Newbie hjälp

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Larsonic
Posts: 27
Joined: 01 Jun 2008 20:30

Newbie hjälp

Post by Larsonic » 02 Jun 2008 16:57

Hej jag har köpt en peugout racer billigt och vill göra om den till fixed men kan inte ett skit om hur det går till. Jag har hållt på och mekat med cyklar rätt så mycket annars.

Jag undrar om någon kan hjälpa en nybörjare att bygga sin första fixie. Vad ska jag börja med? Är det ens möjligt att bygga om denna cykel till fixie? Vilka mått på cykeln behöver ni för att kunna svara på dessa frågor?

Gärna så ekonomiskt som möjligt.

Image

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 02 Jun 2008 17:08


User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 02 Jun 2008 18:20

Det behöver bygga om bakhjulet. Till det behöver du en trackhub, låsring och drev(lilla drevet bak). Innan du skaffar en drev föreslår jag att du räknar tänderna på framdrevet. Där sitter det förmodligen 2 drev i nuläget, du kommer att ta bort ett av dem, förslagsvis sparar du det mindre drevet. Sedan kollar du i en sk skid patch calculator(nån kan väl posta länk till en sån, eller det finns kanske redan i länksamlingen?) så att du får ett bra gäng ställen att nöta däck på.

När du hittat en track hub kan du antingen lämna in för bygge på cykel butik(kostar runt 500:-) eller bygga själv men då behöver du ett riktställ. Om du befinner dig i sthlm kan jag tänka mig att bygga hjulet åt dig i utbyte mot en burk Ben&Jerrys.

När du sedan har hjulet klart så ska du se till att få en rak kedjelinje, se artikeln på sheldon browns sida.

Du kommer behöva korgar och remmar på pedalerna.

lycka till!

erix
Posts: 42
Joined: 18 Feb 2008 12:44
Location: GBG SXE

Post by erix » 02 Jun 2008 23:01

yay vilket bra svar!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 02 Jun 2008 23:50

Skid patches:
Image

Gear ratio:
Ca 2,6 är bra att börja med.
Image

User avatar
axelxedge
Posts: 85
Joined: 24 May 2008 14:06
Location: LKPG
Contact:

Post by axelxedge » 03 Jun 2008 21:30

var hittar man en bra trackhub?! Har letat runt på de cykelaffärer på webben jag känner till utan att hitta någon..

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 03 Jun 2008 21:54

checka länksamlingen överst i forumet...eBay annars...

Affärer med webshop som säljer fastnavs-prylar:
Cyclecomponets (Sverige)
http://www.cyclecomponents.se
Track bikeshop (Danmark)
http://fixie-king.dk/oscommerce2/catalog/index.php
Singlespeed Shop (Tyskland)
http://www.bmx-onlineshop.de
Hubjub (England)
http://www.hubjub.co.uk
Parker International (England)
http://www.parker-international.co.uk
St John Street Cycles (England)
www.sjscycles.co.uk
London Fixie bike (England)
http://www.londonfixiebike.co.uk/shop.html
On-One (England)
http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Track.html
Ben's Cycle (USA) (Obs, tullas nästan alltid!)
www.benscycle.com
Alien Bikes (Norge/USA)
www.alienbikes.com
King Kog (USA)
http://www.kingkog.com/kogshop
Trackstar (USA)
http://www.trackstarnyc.com
Swobo (USA)
http://www.swobo.com
W-Base (Japan)
http://www.w-base.com/onlinestore
The Blood I bleed is Black indeed!

Larsonic
Posts: 27
Joined: 01 Jun 2008 20:30

Post by Larsonic » 11 Jun 2008 13:05

tack för alla grymma tips!
cykelcity skulle ha runt 2000 spänn för att bygga ett bakhjul, material och sånt inräknat.
är det rimligt?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 11 Jun 2008 13:10

2000kr för ett bakhjul känns dyrt, men det beror ju helt på vad det är för nav och fälg.
Men om det är för ett hjulpar så är det ett helt ok pris.

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 11 Jun 2008 13:10

larsonic wrote:tack för alla grymma tips!
cykelcity skulle ha runt 2000 spänn för att bygga ett bakhjul, material och sånt inräknat.
är det rimligt?
låter rimligt...var det ett bakhjul från scratch så att säga?....jag fick mina båda hjul byggda för 800, då hade jag iofs nav och fälgar....

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 11 Jun 2008 13:12

Ja det är väl rimligt....MEN...det beror ju helt på materialet. Du kan säkert få ner priset om du kör egenimport och knallar dit med grejjerna, då borde du kunna komma ner till 2 500 SEK för ett hjulpar, men då handlar det ju att lägga tid på internettet och krångla och hålla på...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Rapid
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2008 13:53

Post by Rapid » 11 Jun 2008 13:34

Eller så köper du bara ett gängat track-drev och ersätter kassetten med. Klart! Behåll frambromsen dock. Kostnad ca 100 spänn.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 11 Jun 2008 13:41

Har för mig att jag betalade 1250 pix för ett år sedan för ett bakhjul från ECI i Björkhagen. Hjulbygge, on-one fixed/fixed flip-flop, låsring ,drev , standardekrar, mavic-fälg.

Larsonic
Posts: 27
Joined: 01 Jun 2008 20:30

Post by Larsonic » 16 Jun 2008 12:58

Var på en annan cykel affär (runt s:t eriksplan) och dom konstaterade att drevpartiet bara är att kassera och byta ut, men det var nåt i och med att det är en Peugout så var den "franskgängat" och var svårt att hitta nytt och onödigt dyrt om man hittade. Lägger ner Peugouten och försöker hitta nån annan cykel att bygga om.

Ni får gärna tipsa om vad jag ska leta efter.

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 16 Jun 2008 14:10

larsonic wrote:Var på en annan cykel affär (runt s:t eriksplan) och dom konstaterade att drevpartiet bara är att kassera och byta ut, men det var nåt i och med att det är en Peugout så var den "franskgängat" och var svårt att hitta nytt och onödigt dyrt om man hittade.
plockade de isär vevlagret eller konstaterade de bara att det skulle kasseras? saken är den att de flesta TROR att alla gamla peugeot är franskgängade, men i själva verket gick de över till engelsk gänga under perioden 1982-84 för de cyklarna som såldes i europa. den hojen du har ser ut att vara från början eller mitten av 80-talet så det är väl kanske fifty-fifty på vad det är för gänga, alltså inte alls säkert att det behöver vara dyrt eller jobbigt...

User avatar
Rapid
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2008 13:53

Post by Rapid » 17 Jun 2008 12:22

larsonic wrote:Var på en annan cykel affär (runt s:t eriksplan) och dom konstaterade att drevpartiet bara är att kassera och byta ut, men det var nåt i och med att det är en Peugout så var den "franskgängat" och var svårt att hitta nytt och onödigt dyrt om man hittade. Lägger ner Peugouten och försöker hitta nån annan cykel att bygga om.

Ni får gärna tipsa om vad jag ska leta efter.
Gamla vevlager går ofta att rädda genom att byta ut kulorna och vevaxeln. Själva lagerkopparna är hårdare så lagerbanorna är ofta inte slitna lika mkt. Även om det inte blir perfekt så kan det ofta vara good enough med en sådan operation. Ny axel kan vara lite trixigt att få tag på men då har du även chansen att laborera med kedjelinjen m.h.a olika axellänger. Detta kräver förstås lite grundäggande mekkunskaper, fast det hade du ju sa du. Fast jag blir ju lite tveksam när du använder begrepp som "drevparti" förståss ;)

EDIT: Alltså, för att förtydliga. Med ovan beskriven operation behöver du inte bry dig om fransk, eng, italiensk, whatevergänga. Eftersom du behåller originalkopparna.

User avatar
JohnR
Posts: 8
Joined: 13 Jun 2008 16:03

Post by JohnR » 17 Jun 2008 20:02

Varför inte bara köpa en billig fälg för 500 - 600 kr och sktuva på ett drev?
vad är allt detta med hubbar? troode det i stort sätt mest handlade om utseendet

:roll:

Larsonic
Posts: 27
Joined: 01 Jun 2008 20:30

Post by Larsonic » 18 Jun 2008 17:45

en polare till mig hittade en cykelaffär som kan gänga om till engelsk, återkommer när detta är klart.

Post Reply