Skillnad på fulnav

Frågor och tips om mek med din cykel.
kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 13 Jan 2010 10:48

Jag ska köpa ett par fulhjul för pendling och grusväg/stig med crossen. På det ena paret sitter det nav från SJS Cycles som jag har förstått är det samma som Formula. På det andra paret som jag har kikat på så sitter det Miche Primato Pista nav som jag inte känner till alls. Jag har hört att Miche naven har egen standard på gängningen och så, men håller de för vinterpendling och lätt terräng?
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Skillnad på fulnav

Post by Andye » 13 Jan 2010 10:53

Jag har kört en vinter med både Formula och Miche.
Miche naven körde ihop sig direkt då lagren iaf på
högra sidan kärvade ihop sig pga att dom var öppna
medans Formula naven rullade finfint efter en blöt
och regnig vinter.

Tror dock inte att Miche naven strulade pga att dom
är av dålig kvalitet utan för att dom verkligen inte
är byggda för att köras utomhus.
--------->>><<<<--------------

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 13 Jan 2010 11:08

Tackar, såg just att det är "doublefixed" på SJSC-naven så då får det bli dom.
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Skillnad på fulnav

Post by Rasmus » 13 Jan 2010 11:52

Mina Sjsc rular fint men se till att byt låsringen. Lyckades gänga sönder ena sidan efter bara någon månad. Efter att ha vänt på hjulet och köpt en nice låsring har det aldrig varit ett problem.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 13 Jan 2010 12:01

Rasmus wrote:Mina Sjsc rular fint men se till att byt låsringen. Lyckades gänga sönder ena sidan efter bara någon månad. Efter att ha vänt på hjulet och köpt en nice låsring har det aldrig varit ett problem.
aha, tack för tipset, då kanske jag ska köpa ett par schyssta låsringar med en gång samtidigt som jag beställer hjulen. Köpte du deras budgethjul med mavic open sport? Om du gjorde det så undrar jag om du har något att säga om byggkvalitén?
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Skillnad på fulnav

Post by klasolsson » 13 Jan 2010 12:18

kaffeaffe wrote:
Rasmus wrote:Mina Sjsc rular fint men se till att byt låsringen. Lyckades gänga sönder ena sidan efter bara någon månad. Efter att ha vänt på hjulet och köpt en nice låsring har det aldrig varit ett problem.
aha, tack för tipset, då kanske jag ska köpa ett par schyssta låsringar med en gång samtidigt som jag beställer hjulen. Köpte du deras budgethjul med mavic open sport? Om du gjorde det så undrar jag om du har något att säga om byggkvalitén?
Jag köpte som mina första fixedhjul just såna från SJS med Open Sport. De höll för Retarden, Polo-SM och x antal mils pendling. Tycker att de funkar bra, kör med framhjulet nu faktiskt som vinterpendlarhjul och rullar bra ännu. Bygget har jag inget att klaga på.
Men som Rasmus skrev, byt låsringen illa kvickt, den var inte direkt toppkvalität.

Lycka till!

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Skillnad på fulnav

Post by Rasmus » 13 Jan 2010 12:54

Jag har deras budgethjul med mavic open sport. Har inte så mycket erfarenhet av andra hjul men kan hålla med klasollson. Använder cykeln till pendling i alla väder och har cyklat rätt många mil nu. Inga problem.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 21 Jan 2010 10:53

Var hittar man prisvärda låsringar och drev? Jag har kikat på EAI drev på hubjub.co. Hur är det med låsringar? Vad utmärker en bra låsring? Sen så funderar jag på att köpa Surlys kedjehjul i rostfritt stål.
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Rasmus
Posts: 89
Joined: 26 Oct 2008 19:37
Location: Malmö

Re: Skillnad på fulnav

Post by Rasmus » 21 Jan 2010 11:48

http://www.velosolo.co.uk/shoptrack.html

Bra priser, snabb leverans och nice utbud. Jag bytte ut min kassa låsring mot Andel Cro-mo Steel Lockring. Känns gedigen.

Velosolo kommer snart med ett eget kedjehjul. Ser ut att bli prisvärt och riktigt snyggt.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Skillnad på fulnav

Post by Fredde » 21 Jan 2010 11:59

kaffeaffe wrote:Var hittar man prisvärda låsringar och drev? Jag har kikat på EAI drev på hubjub.co. Hur är det med låsringar? Vad utmärker en bra låsring? Sen så funderar jag på att köpa Surlys kedjehjul i rostfritt stål.
Tjena Affe!
Ja det beror väl lite på vad du menar med bra? :)

Min erfarenhet ang låsringar:
Bra som i billig och bra men kanske något smal: Dura-ace
Bra som i lätt och hållbar och löjligt snygg: Phil
Bra som i lätt och med extra lång gänga: Gromada
Bra som i generellt bra men lite dyr: Surly

Jag har några surlydrev och då brukar jag köra med surly-låsring eftersom den har en liten "läpp" som åker in någon millimeter under drevet.

Dura-ace känns helt klart som mest låsring för pengarna, de brukar vara riktigt billiga och kostar typ 50-60 spänn på nätet så det finns ju ingen anledning att köpa något snikigare (tycker jag).

Har inte testat EAI men de känns / ser riktigt bra ut om man pillar på dem, någon annan har kanske mer input om dem?

Ska du ha rostfri framklinga tycker jag du ska köpa riktigt bra bakdrev också det snurrar ju 3 gånger "mer" än framklingan.

På fin-mtbn och capon har jag två kedjor och byter mellan för att förlänga livslängden lite och för att ha en nysmord fin kedja att bara slänga på! :)

/Fredde

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 21 Jan 2010 12:24

fredde.se wrote:
kaffeaffe wrote:Amatörfastnasvfråga
Bra och utförligt svar./Fredde
Tack för svaret! Bra i det här fallet är lika med hållbart och slitstark. Grejerna ska sitta på min Tricross som ju redan är ganska tung. Hojen ska funka ett tag till som åretrunt-pendlare och fulcross. Nu funderar jag över ett par bra däck för asfalt, grus och slät stig. Just nu så ligger Panaracer Pasela 32 mm bra till.

Vårens slitdelar och hjul blir kanske Sjsc-nav, Open Sport fälgar, Eai rostfritt drev , KMC kedja, Surly rostfritt kedjehjul och sist men inte minst ovanstående däck.

Edit: Tack Rasmus för tipset!
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Skillnad på fulnav

Post by klasolsson » 21 Jan 2010 12:34

Glöm bara inte att EAI-låsringen inte passar till SJS-naven då den har ISO-gängor såsom Phil W och Campa.

Till SJS-naven gör sig som Fredde säger nog Dura-Ace bäst. Grymma låsringar som faktiskt är relativt billiga trots att de är just Dura-Ace och NJS.

VeloSolo säljer DA-låsringar för en hunka och även ganska snygga Andel-drev. Andel ska tydligen vara så lika Surly att VeloSolo väljer att kalla dem för S*rly...de kommer från samma fabrik med ett mindre pris, runt 200 (plus frakt på det, VeloSolo är dock sjukt snabba...har fått alla mina paket från dem inom en vecka).

Lycka till!

SP...SJS-naven jag köpte var fixed/fixed så du kan ha två olika drev på och bara vända på hjulet för två utväxlingar, smart.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 21 Jan 2010 12:40

klasolsson wrote:Glöm bara inte att EAI-låsringen inte passar till SJS-naven då den har ISO-gängor såsom Phil W och Campa.

Till SJS-naven gör sig som Fredde säger nog Dura-Ace bäst. Grymma låsringar som faktiskt är relativt billiga trots att de är just Dura-Ace och NJS.

VeloSolo säljer DA-låsringar för en hunka och även ganska snygga Andel-drev. Andel ska tydligen vara så lika Surly att VeloSolo väljer att kalla dem för S*rly...de kommer från samma fabrik med ett mindre pris, runt 200 (plus frakt på det, VeloSolo är dock sjukt snabba...har fått alla mina paket från dem inom en vecka).

Lycka till!



SP...SJS-naven jag köpte var fixed/fixed så du kan ha två olika drev på och bara vända på hjulet för två utväxlingar, smart.
Tackar! Ja, jag såg att det var fixed/fixed vilket är perfekt för mig som vill ha asfaltsutväxling och terrängutväxling nära till hands. Bra att du påpekade det där om gängningen.
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Skillnad på fulnav

Post by klasolsson » 21 Jan 2010 12:45

kaffeaffe wrote:
klasolsson wrote:bla bla bla
Tackar! Ja, jag såg att det var fixed/fixed vilket är perfekt för mig som vill ha asfaltsutväxling och terrängutväxling nära till hands. Bra att du påpekade det där om gängningen.
Lugnt!

Här är länken jag glömde till VeloSolo:

http://velosolo.co.uk/shoptrack.html

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Skillnad på fulnav

Post by Fredde » 21 Jan 2010 15:52

kaffeaffe wrote: Vårens slitdelar och hjul blir kanske Sjsc-nav, Open Sport fälgar, Eai rostfritt drev , KMC kedja, Surly rostfritt kedjehjul och sist men inte minst ovanstående däck.
KMC har ju kedjor i alla prisklasser och med tanke på att du vill ha något som rullar så länge som möjligt skulle jag helt klart siktat på en KMC-kedja av fläskigare modell. Men det har du säkert koll på.

:)

/Fredde

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 07 Feb 2010 10:20

Visst är de här hjulparen av samma kvalitet när det gäller nav mm? Att det inte är samma typ av fälg förstår jag ju....men det lutar åt att hjulen från poison bikes är det bästa köpet för "vardagshjul". Synpunkter?

http://poison-bikes.de/frame.php?prodid=201052005" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sjscycles.co.uk/currency/EUR ... -18873.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Skillnad på fulnav

Post by Fredde » 08 Feb 2010 12:14

kaffeaffe wrote:Visst är de här hjulparen av samma kvalitet när det gäller nav mm? Att det inte är samma typ av fälg förstår jag ju....men det lutar åt att hjulen från poison bikes är det bästa köpet för "vardagshjul". Synpunkter?

http://poison-bikes.de/frame.php?prodid=201052005" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sjscycles.co.uk/currency/EUR ... -18873.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Utan att ha kört på dem så, jepp de verkar vara väldigt likvärdiga.

1300 spänn känns riktigt billigt med tanke på att fälgarna går väl på cirkus 500/st hos LBSen.

Jag skulle också kört på Poison-hjulen mest för att de är billigare och har 32hål.

/Fredde

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 25 Apr 2010 18:41

Ett hjul består av nav, ekrar och fälg förstår jag mm. Vad måste jag ha koll på när jag köper delar till ett bakhjul som LBS ska bygga? Vilka dimensioner är viktiga på nipplar och ekrar etc? Är det nån som orkar tipsa? Ett varmt tack på förhand!
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Skillnad på fulnav

Post by Fredde » 26 Apr 2010 23:43

Tjena Affe!

"Vad måste jag ha koll på när jag köper delar till ett bakhjul som LBS ska bygga?"

Konstigt nog hör man endel historier "på stan" om folk som beställer radial och får 2x och folk som vill ha 2x och får 4x, DT revolution blir DT Champinon osv.

Min gissning är att LBSen inte har rätt längd på ekern och kör på det som finns hemma, smidigt för honom men rätt kass för dej som ska ha hjulen. Ekrar kostar mycket att ha i lager.

Jag brukar köra på DTs ekrar (har mitt första hjulpar med Sapim CXray på gång) och såhär tycker jag:

Champion: Om man vill komma billigt undan. Duger till en sketen cykel. Enkla att Ekra upp.

Competition: Bra till mtb/gata och är starka och billiga, tycker detta är en bra eker kort och gott. Enkel att ekra upp. Passar på ett par allround/pendel/retaard hjul men kanske inga lätta finhjul.

Revolution: dyrare och lättare än comp. Hör hemma på gatan. Lite trixigare att ekra eftersom de är smala och fina. Passar helt klart på ett par finhjul.

Aerolite: Dyra, snygga och lätta. Enkla att ekra om man använder specialverktyg. Lämnar inget att önska mer än en bra rabatt.

Nipplar:
Vill du ha en kul färg är det alu som gäller. Kolla med LBSen om han använder olja när han ekrar, jag brukar köra med linolja, klibbar bra när det "torkar". Slår ett slag för DTs prolock-nipplar som har någon förmonterad låsgegga och "hylsfattning" riktigt bra att bygga med dock kan man spänna dem lite väl hårt eftersom man får så bra grepp om dem. Solklara valet för ett par finhjul.
Korta svaret: kör alu, välj färg efter smak.

Se till att du vet innan du går till din LBS att du vet vilka ekrar du vill ha och vilken ekring och finns inte ekrarna hemma så låt dig inte luras av att den dubbelt så tunga i fel färg passar mycket bättre till just denna fälgen. :)

Har du köpt ekrar, nav, nipplar och fälgar är det inte mycket du behöver tänka på. :) Mer än att välja en LBS som är bra på att bygga hjul. Patrik på cykelspecialisten är en fena på att bygga hjul. Cykelcity har mycket ekrar hemma och är alltid bra och hjälpsamma, resten har jag ingen koll på. :)

Brukar inte vara några problem varken hos cykelspecialisten eller cykelcity att få ekerlängden uträknad och få besked om ekern finns hemma eller inte medans man väntar, om man inte vill fibbla med detta själv.

/Fredde

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Skillnad på fulnav

Post by kaffeaffe » 27 Apr 2010 18:23

Hej Fredde
Jag hade tänkt mig mavic open pro och surlynav till ett bakhjul för en som pendlar och kör grusväg/vinterväg. Det låter ju som att competition skulle funka på ett sånt hjul. Har tyvärr väldigt dålig koll på vilken typ av ekring som blir bäst för mina behov. Dessutom så väger jag strax under 100 kg. Om jag förstått rätt så är det ingen större skillnad på styrka mellan 32 och 36 ekrar. Tror du kombinationen av fälg, nav och eker är schysst? Tack för svaret!
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply