En hel del frågor...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

En hel del frågor...

Post by Crispet » 11 Jun 2008 20:12

Jo, såhär va... Jag är väldigt mycket nybörjare på det här så jag ska försöka formulera mig så tydligt som möjligt. Har läst en del runt om på olika sidor men erfarenhet går det ju som bekant inte att läsa sig till. Så ha överseende med eventuella fel eller dummisstag...

Jag har en bianchi från 80-talet som jag snabbstrippat och på ett rätt fult sätt gjort om till SS... har inte bemödat mig om att ta bort bakkransen men jag tog bort växlarna, behöll det stora framdrevet (52T) och lade kedjan runt 20T-kuggen eftersom det ledde till en rätt fin och rak kedjelinje och lagom utväxling.

Nu har jag bestämt mig för att skaffa ett nytt hjulpar med flipflop och har kikat runt lite efter det. Enligt mina efterforskningar blir det billigast och bäst att beställa från USA även om man åker på tull och dyr frakt. Har kikat på: http://wheelandsprocket.com/itemdetails.cfm?id=8235 som verkar som ett bra och billigt alternativ.

Frågor:

1. Någon som har erfarenheter av att beställa från USA (och wheelsandsprockets kanske till och med?) Några do's och don'ts?

2. Har uppmätt 130mm mellan dropouts:en. Hur funkar det med ett baknav som passar till 120mm? Går det att använda spacers på något vänster?

3. Behöver ju även bakdrev och låsring. Något man ska tänka på där förutom antalet kuggar?

4. Behöver även en ny framklinga, men "infästningarna" är liksom rundade och de klingor/vevpartier som jag har sett är rakare. Vad ska jag leta efter för klinga? Funkar det ändå kanske? Med typ en: http://wheelandsprocket.com/itemdetails.cfm?id=7130

5. Har inte riktigt fått kläm på för/nackdelar med 1/18 respektive 3/32... Någon som kan förklara på ett enkelt sätt?