Okej, nu har jag funderat en del, och skulle bli glad om någon meckguru här kan göra tummen upp eller ner.
Om kedjelinjen blir för stor med en så kort vevlagerlageraxel som man kan få tag på (103), borde man inte då i ett italiensgängat vevlager helt sonika kunna vända lagret bak och fram och på vänstersidan sätta en shims på någon millimeter utanpå vevlagerhylsan för att förskjuta vevaxeln två millimeter eller så?
Frågan uppkommer då jag har gått och suktat efter denna svarta skönhet http://www.singlespeedshop.com/start.ht ... __road.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
och nu kommit fram till att jag nog förtjänar att ge mig den själv i fint-väder-present.
Har dock fått veta att suginos vevar tydligen ger 45 kedjelinje på JIS 103 mm BB och inte 42 som försäljare utlovar. Skulle kanske kunna använda en ISO-axel, men så är det ju det där med att vevarna inte skall bottna. Eftersom ramen har italiensk BB så blir det ju lite meckigare att experimentera med olika vevlager.
Finns ju andra vevar såklart, men de flesta rätt mycket dyrare än messengern som ändå verkar okej kvalitetsmässigt.
Och hur fanatisk behöver man egentligen vara med kedjelinjen om det skall gå tyst och inte hoppa. Kan man tillåta 2 mm differans?
Och en liten avslutningsfråga... är det här med italienskt vevlager bara dumheter att hålla på med, och inget att lägga pengar på, eller det är inget problem med en ordentligt utförd montering och bra komponenter?
Att missbruka Italienska vevlager
-
- Posts: 64
- Joined: 15 Nov 2009 21:11
- Location: Malmö