bygga fixed hjul hjälp.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
jockethn
Posts: 66
Joined: 15 Jun 2008 22:35
Location: Lund/Trollhättan

bygga fixed hjul hjälp.

Post by jockethn » 15 Jun 2008 22:50

Hej!

Jag har varit sugen på en fixed länge, men livet som student har sina limiteringar.
Nu när jag var hemma under sommaren tog pappa fram en PERFEKT hojj från källaren som jag skall leka med.
Nåväl, jag har pratat med cykelcity och kollat på childstore och kommit fram till att 2000 (bara bakhjul på cykelcity) eller 2500 (båda hjulen childstore) är på tok för mkt för mig.
Hjulet som sitter på nu är ett vanligt gammalt cassette nav till crecents stadsracer från mitten av 90-talet.

Kan jag komma undan på något billigare sätt att få till ett fixt bakhjul? Någon som säljer, någon som kan hjälpa mig en hur jag kan utföra en konvertering av mitt nuvarande hjul, om det går? Eller någon som vet en billig affär?

Tack!

User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

Post by Crispet » 15 Jun 2008 22:59

Toppenläsning: http://www.sheldonbrown.com/fixed-conversion.html

Sitt inte uppe hela natten bara... ;)

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 15 Jun 2008 23:01

Min cykelmekaniker byggde ju om själv och gjorde ett såkallat suicide nav.
Med hjälp av epoxy lim så fick han ett fixed nav. Jag skulle själv aldrig cykla på en sån cykel,
bättre att ha nav som är gjort för påfrestningarna direkt från början.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 15 Jun 2008 23:18

Sheldon Browns artiklar är ju rena rama måstet för dem som vill bygga fixed.
Aldrig har jag läst så mycket matnyttigt som där...

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Re: bygga fixed hjul hjälp.

Post by gerry » 16 Jun 2008 07:50

jockethn wrote:Hej!
Nåväl, jag har pratat med cykelcity och kollat på childstore och kommit fram till att 2000 (bara bakhjul på cykelcity) eller 2500 (båda hjulen childstore) är på tok för mkt för mig.

Kan jag komma undan på något billigare sätt att få till ett fixt bakhjul? Eller någon som vet en billig affär?

Tack!
Jag köpte ett Surly flip-flop-nav (580:-) från http://www.cyclecomponents.com och frågade Cycling (http://happymtb.org/forum/butiker/revie ... t=0&hide=0) om de kunde bygga resten hjulet. Det gick bra sa dem och prislappen för fälg, ekrar och bygge ska landa runt 1200 -1400:-. Hjulet är inte klart än, men jag kan återkomma med exakt pris.

Men totalt så verkar priset ändå landa på ca 2000:- och man kan nog inte komma undan så mycket billigare utan att bygga själv. Bygger man själv behövs det väl en massa verktyg också och dem kostar ju :)

matti
Posts: 44
Joined: 16 May 2008 10:41
Location: sthlm

Post by matti » 16 Jun 2008 08:30

* Nav, låsring och kuggar från On-one: 584:-
* Ekrar, fälg (mavic cxp22), ekernyckel och lite annat från cykelcity: ~850:-

Man kommer nog undan lite billgare om man beställer rubbet från nätet, jag orkade inte vänta på en leverans.

Jag byggde bakhjulet själv, och tycker inte att det var en sån stor grej. Amatören har ju alltid tiden på sin sida, det tog kanske 4-5 timmar totalt innan jag var nöjd. Hjulet blev inte helt perfekt, det finns ett par ojämnheter på kanske 2mm, men i.o.m. att jag inte har något riktställ orkade jag inte mer. Jag har cyklat kanske 20 mil på det och utan att ha varit särskilt försiktig med det måste jag säga att jag är väldigt nöjd hur det blev, det är betydligt rakare än mitt gamla SS-bakhjul.

Jag tycker inte man behöver vara rädd för att försöka själv, är man bara noggrann, läser på ordentligt och tar tid på sig är det inte särskilt svårt. Speciellt inte om man bygger ett fixed-bakhjul eller ett framhjul eftersom dom är centrerade. Sheldon browns hjulbyggarguide är extremt bra.

Nästa gång jag bygger ett hjul kommer jag nog dock att antingen bygga eller köpa ett riktställ, mest för att det nog går ganska mycket snabbare. Och så är millimeterprecision ganska kul :)

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 16 Jun 2008 08:30

Finns en finfin hjulbyggar-guide på Happy som jag tror många har haft nytta av.

http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 16 Jun 2008 12:00

http://www.heino-cykler.dk/Artikler+og+ ... ehjul.html

ligger ju inte så hemskt långt ifrån lund..

finns ju några sätt att budget fixera både kassett- och frikransnav, men det är inget jag skulle vilja köra på. Förvisso, med broms skulle det inte vara någon fara. finns en artikel på 63xc där de fixerar ett kassettnav.

motvind
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2008 10:04
Location: Minneapolis

...

Post by motvind » 17 Jun 2008 10:39

Beroende på hur mycket tålamod du har kan du kolla e-bay. Fick där ett nytt Miche nav för 300kr och på deras nav brukar låsringen ingå. Köpte sedan ekrar och Mavic open sport från Cyclecomponents för drygt 700 om jag minns rätt. Hos veloform köpte jag sedan drev för 170 inklusive frakt. Enda vertyget var ekernyckel och är hjulbygge inget du tänkt syssla med för jämnan så kan du hitta en för knappa tjugan. Satte sedan ihop det på cykeln och det blev spikrakt. Hur bra det blir beror väl lite på tålamod och förnuft. Jag tyckte det var kul att lära sig något nytt och kommer säkerligen bygga alla mina hjul själv framöver.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Post by Elmer » 17 Jun 2008 15:41


jockethn
Posts: 66
Joined: 15 Jun 2008 22:35
Location: Lund/Trollhättan

Post by jockethn » 17 Jun 2008 20:28

herre j****! bra ide, men dyrare än kôrv!

Post Reply