Frågor och tips om mek med din cykel.
-
Fredde
- Posts: 4217
- Joined: 21 Jul 2008 18:08
- Location: Stockholm
Post
by Fredde » 28 Apr 2010 11:32
kaffeaffe wrote:Hej Fredde
Jag hade tänkt mig mavic open pro och surlynav till ett bakhjul för en som pendlar och kör grusväg/vinterväg. Det låter ju som att competition skulle funka på ett sånt hjul. Har tyvärr väldigt dålig koll på vilken typ av ekring som blir bäst för mina behov. Dessutom så väger jag strax under 100 kg. Om jag förstått rätt så är det ingen större skillnad på styrka mellan 32 och 36 ekrar. Tror du kombinationen av fälg, nav och eker är schysst? Tack för svaret!
Tjena Affe!
Surly + openpro + DT comp kommer bli hur hållbart som helst.
Openpro är ju ganska lätta så med ett par lätta däck kommer det nog rulla bra på asfalt också. Viktigare att ha en lätt fälg än lätta/aeroekrar ur "lättrullnings-synpunkt".
Bak är vettigt att köra 3x och har du inget emot att köra 3x fram också så kör på det. Lite mer ekerlängd (och vikt) men med delarna ovan och 3x kommer hjulen hålla! 32h är billigare och lättare (färre ekrar). Jag hade kört på 32h.
Är det maximal styrka du vill ha så kör även på mässingsnipplar.
/Fredde
-
kaffeaffe
- Posts: 273
- Joined: 26 Feb 2009 08:48
-
Contact:
Post
by kaffeaffe » 29 Jun 2010 17:54
Det blev ett svart Bricklane Bikes nav doublefix, svarta DT comp och svart Mavic CPX 33 fälg. 32 hål och trekors. Byggs av Phil på Norvelo. Borde hålla bra.
-
kaffeaffe
- Posts: 273
- Joined: 26 Feb 2009 08:48
-
Contact:
Post
by kaffeaffe » 05 Jul 2010 22:40
Förmodar att jag valde ett rätt kasst nav (BLB) som görs av Formula. På mina förra Formula nav så var det en "kåpa" som täckte kullagren i navet. På BLB-navet så ligger det kapslade maskinlagret(?) synligt. Nån som har en susning om det trots allt funkar att köra med dem på vintern utan att de kärvar igen på en gång? Har ändå räknat med att få byta lager en gång per år. Nån som vet?
-
Fredde
- Posts: 4217
- Joined: 21 Jul 2008 18:08
- Location: Stockholm
Post
by Fredde » 07 Jul 2010 22:39
kaffeaffe wrote:Förmodar att jag valde ett rätt kasst nav (BLB) som görs av Formula. På mina förra Formula nav så var det en "kåpa" som täckte kullagren i navet. På BLB-navet så ligger det kapslade maskinlagret(?) synligt. Nån som har en susning om det trots allt funkar att köra med dem på vintern utan att de kärvar igen på en gång? Har ändå räknat med att få byta lager en gång per år. Nån som vet?
Borde inte vara några problem att smyga in en smal bricka (shims) närmast lagret.
/Fredde