Hmm, ja det var det jag hade tänkt göra. Finns den att köpa någon annanstans? I stockholm kanske?jon wrote:Alla vevlager jag har pillat på så har man behövt en 14-nyckel för...martenn wrote:en sådan hylsnyckel i storlek 15 ska fungera bra, jag brukar använda de e ju bra å ha så kan man ha den till hjulen och vevarmarna
Men som sagt det ska fungera med en vanlig hylsnyckel. Dom brukar precis få plats..
Sen när du fått av bulten så måste du ha en sån här för att plocka loss vevarmarna(om det nu var det du skulle göra)..
Råd Till Nybörjare
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
cykloteket har vevarmsavdragare, cykelcity borde ha också.alltmojligt wrote:Hmm, ja det var det jag hade tänkt göra. Finns den att köpa någon annanstans? I stockholm kanske?jon wrote:Alla vevlager jag har pillat på så har man behövt en 14-nyckel för...martenn wrote:en sådan hylsnyckel i storlek 15 ska fungera bra, jag brukar använda de e ju bra å ha så kan man ha den till hjulen och vevarmarna
Men som sagt det ska fungera med en vanlig hylsnyckel. Dom brukar precis få plats..
Sen när du fått av bulten så måste du ha en sån här för att plocka loss vevarmarna(om det nu var det du skulle göra)..
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Vad jag har förstått efter lite googling och vad jag läst i denna tråden på LondonFGSS, så finns det ingen adapter utan du måste skaffa ett nytt styrlager(t.ex. ett YST G-Force) som klämmer sig fast i gaffelröret och inte behöver en stam för att hålla det på plats. Eftersom att toppen på röret då kan lämnas öppen så ska du kunna kapa det och köra ner en Jaguar..J_P wrote:om man vill ha sån här styrstam ungefär:
Krävs det då en gaffel med gängor, eller går det utan oxå på ngot sätt?
har nämligen inga gängor på gaffeln, och slipper gärna den andra tjockare nya typen av styrstammar.
Nästa problem är dock att du kommer behöva en shim som är 1"-1 1/8" för att få Nitto-stammen att sitta bra. Frågan är om det fungerar med en sån här, troligtvis kommer den vara för tjock eftersom den inte är gjord efter innermåttet på gaffelröret utan yttermåttet...
Lycka till...
*EDIT* Bör tilläggas att jag inte har någon som helst erfarenhet av 1 1/8"-styrlager utan baserar denna information på 5minuters googlande..
I Dalarnas djupa skogar..
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Ok idag var jag och köpte en hylsnyckel (14/15). Men den fick inte plats i vevarmen. Själva storleken är rätt men hylsan fick inte plats i det tajta utrymmet. Hur gör jag nu? Finns det någon specialnyckel?ohm wrote:cykloteket har vevarmsavdragare, cykelcity borde ha också.alltmojligt wrote:Hmm, ja det var det jag hade tänkt göra. Finns den att köpa någon annanstans? I stockholm kanske?jon wrote:Alla vevlager jag har pillat på så har man behövt en 14-nyckel för...martenn wrote:en sådan hylsnyckel i storlek 15 ska fungera bra, jag brukar använda de e ju bra å ha så kan man ha den till hjulen och vevarmarna
Men som sagt det ska fungera med en vanlig hylsnyckel. Dom brukar precis få plats..
Sen när du fått av bulten så måste du ha en sån här för att plocka loss vevarmarna(om det nu var det du skulle göra)..
- christofer
- Posts: 72
- Joined: 03 Mar 2008 23:02
- Location: MALMØ
- Contact:
Tack för infon, hittade oxå den tråden men hoppades på att det skulle finnas andra vägar.jon wrote: ....................
Lycka till...
Det lutar åt att jag nog inte orkar krångla allt för mycket, vill bara ut o cykla så fort delarna kommer, och om jag kör på GeForce varianten, men det visar sig att jag inte får ihop det med styrstammen, så har jag ju då kapat min styrstång för kort för den andra varianten... o då sitter skägget i brevlådan som man säger.
mmm, ny/begagnad gaffel är grymmt, men alla på ebay är kortare än framröret på min 61 ram. tradit... för vissa är löjligt billiga och fina där!Nobody wrote:_bör_ ju fungera att få tag i en gängad 1 1/8 gaffel och bara stoppa dit ett gängat 1 1/8lager.
känns dock dyrt, plocka en fin thomson eller liknande istället. kanske inte lika trendigt men betydligt bättre egentligen
Du råkar inte känna till någon sjysst gaffel som inte kostar skjortan ny?
Angående vevarmar och vevarmsbultars diameter så finns det både 14 och 15 mm. Tycker att det är bäst att reda ut lite här eftersom många tipsar om att det "bara är att köpa en billig vevarmsavdragare". Det är inte alltid så enkelt.
14 mm är "standard" (eller bara vanligast, helt enkelt) och används på Shimanos grejer, de flesta nya prylar osv. Köper du en vevarmsavdragare på t.ex. Clas Ohlson med integrerad hylsa för vevarmsbulten så brukar det vara 14 mm.
15 mm är det på vissa av Campagnolos äldre grejer och alla deras bancyklingsprylar. Det finns inga garantier för att en vanlig 15 mm hylsnyckel eller hylsa passar eftersom det är riktigt tajt mellan vevarmsbulten och vevarmen. Jag har provat kanske fem olika 15 mm-hylsor som alla var för tjocka ...
För 15 mm-bultar är en säker lösning att skaffa en dedikerad nyckel. Finns lite här & där, olika fabrikat men brukar se ut ungefär såhär:
Kör man banmojänger på cykeln i övrigt passar den ju även att dra åt bultarna på hjulaxlarna. Praktisk att ha i fickan med andra ord.
14 mm är "standard" (eller bara vanligast, helt enkelt) och används på Shimanos grejer, de flesta nya prylar osv. Köper du en vevarmsavdragare på t.ex. Clas Ohlson med integrerad hylsa för vevarmsbulten så brukar det vara 14 mm.
15 mm är det på vissa av Campagnolos äldre grejer och alla deras bancyklingsprylar. Det finns inga garantier för att en vanlig 15 mm hylsnyckel eller hylsa passar eftersom det är riktigt tajt mellan vevarmsbulten och vevarmen. Jag har provat kanske fem olika 15 mm-hylsor som alla var för tjocka ...
För 15 mm-bultar är en säker lösning att skaffa en dedikerad nyckel. Finns lite här & där, olika fabrikat men brukar se ut ungefär såhär:
Kör man banmojänger på cykeln i övrigt passar den ju även att dra åt bultarna på hjulaxlarna. Praktisk att ha i fickan med andra ord.
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Tack för din förklaring! Efter närmare koll på bulten verkar det vara 14 (det är en gammal SR). Så en billig pryl från Biltema borde göra jobbet då va?Mossa wrote:Angående vevarmar och vevarmsbultars diameter så finns det både 14 och 15 mm. Tycker att det är bäst att reda ut lite här eftersom många tipsar om att det "bara är att köpa en billig vevarmsavdragare". Det är inte alltid så enkelt.
14 mm är "standard" (eller bara vanligast, helt enkelt) och används på Shimanos grejer, de flesta nya prylar osv. Köper du en vevarmsavdragare på t.ex. Clas Ohlson med integrerad hylsa för vevarmsbulten så brukar det vara 14 mm.
15 mm är det på vissa av Campagnolos äldre grejer och alla deras bancyklingsprylar. Det finns inga garantier för att en vanlig 15 mm hylsnyckel eller hylsa passar eftersom det är riktigt tajt mellan vevarmsbulten och vevarmen. Jag har provat kanske fem olika 15 mm-hylsor som alla var för tjocka ...
För 15 mm-bultar är en säker lösning att skaffa en dedikerad nyckel. Finns lite här & där, olika fabrikat men brukar se ut ungefär såhär:
Kör man banmojänger på cykeln i övrigt passar den ju även att dra åt bultarna på hjulaxlarna. Praktisk att ha i fickan med andra ord.
Ja, är det en vanlig 14 mm-bult så borde det fungera med en billig "vanlig" vevarmsavdragare (med hylsa på ena sidan) alternativt en lös sexkantshylsa på 14 mm.alltmojligt wrote:Tack för din förklaring! Efter närmare koll på bulten verkar det vara 14 (det är en gammal SR). Så en billig pryl från Biltema borde göra jobbet då va?
-
- Posts: 353
- Joined: 16 Jul 2008 13:34
- Location: Stockholm
Jag köpte en vevarmsavdragare på Biltema idag. Bultarna åkte av finfint men när det kom till att lossa vevarmarna så gick det mindre bra. Allt gängade i fint och så, men när jag skulle ta i lite för att få loss vevarmen så gick gängorna i själva avdragaren sönder! Så nu sitter man här lite lagom frustrerad. Finns det något bra sätt att få loss dom utan verktyg? Jag tänker inte spara vevarmarna så det gör inget om de går sönder, men jag har samtidigt ingen vinkelslip hemma.
Tjena!alltmojligt wrote:Jag köpte en vevarmsavdragare på Biltema idag. Bultarna åkte av finfint men när det kom till att lossa vevarmarna så gick det mindre bra. Allt gängade i fint och så, men när jag skulle ta i lite för att få loss vevarmen så gick gängorna i själva avdragaren sönder! Så nu sitter man här lite lagom frustrerad. Finns det något bra sätt att få loss dom utan verktyg? Jag tänker inte spara vevarmarna så det gör inget om de går sönder, men jag har samtidigt ingen vinkelslip hemma.
Gummiklubba går bra i många fall..
Det finns två olika gängtyper på pedaler, så 50/50 chans.gerry wrote:Men tillverkas det fortfarande klingor som passar om jag skulle vilja byta? Har tittat runt lite och alla klingor verkar ha annorlunda fästen.Hiwatt wrote:nej det är väl bara att skruva av den lilla klingan? Då den hänger på den stora (??) är det lugnt.
Du behöver en klingbultnyckel...kostar ngn tia hos dinlokala cykel langare. De är anpassade för att kunna pilla in där det ser helt omöjligt ut, no worries.
52/18 e kanske lite tungt men absolut inget värsting.
Och angående utväxlingen så är jag inte så nojjig, har cyklat 44/16 på min singlespeed ett tag nu och tycker att det är lite för lätt. Men det vore skönt att kunna byta OM det var för tungt.
EDIT: Ska dra till Biltema och köpa deras fina pedaler och clips. Visst passar alla pedaler på alla vevar? Det är väl något universalmått?
Titta noga alla, tror inte att man kan byta storklingan(?)!
vet att dr.spoke har kompletta fixedhjul inne, tror inte dom var allt för dyra.
säljs nog bara i par dock, men kolla med dom.
säljs nog bara i par dock, men kolla med dom.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;