Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Tibby
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2012 20:37

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Tibby » 02 Mar 2012 14:49

Tack för svar! Svaret på andra frågan ter sig ganska uppenbart när jag tänker efter. Växlade klingor kontra oväxlade kräver olika kedjor, och att använda en främre kassett för SS kommer fungera dåligt.

Alternativen jag har är att antingen köpa ett SS vevparti från t.ex. den här hemsidan (billigaste jag sett hittills), eller gräva fram ett vevparti från en gammal oväxlad cykel. Allt detta förutsätter så klart att de passar på den cykel jag väljer att konvertera.

Angående fråga ett framstod det som alldeles för lätt om det var som jag först trodde (eller snarare hoppades). Det låter helt logiskt förvisso, en låsring kan inte fixera ett baknav, den bara låser fast kuggen på navet i sig. Antar att det därför är betydligt mycket lättare att bygga en SS än en renodlad fixie? Och att en SS förutsätter att det finns åtminstone en broms.

Läste att någon använt röd Loctite för att fixera kuggen och låsringen på navet. Är det det som i folkmun kallas för självmordslösning?

Ett bättre alternativ är väl att köpa ett konversionskit eller ett komplett bakhjul som redan är fixerat. Tyvärr blir det genast mycket dyrare. Men som med allt så brukar riktigt utförda jobb kosta.

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Råd Till Nybörjare

Post by johan e » 02 Mar 2012 15:53

Har du ett bakhjul med kassett hjälper ingen loctite, frihjulsmekanismen sitter i kassetten. Har du däremot ett äldre baknav som är gjort för ett gängat frihjul kan du skruva på ett fast drev, men den metoden är mycket riktigt känd som en självmords-lösning.
Här kan du läsa mer om frihjul och kassett-nav. http://sheldonbrown.com/free-k7.html

När det gäller vevpartiet går det faktiskt utmärkt att köra oväxlat med smala drev och kedjor oxå, så ditt vevparti kan fungera. Däremot kan andra problem uppstå, som till exempel att din kedjelinje blir sned.
Här kan du läsa allt möjligt om att konvertera en växlad hoj till fastnav.
http://sheldonbrown.com/fixed-conversion.html

User avatar
Tibby
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2012 20:37

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Tibby » 02 Mar 2012 18:54

Att det heter självmordslösning låter ju inget vidare - varför är det så farligt för?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Råd Till Nybörjare

Post by ArvidSvensson » 02 Mar 2012 20:05

Tibby wrote:Att det heter självmordslösning låter ju inget vidare - varför är det så farligt för?
Det finns inget som (mekaniskt) hindrar drevet från att gänga av vid inbromsning. Är drevet ordentligt åtdraget verkar det funka men det kan som sagt när som helst släppa. Farligt typ.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Råd Till Nybörjare

Post by olle » 02 Mar 2012 21:20

Jag har en lösning till om man inte vill köra med självmordslösning men vill använda sitt gamla gängade växelnav.. Har använt det själv i 4 år, dock inte cyklat dagligen med det..

Vad säger mekanikrävarna på forumet om denna lösning? Är det självmord?

På ett av mina bakhjul har jag först skurit ut en skåra med en dremel i gängan så att jag kan få på en bricka av denna typ.
Image

Först skruvar jag dit drevet, sedan sätter jag dit brickan för att sedan dra fast låsmuttern som jag tagit från ett vevlager.. Sitter bra och jag har inte behövt använda Loctite, jag har inte heller behövt efterdra det. Största problemet är att hitta en bricka i rätt storlek..

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Råd Till Nybörjare

Post by olle » 02 Mar 2012 21:34

olle wrote:Jag har en lösning till om man inte vill köra med självmordslösning men vill använda sitt gamla gängade växelnav.. Har använt det själv i 4 år, dock inte cyklat dagligen med det..

Vad säger mekanikrävarna på forumet om denna lösning? Är det självmord?

På ett av mina bakhjul har jag först skurit ut en skåra med en dremel i gängan så att jag kan få på en bricka av denna typ.
Image

Först skruvar jag dit drevet, sedan sätter jag dit brickan för att sedan dra fast låsmuttern som jag tagit från ett vevlager.. Sitter bra och jag har inte behövt använda Loctite, jag har inte heller behövt efterdra det. Största problemet är att hitta en bricka i rätt storlek..
Kanske ska tillägga att detta fulmeck sker på egen risk så kom inte och skyll på mig om det går åt helvete!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fredde » 03 Mar 2012 16:13

olle wrote: Först skruvar jag dit drevet, sedan sätter jag dit brickan för att sedan dra fast låsmuttern som jag tagit från ett vevlager.. Sitter bra och jag har inte behövt använda Loctite, jag har inte heller behövt efterdra det. Största problemet är att hitta en bricka i rätt storlek..
Jäkligt fiffigt!

Din tanke är alltså att brickan ska hindra drevet från att gänga upp låsringen när/om drevet börjar gänga upp sig?

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Råd Till Nybörjare

Post by olle » 03 Mar 2012 16:50

precis.. om drevet skulle få för sig att röra sig glider det bara mot brickan som är låst i skåran som jag skurit upp vilket gör att lås muttern sitter kvar där den ska.. i teorin i varje fall! Än så länge har det inte gängat upp sig och jag har använt detta på min cykel länge så det fungerar i praktiken också..

Samma typ av bricka sitter vid styrlager på standardcyklar samt i vevlagret där de fyller funktionen som låsbricka.. samt som låsbricka i svänghjul, hjulaxlar osv..


User avatar
Tibby
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2012 20:37

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Tibby » 05 Mar 2012 21:08

Självmordslösningen framstår helt plötsligt som en pragmatistlösning :mrgreen:

Kaffeperkulator
Posts: 46
Joined: 27 Mar 2012 09:24

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Kaffeperkulator » 27 Mar 2012 22:39

Hallå forumet! (ny här)

Jag har precis gått och blivit med cykel, en gammal, gissningsvis 80tal, sportig sak som det står diplomat på. Kommer nog bild så småningom för hjälp att artbestämma skapelsen med.

Varelsen har 21 växlar, något som jag tycker känns ungefär 18 för många för mitt tänkta jobbpendlande. Min tanke var helt sonika att byta ut bakre paketet mot ett med endast ett drev och behålla dom tre fram, är det en dum tanke? Är det smartare att ha dreven bak på en tre-petare?

Har även tänkt uppdatera lacken till nån frånstötande färg, har tillgång till lackbox på jobbet men troligen blir de biltemasprayburk-variant. Är ja dum och lat om jag plastar in och maskar av vevpartiet istället för att plocka ur det?

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Re: Råd Till Nybörjare

Post by SirUlrich » 28 Mar 2012 15:38

Hej igen vänner,

Denna gången startar jag inte en ny tråd utan tar det här istället.

Jag håller som sagt på att göra om en äldre Benotto till en single-speed. För att få bakdäcket rakt efter jag tagit bort kransen och satt på ss-drevet så behöver jag rikta om däcket. Hur mycket bör det kosta hos den lokala lbsen? Hade säkert kunnat lära mig, men tiden finns inte just för tillfället.

På Benotton sitter det ett vevlager av denna sort: Image.

Går det att byta axeln till en kortare (runt 108mm) och är det lätt att få tag på?

Eller bör jag satsa på ett nytt istället ?

Vill tacka alla här på fg för er hjälp!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Jonatan F » 28 Mar 2012 20:32

Se till att hitta en schyst lbs, de kan nog hjälpa dig med riktningen för en dryg bullpåse och kan säkert rota fram en vevaxel eller tom. vevlager in någon låda för någon tia. Har du däremot bara grin-lbs:er så är det med ens mycket svårare. Då är det värt att kolla internettshoppar och how-to-youtube-klipp är min erfarenhet.
Har man inget projekt har man inget liv :)

radaradam
Posts: 4
Joined: 18 Aug 2009 16:28
Location: Malmö
Contact:

Re: Råd Till Nybörjare

Post by radaradam » 31 Mar 2012 10:24

Antar att detta är en nybörjarfråga. Undrar vad som krävs för att göra om detta till fixed? Köpte den i denna form, singlespeed. Räcker det med ett fixerat drev och sen låsring på det? Eller är det det som kallas "självmord"?

Image

Image

Image

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by boffe » 31 Mar 2012 12:47

Det blir självmord. Eftersom det inte går på någon låsring på gängorna under ditt frihjul. Vill du fixera på ett säkert sätt så behöver ett "riktigt" nav.

radaradam
Posts: 4
Joined: 18 Aug 2009 16:28
Location: Malmö
Contact:

Re: Råd Till Nybörjare

Post by radaradam » 31 Mar 2012 12:57

boffe wrote:Det blir självmord. Eftersom det inte går på någon låsring på gängorna under ditt frihjul. Vill du fixera på ett säkert sätt så behöver ett "riktigt" nav.
Tack för svaret! Har ändå tänkt investera i nya hjul så lika bra att satsa på riktigt då.

User avatar
mabar
Posts: 56
Joined: 15 Mar 2012 08:53
Location: way beyond

Re: Råd Till Nybörjare

Post by mabar » 31 Mar 2012 18:25

Ska byta vevparti och hjul. Hjul kommer att vara SS.
Om man nu inte skulle få en bra kedjelinje, kan man då använda spacers till frihjulet?

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by boffe » 31 Mar 2012 19:33

Jag fortsätter svara här då :) Om det ser ut som radaradams bild så kan du använda en smal spacer men det handlar om max några mm. Är kedjelinjen helt off så kommer det inte funka. Då kan du experimentera med att sätta klingan på insidan av vevarmen.

User avatar
mabar
Posts: 56
Joined: 15 Mar 2012 08:53
Location: way beyond

Re: Råd Till Nybörjare

Post by mabar » 01 Apr 2012 07:19

boffe wrote: Då kan du experimentera med att sätta klingan på insidan av vevarmen.
Detta förstår jag inte alls. På ett vevparti sitter ju klingan på insidan av vevarmen?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Råd Till Nybörjare

Post by abacaxi » 01 Apr 2012 09:04

oftast inte faktiskt, men gör den redan det har du förstås inget att experimentera med. ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply