Fråga ang Drev

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 04 Jul 2008 08:19

mr fredo wrote: ...
du kan slänga på ett drev på frhijulssidan och sedan låsa med en vevlagerslåsring (den yttre ringen som sitter på gamla engelska vevlager tror jag), eftersom den är högergängad som drevet och har rätt storlek. problemet är då som tidigare nämnts att drevet och ringen är gängade åt samma håll så en bra lösning kan vara att köra loctite och sedan dra åt så in i he***te... men som också tidigare nämnts: on your own risk! :wink:
Den "låsringen" tillför inte mycket. Loctite är falsk säkerhet. Köra i trafik utan riktig låsring är en väldigt dålig idé. Antingen kör du med vänstergängad låsring ELLER med ISO-drev (kolla http://www.londonfixiebike.co.uk/ )

edit: tog bort en massa citeringshistorik...

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 04 Jul 2008 08:42

ArvidSvensson wrote:
mr fredo wrote: ...
du kan slänga på ett drev på frhijulssidan och sedan låsa med en vevlagerslåsring (den yttre ringen som sitter på gamla engelska vevlager tror jag), eftersom den är högergängad som drevet och har rätt storlek. problemet är då som tidigare nämnts att drevet och ringen är gängade åt samma håll så en bra lösning kan vara att köra loctite och sedan dra åt så in i he***te... men som också tidigare nämnts: on your own risk! :wink:
Den "låsringen" tillför inte mycket. Loctite är falsk säkerhet. Köra i trafik utan riktig låsring är en väldigt dålig idé. Antingen kör du med vänstergängad låsring ELLER med ISO-drev (kolla http://www.londonfixiebike.co.uk/ )

edit: tog bort en massa citeringshistorik...
ok...men en sån ISO-drev kan man väl inte använda till sitt redan färdiga track/fixed-nav??...eller har jag fattat helt fel....

ähhh...dum fråga av mig igen...nu fattar jag!! :lol: ....jag e inte riktigt vaken ännu...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 04 Jul 2008 08:49

johndoe wrote:
ArvidSvensson wrote:
mr fredo wrote: ...
du kan slänga på ett drev på frhijulssidan och sedan låsa med en vevlagerslåsring (den yttre ringen som sitter på gamla engelska vevlager tror jag), eftersom den är högergängad som drevet och har rätt storlek. problemet är då som tidigare nämnts att drevet och ringen är gängade åt samma håll så en bra lösning kan vara att köra loctite och sedan dra åt så in i he***te... men som också tidigare nämnts: on your own risk! :wink:
Den "låsringen" tillför inte mycket. Loctite är falsk säkerhet. Köra i trafik utan riktig låsring är en väldigt dålig idé. Antingen kör du med vänstergängad låsring ELLER med ISO-drev (kolla http://www.londonfixiebike.co.uk/ )

edit: tog bort en massa citeringshistorik...
ok...men en sån ISO-drev kan man väl inte använda till sitt redan färdiga track/fixed-nav??...eller har jag fattat helt fel....
Iso-drev sätter man på ett framnav för skivbroms. Superfiffigt. Men om du redan har ett track/fixed-nav är det väl bara att sätta dit en riktig låsring, eller är det ett nav med bara frihjulsgänga du har? Isåfall ska du ta dig en funderare på om du verkligen ska köra fixed på den. Jag skulle absolut inte göra det.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 04 Jul 2008 08:52

ArvidSvensson wrote:
johndoe wrote:
ArvidSvensson wrote:
mr fredo wrote: ...
du kan slänga på ett drev på frhijulssidan och sedan låsa med en vevlagerslåsring (den yttre ringen som sitter på gamla engelska vevlager tror jag), eftersom den är högergängad som drevet och har rätt storlek. problemet är då som tidigare nämnts att drevet och ringen är gängade åt samma håll så en bra lösning kan vara att köra loctite och sedan dra åt så in i he***te... men som också tidigare nämnts: on your own risk! :wink:
Den "låsringen" tillför inte mycket. Loctite är falsk säkerhet. Köra i trafik utan riktig låsring är en väldigt dålig idé. Antingen kör du med vänstergängad låsring ELLER med ISO-drev (kolla http://www.londonfixiebike.co.uk/ )

edit: tog bort en massa citeringshistorik...
ok...men en sån ISO-drev kan man väl inte använda till sitt redan färdiga track/fixed-nav??...eller har jag fattat helt fel....
Iso-drev sätter man på ett framnav för skivbroms. Superfiffigt. Men om du redan har ett track/fixed-nav är det väl bara att sätta dit en riktig låsring, eller är det ett nav med bara frihjulsgänga du har? Isåfall ska du ta dig en funderare på om du verkligen ska köra fixed på den. Jag skulle absolut inte göra det.
jo, jag har ett nav som är fixed/frihjul...tanken var väl att kunna ha två olika utväxlingar, men nu har jag förstått att det inte funkar så bra....men tackar för hjälpen och råden!! :D

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 04 Jul 2008 10:03

ArvidSvensson wrote:
mr fredo wrote: ...
du kan slänga på ett drev på frhijulssidan och sedan låsa med en vevlagerslåsring (den yttre ringen som sitter på gamla engelska vevlager tror jag), eftersom den är högergängad som drevet och har rätt storlek. problemet är då som tidigare nämnts att drevet och ringen är gängade åt samma håll så en bra lösning kan vara att köra loctite och sedan dra åt så in i he***te... men som också tidigare nämnts: on your own risk! :wink:
Den "låsringen" tillför inte mycket. Loctite är falsk säkerhet. Köra i trafik utan riktig låsring är en väldigt dålig idé. Antingen kör du med vänstergängad låsring ELLER med ISO-drev (kolla http://www.londonfixiebike.co.uk/ )

edit: tog bort en massa citeringshistorik...
visst är det en osäkerhet med högergängad låsring och loctite, som sagt "on your own risk" :wink:

för den som vill ge sig på det ändå (pga att man kanske redan har ett befintligt nav med fixed/frihjul...) och vill ha lite mer säkerhet kan sätta drivlinan (dvs. kedja, drev, klinga) på vänster sida istället så att drevet dras åt varje gång man bromsar istället för att dras loss...
...enda problemet då är väl att om drevet lossar när man kör en toksprint så är väl risken för pungkross överhängande :oops:

igen: on your own risk :wink:

fixed/fixed är ju lätt att föredra...

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 04 Jul 2008 11:13

johndoe wrote: jo, jag har ett nav som är fixed/frihjul...tanken var väl att kunna ha två olika utväxlingar, men nu har jag förstått att det inte funkar så bra....men tackar för hjälpen och råden!! :D
Ifall du funderade på två olika storlekar på drev bak så bör du också planera för kedjans längd som måste funka med båda storlekarna, eller så har man två olika kedjor som man byter emellan när man flippar baknavet.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 04 Jul 2008 13:31

Ok, on-one drevet gick på etc etc men tro på fan att nått ska vara fel såklart. 1/8 stod det på drevet och det var tydligen för tjockt för min kedja. Vad är det för storlek på race kedjor igentligen? Kedjepiskan jag köpte har lika tjocklek som jag har på cykeln så det måste väl iaf vara någon slags standard?

mvh

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 04 Jul 2008 13:44

mistahpistapista wrote:Ok, on-one drevet gick på etc etc men tro på fan att nått ska vara fel såklart. 1/8 stod det på drevet och det var tydligen för tjockt för min kedja. Vad är det för storlek på race kedjor igentligen? Kedjepiskan jag köpte har lika tjocklek som jag har på cykeln så det måste väl iaf vara någon slags standard?

mvh
Racekedjor är 3/32", och track-kedjor är 1/8". Du kan inte köra en 3/32"-kedja på ett 1/8"-drev (som du märkte), däremot går det utmärkt att göra tvärtom och köra 1/8"-kedja på din 3/32"-framklinga. En kedja kostar inte så mycket och borde finnas hos din LBS. En kedjepiska för 1/8" kan vara lite dyrare att köpa men i längden är det rätt vettigt, även om det går att spänna drevet genom att köra på det också (fast försök inte bromsa förrän låsringen åkt på!)

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 04 Jul 2008 13:52

Det här borde du tagit reda på själv genom sökfunktion på forum och google. Men här kör vi:
1/8"=kraftigare kedja/drev - används inom bmx och bancykling
3/32"=den "normala" smalare kedjan/drevet som används inom all annan cykling.

1/8 kedja + 3/32 bakdrev = ingen bra kombination
1/8 kedja + 3/32 framdrev = funkar men inte bra
3/32 kedja + 1/8 drev = nejnej
3/32 kedja + 3/32 drev = ett bra ekonomiskt alternativ eftersom du kan få tag på det mesta i "vanliga" cykelaffärer.
1/8 kedja + 1/8 drev = mycket bra och kraftfull kombination

Välj ett standardmått och se till att alla delar följer det. Då funkar saker som de ska, precis som med allt annat.

Oops! För sen :)

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 04 Jul 2008 14:17

Härligt, en 1/8 kedja så är saken biff, tack för hjälpen.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 04 Jul 2008 19:33

freddie wrote: 1/8"=kraftigare kedja/drev - används inom bmx och bancykling
3/32"=den "normala" smalare kedjan/drevet som används inom all annan cykling.
Det här var väl lite väl enkelt att se på det?

1/8" används ju på alla vanliga oväxlade hojar. En typisk normal kedja för normala hojar som finns att köpa apbilligt i princip överallt. Vem har inte trampat runt på en gammal rostig fotbromsad cykel? :)

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 05 Jul 2008 11:44

Du har helt rätt Mossa :wink: Men saker av den kvaliteten tycker jag inte ska förekomma i ett sånt här forum. Det handlar om säkerhet. Sen så måste man vara lite extra pedagogisk ibland också.

diskonto
Posts: 105
Joined: 07 Jul 2008 16:20

Lånar tråden

Post by diskonto » 07 Jul 2008 18:15

Skulle behöva en låsring som passar ett on-one nav? Kan man hitta det i sverige någotsånär billigt? Om inte, vad och vartifrån (billig frakt etc är ett plus) rekommenderas?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lånar tråden

Post by ArvidSvensson » 08 Jul 2008 10:17

diskonto wrote:Skulle behöva en låsring som passar ett on-one nav? Kan man hitta det i sverige någotsånär billigt? Om inte, vad och vartifrån (billig frakt etc är ett plus) rekommenderas?
Surlys passar fint på on-one. Finns på CykelCity (sthlm) samt cyclecomponents. ECI har sålt on-one så de kanske också har något som passar.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 07 Aug 2008 18:15

Finns det något knep för att få bort en klingbult som bara snurrar i sin egen hållare? Har försökt hålla emot men det räcker inte, har försökt värma den bakre bult hållaren med en 100w lödkolv ifall det varit gänglås på och kanske att den skulle expandera och låsa sig i drevet men utan lycka.

några tips innan jag borrar ut skiten :(

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 07 Aug 2008 19:11

jag har haft liknande trubbel men fick lös med hjälp av 5-56 och en rörtång, med dem kan man trycka till rätt bra och den har gaddar som kan greppa bra även.

hejdå

Post by hejdå » 07 Aug 2008 19:13

har du rätt verktyg? man kan ju behöva en sån där klingbults-jävel, har själv ingen sådan manick men jag har sett dom jävlarna ligga och skräpa hos cykelmekaniker!

(den är platt och ser lite retarderad ut, ett verktyg man använder ytterst sällan och enbart till klingbultar som kärvar...)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 07 Aug 2008 19:30

SimonBusk wrote:har du rätt verktyg? man kan ju behöva en sån där klingbults-jävel, har själv ingen sådan manick men jag har sett dom jävlarna ligga och skräpa hos cykelmekaniker!

(den är platt och ser lite retarderad ut, ett verktyg man använder ytterst sällan och enbart till klingbultar som kärvar...)
Samma bultar håller fast växelörat så det är inte superovanligt, bara ovanligt :)

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 07 Aug 2008 19:43

Tack för svar.

Fick loss den efter ca 1 tim konstant nötande med pollegrip och diverse andra verktyg :?

Ska på affärn i morgon och köpa nya bultar iaf då ska jag fråga efter ett sådant verktyg, för den här skiten tänker jag inte gå igenom igen, mina händer blöder ju ffs :evil:

Post Reply