Deep-v broms

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
cjlindorn
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2009 21:36

Deep-v broms

Post by cjlindorn » 02 Feb 2010 23:10

Hallå där! Jag har nyligen satt på ett par deep-v fälgar på min single speed. Jag har endast handbroms fram och den tar väldigt dåligt på dessa fälgar, vet inte om de beror på att dom är målade eller om de är pga av att jag har fel sorts bromsklossar. Någon som har erfarenhet av detta och vet vad som fungerar bäst? Bör jag konvertera till fixedgear eller kan de lösas på ett smidigare sätt?

Tack på förhand

Läderlappen
Posts: 65
Joined: 08 Oct 2009 12:07
Location: Göteborg

Re: Deep-v broms

Post by Läderlappen » 03 Feb 2010 08:53

Det kan bero på en massa saker. Dåligt spänd vajer, slitna klosser...

Har du gamla cantilever kan de vara lite trixiga att få till bra spänning och centrering om man inte gjort det tidigare. Vet dock inte vad du har.

För övrigt är broms både bak och fram att rekommendera till SS.

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Deep-v broms

Post by Doug » 03 Feb 2010 10:15

är inte dina fälgar slipade för bromsyta så tar det nog rätt dåligt

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Deep-v broms

Post by måns » 03 Feb 2010 21:02

Doug wrote:är inte dina fälgar slipade för bromsyta så tar det nog rätt dåligt
+1, det finns ju machined och non-machined, saknar dina bromsyta funkar det nog mindre bra med frambroms.

Jämför de två vita fälgarna i denna bild:

Image

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Deep-v broms

Post by nelp » 04 Feb 2010 09:19

Är det samma bromsreglage på som användes med bromsen innan eller har du bytt till något nytt kortare, med för mycket utväxling?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Deep-v broms

Post by Bratt » 09 Feb 2010 00:50

Åldern på dina bromsklossar kan ju också vara avgörande. Gummi torkar med tiden som du säkert vet... Men bakbroms är nog också en god ide som ovan nämnde. Hur fult du än tycker det ser ut.

cjlindorn
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2009 21:36

Re: Deep-v broms

Post by cjlindorn » 11 Feb 2010 01:26

Tack för svaren och tipsen! Jag har nya bromsklossar, som nöp bra... i typ två dagar. Bromsen har samma inställning som jag hade tidigare, men jag tror att det hela beror på att min fälg ej har någon bromsyta utan lack, som man ser att den ena fälgen har på bilden. Får ta o fundera vidare på hur jag ska ta mig an detta! Tack igen!

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Deep-v broms

Post by Busken » 15 Feb 2010 15:31

du skaffar dig självfallet en bakbroms till att börja med. Att köra SS med bara frambroms är dumt! Jättedumt faktiskt! Det jag skulle gissa på har hänt är att du har inte dragit åt vajern tillräckligt när du monterade vajern första gången. Nöp det fint de första två dagarna borde det nya fint de andra dagarna också, det har INGET med färgen på din fälg att göra (för hade det något med färgen att göra så hade det ju inte nypit från första början). Det bromsen gör är att den sliter bort lacken ganska fort, tog en arbetsdag för mig. Kolla hur du har bromsen inställd. Sitter klossarna långt ifrån fälgen eller tätt på? Är vajern ordentligt spänd eller är den slö? Vidare så är det väl på sin plats att påpeka att fälgbromsar funkar inte speciellt bra vid snö, slask, regn och liknande. Vidare så sliter du klossarna sjukt fort...

Post Reply