Mina korgar används främst för att spänna ut och hålla mina straps på plats så att jag slipper hålla på och meka en massa med fötterna för att få in dem i strapsen. Vidare så ser korgarna till att foten inte åker för långt fram på pedalen.jockethn wrote:korgar: 40, fortfarande lite frågande varför man skall ha sådana, räcker med bra
Råd Till Nybörjare
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Jag har också en sådan ångvält som snart kommer att dundra genom stanjockethn wrote:byggde ihop min fixie för några veckor sen, och håller inte alls med att det är så farligt dyrt och jobbigt.
ja, min ram är en gammal crecent city bike/road hybrid i stål med fastsvetsat lås och stöd. stör mig inte ett dugg, kanske lite tung, men ingen fara.
värt att tänka på är la att detta inte är en så fräck cykel som forumstartaren och andra har, men är fortfarande ruskigt ball och snabb.
hmm okej. jag trodde mest att de skulle hjälpa vid bromsning då man kunde dra upp ena pedalen, vilket inre riktigt verkar gå i större utsträckning, iaf inte speciellt märkbart.ohm wrote:Mina korgar används främst för att spänna ut och hålla mina straps på plats så att jag slipper hålla på och meka en massa med fötterna för att få in dem i strapsen. Vidare så ser korgarna till att foten inte åker för långt fram på pedalen.jockethn wrote:korgar: 40, fortfarande lite frågande varför man skall ha sådana, räcker med bra
då var mitt korgköp ganska poänglöst då
nepp det var det inte. sätt i ett par straps så fungerar dina korgar som de ska.jockethn wrote:hmm okej. jag trodde mest att de skulle hjälpa vid bromsning då man kunde dra upp ena pedalen, vilket inre riktigt verkar gå i större utsträckning, iaf inte speciellt märkbart.ohm wrote:Mina korgar används främst för att spänna ut och hålla mina straps på plats så att jag slipper hålla på och meka en massa med fötterna för att få in dem i strapsen. Vidare så ser korgarna till att foten inte åker för långt fram på pedalen.jockethn wrote:korgar: 40, fortfarande lite frågande varför man skall ha sådana, räcker med bra
då var mitt korgköp ganska poänglöst då
det är strapsen som håller foten kvar på pedalen när du drar foten uppåt.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Har hållt på och byggt en fixie nu i några veckor. Kostnaderna rusar iväg och jag är uppe i ca 3300 totalt. En fulram (Crescent orange världsmästarcykel med kass lack) men förhoppningsvis snart med väldigt fina hjul - grymma nav och bra fälgar.
Nu har jag iaf börjat snegla på fabriksfixies. Senast idag klämde jag på en Cannondale Capo, riktigt fin tyckte jag. Så jag tänkte fråga här, hur är komponenterna på dessa fabriksfixies som Cannondale Capo, Bianchi Pista och Surly Steamroller? Är de bra eller kommer kostnaderna att rusa iväg där med i form av uppgraderingar? För jag överväger starkt att köpa en fabriksfixie nu när mitt Crescent-projekt blev dyrare än jag trodde.
Ett annat alternativ jag funderat på är att köpa på mig fina hjul och andra komponenter nu, slänga på dem på min ful-Crescent och sen nästa sommar kanske enbart köpa en ram och sen flytta över hjulen + annat till den? Vet inte hur bra den idén är egentligen. Hmm.
Hjälp?
Nu har jag iaf börjat snegla på fabriksfixies. Senast idag klämde jag på en Cannondale Capo, riktigt fin tyckte jag. Så jag tänkte fråga här, hur är komponenterna på dessa fabriksfixies som Cannondale Capo, Bianchi Pista och Surly Steamroller? Är de bra eller kommer kostnaderna att rusa iväg där med i form av uppgraderingar? För jag överväger starkt att köpa en fabriksfixie nu när mitt Crescent-projekt blev dyrare än jag trodde.
Ett annat alternativ jag funderat på är att köpa på mig fina hjul och andra komponenter nu, slänga på dem på min ful-Crescent och sen nästa sommar kanske enbart köpa en ram och sen flytta över hjulen + annat till den? Vet inte hur bra den idén är egentligen. Hmm.
Hjälp?
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Hej.
Jo, jag håller på o letar efter en lämplig ram till mitt förstabygge.
Hittade denna hos cykelandlarn på hörnan, han vill ha 700 spänn för den. Tyckte det lät ok, då jag antagligen kan använda lite av varje från den, men blev lite fundersam när jag såg fästet till bakhjulsaxeln...
Har förstått att man eftersträvar en rak skåra för att kunna spänna kedjan men skulle denna funka, den ser väldigt kort ut!?
Så vad säger expertisen, ska jag slå till eller leta upp något bättre?
Jo, jag håller på o letar efter en lämplig ram till mitt förstabygge.
Hittade denna hos cykelandlarn på hörnan, han vill ha 700 spänn för den. Tyckte det lät ok, då jag antagligen kan använda lite av varje från den, men blev lite fundersam när jag såg fästet till bakhjulsaxeln...
Har förstått att man eftersträvar en rak skåra för att kunna spänna kedjan men skulle denna funka, den ser väldigt kort ut!?
Så vad säger expertisen, ska jag slå till eller leta upp något bättre?
J_P wrote:Hej.
Jo, jag håller på o letar efter en lämplig ram till mitt förstabygge.
Hittade denna hos cykelandlarn på hörnan, han vill ha 700 spänn för den. Tyckte det lät ok, då jag antagligen kan använda lite av varje från den, men blev lite fundersam när jag såg fästet till bakhjulsaxeln...
Har förstått att man eftersträvar en rak skåra för att kunna spänna kedjan men skulle denna funka, den ser väldigt kort ut!?
Så vad säger expertisen, ska jag slå till eller leta upp något bättre?
du gör som du vill men -
1. Du måste borra, såga och fila den där vilket kan utvecklas till ett himla bök. Ramen e ju fin och så men javettifan om det skulle vara värt det. Med conversions följer alltid en viss grad av krångel då man våldar ihop två olika cykel genrer.
2. Svårt att se de andra delarna på bilden men har svårt att tänka mig att de skulle vara ngt värt att döda för.
3. Ska du bygga om den där och INTE har verktyg och delar (t.ex. borr, insex, fastnyckel, pump, kedjefixare, piska, låsringsdragare, pedaler, fett, olja, nav, fälg, ekrar, kosmetiska ateraljer... osv osv) får du räkna med att lägga ut en 3 000 - 5 000 SEK plus xXx antal timmar för att få en "hoj som funkar men saknar andrahandsvärde". Släng på några tusen på komponenter och vips (5 000 - 7 000 ) du är där.
...så är intresset/utmaningen att bygga-snyggt, bygga-vadsomhelst och/eller att hojja fixed NU!?
Learning by doing gillar jag men man blir lätt för ivrig kanske (ego), och då är det lät hänt att man köper vad skit som helst i ett öeverentuseastiskt deleriumtillstånd. Sedan vaknar man upp hyfsat bakis och inser att man bränt alldeles för mycket deg och tid utan att få ligga...
Färdiga fina hemma-fixed byggen och fabrixies dyker upp allt oftare, så kanske du ska kolla runt lite grann...??
Jag hade, med mitt facit i handen, köpt en trackram (helst med befintligt vevparti) och sedan hängt på grejjer. Eller en helt färdig hoj. Definitivt värt ngn extra tusing. Plus att du får ett andrahandsvärde som e högre.
EDIT: - Köp Speedmans Conti t.ex. Helt grym e den!!!
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=662
The Blood I bleed is Black indeed!
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Samtidigt som jag kan hålla med Hiwatt så har det i alla fall i mitt fall varit väldigt lärorikt att bygga en budget-fixie. Min kommer sluta på ca 3000 och det är ändå hälften av vad en färdig fin fixie kostar. Och då har jag samtidigt lärt mig väldigt mycket (och lär mig massor fortfarande) om cyklar och hur man bygger och fixar. Men har du inget som helst intresse av att lära dig mer om cyklelbygge utan bara vill cykla så kanske du bör köpa en färdig.
J_P wrote:Hej.
Jo, jag håller på o letar efter en lämplig ram till mitt förstabygge.
Hittade denna hos cykelandlarn på hörnan, han vill ha 700 spänn för den. Tyckte det lät ok, då jag antagligen kan använda lite av varje från den, men blev lite fundersam när jag såg fästet till bakhjulsaxeln...
Har förstått att man eftersträvar en rak skåra för att kunna spänna kedjan men skulle denna funka, den ser väldigt kort ut!?
Så vad säger expertisen, ska jag slå till eller leta upp något bättre?
"Skåran ... som ser väldigt kort ut" -- dropout på engelska -- har nog en liten insats som är lätta att plocka bort med mer eller mindre våld. Jag har sett det tidigare: I stället för de vanliga justerskruvarna har man satt dit en liten bit plast eller metall. Jag hade försökt med fingrarna, en skruvmejsel eller hammare i den ordningen.
Kan vi få en bättre bild går det att avgöra med säkerhet. (Den ser ut att vara övermålad.)
Ser ut som ett riktigt bra objekt tycker jag.
Absolut, glömde värdet på läro-aspekten, learning by doing. Att den landar på 3 000 SEK (inkl verktyg och lattjo tillbehör??) är nog en sanning med modifikation...jamenar slutar man någonsinn att köpa grejer?alltmojligt wrote:Samtidigt som jag kan hålla med Hiwatt så har det i alla fall i mitt fall varit väldigt lärorikt att bygga en budget-fixie. Min kommer sluta på ca 3000 och det är ändå hälften av vad en färdig fin fixie kostar. Och då har jag samtidigt lärt mig väldigt mycket (och lär mig massor fortfarande) om cyklar och hur man bygger och fixar. Men har du inget som helst intresse av att lära dig mer om cyklelbygge utan bara vill cykla så kanske du bör köpa en färdig.
Min första conversion kostade 3 000 e tutti. Sedan köpte jag en ny ram och slängde på hjulen på den. 5 000. Sedan köpte jag nya hjul och slängde på den nya ramen. Netto conversion hoj 7 500 SEK. 4 timmars arbete. Har inte behövt köpa styren och pedaler och så för det hade jag, verktyg och olja och kedja och korgar behövdes så det blev väl en tusing på det. Har mao ord en extra ram och ett par hjul och verktyg... allt det joxet kan jag ju använda till ngt annat hojrelaterat men har ändå lagt ut pengarna. Min andra track hoj köpte jag komplett och har inte lagt en exra spänn på utöver köpenotan, allt var top notch redan. Så vad jag menar är att det finns en massa dolda kostnader som lätt överskrider kostanden av att köpa en färdig...och man lär sig en del bara på att köra vanligt underåll och det måste man ju i vilket fall...
The Blood I bleed is Black indeed!
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Tack för svaren, helt klart många tänkvärda aspekter jag möjligtvis underskattat i betydelse. Summan av det hela tyder jag som att det kommer kosta mer än vad det kanske är värt..
Nu blev jag kluven...
Hela faschinationen för detta är helt nyfunnen för mig.
Jag har sett riktigt snygga cyklar på stan hela sommaren, o först inte riktigt fattat att det var fixie cyklar för änn ett tag sen då jag började läsa på mer o mer på internet o sitta o dregla över bilder på fixedgeargallery osv. och ett intresse har på sätt o vis skapats utifrån föreställningen om att det vore riktigt kul att knåpa ihop en individuell cykel till mig själv oxå.
Det är förmodligen det som främst talar emot att köpa en färdig fixiecykel, ja det och att jag kanske inte har riktigt ekonomin till det just nu. Tänkte börja så smått, kanske köpa hjul först o sen allt eftersom plocka på mig mera godsaker. Om jag ska köpa en komplett direkt, får jag spara ett tag, o då e de snart regn o kallt, om ni vet vad jag menar..
Fast de e klart, har ni någon het kandidat som ni hade satsat på så kanske man borde köra på den ändå.. komplett, eller en bra första ram menar jag!
Nu blev jag kluven...
Hela faschinationen för detta är helt nyfunnen för mig.
Jag har sett riktigt snygga cyklar på stan hela sommaren, o först inte riktigt fattat att det var fixie cyklar för änn ett tag sen då jag började läsa på mer o mer på internet o sitta o dregla över bilder på fixedgeargallery osv. och ett intresse har på sätt o vis skapats utifrån föreställningen om att det vore riktigt kul att knåpa ihop en individuell cykel till mig själv oxå.
Det är förmodligen det som främst talar emot att köpa en färdig fixiecykel, ja det och att jag kanske inte har riktigt ekonomin till det just nu. Tänkte börja så smått, kanske köpa hjul först o sen allt eftersom plocka på mig mera godsaker. Om jag ska köpa en komplett direkt, får jag spara ett tag, o då e de snart regn o kallt, om ni vet vad jag menar..
Fast de e klart, har ni någon het kandidat som ni hade satsat på så kanske man borde köra på den ändå.. komplett, eller en bra första ram menar jag!
Last edited by jp on 02 Aug 2008 21:34, edited 1 time in total.
hmm, tror det rör sig om en homogen del av ramen, inget plast eller tilläggsbit dessvärre... men borra går fint säger du?Sykomor wrote: "Skåran ... som ser väldigt kort ut" -- dropout på engelska -- har nog en liten insats som är lätta att plocka bort med mer eller mindre våld. Jag har sett det tidigare: I stället för de vanliga justerskruvarna har man satt dit en liten bit plast eller metall. Jag hade försökt med fingrarna, en skruvmejsel eller hammare i den ordningen.
Kan vi få en bättre bild går det att avgöra med säkerhet. (Den ser ut att vara övermålad.)
Ser ut som ett riktigt bra objekt tycker jag.
Fick klättra ner o kolla i hans källare, så jag fick inte några bra bilder mer än med mobilen eller chans att kolla så noga..