer att kosta. KÖPER BILLIGT KÖPER DYRT som gammel-mormor brukade säga.
*Safety - självmordsbakhjul = broms! Ett drev som lossnar är lika med stoppförmåga minimal är lika med en säker död. Börja med broms, säg vad du vill, men en broms i början är det inget fel på. Att lära sig bromsa med bakhjulet handlar om att våga, innan du vågar (och behärskar tekniken) är en broms en bra livlina och en god hjälp. Hjälm är ett måste! "Att ge sig ut och cykla i trafiken är ju inte svårt, jag har cyklat sen jag var 5" tänker många. Men inte fan har du damp-trampat på daglig basis med en cykel du inte riktigt kan kontrollera, tuffa killar har hjälm och så är det bara!
*Kul - Glöm inte att ha roligt, cykla, lär dig bromsa, bomba fram med polarna. Ge dig ut på cykeln en eftermiddag och upptäck nya platser i din stad. Ge dig ut på landet och få några mil i benen. Packa en picknick-väska, släng den på ryggen och cykla iväg för att hitta en bra plats. Träffa nya vänner, spela polo, lär dig hoppa och trixa. Att cykla är nyttigt, roligt och fantastiskt. Glöm aldrig det, sura landsvägs-svetton och tuffa mountainbike-tjockisar får säga vad fan dom vill. Att cykla med fixerat baknav är varken mer ängsligt eller fånigt än vad dom håller på med. Som devin the dude säger "Do what the fuck you want to do!"
ps. fyll gärna på med mer tips och råd om ni vill ds.