Råd Till Nybörjare
Re: Råd Till Nybörjare
En nybörjarfråga.
Vart kan man köpa skyddsgummit som sitter runt bromshandtagen på min racer. Kanske lite svårt att fatta med det är asså typ gummiöverdraget högst upp på bromshandtagen som man lutar sig på. Inga styrlindor utan skyddsgummi.
Vart kan man köpa skyddsgummit som sitter runt bromshandtagen på min racer. Kanske lite svårt att fatta med det är asså typ gummiöverdraget högst upp på bromshandtagen som man lutar sig på. Inga styrlindor utan skyddsgummi.
Re: Råd Till Nybörjare
Kallas brake-hoods på engelska.
Om det är moderna bromsar kan du köpa dem i välsorterad cykelaffär/crc sjcykles eller annan internetaffär för cyklar. Är det gamla prylar blir det nog ebay
Om det är moderna bromsar kan du köpa dem i välsorterad cykelaffär/crc sjcykles eller annan internetaffär för cyklar. Är det gamla prylar blir det nog ebay
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
Jonatan F wrote:Kallas brake-hoods på engelska.
Om det är moderna bromsar kan du köpa dem i välsorterad cykelaffär/crc sjcykles eller annan internetaffär för cyklar. Är det gamla prylar blir det nog ebay
Tack för snabbt svar!
Kikat lite på ebay, hur fasiken vet man om de passar??
Re: Råd Till Nybörjare
Det har jag också funderat på
en del av lösningen är ju förståss att ta reda på tillverkare och gå den vägen men om det inte går vet jag ej. Jag löste det med att plocka hoodsen från ett par bromsar jag hade, modda dom lite, och leva med det. Nu har jag dock köpt zeus-specefika hoods.
en del av lösningen är ju förståss att ta reda på tillverkare och gå den vägen men om det inte går vet jag ej. Jag löste det med att plocka hoodsen från ett par bromsar jag hade, modda dom lite, och leva med det. Nu har jag dock köpt zeus-specefika hoods.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
Kolla även om de är "aero" eller inte, hoodsen är olika utformade beroende på hur kaplarna dras.stojjkl wrote:Jonatan F wrote:Kallas brake-hoods på engelska.
Om det är moderna bromsar kan du köpa dem i välsorterad cykelaffär/crc sjcykles eller annan internetaffär för cyklar. Är det gamla prylar blir det nog ebay
Tack för snabbt svar!
Kikat lite på ebay, hur fasiken vet man om de passar??
dessa är inte aero:
dessa är äro
Re: Råd Till Nybörjare
Hej allihop,
Jag är i planeringsstadiet på mitt första bygge (en fixie är tanken) och undrar lite saker om hjul. Eller, egentligen undrar jag lite saker som allt.. men men. Jag har tittat på fälgar från H + Son och läste på deras hemsida att de inte har bromsyta och därför inte lämpar sig för cyklar med broms. Finns det något sätt att göra en bromsyta på fälgen utan att trasha den helt eller någon alternativ lösning? Eller ska jag helt enkelt se mig om efter andra fälgar? Jag tänker nämligen att jag kommer att vilja ha broms på cykeln, i alla fall till en början, då jag aldrig cyklat fixed förut.
Sedan såg jag även att det finns färdiga hjul på eBay som är ekrade och klara på H + Son-fälgar för 370 dollar med frakt.HÄR Är det något som är värt att köpa eller blir det enormt mycket billigare att bygga hjulen själv, och är det något man klarar som nybörjare över huvud taget? Sist men inte minst, det finns "Machined" och "Non-Machined", vad innebär det?
Jag är i planeringsstadiet på mitt första bygge (en fixie är tanken) och undrar lite saker om hjul. Eller, egentligen undrar jag lite saker som allt.. men men. Jag har tittat på fälgar från H + Son och läste på deras hemsida att de inte har bromsyta och därför inte lämpar sig för cyklar med broms. Finns det något sätt att göra en bromsyta på fälgen utan att trasha den helt eller någon alternativ lösning? Eller ska jag helt enkelt se mig om efter andra fälgar? Jag tänker nämligen att jag kommer att vilja ha broms på cykeln, i alla fall till en början, då jag aldrig cyklat fixed förut.
Sedan såg jag även att det finns färdiga hjul på eBay som är ekrade och klara på H + Son-fälgar för 370 dollar med frakt.HÄR Är det något som är värt att köpa eller blir det enormt mycket billigare att bygga hjulen själv, och är det något man klarar som nybörjare över huvud taget? Sist men inte minst, det finns "Machined" och "Non-Machined", vad innebär det?
Re: Råd Till Nybörjare
Bromsar du utan bromsyta så gnids färgen bort och det blir taskig look. Funkar om du bara ska ha en nöd-broms men inte om du tänker bromsa i början.
Machined är såvitt jag vet just bromsyta (dubbelkolla gärna)
Machined är såvitt jag vet just bromsyta (dubbelkolla gärna)
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Råd Till Nybörjare
Aha! Det fanns båda delar även på deras egen hemsida så du har helt rätt vad gäller "machined", då är det ju inga konstigheter. Bara att bestämma sig för om jag ska köpa färdiga eller bygga egna nu då. Tack.Jonatan F wrote:Bromsar du utan bromsyta så gnids färgen bort och det blir taskig look. Funkar om du bara ska ha en nöd-broms men inte om du tänker bromsa i början.
Machined är såvitt jag vet just bromsyta (dubbelkolla gärna)
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
Re: Råd Till Nybörjare
Som du säger, machined är med bromsyta, jag tror alla H+Son-fälgar finns både med och utan. Tänk på att om du köper dem på ebay får du betala frakt och ev. även tullavgift, vilket kan bli ganska saftigt. Kolla också med Bricklane Bikes som är H+Sons distributör för Europa, de kan bygga åt dig också Det kanske blir dyrare än på ebay men du slipper tullen eftersom det är inom EU.
Re: Råd Till Nybörjare
Ska kolla med Bricklane, skönt att slippa tull och moms, ändå ganska rejäla summor så totalen kanske går ner ändå. Vore ju dessutom skönt om de bygger efter mina önskemål. Tack för tipset.oskarwallin wrote:Som du säger, machined är med bromsyta, jag tror alla H+Son-fälgar finns både med och utan. Tänk på att om du köper dem på ebay får du betala frakt och ev. även tullavgift, vilket kan bli ganska saftigt. Kolla också med Bricklane Bikes som är H+Sons distributör för Europa, de kan bygga åt dig också Det kanske blir dyrare än på ebay men du slipper tullen eftersom det är inom EU.
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
Råd Till Nybörjare
Din cykelhandlare kan säkert bygga åt dig också, så får du fler alternativ på nav och ekrar än vad de har på BLB.
-
- Posts: 5
- Joined: 21 Dec 2011 22:41
Re: Råd Till Nybörjare
Har tänkt att bygga mig en fixed till våren. Eftersom jag är väldigt färsk inom området vänder jag mig till er som är lite varmare i kläderna. Jag har en gammal racer som jag inte har någon aning om vare sig fabrikat eller ålder på, tanken är att denna ska vara grunden till min blivande fixed gear. Jag undrar nu om det är någonting att ha eller om det bara är att ställa den i soprummet direkt. Om sådant är fallet skulle jag uppskatta tips på något annat att bygga på, i inte allt för hög prisklass.
Tack på förhand.
Edit: Problem med bild.
Tack på förhand.
Edit: Problem med bild.
Re: Råd Till Nybörjare
Ser ut att vara ett fint objekt att konvertera till fixie. Ramen ser "tight" ut vilket är trevligt. På med ett fixerat hjulpar ett riserstyre från biltema. Korgar och staps. Sen är det bara att sätta igång. (Sadeln skulle jag nog också byta, den va inte så snygg) Alla delar kan du "återanvända" om du skulle besluta dig för att köpa något annat. Ett tips är att spara alla delar du skruvar av. Kan vara bra för ett eventuellt andrahandsvärde.lobster-rock wrote:Har tänkt att bygga mig en fixed till våren. Eftersom jag är väldigt färsk inom området vänder jag mig till er som är lite varmare i kläderna. Jag har en gammal racer som jag inte har någon aning om vare sig fabrikat eller ålder på, tanken är att denna ska vara grunden till min blivande fixed gear. Jag undrar nu om det är någonting att ha eller om det bara är att ställa den i soprummet direkt. Om sådant är fallet skulle jag uppskatta tips på något annat att bygga på, i inte allt för hög prisklass.
Tack på förhand.
Edit: Problem med bild.
Välkommen och lycka till. Vill du ha tips på länkar för att hitta prisvärda grejer så är det bara att fråga.
/B
-
- Posts: 5
- Joined: 21 Dec 2011 22:41
Re: Råd Till Nybörjare
Tack för snabb respons.boffe wrote:Ser ut att vara ett fint objekt att konvertera till fixie. Ramen ser "tight" ut vilket är trevligt. På med ett fixerat hjulpar ett riserstyre från biltema. Korgar och staps. Sen är det bara att sätta igång. (Sadeln skulle jag nog också byta, den va inte så snygg) Alla delar kan du "återanvända" om du skulle besluta dig för att köpa något annat. Ett tips är att spara alla delar du skruvar av. Kan vara bra för ett eventuellt andrahandsvärde.lobster-rock wrote:Har tänkt att bygga mig en fixed till våren. Eftersom jag är väldigt färsk inom området vänder jag mig till er som är lite varmare i kläderna. Jag har en gammal racer som jag inte har någon aning om vare sig fabrikat eller ålder på, tanken är att denna ska vara grunden till min blivande fixed gear. Jag undrar nu om det är någonting att ha eller om det bara är att ställa den i soprummet direkt. Om sådant är fallet skulle jag uppskatta tips på något annat att bygga på, i inte allt för hög prisklass.
Tack på förhand.
Edit: Problem med bild.
Välkommen och lycka till. Vill du ha tips på länkar för att hitta prisvärda grejer så är det bara att fråga.
/B
Jag vet inte vart jag ska börja, vad ska köpas, vilka grejer är bra och vilka är rent skit? Jag har spenderat timmar av läsande, men känner inte att jag blir mycket klokare av det.
Re: Råd Till Nybörjare
Du kommer förmodligen bli mer och mer insatt och vilja ha dyrare och dyrare saker. Men börja lite ekonomiskt och känn efter om det är rätt för dig. Billigt hjulpar ligger runt 1500-2000kr. Eller så köper du bara ett bakhjul. Fram kan du ha ett helt vanligt räcerhjul. Vart bor du? Kan tipsa om butiker i Stockholm. Har du E-bay konto? underlättar inköp.lobster-rock wrote:Tack för snabb respons.boffe wrote:Ser ut att vara ett fint objekt att konvertera till fixie. Ramen ser "tight" ut vilket är trevligt. På med ett fixerat hjulpar ett riserstyre från biltema. Korgar och staps. Sen är det bara att sätta igång. (Sadeln skulle jag nog också byta, den va inte så snygg) Alla delar kan du "återanvända" om du skulle besluta dig för att köpa något annat. Ett tips är att spara alla delar du skruvar av. Kan vara bra för ett eventuellt andrahandsvärde.lobster-rock wrote:Har tänkt att bygga mig en fixed till våren. Eftersom jag är väldigt färsk inom området vänder jag mig till er som är lite varmare i kläderna. Jag har en gammal racer som jag inte har någon aning om vare sig fabrikat eller ålder på, tanken är att denna ska vara grunden till min blivande fixed gear. Jag undrar nu om det är någonting att ha eller om det bara är att ställa den i soprummet direkt. Om sådant är fallet skulle jag uppskatta tips på något annat att bygga på, i inte allt för hög prisklass.
Tack på förhand.
Edit: Problem med bild.
Välkommen och lycka till. Vill du ha tips på länkar för att hitta prisvärda grejer så är det bara att fråga.
/B
Jag vet inte vart jag ska börja, vad ska köpas, vilka grejer är bra och vilka är rent skit? Jag har spenderat timmar av läsande, men känner inte att jag blir mycket klokare av det.
Bakhjul:
http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... khjul.html
Styre:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... rt-270002/
Sadel:
http://trackcorner.jetshop.se/trackcorn ... c-151.aspx
Korgar:
http://cykelcity.jetshop.se/mks-stalcli ... c-424.aspx
Håll även utkik på köp och sälj här på forumet.
/B
-
- Posts: 5
- Joined: 21 Dec 2011 22:41
Re: Råd Till Nybörjare
Jag bor i Stockholm och skulle helst vilja köpa det mesta i butik, känns som att risken för felköp är mindre då.boffe wrote:Du kommer förmodligen bli mer och mer insatt och vilja ha dyrare och dyrare saker. Men börja lite ekonomiskt och känn efter om det är rätt för dig. Billigt hjulpar ligger runt 1500-2000kr. Eller så köper du bara ett bakhjul. Fram kan du ha ett helt vanligt räcerhjul. Vart bor du? Kan tipsa om butiker i Stockholm. Har du E-bay konto? underlättar inköp.lobster-rock wrote:Tack för snabb respons.boffe wrote:Ser ut att vara ett fint objekt att konvertera till fixie. Ramen ser "tight" ut vilket är trevligt. På med ett fixerat hjulpar ett riserstyre från biltema. Korgar och staps. Sen är det bara att sätta igång. (Sadeln skulle jag nog också byta, den va inte så snygg) Alla delar kan du "återanvända" om du skulle besluta dig för att köpa något annat. Ett tips är att spara alla delar du skruvar av. Kan vara bra för ett eventuellt andrahandsvärde.lobster-rock wrote:Har tänkt att bygga mig en fixed till våren. Eftersom jag är väldigt färsk inom området vänder jag mig till er som är lite varmare i kläderna. Jag har en gammal racer som jag inte har någon aning om vare sig fabrikat eller ålder på, tanken är att denna ska vara grunden till min blivande fixed gear. Jag undrar nu om det är någonting att ha eller om det bara är att ställa den i soprummet direkt. Om sådant är fallet skulle jag uppskatta tips på något annat att bygga på, i inte allt för hög prisklass.
Tack på förhand.
Edit: Problem med bild.
Välkommen och lycka till. Vill du ha tips på länkar för att hitta prisvärda grejer så är det bara att fråga.
/B
Jag vet inte vart jag ska börja, vad ska köpas, vilka grejer är bra och vilka är rent skit? Jag har spenderat timmar av läsande, men känner inte att jag blir mycket klokare av det.
Bakhjul:
http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... khjul.html
Styre:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... rt-270002/
Sadel:
http://trackcorner.jetshop.se/trackcorn ... c-151.aspx
Korgar:
http://cykelcity.jetshop.se/mks-stalcli ... c-424.aspx
Håll även utkik på köp och sälj här på forumet.
/B
Re: Råd Till Nybörjare
Childstore har du på söder tillsammans med Cykelcity och Söder Cykel. Bra butiker alla 3. Sen har du Norvelo som ligger vid vanadisrondellen. DÅ kan du hustla över disklobster-rock wrote:Jag bor i Stockholm och skulle helst vilja köpa det mesta i butik, känns som att risken för felköp är mindre då.boffe wrote:Du kommer förmodligen bli mer och mer insatt och vilja ha dyrare och dyrare saker. Men börja lite ekonomiskt och känn efter om det är rätt för dig. Billigt hjulpar ligger runt 1500-2000kr. Eller så köper du bara ett bakhjul. Fram kan du ha ett helt vanligt räcerhjul. Vart bor du? Kan tipsa om butiker i Stockholm. Har du E-bay konto? underlättar inköp.lobster-rock wrote:Tack för snabb respons.boffe wrote:Ser ut att vara ett fint objekt att konvertera till fixie. Ramen ser "tight" ut vilket är trevligt. På med ett fixerat hjulpar ett riserstyre från biltema. Korgar och staps. Sen är det bara att sätta igång. (Sadeln skulle jag nog också byta, den va inte så snygg) Alla delar kan du "återanvända" om du skulle besluta dig för att köpa något annat. Ett tips är att spara alla delar du skruvar av. Kan vara bra för ett eventuellt andrahandsvärde.lobster-rock wrote:Har tänkt att bygga mig en fixed till våren. Eftersom jag är väldigt färsk inom området vänder jag mig till er som är lite varmare i kläderna. Jag har en gammal racer som jag inte har någon aning om vare sig fabrikat eller ålder på, tanken är att denna ska vara grunden till min blivande fixed gear. Jag undrar nu om det är någonting att ha eller om det bara är att ställa den i soprummet direkt. Om sådant är fallet skulle jag uppskatta tips på något annat att bygga på, i inte allt för hög prisklass.
Tack på förhand.
Edit: Problem med bild.
Välkommen och lycka till. Vill du ha tips på länkar för att hitta prisvärda grejer så är det bara att fråga.
/B
Jag vet inte vart jag ska börja, vad ska köpas, vilka grejer är bra och vilka är rent skit? Jag har spenderat timmar av läsande, men känner inte att jag blir mycket klokare av det.
Bakhjul:
http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... khjul.html
Styre:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... rt-270002/
Sadel:
http://trackcorner.jetshop.se/trackcorn ... c-151.aspx
Korgar:
http://cykelcity.jetshop.se/mks-stalcli ... c-424.aspx
Håll även utkik på köp och sälj här på forumet.
/B
Re: Råd Till Nybörjare
Hej allihop!
Sitter och planerar nästa inköp nu när jag blivit med ram men blir lite förvirrad över i vilken ordning jag borde köpa prylarna för att se till att allt passar. Det känns för min del mest logiskt att börja med vev- och styrlager och sedan köpa på sig vevar, styrstam, sadel, hjul och så vidare. Men om jag köper vevlagret nu kan jag ju inte veta hur kedjelinjen blir och då vet jag inte vilken längd jag ska ha på vevlagret? Eller? Finns det något sätt att kolla det utan att ha något monterat? Ska jag börja med hjulen istället och köpa vevlagret när jag kollat hur kedjelinjen ser ut att bli?
Tacksam för svar!
Sitter och planerar nästa inköp nu när jag blivit med ram men blir lite förvirrad över i vilken ordning jag borde köpa prylarna för att se till att allt passar. Det känns för min del mest logiskt att börja med vev- och styrlager och sedan köpa på sig vevar, styrstam, sadel, hjul och så vidare. Men om jag köper vevlagret nu kan jag ju inte veta hur kedjelinjen blir och då vet jag inte vilken längd jag ska ha på vevlagret? Eller? Finns det något sätt att kolla det utan att ha något monterat? Ska jag börja med hjulen istället och köpa vevlagret när jag kollat hur kedjelinjen ser ut att bli?
Tacksam för svar!
Re: Råd Till Nybörjare
Hej alla glada hipsters!
Jag hade tänkt försöka mig på att göra en billig konvertering av en landsvägscykel snart. Men för att hålla nere priset undrar jag några saker bara.
T.ex., alla vanliga bakhjul med kassett, går det generellt att ta bort kassetten och ersätta den med ett fast drev + passande distanser? Eftersom hjulets nav har ett frihjul så har jag förstått det som att man fixerar hela ekipaget genom att använda en låsring. Fungerar det på detta sätt så framstår hela konverteringen genast mycket lättare och billigare att genomföra Denna princip borde då gå att applicera på billiga Biltemahjul?
Vad gäller vevpartiet; på cyklar med kassett även där fram så undrar jag om man normalt sett kan ta ta bort vissa av kedjekransarna så att vevpartiet bli oväxlat? Att köpa nytt vevparti kostar en hel del har jag märkt. Men bara för att vara på den säkra sidan; visst spelar det ingen roll vilket sorts vevparti man har, så länge det passar? Dvs, det behöver inte vara något speciellt sorts vevparti för en fixiecykels skull?
Tacksam för svar, även om jag misstänker att detta blivit frågat hundratals gånger innan.
Jag hade tänkt försöka mig på att göra en billig konvertering av en landsvägscykel snart. Men för att hålla nere priset undrar jag några saker bara.
T.ex., alla vanliga bakhjul med kassett, går det generellt att ta bort kassetten och ersätta den med ett fast drev + passande distanser? Eftersom hjulets nav har ett frihjul så har jag förstått det som att man fixerar hela ekipaget genom att använda en låsring. Fungerar det på detta sätt så framstår hela konverteringen genast mycket lättare och billigare att genomföra Denna princip borde då gå att applicera på billiga Biltemahjul?
Vad gäller vevpartiet; på cyklar med kassett även där fram så undrar jag om man normalt sett kan ta ta bort vissa av kedjekransarna så att vevpartiet bli oväxlat? Att köpa nytt vevparti kostar en hel del har jag märkt. Men bara för att vara på den säkra sidan; visst spelar det ingen roll vilket sorts vevparti man har, så länge det passar? Dvs, det behöver inte vara något speciellt sorts vevparti för en fixiecykels skull?
Tacksam för svar, även om jag misstänker att detta blivit frågat hundratals gånger innan.
Re: Råd Till Nybörjare
På fråga 1 så är svaret nej. Det blir inte fixerat utan det är en frikrans du sätter kuggen på med distanser och då får du en singlespeed dvs 1 växel fram med bakåttramp. Du behöver ett fixerat baknav. Dom är speciellt framtagna för att kunna skruva på en kugge och även en låsring som håller kuggen på plats.
Fråga 2 så är svaret nja. Det finns 2 typer av kedjor 1/8 och fan nu mins jag inte den andra. Något med 32.. fixerade kuggar brukar i vanliga fall vara för 1/8 kedja. Den växlade kedjan är ofta den andra. och då brukar kuggarna fram vara den smalare dimensionen. Så du kan behöva en ny krans fram.
Det är inte så lätt i början men jag hoppas att du fick lite klarhet. Googla gärna och säk gärna på forumet. Det finns som du säger massor av information.
Lycka till!
Fråga 2 så är svaret nja. Det finns 2 typer av kedjor 1/8 och fan nu mins jag inte den andra. Något med 32.. fixerade kuggar brukar i vanliga fall vara för 1/8 kedja. Den växlade kedjan är ofta den andra. och då brukar kuggarna fram vara den smalare dimensionen. Så du kan behöva en ny krans fram.
Det är inte så lätt i början men jag hoppas att du fick lite klarhet. Googla gärna och säk gärna på forumet. Det finns som du säger massor av information.
Lycka till!