Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fredde » 11 Jul 2010 10:22

Jonatan F wrote:Endast remmar borde räcka, du har ju korgarna ;)
Sorry, morgontrött...

/Fredde

ctrl alt del
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2010 10:01
Location: Jönköping

Re: Råd Till Nybörjare

Post by ctrl alt del » 30 Sep 2010 10:08

Hej,

Samma dag som jag fick hem min Paddy Wagon hittade jag av en slump en gammal Crescentram i grovsoporna. Jag vet att det inte blir en kanon-fixie men jag är mest ute efter att kunna plocka isär cykeln i atomer för att sen sätta ihop den igen. Det blir en slags generalrepetition inför kommande projekt. (Jag är hittills kanonnöjd med min Kona.) Jag har dock stött på två problem som jag hoppas att jag kan få hjälp med här:

1. Kan man få bort låsringen på frikransen utan specialverktyg? Vilket håll är den gängad åt. Se bild...
Image


2. Vevpartiet har en genomgående helgjuten axel och trots att jag har lossat alla delar kan jag inte lirka ut den ur vevhuset. Hur ska jag göra? Någon måste ju ha fått dit den...
Image

Mvh Erik
The strong must protect the sweet.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Nomis » 30 Sep 2010 12:29

http://happymtb.org/forum/read.php/1/311093/" onclick="window.open(this.href);return false;

ctrl alt del
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2010 10:01
Location: Jönköping

Re: Råd Till Nybörjare

Post by ctrl alt del » 30 Sep 2010 18:53

Detta löste nog fråga två, det är troligtvis pga lagerskålen som jag inte får ut vevpartiet. Får testa detta i helgen.

Är det någon som har en quick-fix på fråga nr 1?
The strong must protect the sweet.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fixen » 02 Oct 2010 14:40

Har lite funderingar runt kedjelinje, för att få en sån rak linje (42-45mm) som möjligt är en 103mm BB det bästa, eller? Sitter och kollar lite på de olika längderna på spindlarna och blir inte så klok på det. Nån som kan tänka sig att förklara hur jag ska gå till väga?

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Rasmus » 02 Oct 2010 15:56

Saxat från velosolo:

"One question we get asked nearly every day is 'Which BB length do I need for my bike'? This is always difficult to answer and depends on so many variations - chainline required, frame design, chainset model, BB model, ISO/JIS taper etc. Manufacturers will often issue guidelines as to the recommended BB length for a certain chainset to give an approximate chainline...."
http://www.velosolo.co.uk/faq.html#d15

Det är alltså ganska många saker att tänka på men inte så krångligt som det först verkar. Om du beskriver vad du tänkt köpa eller vad du har kan du säkert få bra hjälp vidare.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fixen » 02 Oct 2010 23:23

Inga hysteriska saker egentligen, antagligen som det ser ut nu så blir det:
UN54 107mm lager
Dura Ace vevar

Eller

Miche Primato 107mm
Miche Xpress/Nån Campa-vev

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Råd Till Nybörjare

Post by olebole » 03 Oct 2010 00:30

Fixen wrote:Inga hysteriska saker egentligen, antagligen som det ser ut nu så blir det:
UN54 107mm lager
Dura Ace vevar

Eller

Miche Primato 107mm
Miche Xpress/Nån Campa-vev
Som sagt så beror det på vevarna.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Råd Till Nybörjare

Post by ArvidSvensson » 03 Oct 2010 09:24

Fixen wrote:Inga hysteriska saker egentligen, antagligen som det ser ut nu så blir det:
UN54 107mm lager
Dura Ace vevar

Eller

Miche Primato 107mm
Miche Xpress/Nån Campa-vev
Miche Primato kan du justera i sidled några millimeter så om 107mm är nästan rätt kan du få en päääärfekt kedjelinje. Phil Woods lager kan också justeras i sidled.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fixen » 03 Oct 2010 14:33

Då blir det primato på den ena cykeln och ett sugino på den andra tror jag.

Tänkte slänga på lite finare delar på min andra japsare, få Itohn till en fungerande cykel.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by klasolsson » 08 Oct 2010 10:01

För dem som ska underhålla eller byta vevlager med lösa kulor (i detta fall ett Hatta R9400) hittade jag en smaskig länk:

http://www.bikeforums.net/showthread.ph ... 9-track-BB

Är det någon som har bra tips på vevlagerfett och fett i allmänhet? Vad kör ni med?

// Klas

tordann
Posts: 12
Joined: 29 Sep 2010 20:03

Re: Råd Till Nybörjare

Post by tordann » 10 Oct 2010 00:34

Någon som har erfarenhet av en Crecent Nano 2315??
Min tanke är att göra den till fixie under vintern.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Råd Till Nybörjare

Post by perp » 10 Oct 2010 08:12

tror inte den har horisontella dropouts,
du bör kunna justera bakhjulet bakåt för att spänna kedjan om du kör fixerat

tordann
Posts: 12
Joined: 29 Sep 2010 20:03

Re: Råd Till Nybörjare

Post by tordann » 10 Oct 2010 11:51

perp wrote:tror inte den har horisontella dropouts,
du bör kunna justera bakhjulet bakåt för att spänna kedjan om du kör fixerat
f*ck.. ja såg de nu ja. glömde kolla de, givetvis prio ett att cykeln måste ha det.
Jaja får leta vidare. Tack för varningen, kunde blivit ett onödigt köp där.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fredde » 11 Oct 2010 08:20

klasolsson wrote:För dem som ska underhålla eller byta vevlager med lösa kulor (i detta fall ett Hatta R9400) hittade jag en smaskig länk:

http://www.bikeforums.net/showthread.ph ... 9-track-BB

Är det någon som har bra tips på vevlagerfett och fett i allmänhet? Vad kör ni med?

// Klas
Jag kör på miche-hjullager fett från velosolo till det mesta. Har eg ingen erfarenhet om det är bra eller inte, inget har pajat. Det "känns" bra. Annars brukar SKF kullagerfett vara en klassiker.

/Fredde

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Bompet » 13 Oct 2010 14:56

klasolsson wrote:Är det någon som har bra tips på vevlagerfett och fett i allmänhet? Vad kör ni med?
Fredde wrote:Jag kör på miche-hjullager fett från velosolo till det mesta.
Image
+1 på det. Jag kör det, likt Fredde, som allround-fett. Drygt som bara den. Anders (Veloform) har hemma om man inte vill beställa från uk. (Fast säg inte till honom att du skall använda det lite hipp som happ :) )
Image

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Fixen » 21 Oct 2010 17:18

Vilket verktyg skall användas till att få fast ett Shimano UN26/54 vevlager?

Parktool har ju flera stycken olika. :|

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by mojhoj » 22 Oct 2010 08:38

läsvärda tips till nybörjare på bertelli bici's hemsida: How to build a bike. mycket stilig och lite personlig.
π = 44/14

1830
Posts: 7
Joined: 27 Oct 2010 17:13

Re: Råd Till Nybörjare

Post by 1830 » 27 Oct 2010 17:30

gott med alla tips, tack ni erfarna. håller på att utforska världen av cyklar :)

Perris
Posts: 117
Joined: 28 Jun 2010 21:33

Re: Råd Till Nybörjare

Post by Perris » 02 Dec 2010 17:16

Tack för svaren på mina förra funderingar!

Nu kommer det mera olidligt korkade nybörjarspörsmål! (Det är tillåtet att skratta)

Min styrstam är lite speciell (en sån äldre vanlig gängad modell, Cinelli) då den inte har någon öppning så att säga vid styrklämman utan bara en nersänkt insexskruv på undersidan av stammen. Visst borde det väl gå att byta styre på den ändå, jag menar, det ser ju rackabajsarns tajt ut, men de har väl knappast gjutit skiten i ett stycke. Dock sitter allt som berget trots att jag lossar på skruven, har det bara kärvat ihop sig där inne? Från vilket håll vågar man vålda liksom, vet ju ej hur mekaniken ser ut, dock kan man peta bort Cinellimärket längst fram som en lucka in till styret.

Ännu dummare fråga: För att lossa själva styrstammen så behöver man väl bara lossa insexbulten på toppen, och sen brottas med kil och helvete? Inte de feta muttrarna nere vid styrröret?

Hoppas nån orkar förbarma sig!

Post Reply