En hel del frågor...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

En hel del frågor...

Post by Crispet » 11 Jun 2008 20:12

Jo, såhär va... Jag är väldigt mycket nybörjare på det här så jag ska försöka formulera mig så tydligt som möjligt. Har läst en del runt om på olika sidor men erfarenhet går det ju som bekant inte att läsa sig till. Så ha överseende med eventuella fel eller dummisstag...

Jag har en bianchi från 80-talet som jag snabbstrippat och på ett rätt fult sätt gjort om till SS... har inte bemödat mig om att ta bort bakkransen men jag tog bort växlarna, behöll det stora framdrevet (52T) och lade kedjan runt 20T-kuggen eftersom det ledde till en rätt fin och rak kedjelinje och lagom utväxling.

Nu har jag bestämt mig för att skaffa ett nytt hjulpar med flipflop och har kikat runt lite efter det. Enligt mina efterforskningar blir det billigast och bäst att beställa från USA även om man åker på tull och dyr frakt. Har kikat på: http://wheelandsprocket.com/itemdetails.cfm?id=8235 som verkar som ett bra och billigt alternativ.

Frågor:

1. Någon som har erfarenheter av att beställa från USA (och wheelsandsprockets kanske till och med?) Några do's och don'ts?

2. Har uppmätt 130mm mellan dropouts:en. Hur funkar det med ett baknav som passar till 120mm? Går det att använda spacers på något vänster?

3. Behöver ju även bakdrev och låsring. Något man ska tänka på där förutom antalet kuggar?

4. Behöver även en ny framklinga, men "infästningarna" är liksom rundade och de klingor/vevpartier som jag har sett är rakare. Vad ska jag leta efter för klinga? Funkar det ändå kanske? Med typ en: http://wheelandsprocket.com/itemdetails.cfm?id=7130

5. Har inte riktigt fått kläm på för/nackdelar med 1/18 respektive 3/32... Någon som kan förklara på ett enkelt sätt?

6. Om/när jag nu får mitt nya hjulpar. Hur ser jag då till att kedjelinjen blir rak? Är en sned kedjelinje något som går att förhindra på förhand? (innan jag beställer...)

7. Nåt annat som jag behöver tror ni?

Ska snart posta lite bilder på skiten så ni fattar vad jag snackar om... Särskilt det där om de runda infästningarna kände jag var lite svårförståeligt... :?

User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

Post by Crispet » 11 Jun 2008 20:51

Vevpartiet:
Image

Ser just nu ut såhär:
Image

Från början såg det ut såhär:
Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 11 Jun 2008 21:20

När det gäller Wheelsandsprocket så har jag bara hört gott om dom , Scand här fick tillochmed sitt nya hjulpar kört till dörren på 48timmar. Han hade flax kan man gott säga.

Standarden för track-nav är 42mm kedjelinje men ex Goldtech´s nav har 45mm kejdelinje, så det behöver inte alltid stämma.
Går du dock på ex formula, phil-wood , Shimano Dura-Ace, Suzue eller American classic ban-nav så är du garanterad 42mm kedjelinje. Dock så är alla dom 120mm´s.
Så antingen så kör du på ett 120mm nav och har lite brickor emellan eller så klämmer du ihop baktriangeln.
Surly har nav som är space:ade till 130mm men dom är "ganska" dyra och jag är ganska säker på att dom inte har 42mm kedjelinje utan 43-45.
Mät upp vad du har för kedjelinje idag http://www.sheldonbrown.com/chainline.html och om den är "helt" fel så kan du ju alltid flytta klingan bakom vevarmen.

När det gäller kejdans storlek så har jag faktiskt iiingen aning, men jag antar att dom flesta kör med 1 1/8 och även det funkar ju att köra 3/32 klinga fram med 1 1/8 drev bak med en 1 1/8 kedja utan problem.

Cykeln ser fin ut och jag tror inte du behöver något mer förrutom nya hjul, bakdrev samt låsring.
Till en början. :D

User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

Post by Crispet » 11 Jun 2008 22:20

Några erfarenheter av www.flybikeshop.com

Kanske är same same but different?

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 12 Jun 2008 09:09

1. Jag beställde hjul från Wheels & Sprockets via eBay. Hjulen kom på runt 4-6 vardagar, hade en del mailkontakt med dom under köpet och de var snabba att svara och väldigt hjälpsamma. Kan inte annat än rekommendera dem. Har hört några fler som köpt från dom och varit nöjda.

Hjulen kommed då med FedEx och levereras till dörren. Faktura på tull+moms+administrationsavgift kommer någon månad senare som en mysigt överraskning.

2. W & S spacade ut mitt bakhjul till 126mm och den kan säkert köra det till 130 också. Annars verkar det bara gå att lägga i hjul och tvinga ihop gaffeln när du drar dit hjulmuttrarna. OM det är en stålram vill säga, annars är det ingen vidare bra metod. Du kanske också permanent bända ihop baktriangeln, stål har ju den fördelen att det är formbart.

3. Köp inte en låsring från Formula. Köp en statid jävel i hårt stål.

4. Vilken klinga som helst med rätt bultdiameter borde funka.

5. 3/32 är smalare än 1/8 och används för växlade nax för att kedjan ska få plats mellan alla dreven i kassetten kan man säga. 1/8 är grövre och därmed mer hållbart. Jag tycker du ska köra på 1/8 rak igenom. Det går att lägga en 1/8-kedja på ett 3/32-drev, men inte tvärtom. Blanda de båda kommer dock leda till kedjerassel. 1/8 är det som vanligtvis rekommenderas till SS/Fixie, men många verkar köra på 3/32 också. Brukar inte vara något problem att hitta varken drev, kransar eller kedjor i någon av de båda.

6. Ingen aning egentligen. Lättaste är att justera kransen fram genom att lägga i någon lämplig bricka. Hittade en gång en lista på http://www.londonfgss.com/ där folk hade listat vevpartier och baknav som gav fin kedjelinje eller inte, men jag orkar förstås inte googla upp den igen.

7. Uppvikt, byxben, poloklubba, riser-styre, aerospoke, Oury-grips, bjärt färgad kedja och en tatuerad högervad, sen tror jag du klarar dig.

hejdå

Post by hejdå » 12 Jun 2008 09:26

jag orkar inte svara på frågorna jag också, jag stämmer i bäcken så att säga. Länken om kedjelinjen på ldnfgss borde vara den här http://www.londonfgss.com/thread3372.html

sheldon brown har ju också en något mer teknisk förklaring till de hele...

User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

Post by Crispet » 12 Jun 2008 09:43

pean: Stort tack för utförliga svar! Det är väl det där med den tatuerade högervaden som jag får se över då... Är det några krav på motiv för att man skall accepteras stockholms fixieflock? :wink:

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 12 Jun 2008 09:48

Enda nackdelen jag kommit på än så länge med 1 1/8" kedje är att min kedjepiska är bestyckad med 3/32". Kedjepiskan får inte riktigt grepp om drevet och det är lätt att slinta. Det är iofs lätt att nita dit en snutt 1 1/8" men det blir liksom aldrig gjort...

Min kedjepiska funkar ganska bra på Formula, Alien och On-one drev. Funkar ganska dåligt på Dura-ace, Phil Wood och Miche som verkar ha något grövre gods.

Post Reply